Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Luchtvervuiling door cruiseschepen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Luchtvervuiling door cruiseschepen

    Op de Duitse televisie zag ik een nieuws-item over de enorme milieuvervuiling, die onder meer door cruiseschepen wordt veroorzaakt.
    Ondanks beloften van rederijen wordt er niets gedaan aan die vervuiling, bv door filters of katalysatoren. De gezondheid van de passagiers en het milieu telt niet voor de rederijen. Zelfs op het nieuwe vlaggenschip van AIDA heeft men niet of nauwelijks maatregelen voor schonere lucht getroffen.
    In Hamburg heeft men luchtmetingen gedaan in de omgeving van cruiseschepen en rondvaartboten - het resultaat was desastreus.
    Ik vind het plotseling niet zo leuk meer, dat cruiseschepen tegenover mijn huis meren.

    In een bericht op internet vond ik dit:

    Kreuzschifffahrt: Auf dem falschen Dampfer
    Schiffsabgase schädigen Mensch und Umwelt


    Luxusliner machen Träume wahr. Doch dafür zahlen nicht nur die Kreuzfahrt-Teilnehmer einen hohen Preis. Große Kreuzfahrtschiffe sind wie schwimmende Kleinstädte und verbrauchen entsprechend viel Energie. Ihre schmutzigen Abgase – Feinstaub, Ruß, Stickoxide und Schwefeloxide- gefährden Gesundheit, Klima und Biodiversität. Viel zu lange schon genießt die Schifffahrt Ausnahmen, wenn es um effektive Maßnahmen gegen die Luftverschmutzung geht. Das muss sich ändern. Gerade die Kreuzfahrtindustrie, lockt ihre Kunden mit schönen Bildern von blauem Himmel und weißen Stränden. Sie muss endlich handeln, um nicht weiter die Natur und die Gesundheit ihrer Gäste zu gefährden. Dafür setzt sich der NABU* ein.


    * NABU - Naturschutzbund Deutschland
    Last edited by H@ns; 31st August 2016, 00:04.

  • #2
    Is een heel groot en bekend probleem, als je er mee te maken hebt (had).
    Ook in de offshore, met name de olie- en gasproductie eilanden, hebben een enorme uitstoot.
    Toen ik in 2013 de offshore verliet, werden er steeds meer afspraken gemaakt wat de maximale uitstoot mag zijn in de komende jaren.
    Op DF is er ook enige aandacht aan besteed, wat ik ff heb opgezocht.

    http://www.dutchfleet.nl/showthread....heepvaart-quot

    En (nieuw) de Bron: "Europees Parlement". (28-04-2015).

    Verplichte registratie CO2-uitstoot schepen.

    Het Europees Parlement heeft dinsdag een verordening aangenomen die eigenaren van schepen die Europese havens aandoen verplichten om vanaf januari 2018 de CO2 uitstoot van hun schepen bij te houden en hierover verslag te doen. De wetgeving - waar met de Raad informeel overeenstemming over is bereikt - wordt van toepassing op schepen die zwaarder zijn dan 5000 ton, onafhankelijk van waar ze zijn geregistreerd.

    Met de nieuwe wetgeving wordt een nieuw systeem in het leven geroepen dat CO2-uitstoot door schepen bijhoudt, rapporteert en verifieert. Oorlogsbodems, vissersboten en primitieve houten boten vallen buiten het systeem.

    "Op maritiem transport zijn vandaag de dag nog geen CO2-uitstootbeperkende maatregelen van toepassing. Met deze verordening is een eerste stap gezet richting beperking van de uitstoot. Als we niets zouden ondernemen, zou de uitstoot in de scheepvaart in 2030 met de helft zijn toegenomen", aldus José Inácio Faria (ALDE, PT) die de wetgeving door het EP heeft geloodst.
    De internationale scheepvaart is de enige vorm van transport die nog niet is inbegrepen in de Europese plannen om CO2-uitstoot te verminderen. De sector is goed voor 4% van alle CO2-uitstoot en de verwachting is dat dit in de toekomst zal stijgen.

    De tekst wordt binnenkort in stemming gebracht in de Raad van Ministers, waarna de verordening op 1 juli 2015 in werking treedt.
    Vriendelijke groet, Hans.

    "Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

    Reactie


    • #3
      Harmony of the Seas.

      Je wordt er niet vrolijk van.

