Mededeling

Collapse
No announcement yet.

RV Smal Agt , boefjes boten van de Eng

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• RV Smal Agt , boefjes boten van de Eng

Rijksinrichting Den Engh biedt maritieme opleiding in kader van opvoedingsmethode van de socio-groepsstrategie

OPLEIDINGSSCHIP VOOR JEUGDIGE DELINQUENTEN OFFICIEEL GEOPEND

Den Dolder, 28 september 1999

Vandaag heeft in Dordrecht de officiële opening plaatsgevonden van het opleidingsschip .Smal Agt. van Rijksinrichting voor Jongens Den Engh te Den Dolder. Het schip wordt ingezet voor de maritieme opleiding van ernstig gedragsgestoorde jeugdige delinquenten en jeugdigen met een ernstige opvoedingsproblematiek. De opleiding maakt deel uit van een twee jaar durend onconventioneel opvoedings- en behandelingstraject. Als eerste en enige inrichting in Nederland verloopt in Den Engh de (her)opvoeding en behandeling volgens de socio-groepsstrategie (SGS). In deze opvoedingsmethode is alles gericht op het samenwerken, samen verantwoordelijkheid dragen en samen beheersing en zelfcontrole ontwikkelen. Als onderdeel in de voorbereiding op hun herintegratie volgen de pupillen op de .Smal Agt. een vakgerichte opleiding waarbij de nadruk ligt op praktische vaardigheden.

Het opleidingsschip .Smal Agt. , een voormalig oliebestrijdingsschip van Rijkswaterstaat, is door de pupillen zelf volledig verbouwd en opgeknapt. Het opleidingsschip levert jaarlijks 24 gezellen af aan de Rijn-, binnen- en kustvaart waar de pupillen een praktijkstage doorlopen. De opening van het opleidingsschip in de haven van Dordrecht ging gepaard met maritieme demonstraties van de jongeren. De Marinierskapel der Koninklijke Marine verzorgde een optreden ter gelegenheid van de opening. Daarnaast gaven diverse sprekers, waaronder de hoofddirecteur Dienst Justitiële Inrichtingen van het ministerie van Justitie de heer P.F.M. Jägers, hun visie op de methode van Den Engh. Algemeen directeur van Den Engh, de heer A. Jonker, gaf aan zich zorgen te maken over de huidige ontwikkelingen in het jeugdstrafrecht waarin de recente wetgeving voor jongeren steeds meer gelijkgeschakeld wordt aan volwassenstrafrecht.

"Deze ontwikkeling ontkent het wezenlijk onderscheid tussen jeugdigen en volwassenen", licht de heer Jonker toe. "Jongeren kunnen pas worden aangesproken op hun volwassenheid als zij daartoe worden opgevoed. Onze inrichting bepleit dan ook het grondrecht van jongeren om opgevoed te worden. Jongeren moeten niet worden opgesloten, maar opgevoed als zij crimineel gedrag vertonen of daartoe dreigen te vervallen." Een opvoedingsrecht dat een opvoedingsplicht met zich meebrengt. De Rijksinrichting is dan ook positief gestemd over de recente suggesties van bewindsman Kok om ouders van ontspoorde jongeren verplicht een opvoedcursus te laten volgen.

De socio-groepsstrategie
    .Den Engh. is een Rijksinrichting voor Jongens en valt onder directe verantwoordelijkheid van het ministerie van Justitie. Onder het motto "niet opsluiten maar opvoeden" werkt Rijksinrichting Den Engh met haar pupillen naar een terugkeer in de samenleving. De inrichting voedt op zwakbegaafd niveau functionerende jeugdige delinquenten in de leeftijd van 12 tot 23 jaar opnieuw op. Door de socio-groepsstrategie leren de jongeren, met een achtergrond van verwaarlozing, verwenning of aansluitingsproblemen, in groepsverband op een juiste manier omgaan met hun omgeving. Door tekorten in hun opvoeding, stoornissen en negatieve ervaringen met de wereld van volwassenen beschikken de pupillen van Den Engh niet over positief sociaal gedrag. De essentie van de SGS, gebaseerd op het wetenschappelijk onderzoek van prof. Dr. J.E. Rink en het gedachtegoed van dr. G. de Lange, is negatieve beheersingspatronen los te laten en samen met de groep te komen tot maatschappelijk aanvaardbaar gedrag. Om dit te kunnen meten, beschikt Den Engh over een wetenschappelijk onderbouwd instrument waarmee kan worden vastgesteld in hoeverre de houding van de jeugdige overeenkomt met het gangbare standaardbeeld.

