Mededeling

Collapse
No announcement yet.

ongevalleninspectie WO II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • ongevalleninspectie WO II

    Ik ben op zoek naar informatie betreffende Leendert den Hoedt - geboren in in 1890 in Rotterdam. Gezagvoerder bij de KRL en gedurende de Tweede Wereldoorlog, vanuit Engeland, inspecteur bij de raad voor scheepsongevallen (o.i.d.) Hij had gedurende deze tijd ook een militaire rang. Wie weet meer over hem en zij werk? Er schijnen ergens over hem en zijn werk publicaties te zijn.

  • #2
    Re: ongevalleninspectie WO II

    Hoi Hans ,familie verhaal nog niet compleet

    Even de gegevens van het gemeente huis

    Leendert (Leen) den Hoedt , gezagvoerder Kon. Lloyd, Rijkshavenmeester te Rotterdam, geboren op 10-01-1890 te Overschie, overleden op 23-08-1949 te Rotterdam op 59-jarige leeftijd, gecremeerd op 26-08-1949 te Rotterdam.
    Gehuwd op 27-jarige leeftijd op 13-09-1917 te Rotterdam met Plonia (Ploon) HOOGENBOEZEM, geboren 1889 te Schiedam, overleden op 17-02-1987 te Schiedam, gecremeerd op 20-02-1987 te Rotterdam, dochter van Jacob HOOGENBOEZEM en Elisabeth Van Der MOST.


    Plonia [Pol / Ploon] HOOGENBOEZEM. Born in 1889 in Schiedam (Z.-H.), Neth. Plonia [Pol / Ploon] died in Schiedam (Z.-H.), Neth on 17 Feb 1987; she was 98. Cremated in Rotterdam (Z.-H.), Neth on 20 Feb 1987; she was 98. Religion: NH.

    On 13 Oct 1917 when Plonia [Pol / Ploon] was 28, she married Leendert [Leen] den Hoedt , son of Hugo den Hoedt (21 Feb 1854-27 May 1936) & Adriana Buijs (3 Aug 1859-29 Aug 1944), in Rotterdam (Z.-H.), Neth. Born on 10 Jan 1890 in Overschie (Z.-H.), Neth. Leendert [Leen] died in Rotterdam (Z.-H.), Neth on 23 Aug 1949; he was 59. Cremated in Rotterdam (Z.-H.), Neth on 26 Aug 1949; he was 59. Occupation: adelborst 1e kl. M.R.; gezagvoerder bij de Kon. Rott. Lloyd; Rijkshavenmeester te Rotterdam. Marriage was announced on 30 Aug 1917 in Rotterdam (Z.-H.), Neth.



    Rijkshavenmeester: Tot eind jaren '80 waren er in Rotterdam twee havenmeesters. De ene was de rijkshavenmeester, verantwoordelijk voor de scheepvaart op de Nieuwe Maas/Nieuwe Waterweg en het aanloopgebied op de Noordzee. De andere was de havenmeester van Rotterdam, verantwoordelijk voor de scheepvaart in de havenbekkens. Om de efficiency, eenduidigheid en veiligheid te vergroten werd in 1988 aan die situatie een einde gemaakt. Rijk en Rotterdam spraken af dat voortaan de havenmeester van Rotterdam zorg zou dragen voor het vlot en veilig afwikkelen van de scheepvaart in het hele Rotterdamse havengebied, inclusief het aanloop- en redegebied op de Noordzee en de hoofdvaarwegen. De havenmeester, hoofd van de Rotterdam Port Authority, legt dan ook niet alleen verantwoording af aan Rotterdam, maar ook aan het rijk

    Inlichtingen Rijkshavenmeester kunnen worden ingewonnen bij:
    -Traffic Center Hoek van Holland, de wachtchef verkeersafhandeling, telefoonnummer 010-252 28 01 of marifoonkanaal 11

    R.T. Muschart (1873-1955). Na zijn loopbaan als Marine-officier, inspecteur bij de Holland-Amerika Lijn en Rijkshavenmeester in Rotterdam
    Dit zou de andere Rijkshavenmeester in deze periode kunnen zijn ?

    groetjes Folkert
    --
    Leendert den Hoedt 10 jan 1890 - 26 aug 1949.jpg

    Reactie


    • #3
      Re: ongevalleninspectie WO II

      Hallo Folkert

      Bedankt voor deze informatie. Het gaat mij niet om genealogischt info want die heb ik reeds. Het tweede verhaal over de havenmeester is interessant maar het geeft geen antwoord op mijn vraag over zijn rol als inspecteur gedurende WO II. Juist dat is voor mij erg interessant. Ik ben al jaren met de genealogie van de familie Den Hoedt bezig maar naast droge cijfers wil ik ook een stukje geschiedenis bij iedereen plaatsen. Vandaar mijn vraag. Heb, in 2001, als een keer de vraag neergelegt bij de vereniging van kapiteins en de inspectie Verkeer en Waterstaat in Rotterdam maar tot op heden geen antwoord ontvangen. Jij schrijft ook dat hij Adelborst 1e klas M.R. was geweest. Kun je dat nadere verklaren. De naam L.den Hoedt wordt meerdere malen genoemd in het boek "De Nederlandse koopvaardij in de Tweede Wereldoorlog"van C. Bezemer.

      met maritieme groet,

      Hans

      Reactie


      • #4
        Re: ongevalleninspectie WO II

        "Hans van Ekelenburg" wrote: Hallo Folkert

        Bedankt voor deze informatie. Het gaat mij niet om genealogischt info want die heb ik reeds. Het tweede verhaal over de havenmeester is interessant maar het geeft geen antwoord op mijn vraag over zijn rol als inspecteur gedurende WO II. Juist dat is voor mij erg interessant. Ik ben al jaren met de genealogie van de familie Den Hoedt bezig maar naast droge cijfers wil ik ook een stukje geschiedenis bij iedereen plaatsen. Vandaar mijn vraag. Heb, in 2001, als een keer de vraag neergelegt bij de vereniging van kapiteins en de inspectie Verkeer en Waterstaat in Rotterdam maar tot op heden geen antwoord ontvangen. Jij schrijft ook dat hij Adelborst 1e klas M.R. was geweest. Kun je dat nadere verklaren. De naam L.den Hoedt wordt meerdere malen genoemd in het boek "De Nederlandse koopvaardij in de Tweede Wereldoorlog"
        van C. Bezemer.

        met maritieme groet,

        Hans
        Praten Bezemer en ik over dezelfde persoon?

