Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Stoomblusboten in Nederland

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Stoomblusboten in Nederland

Een vraag over dit onderwerp. Wat is er bekend van het gebruik van stoomblusboten hierin Nederland. Ik plaats deze vraag na aanleiding van het verhaal omtrent de motorblusboot "Willemsoord" van de rijkswerf in Den Helder. Daarnaast word er aan een boek gewerkt over het gebruik van stoombrandspuiten in Nederland. En aangezien er ook ooit stoom brandblusvaartuigen zijn geweest. Wou ik deze vraag hier toch even stellen. Wat op dit moment bekend is, komt hoofdzakelijk van een overzichtlijst uit 1917 en van wat gegevens bij de brandweer vandaan. Helaas beschikt men nog over te weinig informatie over dit deel van die geschiedenis. Hopelijk zijn er hier nog mensen die kunnen helpen een compleet beeld te vormen. Zodat het varende deel van de stoombrandspuit er ook goed in beschreven word.

Het lijstje tot zover bekend

Brandweer Amsterdam 2 stoomblusvaartuigen
    Havenpolitie Amsterdam 1 stoom patrouillevaartuig met bluscapaciteit
    Havendienst Rotterdam 9 stoomsleepboten met bluscapaciteit
    Gemeentelijke veerdienst Dordrecht 2 stoomveerboten met bluscapaciteit (vervingen 2 oudere)
    Sleepvaartbedrijf in Velsen 5 stoomsleepboten met bluscapaciteit
    (gaat hier vermoedelijk om Zurmuhlen)
    Gemeente Schiedam 1 stoomsleepboot met bluscapaciteit (gehuurd van gebr. Bitter)
    Gemeente Maassluis 1 stoomsleepboot met bluscapaciteit
    Firma Smit&Co Den Haag 1 stoomsleepboot met bluscapaciteit
    firma Otto Konig&Co Rotterdam 1 vaartuig met Merryweather pomp
    (niet bekend wat voor een vaartuig)

Daarnaast is het bekend dat er een paar vaartuigen ook actief gebruikt zijn in Nederlands-Indië
    namelijk een stoomblusvaartuig voor het havenbedrijf van Batavia. de "Jacatra" en daarnaast heeft een bekende brandweerfabrikant de firma Bikkers in 1908 een vijftal zgn. drijvende brandspuiten afgeleverd aan het departement van Kolonien.

Ik hoop dat er hier mensen zijn die kunnen helpen die toch voor vele onbekende terrein wat meer bekendheid te geven en zodoende een stukje maritieme en brandweergeschiedenis openbaar te maken.

Jan van de Heijde

Hier een plaatje van de Amsterdamse blusboot Jan van der Heijde II, met als thuishaven Schiedam.

Groet,
    Stephan
    --
    JvdHII.jpg

Reactie

blusboten

De Brandweer van de Gemeente Zaandam heeft ook blusboten. Als ik het goed heb zijn er twee geweest. Een motor (diesel) brandspuitboot is nog steeds ingebruik. MVG G.Horneman
      In time of War, but not before,
      God and the Sailor we adore ashore.
      Buth when War is over and Peace remitted,
      God is forgotten and the Sailor quited.

Reactie

blusboten

In het gedenkboekje 30 jaar Bond van Zaanse Brandweercorpsen staat op blz. 40/41 de navolgende gegevens; Het staat op z'n kop maar ik hoop dat het overkomt. Ik ga verder zoeken naar afbeeldingen. MVG G.Horneman

--
        brandspuit.jpg
        In time of War, but not before,
        God and the Sailor we adore ashore.
        Buth when War is over and Peace remitted,
        God is forgotten and the Sailor quited.

Reactie

Foto van het net gehaald (Branweer Zaanstreek/Waterland bedankt) van de Zaandamse blusboot, de blusboot die momenteel stand-by ligt.

Met vriendelijke groet
          Johan
          --
          blusboot zaandam.JPG

Reactie

Blijft fascinerend, deze blaartrekkend rood gekleurde bootjes. Allen zijn het tegenwoordig geen stoomblusboten meer. De marinebrandweer heeft een mooi omgebouwd landingsvaartuig, waarmee niet alleen geblust kan worden maar waarop ook een scherm zit om olielekkages in de haven te kunnen bestrijden.

--
            MBblusboot.jpg
            "Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
            "Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
            ..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
            https://duurzamehuizenroute.nl/wonin...s-1905-veendam

Reactie

Trouwens dit is de tweede omgebouwde voormalige landingsboot welk door het korps Marinebrandweer gebruikt word. Daarnaast is er nog een zogeheten waterongevallenvaartuig aanwezig wel door de gehele kop van Noord-Holland gebruikt word, Deze bevind zich op een trailer achter het waterongevallenvoertuig. Het is dan ook een rubberboot. Dan bevind zich in de Marinehaven ook nog een zogeheten RIB welk ook nog door de Marinebrandweer gebruikt word.

