Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Waterpolitie & Zeehavenpolitie

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Waterpolitie & Zeehavenpolitie

    Geachte leden,

    Bij deze een aparte draad over water en zeehavenpolitie.

    gr Ed

  • #2
    Waterpolitie & Zeehavenpolitie

    Kan iemand mij info + foto's van de Stan Patrol 1800, die door de waterpolitie op de binnenwateren wordt gebruikt, geven?

    Marco.

    Reactie


    • #3
      Stan patrol 1800 RP 31

      Damen Stan patrol 1800 RP 31

      Stanpatrol 1800 damen RP31.gif

      Reactie


      • #4
        Nieuwe patrouillevaartuigen voor KMar en KLPD

        ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
        Following an European tender, Damen Shipyards Gorinchem has been awarded the contract for building 13 patrol boats to Korps Landelijke Politie Diensten (KLPD), belonging to the Dutch Ministry of the Interior and Kingdom Relations and Koninklijke Marechaussee (KMar), belonging to the Dutch Ministry of Defence.

        The vessels will be delivered in the course of 2007 and 2008 and will be of the following types:

        7x Damen Stan Patrol 2005 MK 2, for KLPD, speed of 21 knots;
        2x Damen Stan Patrol 2005, for KMar, with speed of 23 knots;
        3x Damen Stan Patrol 2506, for KLPD, with speed of 24 knots;
        1x Damen Stan Patrol 3407, for KMar, with speed of 15 knots.
        All 9 vessels for KLPD will be for inland patrolling duties, whereas all vessels for KMar will also be of the seagoing type.

        BRON: http://www.damen.nl
        ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

        Ze hebben de Stan Patrol 2005 eerst even goed kunnen testen aangezien de KMar sinds vorig jaar al eentje in gebruik heeft genomen, de De RV 160 Wijcker Meer.

        gr.!

        thn4_mID_6129_cID_5140_SPA-2005-RV-160-NR1-dd151204.jpg
        RV 160 Wijcker Meer

        thn4_mID_6347_cID_5358_AIP-SPa-2606-1.jpg
        Damen Stan Patrol 2506

        stormmeeuw%202005[1].jpg
        Damen Stan Patrol 3407 (in Douane-kleuren)

        thn4_mID_5698_cID_4709_AIP%20SPa%202506-9-1[1].jpg
        Damen Stan Patrol 2005

        Reactie


        • #5
          Grote controleactie op vrachtschepen

          Grote controleactie op vrachtschepen

          DEN HAAG - Het Korps landelijke politiediensten (KLPD) heeft in de nacht van maandag op dinsdag een grootscheepse controle uitgevoerd op vrachtschepen. In totaal werden 29 schepen op de binnenvaarwegen gecontroleerd. De schippers van negen schepen waren in overtreding.
          Een schip werd stilgelegd omdat het personeel moest rusten, aldus een woordvoerder van de KLPD In totaal werden er negentien overtredingen geconstateerd. De meest voorkomende fouten waren het niet of onjuist invullen van het vaartijdenboek of het varen in de nacht zonder een tachograaf. Ook hadden enkele schepen te weinig bemanning aan boord.
          Het KLPD controleerde op de routes tussen Rotterdam en Duitsland, tussen Rotterdam en Antwerpen, tussen Amsterdam en Duitsland en op het IJsselmeer. Tegenlijkertijd met de controleactie in Nederland, werd ook op de Duitse vaarroutes gecontroleerd. Ook in landen als Frankrijk en Oostenrijk zal een dezer dagen een controleactie worden uitgevoerd.
          In het najaar van 2006 is ook een dergelijke actie gehouden. Toen werden veertig schepen gecontroleerd en bleek 42 procent in overtreding te zijn. Bij de controle van dinsdag bleek bijna een derde in overtreding. ,,Het was een rustige nacht.'' (ANP)
          bron: http://www.ad.nl