      Het grootste cruiseschip van de wereld meerde af in Rotterdam. Dat klinkt als een feestelijke gebeurtenis, maar voor het milieu is dat zeker niet het geval.
      De 362 meter lange Harmony of the Seas heeft zes grote dieselmotoren. Op vol vermogen verbranden de motoren per dag in totaal 250.000 liter zware stookolie van de meest vervuilende soort.
      Volgen de Britse krant The Guardian stoot een groot cruiseschip net zoveel CO2 uit als 84.000 auto's, net zoveel stikstofoxide als ruim 400.000 auto's, zoveel fijnstof als ruim 1 miljoen auto's en zoveel zwaveldioxide als 376 miljoen auto's.
      Dat is op vol vermogen op open zee. In de buurt van Europa en de VS en in havens moet het schip brandstof gebruiken met minder zwaveldioxide of de uitstoot beperken met een soort katalysator in de schoorsteen.
      "De regels zijn de laatste jaren aangescherpt, maar niet op alle gebieden", zegt Duurzaam Toerisme-onderzoeker Eke Eijgelaar. "Wat betreft zwavel is het gelukt, maar wat betreft CO2 en stikstof nog niet. En als ze onze wateren verlaten, vallen ze gewoon terug op de meest vervuilende manier van varen."
      Ook als een schip ligt aangemeerd in de haven, stoot het vervuilende stoffen uit. "Dit soort schepen gaat nog niet aan de stekker in Amsterdam of Rotterdam", zegt Eijgelaar. "Maar er moet voor de 8000 mensen aan boord wel elektriciteit worden opgewekt."
      In rust verstookt een groot cruiseschip zo'n 700 liter brandstof per uur, net zoveel als honderden vrachtwagens.
      De Harmony of the Seas ligt dit keer nog geen dag in de Rotterdamse haven, maar wel op de grens van de net ingestelde milieuzone. Benzine-auto's die ouder zijn dan juli 1992 en diesels van voor 2001 mogen het gebied niet meer in.

      C02-uitstoot is zo'n 1300 kilo per persoon per week.
      En dat is geen goed nieuws, vindt Eke Eijgelaar. "In ieder geval is een cruisevakantie wat betreft CO2 het ergste wat er is. De uitstoot is zo'n 1300 kilo per persoon per week. En daar is de vliegreis die veel mensen maken van en naar het cruiseschip toe nog niet bij opgeteld."

      Harmony_of_the_Seas.jpgHarmony_Rutsche.jpg
      Vriendelijke groet, Hans.

      "Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

      Reactie


      • #4
        Heel toevallig dat de grens van het milieu gebied net voor de Erasmusbrug begint als je van zuid naar noord rijd en dat de cruise terminal daar net buiten ligt.....

        Reactie


        • #5
          Bron: logo.png

          Per 1 januari 2016 heeft de gemeente Rotterdam de milieuzone uitgebreid. De zone is groter geworden.De milieuzone ligt grofweg binnen de ‘ruit’ van Rotterdam, aan de noordkant van de Maas. De milieuzone ligt in het centrum en het noorden van de stad, tussen de A20, de A16, de Nieuwe Maas en de S114 (Tjalklaan, Vierhavenstraat, Westzeedijk). De drie oeververbindingen Maastunnel, Erasmusbrug en Willemsbrug (inclusief Noordereiland) liggen ook in de milieuzone. Op de kaart hieronder geeft de zwarte lijn de grens van de milieuzone aan.

          map2.png
          Vriendelijke groet, Hans.

          "Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

          Reactie


          • #6
            Luchtvervuiling door grote scheepvaart.

            Luchtvervuiling door grote scheepvaart, dus ook cruisevaart.

            Veel schepen varen op de goedkope bunkerolie: een brandstof van een dikke stroopachtige substantie die na verbranding tonnen roetdeeltjes de atmosfeer instoot. Het roet dat uit de hoge schoorstenen het schip verlaat komt in de hogere sferen terecht en slaat elders neer.
            Dat is uiteraard in de internationale wateren, maar ook op de kusten. Volgens onderzoeker Dan Veen van TNO is het een enorm probleem waar weinig tot geen aandacht aan wordt besteedt.
            Met voormalig stuurman Eelco Leemans varen we langs de giganten in de Rotterdamse haven die de uitstoot veroorzaken, en al zijn er regels voor de Noordzee (met de Baltische Zee de enige zeeën waar regels gelden om de uitstoot te beperken), toch is de vervuiling groot.
            Dat beaamt ook lokaal politicus Krispijn Beek van Schiedam, gelegen aan de Nieuwe Waterweg waar de tankers, containerschepen en andere oceaanstomers voorbij komen.
            Tijdens die tocht op weg naar de kade gebruiken de schepen weliswaar schonere energie, maar ook deze is helaas niet schoon te noemen. Kamerlid Stientje van Veldhoven (D66) gaat de uitstoot hoger op de agenda plaatsen. Voorzitter Tineke Netelenbos van de overkoepelende Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders reageert in EenVandaag.

