Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Trimpe Burger baas Kustwacht

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Trimpe Burger baas Kustwacht

    Den Helder,
    ©Helderse Courant, 23 januari 2007

    Trimpe Burger baas Kustwacht

    Jankees Trimpe Burger (50) uit Callantsoog wordt de nieuwe directeur van Kustwacht Nederland. De marineman, de laatste anderhalf jaar groepsoudste bij de onderzeedienst van de Koninklijke Marine, lost per 5 maart SchagenaarRienk van der Woude (55) af.

    Van der Woude, geboren in het Friese Hantumhuizen, gaat per i april met functioneel leeftijdsontslag. Hij was sinds de verhuizing van het Kustwachtcentrum van IJmuiden naar Den Helder eind 2001 de baas. Van der Woude heeft een belangrijke rol gespeeld bij de omvorming van de oude Kustwachtorganisatie.

    Nieuwkomer Trimpe Burger wordt vanaf begin januari door Van der Woude ingewerkt. De geboren Rotterdammer voer eerder als commandant op de onderzeeboten Hr. Ms. Tonijn en Hr. Ms. Zeeleeuw, de M-fregatten Willem van der Zaan en Karel Doorman plus het luchtverdedigings- en commandofregat Hr. Ms. Tromp.

  • #2
    Kustwacht 'big brother' van Noordzee

    Kustwacht 'big brother' van Noordzee

    Gepubliceerd op vrijdag 4 mei 2007, ©Helderse Courant - scan Dutchfleet

    DOOR MARTIJN GIJSBERTSEN

    DEN HELDER - Ga daar maar eens aan staan! Continu de veiligheid op het Nederlandse deel van de Noordzee bewaken, door alles wat op het water beweegt in de gaten te houden.
    En - waar nodig - stappen ondernemen om snel, vakkundig en soms keihard in te grijpen. Van hulpverlening tot boetes uittschrijven.
    De circa veertig mensen van het Kustwachtcentrum in Den Helder draaien er hun hand niet voor om. Zij volgen jaarlijks tusssen de 300.000 en 400.000 scheepsbewegingen.
    Houden 24 uur per dag scherp in het oog of er reddingsacties op touw moeten worden gezet, rampen bestreden of anderszins opgetreden.
    "Ieder moment bevinden zich voor onze kust honderden schepen", weet Jan Kees Trimpe Burger (50), de nieuwe directeur van Kustwacht Nederland, de 'big broother' van de Noordzee.
    "Door de komst van AIS (afkorting voor automatisch informatie systeem, red.) gaat het monitoren tegenwoordig een stuk makkelijker."
    Alle zeegaande vaartuigen booven de 300 ton zijn in Europa verplicht AIS werkend aan boord te hebben. Via een zender kan vanaf de vaste wal de positie worden uitgelezen en vaarroute worden bekeken. Bovendien kan met één druk op de knop onder meer type schip, lading en bemanning worden achterhaald.
    "Er zijn plannen om dit in de toekomst ook verplicht te stellen voor de beroepsvisserij en binnenvaartschepen groter dan vijftien meter", aldus de kapitein ter zee van de marine, tot voor kort groepsoudste bij de Onderzeeedienst.
    "Gecombineerd met VMS (vessel monitoring system, red.), een satellietsysteem voor visserijschepen, en onze plannen om bij Petten en Scheveningen twee nieuwe radarstations te bouwen zodat we overal langs de kust dertig mijl bereik hebben, wordt ons zicht op de Noordzee op alle fronten scherper."
    Voor het uitoefenen van haar taken krijgt de Kustwacht mensen beschikbaar gesteld van marine, politie, douane, marechaussee, rijkswaterstaat en de algemene inspectiedienst (AID).
    Materieel en geld (ruim 24 miljoen euro op jaarbasis) worden verschaft door de samenwerkende ministeries van verkeer en waterstaat, binnenlandse zaken, justitie, defensie, landbouw, natuurbeheer en voedselkwaliteit plus financiën.
    "Waren we voorheen overgeleverd aan de 'nukken' en prioriteiten van die departementen, sinds 1 januari bestaat er een Kustwacht 'nieuwe stijl'. We krijjgen onvoorwaardelijk personeel en middelen en mogen zelfbepaalen wie en wat we wanneer inzettten" aldus Trimpe Burger.
    Bankovervaller
    "Als het goed is, krijgen we niet meer te maken met een tekort aan handhavers van de marechaussee, omdat die bijvoorbeeld op Schiphol nodig zijn. Kunnen we mensen naar zee sturen, omdat een bepaald schip een keer niet iets belangrijkers te doen heeft. Of hebben we toch een helikopter, hoewel er een risicowedstrijd in het betaalde voetbal wordt gespeeld of bankovervaller wordt gezocht."
    Door de uitbreiding van de medewerkers pool met zeven voltijdbanen en verbeterde technieken is de Kustwacht structureel verzekerd van een permanente bezetting en kan de Noordzee nóg beter in de peiling worden gehouden.
    Olietankers