          Reactie


          • #6
            Schippers vaak te lang achter stuur

            Schippers vaak te lang achter stuur

            Binnenvaartschippers nemen het niet zo nauw met de regels voor vaar- en rusttijden. In de eerste twee maanden van dit jaar heeft de waterpolitie bij 364 controles 116 bekeuringen uitgedeeld.
            Ook hebben tientallen schippers een waarschuwing gekregen. Bij controles in maart bleek bovendien dat er met eenderde van de tachografen iets mis was. In veel gevallen is daarmee geknoeid.
            Afgelopen nacht is zijn er in een aantal Europese landen controles uitgevoerd. Van de 26 vaartuigen die in Nederland werden gecontroleerd waren er 9 in overtreding.
            Stuurwiel
            Een schipper vaart het liefst 24 uur per etmaal, want varen is geld verdienen. In de Vaar- en Rusttijdenwet heeft de overheid vastgelegd hoelang een schipper achter het stuurwiel mag staan.
            Schepen met een grote bemanning, zoals duwboten die onder meer erts naar Duitsland vervoeren, mogen de klok rond varen. Maar bij een kleine bezetting gelden beperkingen.
            Om de naleving van de Vaar- en Rusttijdenwet te controleren, moeten schippers een vaartijdenboek bijhouden waarin wordt aangegeven wie er op welk moment aan het stuur heeft gestaan.
            Omzeilen
            Op schepen die 's nachts varen is een tachograaf verplicht. Volgens de waterpolitie (onderdeel van het KLPD) zijn schippers "creatief" in het omzeilen van de controles. Zo gebeurt het dat bemanningsleden alleen op papier bestaan.
            Het vaartijdenboek wordt ook vaak achteraf ingevuld, zodat overtredingen kunnen worden weggemoffeld.
            De sancties die de politie kan opleggen lopen uiteen van het oplegggen van boetes (enkele honderden euro's) tot het stilleggen van schepen, omdat er te weinig bemanningsleden zijn of er te weinig is gerust.
            De politie voert de controles niet alleen uit in verband met de veiligheid, maar ook uit het oogpunt van eerlijke concurrentie. Want de bonafide binnenschipper verdient minder dan een collega die te lang doorvaart.
            bron: nos

            Reactie


            • #7
              Zeehavenpolitie nieuw vaartuig de P4

              Zeehavenpolitie van Rotterdam heeft nieuw vaartuig
              Rotterdam - De Politie Rotterdam-Rijnmond doopt donderdag 31 mei a.s. het nieuwste schip van de Zeehavenpolitie, de P4. De officiële doophandeling wordt verricht door de burgemeester van Schiedam, mevrouw W.M. Verver-Aartsen. De nieuwe aanwinst is een op maat gemaakt schip, volledig afgestemd op de specifieke wensen van de Zeehavenpolitie en haar werk in de Rotterdamse haven maar ook deels op zee.

              Om op het water snel te kunnen handelen, is het schip ook uitgerust met een zogenaamde snelle unit (een bijboot). De locatie van de doop is aan de Wilhelminakade bij Café Rotterdam

              Wilhelminakade in de middag volgens Eddy

              http://www.dutchfleet.net/showthread...ter'-Promo

              Reactie


              • #8
                Ik denk dat Eddy v Driel hiervan wel foto's zal plaatsen
                Dutch Submarine Hr.Ms.Potvis from the Royal Netherlands Navy 1965-1992
                (3-cylinder hull class)
                http://www.hrmspotvis.nl
                There are more airplanes at the bottom of the ocean than there are submarines in the sky;

                Reactie


                • #9
                  Water- en Zeehavenpolitie

                  Zeehavenpolitie
                  Bron: Wikipedia


                  Bureau RivierpolitieSinds 1895 vaart de Zeehavenpolitie in de havens van Rotterdam om te handhaven en hulp te bieden aan hen die dat behoeven. Tot 2000 was de naam van deze bijzondere dienst "Rivierpolitie", echter om aan te geven dat het dekkingsgebied meer is dan alleen de rivier, is haar naam sinds 2000 Zeehavenpolitie geworden. De Rivierpolitie is in 1895 opgericht als gevolg van een reeks klachten van de Rotterdamse cargadoors. De diefstallen in de haven rezen de pan uit en de cargadoors vroegen de verantwoordelijke autoriteiten om maatregelen. In 1893 nam hoofdcommissaris Willem Voormolen de eerste stappen in het oprichten van de toenmalige Rivierpolitie. Geen feestelijke opening of ceremonie, de mannen begonnen gelijk de eerste werkdag met werken. Al snel groeide de dienst uit tot een succesvolle handhaver in de Rotterdamse haven. Ook het onderscheid met de reguliere Gemeentelijke politie was er al snel. De reguliere dienders droegen stalen helmen, de Rivierpolitiedienders droegen petten.

