Mededeling

Collapse
No announcement yet.

'Marine als engelen uit de lucht'

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • 'Marine als engelen uit de lucht'

    'Marine als engelen uit de lucht'

    Van onze verslaggever Kasimir den Hertog
    den helder-Het fregat Jan van Amstel is weer terug in Den Helder. 'Hoge omes' kwamen gisteren de opvarenden bedanken voor de hulp die ze in de Verenigde Staten verleenden na de orkaan Katrina. Het was een bijzondere dankbetuiging voor een bijzondere missie.

    Het gebeurt wel vaker dat de admiraal aan boord komt na een lange missie, maar dat hij een staatssecretaris en Amerikaanse hoogwaardigheidsbekleders meeneemt, is uitzonderlijk. De Van Amstel bracht twee weken door in het door de orkaan getroffen gebied. Toevallig was het fregat daar in de buurt, want het was aanvankelijk in de Cariben op drugsjacht.

    Die reis werd verlengd om Amerika te hulp te schieten. Al eerder werd aangegeven dat die hulp op prijs wordt gesteld, en om dat te benadrukken, was in Den Helder een belangrijke Amerikaanse delegatie aanwezig. Daarbij zat ook Peter Flory - de derde man binnen het Pentagon. Koud ingevlogen vanuit Kopenhagen stapte hij aan de zijde van staatssecretaris van defensie Van der Knaap aan boord, in zijn kielzog woordvoerders, militairen en een belangrijke NAVO-vertegenwoordiger.

    Flory maakte een knorrige indruk en vertelde dat hij weinig met de hulpverlening te maken had, maar dat hij was gekomen om zijn dank uit te spreken namens de VS. ,,Jullie kwamen als engelen uit de lucht vallen'', vertelde hij in de hangar van het schip.

    Inderdaad was de bevolking erg blij, kan sergeant André van Reusel bevestigen. ,,Dan zagen ze weer eens wat anders. Ze wisten natuurlijk bij god niet waar we vandaan kwamen. En dan vroegen ze: 'Van Amstel? Noemen jullie al je schepen naar biermerken?'''

    Samen met zo'n 60 á 70 collega's ruimde Van Reusel puin in de straten van Biloxi. ,,Maar de Amerikanen, waar wij aan moesten gehoorzamen, deden het niet erg efficiënt. Ze deden niks als het niet mocht. Waren ze met een kettingzaag een omgevallen boom aan het weghalen en deed de kettingzaag het niet meer, dan gingen zij zitten wachten. Wij gingen juist een kettingzaag vragen aan iemand die er eentje in zijn truck had.''

    Niet iedereen was aan land bezig. Ongeveer de helft van de bemanning bleef aan boord om de helikoptervluchten te begeleiden en 'huishoudelijk' werk te doen als wassen en koken. Ook René Ravelje, chef d'equipage, bleef op zee. ,,Als niemand aan boord de zaken had geregeld, had er ook niemand op het land kunnen helpen.''

    [Bron] zaterdag 1 oktober 2005
    --
    Hr.Ms Jan van Amstel.jpg
    VIS UNITA FORTIOR
    "United Strength is Stronger"
Working...
X