            http://buitenland.eenvandaag.nl/tv-i...te_scheepvaart

            Krijgen we een keurmerk op de kleding: "milieuvriendelijk vervoerd"
            Vriendelijke groet, Hans.

            "Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

            Reactie


            • #7
              ‘CO2-uitstoot zestien grootste schepen = die van alle auto’s‘. (Een uitspraak op radio 1).

              Waarom zouden wij zoveel moeite doen met schonere en hybride auto’s als grote zeeschepen zo gigantisch veel meer broeikasgassen uitstoten? Dat vroeg Herman Rensink zich af toen hij donderdagochtend 28 augustus naar Radio 1 luisterde. Daar werd een reportage uitgezonden over vrachtvervoer per zeilschip om het milieu te sparen. Een van de leden van Men who sail, een groep zeilers die het duurzame vervoer verzorgt, zei toen het volgende: „Zestien van de grootste olietankers op de wereld, die rondvaren, stoten net zo veel CO2 uit als alle auto’s op de hele wereld bij elkaar.”
              Een opmerkelijke uitspraak die op internet op meerdere plekken is terug te vinden. Is dit echt waar, wil Rensink weten.

              Waar is het op gebaseerd?
              Dat is niet met zekerheid te zeggen, maar de eerste bron zou een artikel in de Engelse krant Daily Mail uit 2009 kunnen zijn. Die krant kopte destijds: ‘Hoe zestien schepen evenveel vervuiling veroorzaken als alle auto’s in de wereld’.

              En, klopt het?
              Dat ligt er maar net aan over wat voor soort vervuiling je spreekt. De Daily Mail had het over zwaveluitstoot en fijnstof. Zwavel veroorzaakt zure regen die bomen beschadigt en fijnstof is schadelijk voor onze longen. Maar dat is allemaal wat anders dan uitstoot van CO2, dat bijdraagt aan het broeikaseffect.
              Aan Pieter Hammingh, van het Planbureau voor de Leefomgeving, wordt eerst gevraagd of de beweringen in het Daily Mail-artikel kloppen.
              En inderdaad, als je kijkt naar de zwaveluitstoot, en de daarmee samenhangende uitstoot van fijnstof, dan kloppen de beweringen voor de allergrootste container- en tankerschepen. Die zijn soms wel 400 meter lang, 60 meter breed en vijftien meter diep.
              Hammingh gaat bij zijn berekeningen uit van zo’n 800 miljoen auto’s wereldwijd. In scheepsbrandstof is gerekend met 4,5 procent zwavel, terwijl in benzine slechts 0,01 procent zit, oftewel een factor 450 minder. Zo kan het zijn dat de zestien grootste containerschepen in de wereld ongeveer evenveel zwavel uitstoten als alle auto’s op de planeet.
              Daar wordt overigens wel iets tegen gedaan. Na 2020 moet het zwavelgehalte in scheepsbrandstof wereldwijd zakken naar maximaal 0,5 procent. Op de Noordzee mag er vanaf 2015 nog maar met 0,1 procent zwavel worden gevaren. Deze schonere brandstofsoorten zorgen er ook voor dat er minder fijnstof uit scheepsschoorstenen komt.
              Maar hoe zit het met de CO2-uitstoot van de zestien grootste schepen op aarde? Komt die in de buurt van alle auto’s wereldwijd? Nee, bij lange na niet, zegt Hammingh. „Om de CO2-emissies van 800 miljoen auto’s te evenaren heb je zo’n 6.500 megacontainerschepen nodig”, zegt hij.
              De verklaring: waar de emissiefactor voor zwavel enorm uiteenloopt tussen scheepsbrandstof en benzine of diesel, is de emissiefactor voor CO2 niet zoveel anders. Omdat we meer autorijden en meer producten over land vervoeren dan over zee draagt het mondiale wegtransport 12,5 procent bij aan de wereldwijde CO2-uitstoot en de internationale zeevaart slechts 1,6 procent.
              We zouden de grote containerschepen volgens Hammingh dan ook niet kunnen missen in een efficiënt transportsysteem en bij het tegengaan van het broeikaseffect. Vervoer van dezelfde hoeveelheid producten door de lucht of over land zou tot veel meer CO2-uitstoot leiden.

