PRINSES MARGRIET
Eigenaar : Stichting Koninklijk Onderwijsfonds voor de Scheepvaart, Amsterdam
Werf : A. Vuijk & Zonen Scheepswerf N.V. / 800
Bouwjaar : 1966
Brt : 1648
Imonummer : 6618823
Roepsein : PGVO
16 juli 2002 verkocht aan Unlimited Yacht Charter V.o.f., Maarssen voor ombouw cruiseschip in de Middellandse Zee
2 augustus 2003 gestript casco gesleept gearriveerd Scheepswerf Metz, Urk
April 2004 herdoopt Sherakhan
6 juni 2005 als Sherekhan vertrek Rotterdam
17 juni 2005 officiële presentatie te Monaco
23 juni 2005 als Sherakhan aanvang eerste reis
Prinses Margriet
Instructieschip
Als gevolg van een toenemend aantal leerlingen op de dagnijverheidsscholen van het KOF werd de vaartijd die leerlingen op een opleidingsschip verbleven te gering. Ook inverband met de voortschrijdende techniek in de binnenvaart werd het noodzakelijk geacht dat leerlingen meer praktijkuren aan boord van een instructieschip zouden krijgen. Het was in 1956, dat er een voorlopig plan werd goedgekeurd over een schip waar een gehele klas tegelijkertijd kon oefenen. Voorwaarde was wel dat het schip ook geschikt moest zijn voor de ruimere vaarwaters en ook de Midden- en Bovenrijn moesten tot het vaargebied behoren.
Werf
In 1958 krijgt de Scheepswerf Hendriks in Dodewaard de opdracht. De kiellegging vond onder grote belangstelling plaats op 15 maart 1959 en met enige vertraging door de lage waterstand werd de "Prinses Beatrix" in januari 1960 te water gelaten. De maand daarop, 17 februari, vond de overdracht plaats.
De Bouw
De bouw werd in 1966 gegund aan de werf van A. Vuijk & Zonen Scheepswerf N.V. het KOF had hier met zijn twee laatste binnenvaart instructieschepen goede contacten opgebouwd.
De kiel werd gelegd op 23 september 1965 en de te waterlating vond plaats op 3 mei 1965. De proefvaart werd gehouden op 18 november 1966 en op 23 november 1966 gedoopt door Prinses Margriet liggend aan de Surinamekade te Amsterdam bij overname van de bouwwerf
De "Prinses Margriet" werd op 23 november 1966 in dienst gesteld
De afmetingen komen vrijwel overeen met een kempenaar en zijn: 53,50 m lang, 7,08 m breed en een diepgang van 1,65 m.
In de machinekamer werd een 5 cylinder 250 pk Bolnes motor geplaatst. Deze motor heeft inmiddels vele jaren trouw dienst gedaan.
Vanaf de indienststelling tot aan 1979 voerde kapitein P.C Noordhoek het bevel over dit schip.
In 1979 wordt hij wegens pensionering opgevolgd door A. van der Ent
18 juli 2002
Na een bewogen tijd als opleidingsschip is het motorschip Prinses Margriet is woensdagochtend bij hoogwater vertrokken uit de haven van Terschelling.
Onder belangstelling van diverse eilanders werd met hulp van de sleepboten Noordgat en Typhoon de tocht vanaf de ligplaats bij de werkhaven via de Rijkshaven naar de haveningang gemaakt. Daarvoor waren alle in de weg liggende schepen charterschepen van de bruine vloot en enkele Urker kotters van vakantie vierende Urkers buitengaats gevaren om ruimte te maken. De Pr. Margriet, opleidingsschip van het Maritiem Instituut Willem Barentsz, zal een inspectie ondergaan op de werf in Harlingen ( Zie foto door Erik van Nouhuys). Als deze positief uitvalt, zal het schip worden verkocht door de N HL, waarvan de Terschellinger zeevaartschool deel uitmaakt.
Naar verluidt zal het schip worden ingezet als cruiseschip. Het zal daartoe intern geheel worden gerenoveerd.
Uitdiensstelling
Hoe verliep het de Margriet na uitdienststelling bij het KOF?