De methode werpt zijn vruchten af. Er wordt in Den Engh minder gebruik gemaakt van de isoleercel en ook is er een vermindering van het aantal ontsnappingen. De pupillen volgen met goed resultaat stages buiten de Rijksinrichting en een aantal van hen heeft al arbeidscontracten aangeboden gekregen.

De Eng heeft onder tussen de volgende vaartuigen

SMAL AGT I
    Eigenaar : Rijksinrichting Den Engh, Den Dolder
    Werf : Jos Boel & Zn. N.V., Temse / 1387
    Bouwjaar : 1961
    Indienst : 2003
    Brt : 627
    Nrt : 188
    Draagv. : 1320
    Lengte : 53,95 meter
    Breedte : 9,18 meter
    Holte : 3,79 meter
    Vermogen : 941 pk
    Snelheid : 9,0 knoop
    Imonummer : 7735109
    Roepsein : PBVJ

Eerst:
    1961 / SMAL AGT
    1999 / REX REGUM
    2001 / SMAL AGT

Bijzonderheden/historie:

Eigenaren;
    1961 > Rijkswaterstaat Directie Noordzee, Rijswijk
    1999 > Staat der Nederlanden, Rijswijk
    2001 > Staat der Nederlanden, Den Dolder

Gebouwd als onderlosser SMAL AGT ten behoeve van havenmondwerken IJmuiden
    1968 omgebouwd tot oliebestrijdingsvaartuig
    1977 verbouwd De Groot & van Vliet B.V., Ridderkerk (nieuw dekhuis)
    1999 verkocht, aanvankelijk REX REGUM
    1999 verbouwd (brt 627, draagvermogen 1320, vermogen 941 pk)
    15 oktober 2001 herdoopt SMAL AGT

SMAL AGT II
    Eigenaar : Stichting Jonas, Den Dolder
    Beheer : Rijksinrichting Den Engh
    Werf : Brodrene Lothe A/S, Haugesund / 7
    Bouwjaar : 1959
    Brt : 236
    Imonummer : 5330644

SMAL AGT III
    Het schip in 1935 gebouwd op de Elsflether Werft in Elsfleth. Ex. Namen Rhenus 81 , Ge-ad, Enterprise en Tonelle. Eigenaar: Rijksinrichting De Engh in De Dolder. 1082 ton, 77,71 x 8,23 meter. 573 pk Caterpillar

SMAL AGT IV
    Het schip is in 1926 gebouwd als motorvrachtschip, het werd in 1949 met 11m verlengd, van 1955 tot 1973 voor het zomers met passagiers en was dan voorzien van een opbouw, 'swinters voor men vracht. In 1973 werd het verbouwd tot passagiersschip voor meerdaagse tochten.

Koningin Juliana

Eigenaar : Rijksinrichting Den Engh, Den Dolder
    Werf : Sleephelling Mij. Scheveningen B.V. / 235
    Bouwjaar : 1976
    Brt : 672
    Imonummer : 7420974
    Roepnaam : PFKS

De 'Koningin Juliana' is 48 meter lang en 10 meter breed en werd in 1976 gebouwd door de Sleephelling Mij. te Scheveningen als visserijopleidingsschip. In de machinekamer staat een 1.400 pk Industrie.
    In 2004 werd besloten dat een visserijopleidingsschip in Nederland niet meer noodzakelijk was en verkocht eigenaar KOF (Koninklijk Onderwijs Fonds) het schip aan het ministerie van Justitie. De 'Koninigin Juliana' werd toen bij Van Duivendijk in Hansweert verbouwd, waarbij de groepshutten eenpersoonshutten werden.
    --
    RV Koningin Juliana.jpg

RV Smal Agt I.jpg

RV Smal Agt II.jpg

951-RV Smal Agt III.jpg"> Smal Agt IV roompotsluis 09-03-2004.jpg
    Bijgevoegde Bestanden

Re: RV Smal Agt , boefjes boten van de Eng

Koningin Juliana voor de kant
    Justitie draait geldkraan dicht voor jongerenproject

juli 2007

Het voormalige visserijopleidingsvaartuig 'Koningin Juliana' ligt voor de kant.

