Mededeling

Collapse
No announcement yet.

LIVEX 2019.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • LIVEX 2019.

    Op 25 mei vindt de grootschalige reddingsactie op zee, LIVEX, plaats. Twee schepen van de Rijksrederij, de Arca en de Zeearend, worden bij deze oefening ingezet. De Arca is aanwezig voor ondersteuning en eventuele opvang van evacués. Op de Zeearend hopen ze weer te worden ingezet als on scene coördinator.
    Gezagvoerder Gert Bannink vertelt: “Zo’n grote reddingsactie is een lastige klus. Alle schepen en vliegtuigen moeten goed samenwerken. Er moet rekening gehouden worden met van alles en nog wat, zoals de maximale snelheid van de zoekschepen. Omdat we natuurlijk moeten oefenen zorgt de LIVEX-organisatie dat dingen in de war lopen. Aan ons de taak om het op te lossen. Ik vind dat leuk, dan mag ik zelf weer nadenken en mijn hersens laten kraken. Omdat we het werk al best lang doen en de taken op de Zeearend kunnen verdelen gaat dat in alle rust hoor. We zijn op elkaar ingespeeld en dan hoeft er niet zo veel gezegd te worden.”
    “Het redden van mensen is niet ons dagelijks werk maar wij zijn wel altijd op zee. Als wij horen van een eventuele drenkeling melden wij ons direct bij de Kustwacht. Meestal zoeken wij dan mee. De Zeearend is een hoog schip waardoor we een goed overzicht hebben. Ook hebben we een RIHB aan boord waarmee we de zee op gaan. Het belangrijkste is dat we goede spullen aan boord hebben om mensen mee uit het water te halen en de communicatieapparatuur moet natuurlijk perfect werken. In maart krijgt de Zeearend een grote onderhoudsbeurt; dus de spullen en apparatuur zijn straks prima in orde. Dan zijn wij klaar voor LIVEX 2019!”

    Het Kustwachtpatrouillevaartuig Zeearend vaart dagelijks op de Noordzee met personeel van de politie, douane en marechaussee voor het uitvoeren van controles op het water. De nautische bemanning is werkzaam bij de Rijksrederij (Rijkswaterstaat).
    Tijdens de LIVEX biedt het schip ondersteuning aan de evacuatie.

    Vier verschillende uniformen tijdens één vlucht:

    Tijdens de LIVEX wordt het Kustwachtvliegtuig ook ingezet. Dit voor beeldopbouw, maar daarnaast dienen ze als ‘Aircraft Coördinator (ACO)’. De ACO valt onder de verantwoordelijkheid van het Kustwachtcentrum. De belangrijkste taak van de ACO is het bewaken van de vliegveiligheid als er meerdere vliegende eenheden meehelpen tijdens een reddingsactie.
    De bemanning aan boord van de Dornier 228-212 bestaat uit een unieke mix van verschillende diensten. De vliegers zijn van de Koninklijke Marine en de Koninklijke Luchtmacht. De twee waarnemers in het toestel zijn afkomstig van Rijkswaterstaat en de Douane of Koninklijke Marechaussee. De Kustwacht is een samenwerkingsorganisatie en tijdens elke vlucht komt dit dus fysiek tot uiting als de verschillende diensten aan boord zitten.

    ms Zeearend..jpg
    Vriendelijke groet, Hans.

    "Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

  • #2
    De ferry ‘Pride of Hull’ wordt beschikbaar gesteld door P&O Ferries als fictief incidentschip. Deze veerboot vaart dagelijks tussen Rotterdam en Hull (Verenigd Koninkrijk). Met een lengte van 215 meter behoren de Pride of Hull, net als haar zusterschip de Pride of Rotterdam, tot de grootste veerboten in Europa.

    300 figuranten gezocht voor een grote reddingsactie op het water.

    Het gaat om een massa-evacuatie van de ferryboot Pride of Hull van P&O, waarbij de hulpdiensten de opvarenden veilig naar de wal moeten brengen. Een grootscheepse oefening als deze vindt eens in de vijf jaar plaats.
    Hoewel de organisatie verzekert dat alles onder veilige omstandigheden gebeurt, moeten de figuranten minimaal 18 jaar oud zijn, 'zeebenen' hebben en kunnen zwemmen. Zij zullen 'enige tijd' op een reddingsvlot doorbrengen. Tijdens een eerdere editie van de maritieme oefening, in 2009, zijn figuranten onderkoeld geraakt. Sindsdien zijn de kledingvoorschriften aangescherpt. Voor de vrijwilligers is een verzekering afgesloten.

    Van het scenario van dit jaar is tot nu toe bekend dat de Pride of Hull vanuit haar ligplaats in de Europoort de Noordzee op zal varen en dat daar de evacuatie zal plaatsvinden. De hulpdiensten rukken uit met helikopters, vliegtuigen en boten. Behalve de Kustwacht zullen ook het Loodswezen en de vrijwillige reddingsorganisatie KNRM meevaren.
    Dat de veerdiensten tussen Nederland en Engeland en de hulpdiensten de Livex-oefening eens in de vijf jaar moeten doen, is vastgelegd in internationale regelgeving. De ferrybedrijven stellen om beurten een schip ter beschikking. De Pride of Hull is een van de grootste veerboten van Europa. Tijdens de oefening zal die maar voor een klein deel gevuld zijn. Dat is omdat de Pride of Hull maar een beperkt aantal uren beschikbaar is.

    https://youtu.be/EaZa0mEICBk

    Bron: maritiemnieuws.
    Vriendelijke groet, Hans.

    "Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

    Reactie


    • #3
      Tijdens deze grootschalige massa-evacuatieoefening werd de ferry ‘Pride of Hull’ geëvacueerd. Die was daarvoor speciaal naar de Tweede Maasvlakte (Rotterdam) gevaren. Honderden figuranten werkten mee aan de oefening. Vanuit de Kustwacht werd de evacuatie op het water gecoördineerd. Daarbij werd nauw samengewerkt met de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond die de evacués aan land opving.
      Waar de betrokken (crisis)organisaties regelmatig zelfstandig hun eigen deel oefenen, werd nu de complete samenwerking getraind. Communicatie, afstemming en procedures: daar kwam het tijdens de LIVEX op aan.

      Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat), minister Ank Bijleveld (Defensie) en minister Ferdinand Grapperhaus (Justitie en Veiligheid) bekeken het evacuatieproces vanaf het water en aanschouwden daarna de hulpverlening op het land in de Berghaven. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is beleidsverantwoordelijk voor de maritieme hulpverlening, Defensie is de beheerder van de Kustwacht en onder Justitie en Veiligheid valt de rampenbestrijding op het land.
      Het Kustwachtcentrum in Den Helder coördineerde de evacuatie op het water. Aan de wal werd die taak uitgevoerd door een Commando Plaats Incident en een Regionaal Operationeel Team van de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond.
      Veel figuranten hebben zich opgegeven voor deze bijzondere oefening. Ze hebben ervaren hoe het is om een tijd op het water te blijven in bijvoorbeeld een vlot.
      Vriendelijke groet, Hans.

      "Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

      Reactie

      Working...
      X