Reactie

De brandweer in de Zaanstreek heeft ooit de beschikking gehad over een totaal van vijf brandblusvaartuigen. Daarvan is er nog steeds één in actieve dienst. En dat is de brandblusboot "De Weer" welk in 1958 in dienst kwam. De eerste blusboot kwam in 1901 in dienst bij de vrijwillige brandweer Zaandam en zijn hebben deze gebruikt tot de komst van de huidige boot. Daarnaast was er een motorvaartuig van de dienst gemeentewerken die tevens inzetbaar was als blusvaartuig. Deze "De Vaart" is nog niet zo lang geleden buiten dienst gegaan. Ook beschikte de brandweer van Zaandijk over een motorblusvaartuig welk nog in de jaren vijftig aanwezig was. Dit vaartuig leek op een salonbootje met hier achterop in de kuip een motorspuit. De laatste van de vijf Zaanse brandblusvaartuigen was een bijzonder vaartuig die pas vorige jaar helaas gesloopt is. Deze gemotorieerde platbodem met brandblustoren was ooit eigendom van de bekende houtverwerkende industrie Bruynzeel. Daar heeft het jarenlang dienst gedaan als de "Vuurvreter". Ondanks dat er gebruikt gemaakt werd van blusvaartuigen in de Zaanstreek was geneen van de vijf blusvaartuigen, een stoomblusvaartuig maar alle waren motorvaartuigen. De enige stoombrandspuit welk dienst deed in de Zaanstreek is de nog steeds aanwezig zijnde door paarden getrokken stoombrandspuit uit Wormerveer.

Reactie

Trouwens er zijn heden ten dagen nog steeds brandblusvaartuigen actief hierin Nederland. Naast de vaartuigen van Rotterdam Port en de Amsterdamse havendienst. Heeft ook het ministerie van binnenlandse zaken via de regionale brandweer een drietal speciaal gebouwde blusvaartuigen in dienst. Te weten de blusboot "Zuid-Holland" welk in Dordrecht is gestationeerd, de blusboot "Gelderland" welk in Nijmegen is gestationeerd en de iets kleinere blusboot "Batouwe" welk in Tiel is gestationeerd. Deze drie schepen zijn dan ook primair bedoeld voor inzetten op de grotere rivieren.

Reactie

Hallo Louis,

Hier een foto van de blusboot Zuid Holland Uit Dordrecht.
                    foto kont van de site Mijn Album

Gr. Theo Burgers
                    --
                    Blusboot Zuid Holland uit Dordrecht.jpg

Reactie

heeft iemand nog meer foto's van een Stoom blusvaartuig ?

Reactie

"Folkert" wrote: heeft iemand nog meer foto's van een Stoom blusvaartuig ?
                        Dat had ik zelf ook op gehoopt Folkert,
                        Maar helaas heb ik deze nog niet echt gezien. Heb toch een duidelijk lijstje neergezet met stoomblusvaartuigen welk ooit actief waren in Nederland. Wat we nu op dit moment aan fotomaterieel hebben is eigenlijk niet voldoende om hier een apart hoofdstuk aan te wijden. Ik had gehoopt op iets meer reacties in richting van deze stoomblusvaartuigen, Maar niet te min andere informatie over andere dan stoomblusvaartuigen hierin Nederland zij ook welkom, Kan altijd nog voor een andere publicatie gebruikt worden.

Reactie

Havenpolitie I

Hallo Louis en anderen,

Ik heb mij hier zo net even aangemonsterd, ik hoop dat onderstaand bericht nog een welkome aanvulling mag zijn voor deze topic.

Havenpolitie I

- stoom patrouillevaartuig met bluscapaciteit te Amsterdam -

Dit schip werd in 1930 gebouwd door N.V. Werf "Hubertina" v/h W.H. Jacobs te Haarlem. Het schip is gebouwd voor de havendienst van Amsterdam, ze beschikt tevens over een brandblusinstalatie. De eerste jaren voer ze onder Havenpolitie I, later werd de naam veranderd in Havendienst 4. Ze heeft tot in de jaren zestig dienst gedaan in de havens van Amsterdam. Daarna is ze verkocht aan S.C. Heise te Zaandam, die haar de naam Cerberus gaf. Het schip werd jaren later in bedrijfsvaardige toestand verkocht aan het Westfälische Industriemuseum bij het Schiffshebewerk te Henrichenburg (Waltrop - Duitsland).

