Vlag van cruiseschip zegt iets over veiligheid.
Bron: http://www.telegraaf.nl/ zo 7 mei 2006, 19:34
RIJSWIJK - De cruisevaart is booming. Steeds meer mensen kunnen zich een vakantie met een luxueus passagiersschip veroorloven en rederijen laten dan ook steeds grotere zeereuzen bouwen om aan de vraag te voldoen. Zaterdag woedde korte tijd brand in de machinekamer van het Cypriotische cruiseschip The Calypso. Aan boord waren 454 Nederlanders. Ze stonden enige tijd met reddingsvesten aan dek, maar liepen uiteindelijk geen gevaar.
Hoeveel Nederlanders per jaar een cruise op zee boeken was zondag niet precies te achterhalen. Maar directeur Stein Kruse van de Holland America Line liet in januari weten de toekomst van het cruisen zonnig in te zien. Volgens hem bestaat de markt niet alleen meer uit ouderen, maar komen er ook steeds meer jonge gezinnen aan boord. "Europa is een groeimakt. Vooral de babyboomers zijn onze potentiële klanten. Samen met babyboomers uit de VS kunnen we rekenen op vijftig miljoen nieuwe klanten", aldus Kruse.
De internationale industrie speelt hier gretig op in. Vorige maand voer het grootste cruiseschip ter wereld, The Freedom of the Seas, voor het eerst uit. Het kan 4400 passagiers vervoeren. Eigenaar Royal Caribbean denkt al weer groter en heeft een schip besteld voor 5400 passagiers. De drijvende hotels zijn vaak een attractie op zichzelf. Een schilderachtige haven hoeft bij wijze van spreken niet eens meer te worden aangedaan.
Luxe en duur hoeven niet altijd meer een rol te spelen. Voor menig budget valt tegenwoordig een cruise te boeken. Maar wie ook de veiligheid aan boord wil laten meewegen, moet zich toch even achter de oren krabben. Volgens woordvoerder Willard Elissen van de Inspectie Verkeer en Waterstaat kan een consument daarbij onder meer afgaan op de vlag waaronder het schip vaart en de leeftijd van het vaartuig.
Nederland en een aantal andere landen controleren in hun havens op identieke wijze schepen die binnenlopen. Dat gebeurt in het samenwerkingsverband State Port Control. De inspecties op passagiersschepen zijn intensiever dan op vrachtschepen. Ze gaan over veiligheid, milieu en arbeidsomstandigheden.
De maritieme inspecteurs stellen een lijst met verbeterpunten op. Als de veiligheid of het milieu direct in het geding zijn en de reder geen actie onderneemt, gaat een schip aan de ketting. Er is daardoor een minimum veiligheidsniveau.
Alle inspecties leiden tot een classificatie van gunstig en minder gunstig bekendstaande vlaggen waaronder de schepen varen. Deze rangschikking van State Port Control is ook op internet te vinden en loopt tot 2004. Het biedt de consument enige houvast.
De rangschikking kent een witte lijst, een grijze voor middenmoters en een zwarte lijst. Op de zwarte staan vlaggenstaten als Albanië, Tonga, Honduras, Libanon, Georgië, Syrië, maar ook Turkije. Grijs zijn bijvoorbeeld Tunesië, Marokko, Kroatië, Malta, Polen en Rusland. Ook Cyprus, de vlag van The Calypso, valt onder deze categorie. Wit en dus gunstiger zijn de uitkomsten voor onder meer Nederland, de Nederlandse Antillen, Noorwegen, Groot-Brittannië, Frankrijk, Italië, Griekenland, de Bahama's, Bermuda, en de Verenigde Staten.
Volgens woordvoerder Elissen van de inspectie doet Nederland het met een zevende plaats goed. Veel Nederlandse cruiseschepen zijn niet ouder dan vijf tot acht jaar. Uit onderzoek blijkt dat schepen die ouder zijn dan 25 jaar meer op- en aanmerkingen van de inspecteurs krijgen.
In algemene zin geldt verder dat betrouwbare cruisemaatschappijen vaak voor een betrouwbare vlag kiezen. Ze investeren meer in opleiding van de bemanning en lopen voorop met brandblus- en evacuatiesystemen en reddingsmiddelen. Ze doen dat ook uit commerciële motieven. Veiligheid levert namelijk geld op, want een goede naam trekt veel passagiers.