De laatste jaren voer het schip met moeilijk opvoedbare en ontspoorde jongeren voor de Rijksinrichting Den Engh uit Den Dolder, maar het ministerie van Justitie vindt het project te duur.

De Haringpersvaart twee weken geleden was niet alleen vanwege de genodigden en de aanwezige pers aan boord een bijzondere reis voor de bemanning van de 'Koningin Juliana'.

In afwachting van wat er verder gaat gebeuren was het hun laatste reis. Het schip ligt momenteel aan de vaste ligplaats in de binnenhaven bij de Roompotsluis op Neeltje Jans te Zeeland. Justitie vindt de kosten van het zeeschip te hoog en te onvoorspelbaar en wil stoppen met het project. Ook voor de drie binnenvaartschepen van Den Engh, die op dit moment nog wel varen, zou de geldkraan dichtgedraaid gaan worden.

Den Engh betreurt de situatie. Volgens een woordvoerder gaat het om succesvolle behandelmethoden, waar ze heel graag mee door willen gaan. De jongens krijgen aan boord van de schepen opleidingen (onder meer in samenwerking met het Maritiem Instituut in IJmuiden) en leren en passant varen, werkzaam bezig zijn en discipline. Tevens wordt bemiddeld bij het zoeken naar stageplaatsen bij (maritieme) bedrijven.

De 'Koningin Juliana' is 48 meter lang en 10 meter breed en werd in 1976 gebouwd door de Sleephelling Mij. te Scheveningen als visserijopleidingsschip. In de machinekamer staat een 1.400 pk Industrie.
    In 2004 werd besloten dat een visserijopleidingsschip in Nederland niet meer noodzakelijk was en verkocht eigenaar KOF (Koninklijk Onderwijs Fonds) het schip aan het ministerie van Justitie. De 'Koninigin Juliana' werd toen bij Van Duivendijk in Hansweert verbouwd, waarbij de groepshutten eenpersoonshutten werden.
    --
    RV Koningin Juliana...jpg

Reactie

Rijksjeugdinrichting de Eng

Law and order in de Utrechtse bossen

'Ik wil hier nooit meer terugkomen'

Als alles goed gaat verlaat Yoessef (15) rijksinrichting Den Engh volgend jaar als modelburger. Dan heeft hij geleerd respect te hebben voor anderen, zich te gedragen en zal hij nooit meer domme dingen doen. In de bosrijke omgeving van Den Dolder worden probleemjongeren zonder scrupules de Nederlandse normen en waarden bijgebracht.

