Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Re: Loodswezen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Loodswezen

    Een mooie gelegenheid om 's te bekijken hoe de vloot van het loodswezen eruit ziet en hoe die geplaatst is. De website van het loodswezen geeft niet echt duidelijkheid maar ik ben op het volgende gekomen (corrigeer me a.u.b. als ik het fout heb, want ik weet het niet zeker):

    Het loodswezen bestaat uit vier afdelingen: Rotterdam-Rijnmond, Scheldemonden, Amsterdam-IJmond en Noord.

    3 loodskotters van de M-klasse (Menkar, Mirfak en Markab) die zich bevinden op de twee belangrijkste loods kruisposten langs de Nederlandse kust (Steenbank en Maas Center). Elk heeft 2 jetgedreven loodsjollen (7 in totaal in dienst) aan boord waarmee de loodsen afgezet en opgehaald worden. De kotters hebben accommodatie voor meerdere loodsen, zodat deze kunnen ontspannen tussen de verschillende beloodsingen.

    2 SWATH's (Cetus en Perseus). Eentje voor regio Rotterdam Rijnmond en één voor regio Scheldemonden. Worden ingezet voor zowel beloodsing als aan- en afvoer naar de loodskotters en hebben plaats voor 12 loodsen. De bedoeling was om 6 SWATH's aan te schaffen (2 voor zowel R'dam-Rijnmond als Scheldemonden, 1 voor Amsterdam-IJmond en 1 in reserve), maar blijkbaar voldeden deze vaartuigen dus toch niet als zodanig, want de andere vier zijn er niet gekomen. Wat dan wel weer tegenstrijdig is, is dat het Vlaamse loodswezen o.a. gebaseerd op de Nederlandse en Duitse ervaringen 3 kleine SWATH's en 1 SWATH-moederschip aan gaat schaffen voor loodskruispost Wandelaar.

    10 jet-tenders in 2 series (Vernoemd naar NASA-ruimteprogramma's???: Voyager, Apollo, Gemini, Mercury, Pioneer. Serie 2 naar spaceshuttles???: Discovery, Endeavour, Enterprise, Explorer, Columbia. Atlantis is afgeschreven na een aanvaring met een groene boei). Aluminium tenders die 28 knopen kunnen halen en plaats hebben voor 12 loodsen. In de 2 drukke regio's primair ingezet voor het ferry-en van loodsen van de haven naar de kotters v.v., terwijl ze in de andere twee regio's ingezet worden als primair loodsvaartuig.

    4 conventionele tenders (Zeemeeuw, Wulp, Reiger, -). Voormalige vaste vloot van tenders, nu nog 4, ingezet als reserveboten of in havengebieden waar er zelden beloodst wordt (Den Helder).

    3 nieuwe jet-tenders (Aquila, Draco, Orion) t.v.v. de eerste oudere jet-tenders. Niet duidelijk of dit project in het leven is geroepen nadat de 4 geplande SWATH's niet zijn aangeschaft of dat dit een apart project is om de eerste jet-tenders 1 op 1 te vervangen.

    Verder kan het Nederlandse loodswezen ook gebruik maken van een helikopter-service met Dauphins d.m.v. contract met een Belgisch bedrijf (die ook vliegt voor de Vlaamse loodsen).

    Er zijn plannen voor nieuwe loodskotters van 80m lang t.v.v. de M-klasse. Deze zijn nu in ontwikkeling bij Marin. Er worden er i.i.g. 2 besteld met een optie voor een derde. Dan heerst er bij de vraag: één voor elke grote loodskruispost, of enkel voor Maas Center? Ik las nl. ook over een convenant met het Vlaamse loodswezen over gezamenlijk gebruik van één kruispost.
    --
    Conventionele tender.jpg

    Jettender.jpg

    M-klasse.jpg

    Nieuwe jettender.jpg

    Nieuwe loodskotter.jpg

    Swath.jpg

  • #2
    Alle schepen van het Nederlands Loodswezen in de regio Rotterdam-Rijnmond voegen 30 procent biobrandstof van GoodFuels toe aan hun brandstofmix. Hiermee reduceren ze hun CO2-emissie met 25 procent. GoodFuels werkt samen met bunkerbedrijf Reinplus Fiwado om de loodsschepen te voorzien van biobrandstof.

    Nederlands Loodswezen neemt verschillende maatregelen om zijn CO2-footprint te verkleinen. Ook het gebruik lichtere schepen (van 54 naar 42 ton) en de focus op efficiënter varen dragen hieraan bij. De overstap naar een 30 procent-blend voor de schepen in de regio Rotterdam-Rijnmond vermindert de totale CO2-uitstoot voor het Loodswezen met 10 procent. Het streven is de inzet van de GoodFuels 30 procent-blend in de toekomst uit te breiden naar andere regio’s. GoodFuels en Loodswezen gaan hiervoor een partnerschap aan voor de lange termijn.
    “Aangezien onze loodsvaartuigen in kustgebieden varen, vinden wij het belangrijk dat onze emissies teruggedrongen worden", zegt Mark Snijders, hoofd Inkoop bij Nederlands Loodswezen. "Naast CO2 reduceren biobrandstoffen ook significant op lokale emissies zoals zwavel, fijnstof en stikstof. Daarnaast is het voor ons van groot belang dat de biobrandstoffen op een duurzame wijze geproduceerd zijn."
    “Nederlands Loodswezen is voor ons een belangrijke klant die vanuit zijn voorbeeldfunctie opereert en verder kijkt dan alleen het verlagen van CO2", zegt Isabel Welten, Head of Marine bij GoodFuels. "Ze willen dit op de juiste manier doen voor mens, milieu en maatschappij. GoodFuels werkt uitsluitend met biobrandstoffen geproduceerd uit gecertificeerde afvalstromen en hanteert strenge duurzaamheidseisen. Het Loodswezen en GoodFuels hebben elkaar kunnen vinden in het aannemen van deze pioniersrol.”

    Reinplus Fiwado is al meer dan twintig jaar partner van Nederlands Loodswezen, aldus salesmanager Robert de Jong van het bunkerbedrijf. "Gezien de klimaatdoelstellingen willen steeds meer partijen met duurzame biobrandstof aan de slag en zo ook het Loodswezen. Daarom zijn we twee jaar geleden gestart met testen." Nu deze testen naar tevredenheid zijn verlopen, gaat Nederlands Loodswezen een lange termijnrelatie aan met de Amsterdamse brandstofleverancier.

    Bron: Maritiem, 4 april 2019.
    Vriendelijke groet, Hans.

    "Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

    Reactie

    Working...
    X