Bron: http://www.telegraaf.nl/ zo 7 mei 2006, 19:34
RIJSWIJK - De cruisevaart is booming. Steeds meer mensen kunnen zich een vakantie met een luxueus passagiersschip veroorloven en rederijen laten dan ook steeds grotere zeereuzen bouwen om aan de vraag te voldoen. Zaterdag woedde korte tijd brand in de machinekamer van het Cypriotische cruiseschip The Calypso. Aan boord waren 454 Nederlanders. Ze stonden enige tijd met reddingsvesten aan dek, maar liepen uiteindelijk geen gevaar.
Hoeveel Nederlanders per jaar een cruise op zee boeken was zondag niet precies te achterhalen. Maar directeur Stein Kruse van de Holland America Line liet in januari weten de toekomst van het cruisen zonnig in te zien. Volgens hem bestaat de markt niet alleen meer uit ouderen, maar komen er ook steeds meer jonge gezinnen aan boord. "Europa is een groeimakt. Vooral de babyboomers zijn onze potentiële klanten. Samen met babyboomers uit de VS kunnen we rekenen op vijftig miljoen nieuwe klanten", aldus Kruse.
De internationale industrie speelt hier gretig op in. Vorige maand voer het grootste cruiseschip ter wereld, The Freedom of the Seas, voor het eerst uit. Het kan 4400 passagiers vervoeren. Eigenaar Royal Caribbean denkt al weer groter en heeft een schip besteld voor 5400 passagiers. De drijvende hotels zijn vaak een attractie op zichzelf. Een schilderachtige haven hoeft bij wijze van spreken niet eens meer te worden aangedaan.
Luxe en duur hoeven niet altijd meer een rol te spelen. Voor menig budget valt tegenwoordig een cruise te boeken. Maar wie ook de veiligheid aan boord wil laten meewegen, moet zich toch even achter de oren krabben. Volgens woordvoerder Willard Elissen van de Inspectie Verkeer en Waterstaat kan een consument daarbij onder meer afgaan op de vlag waaronder het schip vaart en de leeftijd van het vaartuig.
Nederland en een aantal andere landen controleren in hun havens op identieke wijze schepen die binnenlopen. Dat gebeurt in het samenwerkingsverband State Port Control. De inspecties op passagiersschepen zijn intensiever dan op vrachtschepen. Ze gaan over veiligheid, milieu en arbeidsomstandigheden.
De maritieme inspecteurs stellen een lijst met verbeterpunten op. Als de veiligheid of het milieu direct in het geding zijn en de reder geen actie onderneemt, gaat een schip aan de ketting. Er is daardoor een minimum veiligheidsniveau.
Alle inspecties leiden tot een classificatie van gunstig en minder gunstig bekendstaande vlaggen waaronder de schepen varen. Deze rangschikking van State Port Control is ook op internet te vinden en loopt tot 2004. Het biedt de consument enige houvast.
De rangschikking kent een witte lijst, een grijze voor middenmoters en een zwarte lijst. Op de zwarte staan vlaggenstaten als Albanië, Tonga, Honduras, Libanon, Georgië, Syrië, maar ook Turkije. Grijs zijn bijvoorbeeld Tunesië, Marokko, Kroatië, Malta, Polen en Rusland. Ook Cyprus, de vlag van The Calypso, valt onder deze categorie. Wit en dus gunstiger zijn de uitkomsten voor onder meer Nederland, de Nederlandse Antillen, Noorwegen, Groot-Brittannië, Frankrijk, Italië, Griekenland, de Bahama's, Bermuda, en de Verenigde Staten.
Volgens woordvoerder Elissen van de inspectie doet Nederland het met een zevende plaats goed. Veel Nederlandse cruiseschepen zijn niet ouder dan vijf tot acht jaar. Uit onderzoek blijkt dat schepen die ouder zijn dan 25 jaar meer op- en aanmerkingen van de inspecteurs krijgen.
In algemene zin geldt verder dat betrouwbare cruisemaatschappijen vaak voor een betrouwbare vlag kiezen. Ze investeren meer in opleiding van de bemanning en lopen voorop met brandblus- en evacuatiesystemen en reddingsmiddelen. Ze doen dat ook uit commerciële motieven. Veiligheid levert namelijk geld op, want een goede naam trekt veel passagiers.
Reactie