    "Omdatje niet 24 uur per dag op zee aanwezig kan zijn, misten we voorheen nog wel eens wat. Bijjvoorbeeld olietankers, die te dicht langs de kustlijn voeren. Tijdens een proefperiode kwamen we er 65 op het spoor tegen normaal vijftien. Dus kwamen er eerder vijftig mee weg", stelt de directeur.
    "Het maakt ons doelmatiger, slagvaardiger, we kunnen reactiever vanaf de wal varen en vliegen. Niet het aantal acties of inspecties komt centraal te staan, maar de resultaten: wat hebben inspanningen van de Kustwacht opgeleverd?"
    Trimpe Burger zou het liefst willen dat politie, douane, marechaussee en AID als kustwachtthandhavers dezelfde bevoegdheden krijgen en vrije toegang hebbben tot elkaars informatiesysteemen.
    "Die gegevens delen zij lang niet altijd, dus dat wordt mijn grootste uitdaging. Of dat lukt, ligt in handen van de politiek. Want om dat voor elkaar te krijgen, moet de wet wijzigen."

    Reactie


    • #3
      Kustwacht Nederland in het wit

      Kustwacht Nederland in het wit

      Gepubliceerd op vrijdag 4 mei 2007, ©Helderse Courant - scan Dutchfleet

      DOOR MARTIJN GIJSBERTSEN

      DEN HELDER - Zeven overheidsschepen die vaak voor kustwachttaken worden ingezet, moeten wit worden geschilderd en allemaal voorzien zijn van hetzelfde logo.
      Ook zouden medewerkers van marine, marechaussee, politie, douane, Rijkswaterstaat en Algemene Inspectiedienst bij de uittoefening van kustwachttaken dezelfde overjas moeten dragen met het woord Kustwacht er op. Eventueel met daarnast nog het insigne of de badge van hun eigen dienst
      Dat vindt Jan Kees Trimpe Burger, de nieuwe baas van Kustwacht Nederland in Den Helder. De opvolger van Rynk van der Woude wil met zijn ideeën de identiteit en herkenbaarheid van de Kustwacht vergroten.
      "Alleen wanneer schepen op de Noordzee De Waker zien, het enige witte kustwachtvaartuig, weten kapiteins en hun bemanningen dat ze met ons te maken hebben", aldus de directeur.
      "Die link wordt niet automatisch gelegd wanneer er, zoals nu, boten met bijvoorbeeld de groengele douanekleuren of het zwartgeel van Rijkswaterstaat langszij komen."
      Belangrijke taken
      De Kustwacht is verantwoordelijk voor de veiligheid, wetshandhaving en dienstverlening op het Nederlandse gedeelte van de Noordzee.
      Tot haar taken behoren onder meer rampen- en incidentenbestrijding, hulpverlening en redding bij ongevallen, verkeersbegeleiding, vaarwegmarkering, onderzoek naar zeeverkeer en toezicht op milieu, visserij plus scheepvaartverkeer.
      Jaarverslag

      Vorig jaar voerde de Kustwacht 1448 acties (1421 op het water, 27 door de lucht) uit, zo blijkt uit het nog niet verschenen jaarverslag 2006. Het leeuwendeel van die acties, ruim driekwart, betrof de recreatievaart en watersporten.
      "We merken nu al dat het seizoen is begonnen", aldus Trimpe Burger. "Alleen het afgelopen weekeinde al hebben we 84 keer opgetreden. Bijna de helft van de acties was op het IJsselmeer en zeventien keer waren we op de Noordzee actief."

      Reactie


      • #4
        Dit vind ik nou echt een goed plan van de beste man. Als je nu de kustwacht eenheden bij elkaar ziet, dan lijkt het zo op het eerste gezicht een echt zooitje ongeregeld in al die verschillende kleuren. Ik had alleen verwacht dat ze zouden kiezen voor het kleurenschema van de Barend Biesheuvel, maar wellicht is het kleurenschema van de Waker nog herkenbaarder als 'kustwacht'.

        Welke zeven schepen zouden er bedoeld zijn? Ik denk voornamelijk de kustwachtschepen met een 200-mijls certificaat: AID-schip Barend Biesheuvel, Douanevaartuigen Zeearend en Visarend in ieder geval dus.

        Wellicht zijn de andere vier het onderzoeksvaartuig Arca en de 3 grotere betonningsvaartuigen Frans Naerebout, Rotterdam en Terschelling. (Dit zijn de grotere vaartuigen van Directie Noorzee die nu "kustwacht" op de zijkant hebben staan. De Zirfaea valt dus af.)
        --
        Rotterdam.jpg

        Waker.jpg

        scr 0212-00051-combi_tcm10-1851.jpg

        Reactie


        • #5
          Re: Trimpe Burger baas Kustwacht

          Wat kan er nu op tegen zijn als al onze kustwachtschepen zo'n uitstraling hebben als de huidige van de Waker, het is toch een pracht!!


          --
          waker.1.jpg

          Reactie

          Working...
          X