Mededeling

Collapse
No announcement yet.

MS PRINSES MARGRIET van opleidings schip tot cruiseschip

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • MS PRINSES MARGRIET van opleidings schip tot cruiseschip

    PRINSES MARGRIET
    Eigenaar : Stichting Koninklijk Onderwijsfonds voor de Scheepvaart, Amsterdam
    Werf : A. Vuijk & Zonen Scheepswerf N.V. / 800
    Bouwjaar : 1966
    Brt : 1648
    Imonummer : 6618823
    Roepsein : PGVO

    16 juli 2002 verkocht aan Unlimited Yacht Charter V.o.f., Maarssen voor ombouw cruiseschip in de Middellandse Zee
    2 augustus 2003 gestript casco gesleept gearriveerd Scheepswerf Metz, Urk
    April 2004 herdoopt Sherakhan
    6 juni 2005 als Sherekhan vertrek Rotterdam
    17 juni 2005 officiële presentatie te Monaco
    23 juni 2005 als Sherakhan aanvang eerste reis


    Prinses Margriet

    Instructieschip
    Als gevolg van een toenemend aantal leerlingen op de dagnijverheidsscholen van het KOF werd de vaartijd die leerlingen op een opleidingsschip verbleven te gering. Ook inverband met de voortschrijdende techniek in de binnenvaart werd het noodzakelijk geacht dat leerlingen meer praktijkuren aan boord van een instructieschip zouden krijgen. Het was in 1956, dat er een voorlopig plan werd goedgekeurd over een schip waar een gehele klas tegelijkertijd kon oefenen. Voorwaarde was wel dat het schip ook geschikt moest zijn voor de ruimere vaarwaters en ook de Midden- en Bovenrijn moesten tot het vaargebied behoren.

    Werf
    In 1958 krijgt de Scheepswerf Hendriks in Dodewaard de opdracht. De kiellegging vond onder grote belangstelling plaats op 15 maart 1959 en met enige vertraging door de lage waterstand werd de "Prinses Beatrix" in januari 1960 te water gelaten. De maand daarop, 17 februari, vond de overdracht plaats.

    De Bouw

    De bouw werd in 1966 gegund aan de werf van A. Vuijk & Zonen Scheepswerf N.V. het KOF had hier met zijn twee laatste binnenvaart instructieschepen goede contacten opgebouwd.
    De kiel werd gelegd op 23 september 1965 en de te waterlating vond plaats op 3 mei 1965. De proefvaart werd gehouden op 18 november 1966 en op 23 november 1966 gedoopt door Prinses Margriet liggend aan de Surinamekade te Amsterdam bij overname van de bouwwerf
    De "Prinses Margriet" werd op 23 november 1966 in dienst gesteld

    De afmetingen komen vrijwel overeen met een kempenaar en zijn: 53,50 m lang, 7,08 m breed en een diepgang van 1,65 m.
    In de machinekamer werd een 5 cylinder 250 pk Bolnes motor geplaatst. Deze motor heeft inmiddels vele jaren trouw dienst gedaan.
    Vanaf de indienststelling tot aan 1979 voerde kapitein P.C Noordhoek het bevel over dit schip.
    In 1979 wordt hij wegens pensionering opgevolgd door A. van der Ent

    18 juli 2002

    Na een bewogen tijd als opleidingsschip is het motorschip Prinses Margriet is woensdagochtend bij hoogwater vertrokken uit de haven van Terschelling.
    Onder belangstelling van diverse eilanders werd met hulp van de sleepboten Noordgat en Typhoon de tocht vanaf de ligplaats bij de werkhaven via de Rijkshaven naar de haveningang gemaakt. Daarvoor waren alle in de weg liggende schepen charterschepen van de bruine vloot en enkele Urker kotters van vakantie vierende Urkers buitengaats gevaren om ruimte te maken. De Pr. Margriet, opleidingsschip van het Maritiem Instituut Willem Barentsz, zal een inspectie ondergaan op de werf in Harlingen ( Zie foto door Erik van Nouhuys). Als deze positief uitvalt, zal het schip worden verkocht door de N HL, waarvan de Terschellinger zeevaartschool deel uitmaakt.
    Naar verluidt zal het schip worden ingezet als cruiseschip. Het zal daartoe intern geheel worden gerenoveerd.

    Uitdiensstelling

    Hoe verliep het de Margriet na uitdienststelling bij het KOF?
    1996 - De Prinses Margriet wordt overgedragen aan het Maritiem Instituut Willem Barentsz, Terschelling
    2001 - De "Prinses Margriet" gaat in eigendom over van de Stichting Noordelijke Hogeschool Leeuwarden, Terschelling
    2004 - /het schip is verkocht en wordt herdoopt in Sherakhan

    Bijzonderheden
    1 juli 1996 nieuwe eigenaar
    10 juli 2002 vertrek Terschelling-Harlingen
    16 juli 2002 verkocht aan Unlimited Yacht Charter V.o.f., Maarssen voor ombouw cruiseschip in de Middellandse Zee
    2 augustus 2003 gestript casco gesleept gearriveerd Scheepswerf Metz, Urk
    April 2004 herdoopt Sherakhan
    6 juni 2005 als Sherekhan vertrek Rotterdam
    17 juni 2005 officiëÃŽle presentatie te Monaco
    23 juni 2005 als Sherakhan aanvang eerste reis vanuit Rotterdam

