Mededeling

Collapse
No announcement yet.

KNRM is geen bergingsbedrijf.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • KNRM is geen bergingsbedrijf.

    "Op woensdagmiddag 23 maart kwam de KNRM-stationsreddingboot Joke Dijkstra in actie om het 17 meter lange zeiljacht Shanty vlot te trekken. De Noorse eigenaar, die dit jacht recentelijk in Enkhuizen had gekocht, was door het gebruik van een sterk verouderde zeekaart in het Molengat ter hoogte van de Razende Bol aan de grond gelopen. Met de Joke Dijkstra is het jacht vlotgetrokken en naar Den Helder gesleept".
    bronAS publicaties.

    Ik vind dat de KNRM zich moet bezig houden met het redden van drenkelingen en het wegnemen van onveilige situaties.
    Als het wegnemen van een onveilige situatie inhoud dat er een scheepje versleept moet worden...OK,maar als de drenkelingen in veiligheid zijn en er geen reden is om het scheepje te verslepen dan moet dit worden overgelaten aan de proffesionele bergers.
    Deze discussie is al veel vaker gevoerd dat redders en bergers in elkaars vaarwater zitten.
    Hier zouden afspraken over moeten worden gemaakt.
    Ik hoop dat deze topic een aantal meningen zal laten horen en dat er inzicht komt in wat er leeft.
    --
    Joke Dijkstra.bmp
    Met vriendelijke groet
    Ron Damman

  • #2
    Re: KNRM is geen bergingsbedrijf.

    Op zich lijkt het logisch, de overheid regelt het. Maar niet in een tijdsbestek waarin bestuurders de mond vol hebben met deregulering en marktwerking. Bovendien, als je iets regelt als overheid moet je het ook handhaven/toezien op de naleving en dat zit er bij een krimpende overheid ook niet in. Laat dus de betrokken partijen het maar zelf regelen/afspreken wie wat mag doen en geschillen over het (niet) naleven vechten ze dan maar bij de rechter uit.
    groet, Sieger
    Goals in the distance are reached better together

    Reactie


    • #3
      Re: KNRM is geen bergingsbedrijf.

      De KNRM is geen overheid maar een stichting die maar een hele kleine jaarlijkse subsidie krijgt.

      Als deze stichting en haar medewerkers de tijd, de zin, en het geld heeft om dit soort zaken te doen dan zeg ik heel simpel want waarom zal je mekander niet helpen ?

      In het jaarverslag van de KNRM staat:

      “De stichting heeft ten doel het kosteloos (doen) verlenen van hulp en bijstand aan hen die voor de Nederlandse kust - daaronder mede begrepen het IJsselmeer, de Waddenzee, de Zeeuwse en ZuidHollandse stromen en al zulke overige gebieden als onder voorafgaande goedkeuring van de Raad van Toezicht door de Directie te bepalen - in gevaar verkeren of in gevaar dreigen te geraken, het in stand houden van een radio medische dienst, zomede al hetgeen met het vorenstaande verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn”.

      De tekst "gevaar dreigen te geraken" geeft natuurlijk veel ruimte voor allerhande zaken naast het helpen in nood.

      Reactie


      • #4
        Re: KNRM is geen bergingsbedrijf.

        "Newdeep.nl" wrote:
        Deze discussie is al veel vaker gevoerd dat redders en bergers in elkaars vaarwater zitten.
        Hier zouden afspraken over moeten worden gemaakt.
        Ik hoop dat deze topic een aantal meningen zal laten horen en dat er inzicht komt in wat er leeft.
        Beleid KWCARIB
        Verkeren de opvarenden van het in "nood" zijnde vaartuig niet in direct gevaar, dan zal een KW-eenheid niet direct overgaan tot slepen van het vaartuig. Mocht er besloten worden op het vaartuig alsnog te slepen dan zal een "VRIJWARINGSVERKLARING" ondertekend moeten worden door de kapitein/schipper van het te slepen vaartuig.
        Hiermee verklaart de kapitein akkoord te gaan met de geboden hulp, en iedere handeling
        toe te staan die de commandant van het kustwachtvaartuig nodig acht. In geval van
        materiële- of personele schade, ontstaan door de geboden hulp, zal het personeel van
        de KWCARIB niet aansprakelijk gesteld worden.