        Reactie


        • #5
          Re: ongevalleninspectie WO II

          "Hans van Ekelenburg" wrote: Jij schrijft ook dat hij Adelborst 1e klas M.R. was geweest. Kun je dat nadere verklaren.
          ADB1 is in de jaren '50 veranderd in LTZ3, de uitmonstering (één galon) bleef gelijk. Het was en is de laagste officiersrang, doorgaans bekleed tijdens de laatste fase van de KIM-opleiding. MR betekent Marine Reserve, dit werd later KMR ofwel Koninklijke M.R. (K)MR is een dienstplichtige of (na afzwaaien) mobilisabele persoon.


          --
          KM_525jaar.jpg
          "Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
          "Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
          ..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
          https://duurzamehuizenroute.nl/locat...g-1905-veendam

          Reactie


          • #6
            Re: ongevalleninspectie WO II

            Hé Paul
            bedankt voor deze duidelijke uitleg. Nu kan ik de persoon in questie plaatsen. Als een koopvaardij officier in Wo II een militaire rang kreeg dat werd dat automatisch MR. Begrijp ik dat goed? Zo te zien ben ik gedegradeerd.

            Reactie


            • #7
              Re: ongevalleninspectie WO II

              "Hans van Ekelenburg" wrote: Hé Paul
              bedankt voor deze duidelijke uitleg. Nu kan ik de persoon in questie plaatsen. Als een koopvaardij officier in Wo II een militaire rang kreeg dat werd dat automatisch MR. Begrijp ik dat goed? Zo te zien ben ik gedegradeerd.
              Of dat automatisch ging weet ik niet maar het kwam veelvuldig voor.

              Hoezo degraderen? Je begon als Baru, doorliep daarna de zeekadet rangen en als matroos 3 (en niet eens M.R.) ben je nu al bij de marine. Naarmate je meer berichten plaatst wordt je bevorderd. Kijk maar eens rond in de bemanningslijst en vergelijk de rangen met het aantal geplaatste berichten. Even flink aan de slag dus en voor je het weet ben je dan vlagofficier.

              Toen ik ADM werd heb ik de moderatoren gevraagd om het hoogst haalbare ideaal te mogen zijn: LTZE1
              "Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
              "Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
              ..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
              https://duurzamehuizenroute.nl/locat...g-1905-veendam

              Reactie


              • #8
                Re: ongevalleninspectie WO II

                Ach ja, de opmerkingen van een leek. Niet waar!!!!! Ik ga mijn best doen op op te klimmen. Ik ben ooit (1963-3) gekeurd voor de Marine op het MOK en helaas afgekeurd. Deze keuring was wel vrijwilling omdat ik toen de status van Buitengewoon Dienstplichtig had en in principe vrijgesteld was. Maar ja, je vrienden gingen ook naar de marine dus ik ook. Omdat ik naar zee wilde monsterde ik op de koopvaardij, bij de HAL. Later ben ik vrijwilliger (zondere rang) geworden bij het ZKK in Vlaardingen. Het korpsschip moest verbouwd worden en aangezien ik scheepstimmerman was werd ik aan de oren getrokken. Heb dit volledig in de vrije tijd gedaan.

                Reactie


                • #9
                  Re: ongevalleninspectie WO II

                  Jammer dat ik nog steeds niet weet wat de rol van Leendert den Hoedt was in WO II. Ik weet nu dat hij RM was maar wat deed hij verder in dienst van de Staat der Nederlanden. Wie, o wie heeft daarop een antwoord. Bezemer beschrijft zijn bemoeienis met de koopvaardij maar daar mee is alles gezegt.

                  Reactie


                  • #10
                    Re: ongevalleninspectie WO II

                    Nog wat over Leendert den Hoedt uit het "Naamboek Koninklijke Marine 1940".

                    Koninklijke Marine Reserve - Korps Zeeofficieren

                    L. den Hoedt - 1890 - (XXV) (= ereteken voor 25 jaren dienst)

                    b. ad. 1 Jan. 1912
                    adelborst 1e klasse. 1 jan. 1914
                    Luitenant-ter-zee 2e klasse 1 oktober 1918
                    Luitenant ter zee 1e klasse 1 oktober 1926.
                    Kapitein-luitenant-ter-zee 9 november 1939.

                    Den Hoedt moet altijd marine reserve geweest zijn, want hij komt niet voor in het adelborsten gedenkboek 1854-1954.

                    Ik heb verder helaas geen informatie voor je. De boeken door Von Münching over de koopvaardij in de Tweede Wereldoorlog hebben geen referenties naar hem.

                    Groeten,
                    Jan
                    http://www.netherlandsnavy.nl

                    Reactie


                    • #11
                      Re: ongevalleninspectie WO II

                      Jan

                      Dank voor deze uitgebreidde info. Toch weer een stapje verdere in zijn geschiedenis.

                      Hans (Kajoe)

                      Reactie

                      Working...
                      X