Yoessef is, zegt hij zelf, een stuk beleefder dan toen hij vijftien maanden geleden door de kinderrechter naar Den Engh werd gestuurd. "Toen had ik een grote mond, net als de meeste jongens die hier net waren. Ik ging niet naar school, maar hing altijd rond op straat. Ik wilde erbij horen, er stoer uitzien. Maar je hebt niet veel geld als je 12 of 13 bent. En ik wilde mijn ouders er niet mee lastigvallen. Dus ging ik stelen. Roken en drugs gebruiken deed ik ook. Ik vraag me weleens af waar ik nu zou zijn als ik hier niet terecht was gekomen."
      Yoessef is zo'n jongen die waarschijnlijk onder Rob Oudkerks kwalificatie 'kut-Marokkaantje' zou vallen. Ondanks zijn leeftijd heeft hij al aardig wat ervaring met justitie. Voor straatroof had hij al twee straffen uitgezeten in een jeugdgevangenis, toen hij weer in herhaling viel en tot een PIJ (Plaatsing in een Inrichting voor Jongeren) werd veroordeeld. Eenmaal in Den Engh kreeg hij snel door dat hij zich goed moest gedragen want de rechter kan zo'n PIJ, een soort tbs voor jeugdigen, nog twee keer met twee jaar verlengen. "Dat wil ik niet. Ik wil hier over negen maanden weg zijn, ik mis de vrijheid, mijn ouders en mijn vrienden. Ik wil naar school gaan, werken en geen gekke dingen meer doen. Ik wil hier nooit meer terugkomen."
      Dat is ook het voornemen van Khalid (15). Hij zit, net als Yoessef, inmiddels vijftien maanden in Den Engh en is daar, op advies van zijn gezinsvoogd, door de kinderrechter via een ondertoezichtstelling geplaatst. Ook hij heeft zich schuldig gemaakt aan straatroof, maar zijn criminele carrière haalt het niet bij die van zijn groepsgenoot en hij had dan ook nooit gedacht dat hij ooit in zoiets als Den Eng terecht zou komen. De eerste dag is het voor alle nieuwelingen meteen schrikken: het paviljoen waar ze de komende tijd zullen verblijven is helemaal leeg. Ze moeten de ruimte zelf inrichten. Khalid: "Ik had me er een heel andere voorstelling van gemaakt. Ik dacht dat het hier goed zou zijn, maar toen ik aankwam, was er helemaal niets. Alleen een lege ruimte. En de ramen waren geblindeerd. Meubels moesten we zelf verdienen door allerlei opdrachten uit te voeren en we aten uit houten borden, zittend op de grond. Terug naar de prehistorie was het. En daarna gingen we naar de riddertijd en moesten we zelf zwaarden maken. Een beetje kinderachtig. Ik begrijp eigenlijk ook niet zo goed waarom het zo moet."
      Het paviljoen van groep 13, de groep waarvan Khalid en Yoessef deel uitmaken, is inmiddels volledig ingericht. Er staat eenvoudig meubilair, er hangen huiselijke bamboe rolgordijnen voor de ramen en posters aan de muur. Ook een grote Sony-televisie ontbreekt niet. Daarop kijken ze iedere avond naar het Jeugdjournaal, en af en toe een documentaire of een videofilm.

