Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Materieel van de KNRM

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• H@ns
    replied
    Nog vier reddingsboten op het IJ.

Foto 1: 2020-08-05 Anna Jacoba
    Foto 2: 2020-08-22 De Redder
    Foto 3: 2018-01-27 George Dijkstra
    Foto 4: 2012-07-02 Tjepke Ekkelboom

Anna Jacoba 2020-08-05 IMG_5247.JPG <1 De Redder 2020-08-22 IMG_5389.JPG <2

George Dijkstra 2018-01-27 _MG_7549.JPG <3 Tjepke Ekkelboom 2012-07-02 IMG_4567.JPG <4

Leave a comment:

• H@ns
    replied
    Hier enkele foto's van reddingsboten op het IJ.

Foto 1: 2013-09-08 Bernardine
    Foto 2: 2021-08-20 Evert Floor
    Foto 3: 2020-11-21 Paul Johannes
    Foto 4: 2019-06-17 Royal Flush

Bernardine 2013-09-08 KNRM IMG_9698.JPG<1 Evert Floor 2021-08-28 IMG_0960.JPG<2

Paul Johannes 2020-11-21 IMG_5886.JPG<3 Royal Flush 2019-06-17 _MG_1517.JPG <4

Leave a comment:

• j.sprong
    replied
    Op 23 oktober 2021 herdacht de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij dat 100 jaar geleden, in een zware storm, twaalf redders op zee verdronken, door het kapseizen van de reddingboten Brandaris van West-Terschelling en President van Heel van Hoek van Holland. Eerder dat jaar verdronken twee redders van het reddingstation Schiermonnikoog toen de roeireddingboot omsloeg op de terugweg van een vergeefse tocht naar een schip in nood.
    Slechts één bemanningslid overleefde deze rampen. Vier van de 12 overleden redders zijn op zee gebleven en nooit meer gevonden. Ook het wrak van de reddingboot Brandaris is nooit gelokaliseerd.
    De reddingboot Brandaris van West-Terschelling was op 23 oktober om 14.00 uur uitgevaren voor de Duitse schoener Liesbeth. Het schip was in de zware noordwesterstorm gestrand tussen Vlieland en Texel. Voor de roeireddingboot van De Cocksdorp (Texel), die ook was uitgevaren, leek het onbegonnen werk. Urenlang leverden de tien roeiers bijna bovenmenselijke krachten om de hoge branding te trotseren. Het lukte de Texelaars de twaalf opvarenden van de Liesbeth te redden. Op de terugweg kapseisde de roeireddingboot alsnog in de branding voor het strand, maar iedereen wist wonderwel aan wal te komen.
    Huizenhoge golven en zware buien hadden inmiddels het zicht op de reddingboot Brandaris vanaf Vlieland onttrokken. Vermoedelijk is de boot daarna door een zware breker omvergeworpen of is zij op een mijn uit de Eerste Wereldoorlog gelopen.

In 1921 bestond de reddingvloot van de KNRM voornamelijk uit roeireddingboten. Dertig in totaal. Slechts twee stoomreddingboten en vier motorreddingboten vormden de gemechaniseerde vloot. Sinds de oprichting van de KNRM in 1824 waren 39 redders verdronken door ongelukken met roeireddingboten. De stoomreddingboot President van Heel en de motorreddingboot Brandaris waren in hun tijd de trots van de reddingmaatschappij en stonden model voor de modernisering, die de veiligheid moest vergroten. Maar met die grotere veiligheid werd ook de inzetbaarheid groter. Waar een roeireddingboot beperkingen kende door branding en golfhoogte, konden de stoom- en motorreddingboten onder alle weersomstandigheden uitvaren. Dat bracht direct weer grotere gevaren met zich mee, waaronder het risico op kapseizen onder nog extremere omstandigheden. Pas na de rampen in 1921 volgden nieuwe ontwerpen voor motorreddingboten die zelfrichtend waren.

Bron: KNRM.

herdenking-blog.jpg
    Bron foto: Herdenkingsblog KNRM ( Lijkt mij marine personeel in het voorm. Ned. Indië ).

Leave a comment:

• louis
    replied
    Winifred Lucy Verkade-Clark van het station Cadzand.

Leave a comment:

• Maarten.
    replied
    louis schreef Bekijk Berichten
    De Atlantic van station Dordrecht "DRB 49"
    ..... . . .
    Mijn reactie is wat aan de late kant, maar dit is geen Atlantic. Dit betreft een TP Marine, welke eerst van de Dordtse Reddingsbrigade (DRB) was. Toen vanuit de DRB een KNRM afdeling werd opgericht, is dit vaartuig meegegaan naar de KNRM. Dat verklaart dus ook de naam 'DRB 49'.

Vanuit het KNRM hoofdkantoor is een tijdje een tweede boot van het type Atlantic 21 (Engelina meen ik) gestationeerd geweest. Inmiddels ligt er een boot van de Nikolaas klasse, de KBW 1910

Leave a comment:

• louis
    replied
    De Harder

IMG_1548.jpg

Neeltje Jans 2011

Leave a comment:

• louis
    replied
    De Koopmansdank

IMG_1549.jpg

Neeltje Jans 2011

Leave a comment:

• louis
    replied
    De Koos van Messel.

aaaadfgt.jpg

IJmuiden 2010

Leave a comment:

• louis
    replied
    De Johanna Louisa

16lzc5c.jpg

IJmuiden 2010

Leave a comment:

• louis
    replied
    Een oude dia van de "Redder" op het strand van Katwijk.

2dk02nr.jpg

Leave a comment:

• louis
    replied
    De Atlantic van station Dordrecht "DRB 49"

2qxvqki.jpg

k0oxte.jpg

Leave a comment:

• louis
    replied
    Nou zal ik er maar een paar bij voegen, ook al is het een tijdje geleden.

2dv0j83.jpg

35d3n0i.jpg

2d0moes.jpg

Zelfrichtende reddingsboot type Valentijn van station Westkapelle "Uly"

Leave a comment:

• Bram
    started a topic Materieel van de KNRM

Materieel van de KNRM

Toen ik een plaats zocht voor deze fotos viel het me op dat er zeer weining in het forum te vinden is over de KNRM, dus maar een nieuwe draad gestart.

De reddingboot is mede betaald uit de nalatenschap van Mevr. Janine Parqui en is sinds begin 2006 in gebruik. De zelfrichtende boot met een aluminium romp is bijna 19 mtr, 28 ton en de twee 1000Pk MAN diesels geven haar een max snelheid van ca.35 knopen.

Verder heeft ze zes bemanningsleden en volgens de KNRM HvH websit capaciteit voor 120 geredden. Welicht begrijp ik dat laatse getal verkeerd, want 120 lijkt me wel erg veel !

SAM_4479.JPG

SAM_4483.JPG

SAM_4485.JPG
Working...
X