Mededeling

Collapse
No announcement yet.

s.s. Rotterdam

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • s.s. Rotterdam

    Volgens de Poolse pers heeft de Gdansk Shipyard de onderhandelingen met de eigenaren afgebroken.
    De deadline van 10 juli nadert nu wel erg snel.
    Met vriendelijke groeten,

    Willem van der Leek
    "It's good to see a well-run site!"
    http://www.vdleek.nl

  • #2
    Volgens een woordvoerder van de Gdansk Shipyard zijn de onderhandelingen opgeschort vanwege het ultimatum dat het schip op 10 juli a.s. de Poolse wateren (in ieder geval de haven van Gdansk) moet hebben verlaten.
    Mocht het beroep hiertegen succelvol zijn, dan is het schip legaal in Polen en kunnen de onderhandelingen worden hervat.

    Met dank aan mijn Poolse bronnen.
    Met vriendelijke groeten,

    Willem van der Leek
    "It's good to see a well-run site!"
    http://www.vdleek.nl

    Reactie


    • #3
      Rotterdam uit Amsterdam of Amsterdam uit Rotterdam???
      Een gek kan meer vragen dan tien wijzen kunnen beantwoorden.

      Reactie


      • #4
        m.s. Amsterdam, geregistreerd in Rotterdam
        Met vriendelijke groeten,

        Willem van der Leek
        "It's good to see a well-run site!"
        http://www.vdleek.nl

        Reactie


        • #5
          Hello all,

          I just received following news from my friend in Poland concerning the s.s.
          Rotterdam.

          1. The Maritime Minister has refused to change the ultimatum made by Gdansk
          Maritime Authorities.

          2. Enviromental authorities have said to take out all toxic waste (asbestos
          bags), also Maritime Authorities have said so.

          3. The owners have now broken the deadline. Gdansk Maritime Authorities
          gave them a warning and another deadline of 7 more days. After that deadline
          expired, they can give the owners a penalty and can send a case to the Head
          of Pomorskie County. As a next step in the fight with the owner, the Head of
          Pomorskie can rent a tug for the owners cost and have the ship towed out of
          Gdansk harbor.


          With thanks to my friend in Gdansk for providing all information.
          Met vriendelijke groeten,

          Willem van der Leek
          "It's good to see a well-run site!"
          http://www.vdleek.nl

          Reactie


          • #6
            Contacten in de kartonmodelbouw ter plekke in Gdansk konden het volgende berichten:

            About Rotterdam - she is in our news, too. Situation is rather clear - Dutch ship Selicca is going to Gdansk to take the bags with asbestos to Holland (and finally to Germany) and ship is to stay at Gdansk Shipyard. The asbestos built on ship is to be taken at first, and next the ship will be repaired. Today I even heard that it will cost ca 100 000 000 PLN (ca 25 000 000 â"šÂ¬). I do not know if it is much or less.


            over de Rotterdam - zij is bij ons ook in het nieuws. De situatie is tamelijk duidelijk - Het nederlandse schip Selicca zal naar Gdansk komen om de zakken met asbest op te pikken om deze via Nederland uiteindelijk in Duitsland naar hun eindbestemming te brengen; De Rotterdam zelf blijft op de Gdansk Shipyard. Eerst dient de asbest te zijn verwijderd, voordat het ship in reparatie wordt genomen. De kosten van de operatie zouden een bedrag van 100 000 000 (nieuwe) Zloty omvatten (delen door 4 voor het bedrag in Euro). het exacte bedrag weet ik niet

            Aldus Bartek Czolczynszki (JSC, zie http://jsc.pl/store/ ), met zijn ouders ontwerper/tekenaar/uitgever van bouwplaten van -voornamelijk- scheepsmodellen. Ook de bouwplaten van Scaldis, Terneuzen, worden ontworpen, getekend en gedrukt bij JSC in Polen, maar uiteraard uitgegeven door Scaldis ( http://www.scaldismodelclub.nl/index.html )