Allochtone problematiek
      Maar ondanks de positieve veranderingen vinden de jongens het leven in Den Engh nog steeds zwaar. Khalid zit naast Yoessef in de welverdiende stoelen en kijkt naar de identieke donkerblauwe sweater en spijkerbroek die ze beiden aan hebben. "Kortgeleden hebben we onze eigen kleren verdiend, die mochten we aan met weekendverlof. We moesten wel met dezelfde kleren terugkomen. Maar een van de jongens had een andere broek aan toen hij op zondagavond terugkwam, een andere jongen had sieraden om. Dat mocht niet en de hele groep werd daarop aangesproken. Nu lopen we dus weer met z'n allen in Den Engh-kleren. Zo gaat dat hier. Maar ik vind dat niet eerlijk. Ik ben hier voor mezelf, om iets te leren. Niet om op te draaien voor de fouten van een ander."
      Het is die groepsgerichte aanpak waarmee Rijksinrichting voor jongens Den Engh, in Den Dolder bij Utrecht, hoopt het gedrag van de jongens voorgoed te veranderen. Groepsopvoeder Marcel van der Wal: "In elk verband waarin mensen samenleven draag je ook verantwoordelijkheid naar elkaar toe. Onze methodiek vraagt daarom dat we de jongens als groep aanspreken en ze gezamenlijk verantwoordelijk stellen voor het naleven van de regels. De bedoeling is dat ze elkaar corrigeren en complimenteren. Maar in de praktijk zijn het vaak dezelfde jongens die dat moeten doen. Khalid en Yoessef bijvoorbeeld. Die doen zelf heel erg hun best en het is dus begrijpelijk dat zij veel moeite hebben met ons uitgangspunt."
      Dat het geen pretje is in Den Engh werd een paar maanden geleden landelijk nieuws. De Amsterdamse politie had er begin april een groepje afgeleverd van twaalf, voornamelijk allochtone, probleemjongeren die al jaren Amsterdam-West onveilig maakten. Deze speciale groep valt onder het project Overstag (een samenwerkingsverband van Den Engh, de politie, het Openbaar Ministerie, de Raad voor de Kinderbescherming en Jeugdzorg) dat zich richt op het terugdringen van criminaliteit. Volgens de Amsterdamse politiechef B. Driessen zou de tamtam zo snel zijn werk hebben gedaan dat de criminaliteit in Amsterdam-West al rap afnam: de Overstag-jongens zouden hun vriendjes waarschuwen zich gedeisd te houden, zodat ze niet ook naar Den Engh hoefden. Want daar word je aangepakt! Niet op de traditionele, bestraffende manier die de meeste jongens allang kennen, maar door een grondige heropvoeding. "De jongens die hier binnenkomen zijn niet gevoelig voor straf. Daar verharden ze alleen maar door", zegt directeur Arjen Jonker, die termen als straf- of boefjeskamp voor zijn inrichting verafschuwt. Wat hem betreft wordt het hele jeugdstrafrecht afgeschaft en maakt het plaats voor één opvoedingsrecht. "Straffen werkt alleen bij jongeren die positief betrokken zijn bij hun ouders of de samenleving, maar dat zijn deze jongens niet. Omdat ze de aansluiting bij de volwassenen hebben gemist, is er een fundamenteel wantrouwen ontstaan en keren ze zich juist van de samenleving af. Dit gedrag verander je niet door straffen van buitenaf. Normontwikkeling moet van binnenuit gebeuren."
      De problematiek waarmee Den Engh te maken krijgt heeft in principe niets met zwart of wit te maken heeft - er zitten immers ook genoeg autochtone jongens - maar toch vindt Jonker dat er vaak sprake is van een typisch 'allochtone' problematiek. "Bepaalde opvoedingswijzen in sommige culturen leiden tot gedrag dat in onze samenleving niet kan worden geaccepteerd. In een groot aantal Marokkaanse gezinnen, bijvoorbeeld, is de vrouw onderworpen aan de man. Jongens krijgen daardoor van kleins af aan altijd maar hun zin. Dat leidt ertoe dat ze uiteindelijk alleen maar willen hebben en halen. In plaats van dat ze hun behoeften leren beheersen, worden ze erdoor overspoeld. En omdat ze niet alles kunnen krijgen, pakken ze wat ze willen hebben door bijvoorbeeld oude vrouwtjes te beroven op straat. Met wat dwang en drang van buitenaf lukt het in een gesloten cultuur nog wel om ze in het gareel te houden, maar in een open samenleving als de onze gaat het een keer mis."

Leren beheersen
      Den Engh probeert de aansluiting met de omgeving alsnog te herstellen door de jongens in een groep met leeftijdsgenoten te plaatsen. Jonker: "De volwassen groepsopvoeders gaan bewust geen persoonlijke binding aan. Dat is een fout die in de hulpverlening veel wordt gemaakt, die is te veel geïndividualiseerd. Als het zo simpel was dat je datgene wat iemand tekort is gekomen in zijn jeugd alsnog zomaar even kunt toestoppen, dan was het probleem van de jeugdcriminaliteit snel opgelost. Wij maken gebruik van de groep. We laten ze heel veel samen doen, samen verantwoordelijkheid voor iets dragen. Zo worden ze op een natuurlijke wijze naar elkaar toe gedreven en ontlenen ze hun veiligheid aan de groep.
      "Hier kunnen die jongens alle ontwikkelingsfasen - tot aan de volwassenheid - opnieuw doorlopen en worden ze opgevoed tot mensen die zich kunnen beheersen bij alle aspecten van het leven. En daarbij kijken we niet naar wat negatief, zwak of slecht is, maar naar de goede, positieve en sterke kanten van een jongen. Dat verwende van zo'n Marokkaanse jongen bijvoorbeeld, daar komen we niet aan. Als ze van binnenuit zich leren te beheersen, smelt dat negatieve sowieso weg. En als ze ontdooien staan ze open voor nieuwe normen en waarden, die uiteindelijk tot hun eigen persoonlijke waarden worden."
      Nederlandse normen en waarden, dat wel. Directeur Jonker: "We leven in Nederland, dus straks moeten ze zich aan die samenleving aanpassen. We spreken en schrijven ook in het Nederlands. Als ze solliciteren, zullen ze dat ook moeten. Culturele verschillen mogen het programma niet verstoren. Iedereen is hetzelfde en doorloopt hetzelfde proces. Allah of winti mag niet als machtsmiddel naar elkaar worden gebruikt. Als dat wel gebeurt wordt dat meteen gecorrigeerd. Mogen er een paar geen varkensvlees eten, dan komt er gewoon helemaal geen varkensvlees op tafel. Moet iemand per se met een natte theedoek onder zijn hoofdkussen slapen, prima. En bidden? Dat kan in de pauzes."