                  Sinds de Eerste Wereldoorlog was de Rivierpolitie ook verantwoordelijk voor de grensbewaking, een taak die elders door de Koninklijke Marechaussee wordt uitgevoerd. In die jaren kwam de emigratie richting Amerika op gang en niet zelden kon men nog net een voortvluchtige crimineel pakken voordat deze kon vertrekken naar het vrije Amerika. Later, in de jaren '90, kreeg de term grensbewaking meer inhoud voor de Rivierpolitie door de komst van het Schengenverdrag.
                  Naast het handhaven van de openbare rechtsorde en de grensbewaking was de Rivierpolitie ook verantwoordelijk voor het verlenen van hulp op en rond het water. Menig havenarbeider is zijn rit naar het ziekenhuis begonnen aan boord van een schip van de Rivierpolitie.
                  Op 13 november 1918 wist de Rivierpolitie de voorpagina's van alle landelijke kranten te halen door het bestrijden van een oproer en de daaropvolgende brand aan boord van het gevangenenschip Alida. 13 gevangenen raakten gewond, echter het oproer bleef onder controle.

                  Sinds 1911 is de Rivierpolitie gehuisvest aan de Parkhaven, eerst op een drijvend ponton en vanaf 1938 in een gebouw aan de Sint Jobsweg 6 (in het huidige Lloydkwartier). Het laatste gebouw is nog steeds in gebruik, al staat er inmiddels een nieuw gebouw naast.

                  In de jaren '30 kreeg de Rivierpolitie voor het eerst te maken met mensensmokkel. Emigranten die in Amerika de toegang was geweigerd, werden vanuit Rotterdam wederom illegaal naar Amerika gebracht. Ook kreeg een verstekeling in de jaren '30 bijzondere aandacht. De 11 jaar oude Emilio Perez uit Spanje kwam als verstekeling aan op een schip van de Holland-Amerika Lijn.

                  Gedurende de Tweede Wereldoorlog waren de bureaus van de Rivierpolitie in handen van de Duitse troepen. Aan de Veerkade nr. 7 zat een afdeling van de Hamburg Wasserschutzpolizei en aan de Sint Jobsweg 6 de Duitse Sicherheitspolizei. Menig Nederlander heeft gevangengezeten in een van de cellen aan de Sint Jobsweg 6 en mogen ervaren dat de dienders van de Rivierpolitie niets van de Duitse bezetters moesten hebben. Als dank voor alle goede zorgen hebben de gevangenen een prachtig houtsnijwerk gemaakt, dat nog steeds te bewonderen is in de kantine van bureau Sint Jobsweg 6.

                  In de jaren zestig en '70 veranderde het hele beeld van de Rotterdamse haven. Er kwamen nieuwe havens bij, de chemie en containeroverslag ontwikkelde zich in een hoog tempo. In de jaren zestig kwam het Beneluxverdrag tot stand en werd de haven van Rotterdam een BeNeLux-buitengrens. In die jaren sprak men over passencontrole en werkte men met kaartenbakken waar alle binnenkomende schepen in stonden. Koninklijke Dirkzwager was in die jaren een bron van informatie m.b.t. binnenkomende schepen en dat is nu, anno 2007 nog steeds het geval.

                  In de jaren zeventig kwam er steeds meer nadruk te liggen op de nieuwe havens. De Stadshavens werden minder belangrijk, steeds meer bedrijven gingen zich vestigen in de Botlek en de nog nieuwe Europoort. Door het steeds groter worden van de Rotterdamse haven was ook de Rivierpolitie genoodzaakt om een nieuw bureau te openen. Het nieuwe bureau kwam aan de Rozenburgse Sluis om zo beter de Europoort te kunnen bestrijken. Ook het bureau aan de Sint Jobsweg 6 werd te klein en in 1994 opende burgemeester Bram Peper een nieuw bureau naast het oude bureau.