1996 - De Prinses Margriet wordt overgedragen aan het Maritiem Instituut Willem Barentsz, Terschelling
2001 - De "Prinses Margriet" gaat in eigendom over van de Stichting Noordelijke Hogeschool Leeuwarden, Terschelling
2004 - /het schip is verkocht en wordt herdoopt in Sherakhan
Bijzonderheden
1 juli 1996 nieuwe eigenaar
10 juli 2002 vertrek Terschelling-Harlingen
16 juli 2002 verkocht aan Unlimited Yacht Charter V.o.f., Maarssen voor ombouw cruiseschip in de Middellandse Zee
2 augustus 2003 gestript casco gesleept gearriveerd Scheepswerf Metz, Urk
April 2004 herdoopt Sherakhan
6 juni 2005 als Sherekhan vertrek Rotterdam
17 juni 2005 officiëÃŽle presentatie te Monaco
23 juni 2005 als Sherakhan aanvang eerste reis vanuit Rotterdam
Bijzonderheden:
Zeegaand opleidingschip. Tewaterlating 03-05-1966. In 2005 omgebouwd tot zeegaand cruisejacht. Nieuwe aluminium op bouw bij Metz in Urk geplaatst. De afbouw vond plaatst in Werkendam.
Voortstuwing Stork Thomassen 1200 pk is gewijzigd in Caterpillar 2 x 1379 pk
website
Website van het schip voor een indruk aan boord http://www.sherakhan.com/
Het schip vaart nu bij http://www.bnycharters.com/
leuk om eens te zien welke schepen ze hebben en vooral wat kost een schip per week
Nog een site waar de prijs bij staat
http://www.charterworld.com/index.html? ... akhan-1121
Schepen worden by uploaden door elkaar geplaatst.
foto's behoren geplaatst te zijn als :
opleidingsschip prinses margriet.jpg
opleidingsschip prinses margriet.jpg 1
opleidingsschip prinses margriet.jpg 2
sherakhan_layout.jpg
sherak.jpg
--
opleidingsschip prinses margriet 1.jpg
opleidingsschip prinses margriet 2.jpg
opleidingsschip prinses margriet.jpg
sherak.jpg
sherakhan_layout.jpg
Eigenaar : Stichting Koninklijk Onderwijsfonds voor de Scheepvaart, Amsterdam
Werf : A. Vuijk & Zonen Scheepswerf N.V. / 800
Bouwjaar : 1966
Brt : 1648
Imonummer : 6618823
Roepsein : PGVO
16 juli 2002 verkocht aan Unlimited Yacht Charter V.o.f., Maarssen voor ombouw cruiseschip in de Middellandse Zee
2 augustus 2003 gestript casco gesleept gearriveerd Scheepswerf Metz, Urk
April 2004 herdoopt Sherakhan
6 juni 2005 als Sherekhan vertrek Rotterdam
17 juni 2005 officiële presentatie te Monaco
23 juni 2005 als Sherakhan aanvang eerste reis
Prinses Margriet
Instructieschip
Als gevolg van een toenemend aantal leerlingen op de dagnijverheidsscholen van het KOF werd de vaartijd die leerlingen op een opleidingsschip verbleven te gering. Ook inverband met de voortschrijdende techniek in de binnenvaart werd het noodzakelijk geacht dat leerlingen meer praktijkuren aan boord van een instructieschip zouden krijgen. Het was in 1956, dat er een voorlopig plan werd goedgekeurd over een schip waar een gehele klas tegelijkertijd kon oefenen. Voorwaarde was wel dat het schip ook geschikt moest zijn voor de ruimere vaarwaters en ook de Midden- en Bovenrijn moesten tot het vaargebied behoren.
Werf
In 1958 krijgt de Scheepswerf Hendriks in Dodewaard de opdracht. De kiellegging vond onder grote belangstelling plaats op 15 maart 1959 en met enige vertraging door de lage waterstand werd de "Prinses Beatrix" in januari 1960 te water gelaten. De maand daarop, 17 februari, vond de overdracht plaats.
De Bouw
De bouw werd in 1966 gegund aan de werf van A. Vuijk & Zonen Scheepswerf N.V. het KOF had hier met zijn twee laatste binnenvaart instructieschepen goede contacten opgebouwd.