        In het verleden gingen vissersvaartuigen met onvoldoende brandstof vissen om vervolgens ten anker te gaan en de hulp van de KW in te roepen. Deze stuurde dan een KW-eenheid of een vaartuig van de SARFA (Search and Rescue Foundation Aruba) om het vissersvaartuig terug naar de haven te slepen. Indien dit heden ten dage gebeurt, dan zal de KW dit vaartuig niet slepen maar wel bemiddelen om het vaartuig door een bevriende visser te laten slepen of te voorzien van brandstof.

        gr/Roel
        Bij het verlaten van de thuishaven, begint de terugreis!

        Reactie


        • #5
          Re: KNRM is geen bergingsbedrijf.

          In mijn huis op Vlieland heb ik natuurlijk allerlei leuke maritieme hulpmiddelen. Zo ook een marifoon. Daarmee luister je mee met conversaties in de ether tussen schepen en de verkeersleiding en af en toe klets je gezellig mee. Ik hoor ook geregeld boeiende gesprekken tussen op hulp jagende “redders”. Gelukkig zijn die redders zeer alert, want je wilt niet weten wat voor onbenullen er op zee rondvaren. Ik noem deze categorie watersporters de Badwatergasten. Die varen soms met als enig navigatiemiddel een autokaart van Nederland aan boord, rustig over het wad. En lopen dus ergens vast. Dan vliegt iedereen daarop af om hulp te bieden, al of niet tegen betaling. Dat het er daarbij heet aan toe kan gaan is echter niet bij iedereen bekend. Het volgende incident zou dan ook wel eens in het geheel niet denkbeeldig kunnen zijn: “Hallo hallo Brandaris, hier motorjacht Stupido, wij varen het blokgebied weer uit, alles wel aan boord, geen vuiltje aan de lucht.” Antwoord van de humorvolle Piet van de Brandaris: “Begrepen Stupido, als dat vuiltje maar niet in uw benzineleiding komt, hahaha”. Nu breekt de pleuris uit op het wad. “Brandaris, hier de Huibrecht Dijkstra, wie heeft er een vuiltje in zijn benzineleiding?” De Huibrecht Dijkstra is een kleine reddingsboot van de KNRM. Altijd waakzaam, die KNRM. “Hallo Brandaris, hier de Northern Diver (commerciële berger, T.K.), wij zijn vlak bij, waar zit die motorboot met die benzinestoring?” “Laat maar Northern Diver, wij (de Huibrecht Dijkstra, KNRM) varen net de haven van Vlie uit, en zijn al op weg naar de Stupido” Piet van de Brandaris: “Dat vuiltje is figuurlijk jongens, niks aan het handje”. “Hallo hallo, hier de Arie Visser (grote reddingboot van de KNRM-Terschelling), wij varen ook met grote spoed de haven uit naar dat schip met ernstige motorpech, ter assistentie, je weet nooit.” Nou breekt de hel op Vlieland helemaal los. Gaan ze zich er vanaf Terschelling ook al mee bemoeien! Alle piepers van de vrijwillige redders staan inmiddels roodgloeiend, men laat alles wat men in handen heeft los, en scheurt naar de haven. Het openbare werk op Vlie komt totaal stil te liggen. “Brandaris, hier de Graaf van Bylandt (grootste reddingboot van KNRM-Vlieland), wij varen binnen twee minuten de haven van Vlie uit voor dat zinkende schip…..” “Laat maar Van Bylandt, hier de Kings Navigator (commerciële berger, T.K.), wij zijn toch in de buurt, en zullen de drenkelingen zo wel even uit het water pakken……”. Op Terschelling slaan nu de stoppen door: “Hallo hallo, hier de de Typhoon. Wij komen er aan met zuurstofapparaten. Hou vol!!” Inmiddels vaart de Stupido rustig verder, weet van de prins geen kwaad, maar de kans is groot dat het scheepje aanstonds dwars op de Pollendam ligt. En, dat moet ik wel heel eerlijk zeggen, dan worden ze er ook binnen tien minuten door al die redders afgeplukt. Want ze hebben weer goed geoefend vandaag. Kost wel wat benzine, zonder vuiltje, maar dan heb je ook wat. Mooie kerels, die redders. Ruige mannen. Ik mag ze wel. Zelf ben ik natuurlijk redder aan de wal, want als het serieus is blijf ik aan de wal namelijk, anders vaar ik mee en geef gratis mijn kostelijke adviezen (hahaha). Kijk, de KNRM werkt uitsluitend dankzij zogenaamde giften. Geen enkele overheidssubsidie dus. Als er een schip in nood is gaat de KNRM er op af. Dat kost niets. Je krijgt geen rekening achteraf. Zero. En als het nodig is nemen ze natuurlijk ook je schip op sleeptouw mee naar huis. Daar hoef je geen commerciële berger voor te bellen. Is zo'n berger er eerder, en wil de schipper van het te redden schip diep in de buidel tasten, okay, dan sluit hij een contract (met heel veel kleine lettertjes) en laat zich voor veel pegels naar huis slepen. Is de nood echt aan de man en is de KNRM er (nog) niet, dan doet hij dat natuurlijk. Is er geen haast, dan zie ik de meeste verstandige schippers gewoon op de KNRM wachten en zich gratis en voor niets thuis laten brengen. Zo zit dat. Duidelijk genoeg? We blijven Hollanders, voor niets is fijner dan betalen.