                  Anno 2007 is de naam Rivierpolitie aangepast in Zeehavenpolitie om zo aan te geven dat het werkgebied niet alleen de rivier is maar ook de gehele haven en de zee.

                  In 2000 kreeg de Zeehavenpolitie de beschikking over een nieuwe eenheid Grensbewaking. Een lichting van een twintigtal nieuwe collega's kwam de dienst versterken om zo een start te maken met een hele nieuwe afdeling. De noodzaak tot het oprichten van deze afdeling kwam voort uit het Schengenverdrag. De Zeehavenpolitie had afspraken gemaakt met het verantwoordelijke ministerie, het IND, en om deze na te kunnen komen kreeg de Zeehavenpolitie financiële middelen om de eerder genoemde eenheid Grensbewaking te kunnen oprichten.

                  Anno 2007 heeft de eenheid Grensbewaking een 85 medewerkers in dienst en is ze nog steeds aan het uitbreiden. De eenheid Grensbewaking is verantwoordelijk voor de grensbewaking in de Rotterdamse haven (m.u.v. de ferry's van P&O, daar is de Koninklijke Marechaussee nog actief). De Zeehavenpolitie heeft in 2007 ruim 350 medewerkers.


                  Dienst Waterpolitie:
                  Bron: Politie.nl


                  De Dienst Waterpolitie is verantwoordelijk voor de opsporing, toezicht en handhaving op de hoofdtransportassen, de hoofdvaarwegen en de grote wateroppervlakten in Nederland. Op deze wateren houdt de Waterpolitie toezicht op zowel de beroeps- als de recreatievaart.Ook de politiezorg op de Noordzee, buiten de kustlijn (territoriale wateren), valt onder de verantwoordelijkheid van de Waterpolitie. De dienst is er voor de eerste opvang bij incidenten in de beroeps- en recreatievaart en ziet toe op een juiste naleving van de regels. Daartoe worden schepen gecontroleerd op items als lading, diploma's, veiligheid, vaarregels en vaar- en rusttijden. Voor de controles op het vervoer van gevaarlijke stoffen- en afvalstoffen heeft de dienst de nodige specialistische kennis en expertise in huis.
                  De Waterpolitie handelt ook ernstige scheepvaartongevallen af en verricht onderzoek naar de toedracht. Daarnaast worden opsporingsonderzoeken verricht naar zaken als ladingdiefstal in de beroepsvaart: de zogenaamde branchegerelateerde onderzoeken.
                  In de overige gebieden (zoals recreatieplassen) is de regionale politie verantwoordelijk voor het toezicht op de recreatievaart. Incidenteel kan de Waterpolitie hier op verzoek van de regionale politie ondersteuning bieden.
                  De regiopolitie Rotterdam-Rijnmond heeft als enige regio een eigen Zeehavenpolitie. De Zeehavenpolitie is verantwoordelijk voor onder andere de politietaken in het Rotterdams havengebied. Zij surveilleert op zowel het water als op alle haventerreinen en kades in het stedelijk gebied en in de gebieden Botlek, Europoort en Maasvlakte. Het werkgebied van de Zeehavenpolitie loopt van Ridderkerk tot 5 mijl op zee (Rotterdams gebied). Zij assisteert de Kustwacht in voorkomende gevallen tot 30 mijl op zee. De Zeehavenpolitie surveilleert in het zomerseizoen op het Brielse Meer en het Haringvliet.

                  De Dienst Waterpolitie bestaat uit 21 groepen die zijn ondergebracht in zes geografische units: Waddenzee in Harlingen, IJsselmeer/Friese Wateren in Lelystad, IJmond in Amsterdam, Rivieren-West in Dordrecht, Rivieren-Oost in Nijmegen en Zeeuwse Stromen in Hansweert. Verder heeft de dienst twee functionele units: Transport en Milieu Controle in Dordecht en de Unit Noordzee in Den Helder.
                  Voor de coördinatie van de informatiestromen beschikt de dienst over het Dienst Informatiecentrum Waterpolitie: DICwater.