De Cerberus wordt daar enkele malen per jaar opgestookt om rondvaarten te maken voor bezoekers van het museum. Op zich wel een aardige atractie natuurlijk. Eigenlijk is het echter een schande dat dit redelijk bijzondere stoomschip aan het buitenland is verkocht. Het schip vol Amsterdamse geschiedenis past naar mijn idee perfect in de collectie van het Ned. Scheepvaartmuseum te Amsterdam. Daar maken ze immers ook rondvaarten met het stoomschip Christiaan Brunings. Maar goed, gelukkig blijft het schip nu wel behouden. De Cerberus zal technisch gezien waarschijnlijk wel in een goede staat verkeren, doch qua uiterlijk ontbreekt het aan alle oude glorie, zie onderstaande foto's.

Technische gegevens:
                          Afmetingen: lengte 20,85 m, breedte 4,66 m.
                          Ketel: Schotse vuurgang/vlampijpketel, enkelvuurs en kolengestookt.
                          Machine: staande tweecilinder compound stoommachine, 165 pk, gebouwd onder nr. 773 door N.V. Werf "Hubertina" v/h W.H. Jacobs, Haarlem.

- - filmpje is verdwenen, zie verder op in deze draad het terug gevonden filmpje - -
                          Klik op de foto voor een filmpje van de machine.

groeten Jeffrey
                          --
                          Cerberus en Lauwerzee.jpg

Cerberus0.jpg

Havenpolitie I.jpg

cerberus1.jpg

cerberus2.jpg

Reactie

Jeffrey,

Bedankt voor je reactie. Deze was mijn nog niet bekend, Wel dat er een stoom(blus)vaartuig met de naam Havenpolitie 1 in Amsterdam had rondgevaren vanaf 1905. Deze werd dus door dit vaartuig uit 1930 vervangen. Het geeft mijn dus weer hoop dat er toch nog iets boven water komt over dit soort vaartuigen. Heb inmiddels een aardig lijstje, al is deze niet helemaal compleet. Van sommige is de werf niet bekend en van een tweetal is zelfs het bouwjaar niet bekend. Ook viel er één af omdat het achteraf een motorschip bleek te zijn ivm een stoomvaartuig omdat het feit dat hij uitgerust was met een lange schoorsteen. Ik hoop dat er toch nog een paar reacties bij komen die nog verwerkt kunnen worden in het te maken boek over stoombrandspuiten in Nederland, Het zou toch moeten kunnen dat er een apart hoofdstuk in geplaatst kan worden over stoomblusvaartuigen.

Reactie

Re: Stoomblusboten in Nederland

Ondanks dat het vier jaar geleden is met mijn oorspronkelijke vraag omtrent het gebruik van stoomblusboten in Nederland. Zijn we nu met de afrondingsfase bezig van het boekwerkje dat een beeld moet gaan gegeven van het gebruikt van stoomblusmiddelen in Nederland. Hierin zal een hoofdstukje zitten met drijvende stoomspuiten, we hebben inmiddels wat gegevens kunnen achterhalen. Maar er zijn ook nieuwe vraagtekens boven komen drijven.

Zo zouden er in Nederlands-Indië naast de al genoemde vaartuigen nog een aantal andere stoomblusboten zijn geweest.
                              Zo had men in Soerabaya naast een gemeentelijk(of havendienst) blusboot ook een Marine vaartuig in die rol.
                              Ook in Semarang zou een stoomsleepboot annex stoomblusvaartuig gevaren hebben, en daarnaast word er een stoomblusboot genoemd voor de haven van Tandjong Priok (wellicht van één van de oliemaatschappijen aldaar).

In Nederland kwamen met nog berichten tegen over de inzet van de stoomsleepboot met ijsploeg "Duitsland" van P. Smit Jr en een inzet van twee werfsleepboten van Wilton's, de "Willem" en de "Company" (deze laatste word ook nog eens "Compagnie" genoemd in een ander artikel). Ook word er gesproken over een stoomblusvaartuig van de ADM in Amsterdam. En van een sleepbootje van L. Smit &Co in Maassluis. Verder informatie hebben we nog niet van deze vaartuigen, evenmin van deze in Vlaardingen ingezette stoomblusvaartuigen. Te weten een stoomblusvaartuig van de Nieuwe Matex en de stoomblusboot "de Oude Maas" van het Havenbedrijf Vlaardingen Oost.

Dus als er nog aanvullingen of opmerkingen over dit onderwerp zijn, verneem ik dat graag want dat kunnen ze nog mee genomen worden in de uiteindelijke tekst.

Reactie

Working...
                              X