          Reactie


          • #6
            Re: KNRM is geen bergingsbedrijf.

            "Voor niets is fijner dan betalen"...daar zit nu net de bottleneck.
            Het zomerseizoen breekt weer aan en menig "weekendzeeman" gaat weer met zijn bootje op pad.
            Vaak hebben deze mensen een vaarbewijs behaald op een"pannenkoekenacademy"en er gaat ze geen zee te hoog.
            Als zich dan een situatie voor doet van....waar ben ik...of...vergeten te tanken ,gaan we wel even de KNRM bellen...die brengen ons wel naar huis...gratis.
            Bij aflevering wordt er een formulier om donateur te worden overhandigd en worden de handen geschud.
            Om deze mensen eens goed wakker te schudden zouden ze moeten worden geconfronteerd met de kosten van berging op basis van"NO CURE NO PAY".
            Ik heb me wel eens laten vertellen dat de kosten op kunnen lopen vanaf 10% van de verzekeringskosten....als dat niet afgeschrikt.
            Met vriendelijke groet
            Ron Damman

            Reactie


            • #7
              Re: KNRM is geen bergingsbedrijf.

              "Newdeep.nl" wrote: "Voor niets is fijner dan betalen"...daar zit nu net de bottleneck.
              Bij aflevering wordt er een formulier om donateur te worden overhandigd en worden de handen geschud.
              Om deze mensen eens goed wakker te schudden zouden ze moeten worden geconfronteerd met de kosten van berging op basis van"NO CURE NO PAY".
              Ik heb me wel eens laten vertellen dat de kosten op kunnen lopen vanaf 10% van de verzekeringskosten....als dat niet afgeschrikt.
              Ik zie dat geheel anders. In de eerste plaats vinden de KNRM mensen het FANTASTISCH om uit te varen, onder welke omstandigheid dan ook. Ten tweede valt het wel wat mee voor wat betreft de pannenkoekenacademie. Als je het vaarbewijs wantrouwt moet je de eisen aanscherpen. Buitendien is uiteindelijk slechts 1.8% van de varende schepen jaarlijks in de problemen. Dat valt dus nogal mee. Ten derde, en dat is nu de echte bottleneck: de commerciële bergers menen dat hun brood hen uit de mond wordt gestoten. Ik heb taferelen gezien waarbij bergers met messen op een KNRM-reddingboot afkwamen om de reeds vastgemaakte trossen door te snijden. Haat en nijd heet dat. Daar wringt de schoen. Die kosten die de KNRM maakt kun je totaal buiten beschouwing laten. Niet de vraag of er mensen benadeeld worden door het optreden van de KNRM. Als ik nu zie met wat voor contracten de commerciële bergers hun "buit" soms bemachtigen, dan heb ik daar ernstige bedenkingen tegen. Een sleepje van een 12 meter lang jachtje met motorpech over een gladde zee en over een afstandje van 12 mijl naar de haven kan zomaar tweeduizend euro kosten. Ik zei al: de kleine lettertjes zijn heel klein, en vandaar mijn gehele bovenstaande verhaal, eerder deze middag. Overigens ontken ik niet dat er malloten over de zee varen zonder behoorlijke kaart en kennis van zaken. Maar die rijden ook over 'sHeren wegen. En nu wil ik de KNRM geenszins vergelijken met de WegenWacht van de ANWB, maar het heeft wel iets van elkaar.....................