    Bijzonderheden:
    Zeegaand opleidingschip. Tewaterlating 03-05-1966. In 2005 omgebouwd tot zeegaand cruisejacht. Nieuwe aluminium op bouw bij Metz in Urk geplaatst. De afbouw vond plaatst in Werkendam.
    Voortstuwing Stork Thomassen 1200 pk is gewijzigd in Caterpillar 2 x 1379 pk

    website

    Website van het schip voor een indruk aan boord http://www.sherakhan.com/

    Het schip vaart nu bij http://www.bnycharters.com/
    leuk om eens te zien welke schepen ze hebben en vooral wat kost een schip per week

    Nog een site waar de prijs bij staat
    http://www.charterworld.com/index.html? ... akhan-1121

    Schepen worden by uploaden door elkaar geplaatst.
    foto's behoren geplaatst te zijn als :

    opleidingsschip prinses margriet.jpg
    opleidingsschip prinses margriet.jpg 1
    opleidingsschip prinses margriet.jpg 2
    sherakhan_layout.jpg
    sherak.jpg
    --
    opleidingsschip prinses margriet 1.jpg

    opleidingsschip prinses margriet 2.jpg

    opleidingsschip prinses margriet.jpg

    sherak.jpg

    sherakhan_layout.jpg

  • #2
    Tja de eerste zeereis valt niet altijd mee

    Hier staat de tekst die ik destijds heb geschreven in een brief naar m'n ouders. De brief werd verstuurd vanuit Edinburg en gaat dus alleen over de eerste week. De hele reis duurde 2 weken. Op de Noordzee in februari.... En het schip was nog maar net in de vaart.... Erg leerzaam !!
    Maarten Lameij Deventer.

    maandag 13 februari
    Aankomst aan boord 9.15 uur, in de trein naar Amsterdam was het druk.
    Vertrek ongeveer 18.00 uur want de loods kwam veel te laat.
    Ongeveer 21.00 uur door de sluizen.

    dinsdag 14 februari
    Hele dag hardstikke zeeziek, niets gegeten, konstant kotsen.
    Boot slingert 40 to 50 graden.

    woensdag 15 februari
    Geen last van zeeziekte meer, nog niet zoveel gegeten.
    Vanavond hondenwacht. Onder de Noorse kust. Windkracht 8.

    donderdag 16 februari
    Op + 70 graden noorderbreedte om de zuid gegaan. Wind toegenomen to kracht 11. Normale diensten bijna onmogelijk. Hele dag liggen steken. Het water spuit met stralen de brug binnen. Patrijspoorten allemaal afgesloten met zware stalen flenzen.
    Geen last van zeeziekte hoewel andere jongens nog flink ziek zijn.
    Het schip lijkt wel een onderzeeër.

    vrijdag 17 februari
    Hele dag bijgelegd. Totale verheid van de hele dag 16 mijl met volle kracht draaiende machines. Normaal 12 mijl per uur.
    Eten gaat bijna niet meer: met één hand kopje thee of koffie vasthouden, met de andere hand je bord en dan nog verder alles wat op tafel staat. Het meeste valt van de tafel af en begint dan te schuiven: enorme rotzooi. Stoelen slaan los van de vloer en schieten met grote snelheid door de eetzaal om uiteindelijk ergens kapot te slaan. Het servies moest al geheel vernieuwd worden omdat alles aan scherven was gegaan.. Slapen is een heel kunststuk omdat je je met handen en voeten vast moet houden, maar met een zwemvest onder de ene kant van de matras gaat het wel een beetje.
    Het is de vraag of we naar Edinburg kunnen gaan als het weer zo blijft.

    zaterdag 18 februari

    Het weer is wat beter en we zijn op weg naar Edinburg waar we morgen aankomen. Vandaag geldt niet het rooster van zaterdag, maar dat van maandag. Morgen in Edinburg geldt dan het rooster voor zondag en maandag het rooster voor zaterdag met sloep-exercitie.
    Acht tot twaalf wacht. Weer verslechterd steeds meer. De zee is wit van het schuim. Toch volle kracht gehandhaafd.

    zondag 19 februari

    Aangekomen in Leith (bij Edinburg). Lelijke stad, alles is zwart en er valt niets te beleven. Het is wel een gek effect dat iedereen links rijdt, lastig met oversteken.
    Morgen gaan we met de bus naar Edinburg. Het weer is niet zo best.
    Met mij is alles goed, we krijgen goed te eten hier.

    reunie en oud opvarenden http://www.vozt.nl/index.php?option=com ... &Itemid=65

    en blijven scrollen he tussen beide foto's

    --
    Prinses margriet 1.jpg

    Prinses margriet 2.jpg

    Reactie


    • #3
      Op zaterdag 30 maart 2024 was het jacht Sherakhan aan de Westerkade in Rotterdam. Het is de oude Prinses Margriet met roepnaam PGVO. van het KOFS.
      Schip heeft na het dienstverband voor het KOFS nog jaren in Terschelling gelegen als logementschip voor de zeevaartschool Willem Barentsz.

      Sherakhan.jpg
      Vriendelijke groet, Hans.

      "Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

      Reactie

      Working...
      X