Marokkanen uitgedaagd
      De Marokkaanse Khalid en Yoessef merken ook niets van de multiculturele samenstelling van hun groep. Daarin zitten een Antilliaan, een Afrikaan, een Indiase jongen en een Pool. De rest is Nederlands. Yoessef: "Voor mij is iedereen hetzelfde. Ik kan het met iedereen vinden. Zolang iemand goed tegen mij is, ben ik goed tegen hem. Dan maakt het niet uit hoe die eruitziet. Je merkt alleen verschil als we op verlof zijn geweest. De een mag veel meer dan de ander. Sommige jongens moeten al om zeven uur 's avonds thuis zijn. Ik kan de hele nacht wegblijven, hoef niet eens te zeggen waar ik naartoe ga. Maar om mijn ouders niet bezorgd te maken, beloof ik wel dat ik geen domme dingen zal doen. Ik heb verlof, dus dan doe ik dat toch niet."
      Dat er buiten de inrichting door sommige mensen wel degelijk anders tegen allochtonen wordt aangekeken of dat politici op televisie over 'kut-Marokkaantjes' spreken, doet hen niet zoveel. Yoessef: "Als ze het maar niet recht in mijn gezicht doen, mogen ze van mij. Antillianen noemen ze bolletjesslikkers en zo wordt er over elke cultuur wel wat gezegd." Khalid: "Ik heb wel gehoord dat na de aanslagen van 11 september vorig jaar er veel Marokkanen worden uitgedaagd. Ik heb dat zelf niet meegemaakt, maar mij moeten ze geen 'vieze crimineel' noemen, hoor. Dan hebben ze een probleem."

Geen complimentjes
      Of Den Engh ooit een positieve wending kan geven aan het imago van met name Marokkaanse jongens is afwachten. De twaalf uit Amsterdam-West hebben het eerste deel van hun 'heropvoeding' inmiddels achter de rug en zitten nu op een van de eigen opleidingsschepen van de inrichting. Daar leren ze van alles: timmeren, lassen, koken, navigeren en duiken, en worden ze klaargestoomd voor een baan. In Den Dolder is inmiddels een tweede groep jongens van het project Overstag gearriveerd. Op hun tweede dag in Den Engh is het hek rond het paviljoen waar ze zijn geplaatst nog afgeplakt met zwart plastic, om de buitenwereld buiten te sluiten en de onderlinge betrokkenheid te bevorderen.
      Arjen Schoute is een van de procesbegeleiders die intensief bij de twee groepen Amsterdamse jongens betrokken zijn. Hij merkt duidelijk verschil met de andere groepen in Den Engh. "Ten eerste zit er veel druk op het traject, want dat duurt anderhalf jaar, in plaats van de gebruikelijke twee. Een andere moeilijkheid is dat de jongens uit dezelfde omgeving komen en de meesten elkaar kennen. Er is dus vaak ook al een hiërarchie in de groep. Dat is geen voordeel en daar hebben we erg aan moeten wennen. Maar we gebruiken dezelfde methodiek die succesvol werkt bij anderen, dus we verwachten dat dat ook bij hen het geval is. Het vergt alleen wat meer energie en nóg meer positieve activiteiten om hen te ontdooien."
      Zo te horen wordt daar druk aan gewerkt. Achter het zwarte plastic klinken kreten. En er wordt tot tien geteld. "Ze zijn aan het sporten, opdrukken misschien, of buikspieroefeningen", legt Schoute uit bij het passeren van de barak. "En ze moeten zelf de tel bijhouden, want als jij dit als groepsopvoeder doet, denken ze dat je er belang bij hebt dat het goed gebeurt. Dat pikken ze op en gaan ze gebruiken. Complimentjes geven doen we ook niet. Dat is geen kille benadering, maar een manier om uit het groepsproces te blijven. Mijn collega's en ik geven uitsluitend opdrachten en vertellen de regels, vervolgens kijken we van een afstand toe. Als ik zou meedoen met een balspel zou ik óf de bal aangespeeld krijgen óf hij wordt in mijn gezicht gegooid. Het is net als met kleine kinderen: als er een volwassene bij is, spelen ze heel anders dan als ze met elkaar zijn." Den Engh is een opvoedingskamp en beslist geen strafkamp. Maar een eindje verderop, voorbij de gemoedelijk aandoende, schoolkampachtige paviljoens die her en der over het boomrijke terrein verspreid staan, verrijst inmiddels een nieuwbouwcomplex dat verdacht veel op een gevangenis lijkt. De oude gebouwtjes zijn verouderd, vindt de Rijksgebouwendienst. In de nieuwbouw krijgen de jongens tralies voor hun ramen en wordt de sportplaats omgeven door een hoge betonnen muur. "Waar een muur wordt gebouwd, wil men eroverheen klimmen", denkt Schoute. Maar hoe afschuwelijk hij het nieuwe gebouw ook vindt, het zal volgens hem geen afbreuk doen aan het succes van de methodiek. "De geringere bewegingsvrijheid en het gemis van rondlopende eekhoorntjes brengen hooguit nieuwe uitdagingen mee om hetzelfde avontuur te realiseren binnen de muren."
      En Khalid en Yoessef? Die zijn allang blij dat hun avontuur er tegen die tijd bijna op zit, en ze maar hooguit twee maanden in de nieuwbouw zullen zitten. Daarna gaan ze aan een nieuwe toekomst beginnen.