De kiel werd gelegd op 23 september 1965 en de te waterlating vond plaats op 3 mei 1965. De proefvaart werd gehouden op 18 november 1966 en op 23 november 1966 gedoopt door Prinses Margriet liggend aan de Surinamekade te Amsterdam bij overname van de bouwwerf
De "Prinses Margriet" werd op 23 november 1966 in dienst gesteld
De afmetingen komen vrijwel overeen met een kempenaar en zijn: 53,50 m lang, 7,08 m breed en een diepgang van 1,65 m.
In de machinekamer werd een 5 cylinder 250 pk Bolnes motor geplaatst. Deze motor heeft inmiddels vele jaren trouw dienst gedaan.
Vanaf de indienststelling tot aan 1979 voerde kapitein P.C Noordhoek het bevel over dit schip.
In 1979 wordt hij wegens pensionering opgevolgd door A. van der Ent
18 juli 2002
Na een bewogen tijd als opleidingsschip is het motorschip Prinses Margriet is woensdagochtend bij hoogwater vertrokken uit de haven van Terschelling.
Onder belangstelling van diverse eilanders werd met hulp van de sleepboten Noordgat en Typhoon de tocht vanaf de ligplaats bij de werkhaven via de Rijkshaven naar de haveningang gemaakt. Daarvoor waren alle in de weg liggende schepen charterschepen van de bruine vloot en enkele Urker kotters van vakantie vierende Urkers buitengaats gevaren om ruimte te maken. De Pr. Margriet, opleidingsschip van het Maritiem Instituut Willem Barentsz, zal een inspectie ondergaan op de werf in Harlingen ( Zie foto door Erik van Nouhuys). Als deze positief uitvalt, zal het schip worden verkocht door de N HL, waarvan de Terschellinger zeevaartschool deel uitmaakt.
Naar verluidt zal het schip worden ingezet als cruiseschip. Het zal daartoe intern geheel worden gerenoveerd.
Uitdiensstelling
Hoe verliep het de Margriet na uitdienststelling bij het KOF?
1996 - De Prinses Margriet wordt overgedragen aan het Maritiem Instituut Willem Barentsz, Terschelling
2001 - De "Prinses Margriet" gaat in eigendom over van de Stichting Noordelijke Hogeschool Leeuwarden, Terschelling
2004 - /het schip is verkocht en wordt herdoopt in Sherakhan
Bijzonderheden
1 juli 1996 nieuwe eigenaar
10 juli 2002 vertrek Terschelling-Harlingen
16 juli 2002 verkocht aan Unlimited Yacht Charter V.o.f., Maarssen voor ombouw cruiseschip in de Middellandse Zee
2 augustus 2003 gestript casco gesleept gearriveerd Scheepswerf Metz, Urk
April 2004 herdoopt Sherakhan
6 juni 2005 als Sherekhan vertrek Rotterdam
17 juni 2005 officiëÃŽle presentatie te Monaco
23 juni 2005 als Sherakhan aanvang eerste reis vanuit Rotterdam
Bijzonderheden:
Zeegaand opleidingschip. Tewaterlating 03-05-1966. In 2005 omgebouwd tot zeegaand cruisejacht. Nieuwe aluminium op bouw bij Metz in Urk geplaatst. De afbouw vond plaatst in Werkendam.
Voortstuwing Stork Thomassen 1200 pk is gewijzigd in Caterpillar 2 x 1379 pk
website
Website van het schip voor een indruk aan boord http://www.sherakhan.com/
Het schip vaart nu bij http://www.bnycharters.com/
leuk om eens te zien welke schepen ze hebben en vooral wat kost een schip per week
Nog een site waar de prijs bij staat
http://www.charterworld.com/index.html? ... akhan-1121
Schepen worden by uploaden door elkaar geplaatst.
foto's behoren geplaatst te zijn als :
opleidingsschip prinses margriet.jpg
opleidingsschip prinses margriet.jpg 1
opleidingsschip prinses margriet.jpg 2
sherakhan_layout.jpg
sherak.jpg
--
opleidingsschip prinses margriet 1.jpg
opleidingsschip prinses margriet 2.jpg
opleidingsschip prinses margriet.jpg
sherak.jpg
sherakhan_layout.jpg
Reactie