                  Reactie


                  • #10
                    Water- zeehavenpolitie

                    In Amsterdam is de nieuwe boot van het KLPD op proefvaart. Het is de P95.
                    De oude boten zijn erg in trek bij particulieren. Er zijn veel boten via Domeinen verkocht en komen als pleziervaartuig weer in de vaart.
                    Hierbij wat voorbeelden.
                    Met groet, H@ns
                    --
                    P95 IMG_1625.JPG
                    P95 te Amsterdam - 2008-06-01

                    RP 62 (ex) IMG_1677.JPG
                    RP62 (ex) te Amsterdam - 2008-06-17

                    onbekend IMG_1644.JPG
                    Mistral (ex onbekend) te Amsterdam - 2008-06-03

                    Reactie


                    • #11
                      Re: Stan Patrol 1800

                      Hier de lijst met de stan patrol's

                      P57.jpg

                      Ligplaatsen

                      Kustplaatsen
                      Delfzijl P44 Damen Stan Patrol 2706
                      Den Helder P48 Damen Stan Patrol 2706
                      Harlingen P49 Damen Stan Patrol 2706
                      IJmuiden P42 Damen Stan Patrol 2706
                      Vlissingen P41 Damen Stan Patrol 2706

                      Binnenwateren
                      Amsterdam P95 Damen Stan Patrol 1800
                      Dordrecht P59 Damen Stan Patrol 1800
                      Dordrecht P93 Damen Stan Patrol 2005
                      Drimmelen P34 De Geuns 13m
                      Enkhuizen P85 Damens Stan Patrol 2505
                      Gorinchem P57 Damen Stan Patrol 1800
                      Hansweert P84 Damen Stan Patrol 1800
                      Hansweert P86 Damen Stan Patrol 1800
                      Lelystad P92 Damen Stan Patrol 2100
                      Maarssen P22 Damen Stan Patrol 1800
                      Maasbracht P46 Damen Stan Patrol 1800
                      Nijmegen P94 Damen Stan Patrol 2005
                      Sneek P64 Damen Stan Patrol 1800
                      Terneuzen P58 Damen Stan Patrol 1800
                      Tiel P37 Damen Stan Patrol 1800
                      Willemstad P31 Damen Stan Patrol 1800
                      Zuthpen P66 Damen Stan Patrol 1800

                      Reactie


                      • #12
                        Re: Overheidsvaartuigen nieuw en oud

                        Hallo Hans,

                        De "Mistral"dat kon wel eens een ex douane scheepje zijn geweest. De douane had vroeger veel van zulke bootjes.

                        grt, Theo.

                        Reactie


                        • #13
                          Re: Overheidsvaartuigen nieuw en oud

                          Ja, dat is goed mogelijk, Theo. Er is een grote reeks soortgelijke vaartuigen gebouwd bij Schottelwerft in Oberspay (BRD) en later in licentie bij Van Leest in Warmond. Alle voor overheidsdiensten. Ik meen dat er ook enkele van die vaartuigen bij de KMAR in gebruik waren, maar dat weet ik niet zeker.
                          Je ziet die scheepjes nog veel in particuliere outfit rondtuffen.
                          Met groet, Hans

                          Reactie


                          • #14
                            Re: Overheidsvaartuigen nieuw en oud

                            Hallo Hans,

                            Ik zie er hier in de buurt van Schiedam en op het Brielsemeer nog wel eens een varen. Ik weet bijna zrker te weten dat ze bij de KMAR ook hebben gevaren. Het is een leuke maat om er mee richting Frankrijk te gaan, alleen moet je dan wel hard werken want de meeste kleine sluisjes moet je zelf bedienen.

                            Grt, Theo.

                            Reactie


                            • #15
                              Re: Overheidsvaartuigen nieuw en oud

                              Hallo Theo,
                              Leuk onderwerp! Wat betreft je opmerking bij mijn foto van de "Mistral": ik ben op een site van douanevaartuigen terecht gekomen, waar twee foto's van identieke vaartuigen staan. De Recherche I en Recherche III. Beide boten waren in de Amsterdamse haven actief. (Loui's douanevaartuigen site).
                              Misschien is "mijn" Mistral er daar wel één van... Als-ie weer voorbij komt, houd ik 'm even aan om ernaar te vragen.
                              Met groeten - Hans

                              Reactie

                              Working...
                              X