Groepsgerichte aanpak
      Den Engh is een gesloten rijksinrichting die plaats biedt aan ongeveer tachtig ernstig gedragsgestoorde jongens. Bijna allemaal hebben ze zich schuldig gemaakt aan een strafbaar feit en zijn ze door de kinderrechter in Den Engh geplaatst met een OTS-maatregel (ondertoezichtstelling) plus een machtiging gesloten plaatsing of een PIJ-maatregel (Plaatsing in een Inrichting voor Jongeren). De jongens worden opgevoed en behandeld met een unieke, groepsgerichte aanpak: de Socio Groeps Strategie (SGS). Deze is gebaseerd op de fasentheorie van onder andere dr. G. de Lange. De theorie gaat ervan uit dat een mens in de loop van zijn ontwikkeling een aantal opeenvolgende 'behoeftenfasen' kent. Voor een goed verloop van de latere ontwikkeling moeten steeds de ontwikkelingstaken worden vervuld die kenmerkend zijn voor een bepaalde levensfase. De SGS wordt sinds '97 toegepast. Den Engh volgt de jongens vijf jaar, in samenwerking met de Rijksuniversiteit Groningen. De eerste resultaten wijzen uit dat negentig procent van hen niet meer heeft gerecidiveerd, vergeleken met andere inrichtingen een zeer goed resultaat.
      Alle groepen in Den Engh bestaan uit twaalf jongens, die samen de inrichting inkomen en ook weer tegelijk verlaten. De groepen zijn multicultureel van samenstelling. Naast Nederlandse jongens (31,75%) zijn er in Den Engh jongens met onder meer een Turkse (3,17%), Marokkaanse (20,63%), Surinaamse (17,46%) en Antilliaanse (7,94%) achtergrond. 15,87% van de jongens is afkomstig uit overige niet-Westerse landen zoals Somalië, de Kaapverdische Eilanden, de voormalige Sovjet-Unie en Brazilië, 1,59% komt uit andere westerse landen en van 1,59% is de afkomst onbekend. De leeftijd van de jongens loopt uiteen van 12 tot en met ruim 18 jaar. Annemarie van Groezen

Reactie

De Smal Agt I voormalig oliebestrijdingsvaartuig van rijkswaterstaat met een grote kraan voor op het schip helaas geen foto oude uitstaling

De Smal Agt II is een voormalige veerboot van de Det Stavangerske Dampskipsselskap (DSD) te Stavanger tot van 1959 tot 1989