              Conclusie.
              Op Radio 1 werd gezegd dat de zestien grootste schepen ter wereld evenveel CO2 uitstoten als alle auto’s in de wereld. Het lijkt erop dat zwaveluitstoot hier is verward met CO2-uitstoot. Voor zwaveluitstoot zou de bewering namelijk wel kloppen, maar voor de uitstoot van het broeikasgas CO2 klopt de stelling bij lange na niet. De bewering is daarom onwaar.

              Bron: NRC.

              Resumerend: De scheepvaart is verantwoordelijk voor de grote uitstoot aan zwavel (fijnstof) en het verkeer kunnen we verantwoordelijk houden voor de grote CO2-uitstoot (broeikaseffect).
              Vriendelijke groet, Hans.

              "Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

              Reactie


              • #8
                De cruise industrie blijft investeren in een groene toekomst.

                Cruise Lines International Association (CLIA) onderstreepte op 16 juni dat haar cruiserederij leden zich blijvend committeren tot het beschermen van het milieu, waar ook ter wereld. Niet alleen vanuit hun eigen verantwoordelijkheid, maar ook vanuit het essentiële belang van schone zeeën en bestemmingen voor de beleving van de reis. De cruise industrie vertegenwoordigt een half procent van de wereldwijde maritieme vloot, desalniettemin is zij leider in de maritieme sector in de ontwikkeling en invoering van milieutechnische innovaties en industriebeleid.

                Voorbeelden van maatregelen van cruiserederijen om efficiënt energie gebruik te maximaliseren en emissies te minimaliseren omvatten:

                Walstroom, waar mogelijk en uitvoerbaar.
                Efficiënt ontwerp van motoren, inclusief dieselelektrische voortstuwing.
                Ontwikkeling en implementatie van EGCS-systemen. (Exhaust Gas Cleaning Systems).
                Laagzwavelige brandstoffen en andere alternatieve brandstoffen, zoals LNG.
                Geoptimaliseerd energiebeheer.
                Ecologische scheepsromp-coatings, die kunnen leiden tot wel 5% minder brandstofverbruik.
                Hergebruik van afvalwarmte en zelfvoorzienende waterzuiveringssystemen aan boord.
                Geavanceerde verwarmings-, ventilatie en airconditioning systemen.
                Testen van alternatieve energiebronnen zoals zon en wind.
                LED verlichting, dat 80% energie bespaart en 50% minder warmte afstoot.
                Automatische verlichtings- en airconditioning systemen.
                Speciale raamcoatings ter bescherming van zonnewarmte.
                Minimalisatie van watergebruik door lage stroomvoorzieningen en vacuum toiletten.

                De cruise industrie handelt met grote zorg om te garanderen dat elke nieuwe generatie schepen groener is dan de voorgaande. Cruiserederijen nemen al jaren een leidende rol in de ontwikkeling en de implementatie van innovatieve technologieën om uitstoot te verminderen. Hierbij werken zij continue nauw samen met toeleveranciers en fabrikanten om nieuwe technologieën verder te ontwikkelen en toe te passen.
                De installatie van EGCS-systemen (Exhaust Gas Cleaning Systems) in bestaande en nieuwe cruiseschepen is slechts een van de voorbeelden om uitstoot van schadelijke stoffen, zoals zwaveldioxide en stikstofoxiden te verminderen. Een andere maatregel is de ontwikkeling van LNG als brandstof, zowel aan de kade als op zee.
                Vriendelijke groet, Hans.

                "Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

                Reactie


                • #9
                  j.sprong schreef Bekijk Berichten
                  Harmony of the Seas.

                  In rust verstookt een groot cruiseschip zo'n 700 liter brandstof per uur, net zoveel als honderden vrachtwagens.
                  Volgens mij verbruikt een vrachtauto (met grote variaties afhankelijk van lading, type wagen, wegomstandigheden, seizoen, weer, ...) ongeveer 20 liter per uur (30l/100km.) Er zijn dus ca. 35 vrachtautos voor nodig om die 700 van de Harmony te bereiken, geen honderden.

