Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kustwachtsleper voorkomt ramp met boorplatform

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Kustwachtsleper voorkomt ramp met boorplatform

18-11-2015 - PERSBERICHT

Het scheelde weinig of de herfststorm van vannacht had een ramp op zee kunnen veroorzaken. Door een uitstekende coördinatie tussen het
    Kustwachtcentrum en de sleper Ievoli Amaranth kon een aanvaring met een boorplatform voorkomen worden. Vissersvaartuig Iede Kornelis
    (UK-47) raakte door een kapotte keerkoppeling op drift richting een veld met platformen. Het vaartuig naderde platform L10-A tot 1,5 mijl.

De Emergency Towing Vessel Ievoli Amaranth voer vannacht in de buurt van het stuurloze vaartuig. De sleper wordt uit voorzorg ingezet bij
    windkracht 5 en meer en bevond zich op 12 mijl afstand van de vissersboot. “Met een uurtje waren we bij het schip”, vertelt stuurman Jurgen
    Kerssen over de reddingsactie. “We zagen direct dat een lastige klus zou worden. We hadden te maken met golven van 5 meter hoog en wind-
    stoten met uitschieters naar windkracht 12.” Het lukte de bemanning van de Amaranth toch om een sleepverbinding te maken, zodat een
    aanvaring met het platform voorkomen kon worden. Beide schepen zijn inmiddels veilig aangekomen in de haven van Den Helder.

http://www.kustwacht.nl
    Groetjes uit Zeeland,

Willem Cool

Ja, hier was ik in mijn werkzame periode altijd voor op mijn "qui vive".
    Processen en personeel heb je in de hand op een offshore-installatie, maar ik ben altijd bezorgd geweest bij dergelijk weer, dat schepen op drift raken vaak met motorstoring, met alle gevolgen van dien.
    Ik heb 1x een abandon (platform verlaten) meegemaakt, omdat de kustwachtsleepboot niet kon vast maken, maar het liep gelukkig goed af.
    Dan lagen wij ook nog eens in het Q1-veld, dus eigenlijk in de vaarroute noord-zuid v.v.
    Maar ook hier leer je weer mee te leven, en als je dan van de vaart af komt, ben je wel wat gewend.
    Vriendelijke groet, Hans.

"Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

Reactie

Working...
    X