Mogelijk betreft het hier de

De Smal Agt III

1 1935 Rhenus 81 Fendel Schiffahrts AG in Mannheim
        2 1967 Gead 2 A & F Mooij in Vreeswijk
        3 1977 Albatros 3 W Visser in Nieuwendam
        4 1986 Enterprise 4 A Hoekstra in Lemmer
        5 1998 Tonellie 5 T Boode in Dordrecht
        6 2002 Smal Agt 3 De Engh Rijksinrichting in Den Dolder
        --
        Hylsfjord.jpg

MS Tonellie.jpg

Reactie

Inmiddels is de juliana verkocht. het schip heeft enige maanden in de binnenhaven van vlissingen gelegen ivm de defecte voortstuwing. de motor heeft een tijdje gedraaid zonder smeerolie en daar kunnen ze helaas nog niet echt best tegen, daarna heeft het schip via domijnen te koop gelegen en is het in juli verkocht per opbod.

gr Ed
          --
          B3.jpg

B4.jpg

B6.jpg

B8.jpg

Reactie

Heeft inderdaad te koop gestaan bij de Domeinen. Geen idee waar het schip ondertussen gebleven is.

Verkoop m/s Koningin Juliana

m/s Koningin Juliana,
            Afmetingen 47.78 x 9.80 x 6.50 m.
            Bouwjaar 1975, in de vaart in 1976,
            Werf van aanbouw, sleep-/ hellingbedrijf Scheveningen te Scheveningen.
            Voorstuwing 8-cilinder industrie dieselmotor, 1.030 kW bij 430 rpm.

Geïnteresseerden hiervoor kunnen per e-mail hun interesse kenbaar maken via: infosoesterberg@domeinen.org,
            zodat wij u verder kunnen informeren over de exacte datum en tijd van de verkoop.
            Michel Stokman

Iemand een idee ?
            --
            Koningin Juliana.jpg

Reactie

Heren,

Kwam de Juliana een paar weken terug tegen toen ik de Hollandse IJssel opvoer. Ligt vlak voor de Algerasluis.

In nogal desolate toestand overigens...

Gr Joris

Reactie

Smal Agt 2 is na een paar keer,eindelijk gegund voor eur.45.689,- lijkt mij een koopje !!!!!

http://www.domeinenrz.nl/domeinenrz_nl/ ... terug=9982

gr.Hans

Reactie

Ik ben benieuwd wat men er mee gaat doen

Hieronder heb ik trouwens even de catalogus geupload, heeft bergen foto's van de binnenzijde van het schip:

--
                  (2.2 MB)
                  Bijgevoegde Bestanden

Reactie

"tijdverdrijf" wrote: Smal Agt 2 is na een paar keer,eindelijk gegund voor eur.45.689,- lijkt mij een koopje !!!!!

http://www.domeinenrz.nl/domeinenrz_nl/ ... terug=9982

gr.Hans
                    Schip zal wel niet meer onder "klasse" zijn. (verlopen certificaten)

gr Ed

Reactie

Even een wel heel gemakkelijke vraag voor velen (tenminste dat hoop ik), maar voor mij een groot vraagteken: Wat betekent de naam "Smal Agt"

Reactie

"Bram" wrote: Even een wel heel gemakkelijke vraag voor velen (tenminste dat hoop ik), maar voor mij een groot vraagteken: Wat betekent de naam "Smal Agt"
                        Volgens mij, maar weet dat niet zeker, is Smal Agt een vaargeul, -water in de Noordzee net als Bree Veertien. (Waarbij Agt en Veertien op de diepte in vadems slaan en niet op enige familiaire relatie tot Dries van Agt ).

Groet,
                        Hans
                        Waar ook ter wereld......ik wil er altijd weer naar toe!

Reactie

Smal Agt II wordt Noorderkroon

op24 December 2014 heeft Zeekadetkorps Nederland het schip Smal Agt II gekocht. Zei zal als Korpsschip gaan dienen voor Zeekadetkorps Urk. De nieuwe naam die ze zal krijgen is Noorderkroon.

Reactie

Zeekadetkorps Urk heeft het schip gekocht. Mogelijk gemaakt door o.a. Zeekadetkorps Nederland.

Reactie

Working...
                            X