              Reactie


              • #8
                Re: KNRM is geen bergingsbedrijf.

                Voor de wegenwacht betaal je ook nietwaar?
                Ik heb hier eens een jachtje gehuurd. Boven op de stapel documentatie lag een stuk papier, waarop piekfijn werd uitgelegd dat men diende te wachten op niets anders dan de knrm in geval van vastlopen. Eventuele kosten van een berger waren voor eigen rekening. (en het gebeurt nog al dat die huurbakken hier vastlopen.)

                Elke fatsoenlijke jachtverzekering keert uit als er een berger aan te pas komt, mensen die door hun eigen stommiteit vast komen te zitten o.i.d. mogen daar van mij dan ook zelf voor betalen, als ze geen fatsoenlijke verzekering voor hebben afgesloten. Van mij mag de knrm binnen blijven voor zulke dingen.

                Reactie


                • #9
                  Re: KNRM is geen bergingsbedrijf.

                  Maar nu gaat de KNRM met rekeningen strooien.
                  Als dus blijkt dat je de KNRM uit gemakzucht heb besteld krijg je achteraf een rekening.
                  Ik blijf erbij...als er geen noodzaak is laat het slepen dan over aan de bergers...en die moeten betaald worden.

                  Reddingsactie kost visser 2300 euro per uur NEELTJE JANS - Reddingsmaatschappij KNRM heeft een sportvisser 2300 euro per uur in rekening gebracht voor hulp. De man zou misbruik hebben gemaakt van de hulpverlening.


                  De sportvisser kreeg vrijdag motorpech zeventig kilometer uit de Belgische kust. De kustwacht van Oostende vroeg hij eerst om hulp. Die bood aan om de man naar Zeebrugge te slepen. De man weigerde dat, omdat hij naar Roompot gesleept wilde worden. Ook weigerde hij de aangeboden betaalde sleepboothulp naar de Roompot, zo schrijft de PZC.

                  De sportvisser zei dat hij op de vloedstroom naar Nederlands vaarwater wilde drijven om daar via de Nederlandse Kustwacht de hulp in te roepen van de KNRM. Die hulp is altijd gratis. Reddingstation Neeltje Jans werd ingeschakeld door het kustwachtcentrum, dat geen hulp kan weigeren. De bemanning van een reddingsboot is een paar uur bezig geweest om de sportvisser te helpen.

                  ls signaal dat er grenzen zijn ook kosteloze hulpverlening, deelt de KNRM de rekening uit aan de man. Ook wordt er aangifte gedaan van misbruik van hulpverleningsdiensten.
                  bron:de telegraaf
                  Met vriendelijke groet
                  Ron Damman

                  Reactie

                  Working...
                  X