                  Reactie


                  • #10
                    Johannus schreef Bekijk Berichten
                    Volgens mij verbruikt een vrachtauto (met grote variaties afhankelijk van lading, type wagen, wegomstandigheden, seizoen, weer, ...) ongeveer 20 liter per uur (30l/100km.) Er zijn dus ca. 35 vrachtautos voor nodig om die 700 van de Harmony te bereiken, geen honderden.
                    Honderden per etmaal zou dan beter kloppen.
                    Vriendelijke groet, Hans.

                    "Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

                    Reactie


                    • #11
                      In 2050 moet de CO2-uitstoot van de internationale scheepvaart zijn gehalveerd. Dat hebben 173 landen afgesproken op een conferentie in Londen. "Goed voor onze maritieme sector en een winst voor het klimaat", zegt minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat.
                      Op de klimaattop van de Internationale Maritieme Organisatie (IMO), onderdeel van de Verenigde Naties,​ zijn afspraken gemaakt over het fors terugdringen van de CO2-uitstoot door schepen.
                      De 173 bij de IMO aangesloten landen hebben na lange onderhandelingen een akkoord bereikt over de invoering van milieumaatregelen, zoals schonere brandstof en het ontwerpen van energiezuinigere schepen. De afspraken voor reductie worden de komende tijd uitgewerkt in een strategie om de scheepvaartsector versneld te vergroenen.
                      Afgesproken is dat de CO2-uitstoot in 2030 met 40 procent verminderd is. Daarbij geldt 2008, toen de internationale scheepvaart verantwoordelijk was voor ruim 2,5 procent van de mondiale CO2-uitstoot, als startpunt.
                      Minister van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) is blij met het akkoord. "Het is goed voor onze maritieme sector en een winst voor het klimaat dat er nu internationale afspraken zijn voor schonere zeeschepen", aldus de minister.
                      Ook redersvereniging KVNR is positief gestemd over het akkoord en noemt het een historische mijlpaal. "De onderhandelingen gingen allesbehalve makkelijk, vooral door aanhoudende weerstand bij een 'handjevol' IMO-lidstaten", aldus KVNR-directeur Annet Koster in een verklaring. Naar verluidt lagen met name Brazilië, Panama en Saoedi-Arabië dwars.
                      Ons land test op dit moment het gebruik van schonere brandstoffen voor schepen en later dit jaar zijn er proeven met elektrisch varen. Van Nieuwenhuizen: "Deze nieuwe internationale afspraken zijn een steun in de rug voor de scheepvaartsector die al investeert in een duurzame vloot en dienen als inspiratie voor andere landen om ook deze omslag te maken."

                      Toch is er ook een kritische noot. Volgens Europarlementariër Bas Eickhout (GroenLinks) is het IMO-akkoord weliswaar een grote stap voorwaarts, maar is deze niet genoeg om te voldoen aan het Klimaatakkoord van Parijs. De Europese Unie hoopte op een reductie van 70 tot 100 procent.

                      Bron: RTL-Nieuws.
                      Vriendelijke groet, Hans.

                      "Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

                      Reactie


                      • #12
                        40% reductie in 2030 lijkt heel wat, maar omdat het startpunt in 2008 ligt en de mondiale scheepvaart en daarmee ook de uitstoot sindsdien behoorlijk is toegenomen, is het in werkelijkheid dus veel en veel minder. Maar alle beetjes helpen zullen we dan maar zeggen.
                        groet, Sieger
                        Goals in the distance are reached better together