            Gert
            Kartonmodelbouw? Neem eens een kijkje op Kartonbau.de

            Reactie


            • #7
              Einde asbest-soap SS Rotterdam

              EINDE ASBEST-SOAP SS ROTTERDAM.
              http://www.nieuwsbladtransport.nl/ 19 juli 2006

              Het einde van de impasse rond het stoomschip 'Rotterdam' dat sinds eind
              februari in de haven van het Poolse Gdansk ligt, is in zicht. De Poolse
              autoriteiten verzegelden het schip eind april wegens 500 kubieke meter afval
              in plastic zakken. Volgens de havenmeester bevat het afval asbest en ligt
              het daarom illegaal in de haven. De Poolse milieu-inspectie en justitie
              waren het daar niet mee eens.

              In de zakken zit plastic en overalls die zijn gebruikt bij het verwijderen
              van asbest uit het schip. De Poolse minister die over
              scheepvaartaangelegenheden gaat, heeft beslist dat de zakken mogen worden
              overgeladen op een ander schip. Daarna mag de Rotterdam naar de Poolse werf,
              waar het schip zal worden gerenoveerd.

              De havenmeester moet woensdag de politie toestaan de zegels te verbreken,
              zodat mensen aan boord kunnen. Vanuit Nederland is de 'Selicca' onderweg om
              de zakken over te nemen. Het schip is over twee of drie dagen ter plaatse.

              Het overladen moet gebeuren op de rede van Gdansk. De 'Rotterdam' wordt daar
              naartoe gesleept en gaat er voor anker. De zakken met afval uit het
              voormalige vlaggenschip van de Holland Amerika Lijn gaan naar Nederland.
              Volgens Hagens heeft het ministerie van VROM toestemming gegeven het afval
              via Delfzijl naar Hengelo te vervoeren. Daar wordt het vernietigd.

              Volgend voorjaar wordt het schip afgemeerd bij Katendrecht, waar het een
              ware publiekstrekker moet zijn. Bovendien gaat het dienst doen als
              opleidingsschip voor mbo-leerlingen.

              Reactie


              • #8
                Hieronder een stukje van mijn correspondentie met Polen van hedenochtend.


                > The latest news from this side is that the Rotterdam has to be anchored
                > in international waters to offload the bags and than she can return to
                > the yard.
                > Can you confirm that the governor agrees to that ? ?
                >

                Maritime minister said that - it was deccision of maritime minister -
                and governor said he agreed with minister decsion and probalby there
                will be not any other posibility like tow away ship from harbour and
                than tow it in again...
                Met vriendelijke groeten,

                Willem van der Leek
                "It's good to see a well-run site!"
                http://www.vdleek.nl

                Reactie


                • #9
                  Hoe zal dat schip geld gaan genereren ? Lijkt mij een kwestie van wachten totdat het eerste grote onderhoud er aan komt, wat waarschijnlijk onbetaalbaar zal zijn.

                  Enkele gebruikte ruimtes zullen tijdens het eerste gebruik wellicht goed onderhouden worden, maar het overgrote deel zal denk ik als snel verwaarloosd worden en aangetast worden.

                  Of ben ik gewoon te pessimistisch en is dit project wel zeker levensvatbaar ?

                  Reactie


                  • #10
                    "Bram" wrote: Hoe zal dat schip geld gaan genereren ? Lijkt mij een kwestie van wachten totdat het eerste grote onderhoud er aan komt, wat waarschijnlijk onbetaalbaar zal zijn.

                    Enkele gebruikte ruimtes zullen tijdens het eerste gebruik wellicht goed onderhouden worden, maar het overgrote deel zal denk ik als snel verwaarloosd worden en aangetast worden.

                    Of ben ik gewoon te pessimistisch en is dit project wel zeker levensvatbaar ?
                    Bram,

                    Hou het andere draadje in de gaten.

                    Volgens mij ben je realistisch
                    Met vriendelijke groeten,

                    Willem van der Leek
                    "It's good to see a well-run site!"
                    http://www.vdleek.nl

                    Reactie

                    Working...
                    X