                        Reactie


                        • #13
                          Onderzoeksbureau CE Delft heeft de milieu-effecten onlangs onderzocht voor het rapport De feiten op een rij. Daarbij gaat het om de uitstoot van kooldioxide (CO2), stikstofoxiden (NOx) en zwaveloxiden (SOx). „Vergelijkingen tussen schepen en personenauto’s worden heel veel gemaakt”, zegt onderzoeker Dagmar Nelissen van CE Delft. „Eigenlijk is dat niet zo zinvol: je kan beter verschillende vormen van goederentransport naast elkaar zetten.”
                          Om met kooldioxide te beginnen. Per schip werd in 2015 gemiddeld 8.500 ton CO2 uitgestoten. Als bron voert CE Delft daarbij de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) op. In totaal komt er rond de 930 miljoen ton (Mton) kooldioxide via de scheepsschoorsteen naar buiten.
                          En hoe zit dat bij de auto’s? Die uitstoot is moeilijker te achterhalen. Meer dan de helft van de auto’s rijdt rond in de zogeheten Annex I-landen, waar de VS, Europa, Rusland en Japan onder vallen. Die landen rapporteren de uitstoot aan het VN-klimaatbureau: de 550 miljoen auto’s zijn goed voor bijna 1.600 Mton kooldioxide. Voor de resterende auto’s, deels rijdend in ontwikkelingslanden, zijn de gegevens minder precies. Maximaal zorgen deze auto’s volgens de berekeningen van CE Delft voor 1.900 Mton CO2. In totaal komt de uitstoot dan maximaal op 3.500 Mton CO2 , bijna vier maal zoveel als de zeeschepen. Gaan we uit van de minimale schatting van de onderzoekers dan komt de uitstoot uit op in totaal 1.900 Mton, ruim het dubbele van schepen.
                          Bij de uitstoot van zwaveloxiden is het beeld compleet anders. Aan SOx komt de scheepvaart volgens het Delftse onderzoek tot een uitstoot van 12 Mton. Bij de auto’s is dat veel minder, omdat die verbrandingsmotoren op een lichtere brandstof draaien, en omdat voor auto’s de eisen voor ontzwaveling van brandstof strenger zijn. De zwaveluitstoot van auto’s komt maximaal uit op 0,35 Mton SOx. Een schijntje in vergelijking met de bijdrage uit de scheepvaart.
                          En bij stikstofoxiden? Zeeschepen kwamen in 2015 uit op een uitstoot van naar schatting 27 Mton NOx. Bij auto’s ontbreken mondiale gegevens. Slechts 51 landen, goed voor de helft van alle auto’s, komen met betrouwbare data: de totale uitstoot komt daarbij uit op bijna 6 Mton. Ondanks de ontbrekende data kan je veilig aannemen dat dit niet in de buurt komt van de NOx-uitstoot door schepen.

                          Conclusie:

                          De bewering dat zeeschepen voor evenveel uitstoot zorgen als alle auto’s bij elkaar klopt voor een deel. Als het om zwavel en stikstof gaat, is de vervuiling door schepen groter. Auto’s stoten echter weer twee- tot viermaal zoveel broeikasgas CO2 uit.

                          Bron: CE Delft.
                          Vriendelijke groet, Hans.

                          "Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

                          Reactie


                          • #14
                            De verandering is ingezet.
                            Normaal gesproken stoot een cruiseschip, dat net als de meeste schepen op stookolie vaart, meer schadelijke stoffen uit dan honderdduizenden auto’s bij elkaar, stellen milieuorganisaties, waaronder de Naturschutzbund, de Duitse evenknie van Natuurmonumenten. Maar met de AIDAnova van de Duitse reder AIDA Cruises uit Rostock is de verandering ingezet. Andere rederijen volgen het voorbeeld. Verwacht wordt dat er in 2025 al 25 cruiseschepen op LNG rondvaren. Bij de Meyer Werft zijn er inmiddels dertien besteld, waarvan AIDAnova de eerste is. Kosten: een miljard Amerikaanse dollars.

                            Varen op LNG beperkt zich niet alleen tot cruiseschepen. De Britse organisatie Lloyd’s Register, die zich bezighoudt met het classificeren van schepen, voorspelde onlangs dat er in 2025 ongeveer 650 LNG-schepen op de zeeën varen. Dat zijn cruiseschepen, maar onder meer ook ferry’s en vrachtschepen. Zo wil de scheepsvaartsector meewerken aan een schoner milieu.
                            Halverwege september voer het drijvende hotel over de Eems naar de Eemshaven om van daaruit aan de eerste serieuze tests op zee te beginnen. Normaliter ligt een cruiseschip van Meyer een paar weken in de Eemshaven. Voor dit schip nam de scheepsbouwer ruim de tijd. Twee maanden had de AIDAnova de Groninger haven als uitvalsbasis voor oefensessies op de Noordzee. Pas daarna werd hij officieel overgedragen aan AIDA Cruises.

                            Bron: Maritiemnieuws.
                            Vriendelijke groet, Hans.

                            "Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

                            Reactie

                            Working...
                            X