Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Scheepvaart Regio Amsterdam

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Vandaag is de "Bolette" gearriveerd, ruim anderhalf uur eerder dan gepland. Moest ik me nog haasten om mijn fotospullen bijeen te garen.
    Hierbij vier plaatjes uit mijn hele serie.

    Bolette 2021-12-03 IMG_2245.JPG Bolette 2021-12-03 IMG_2248.JPG
    Bolette 2021-12-03 IMG_2251.JPG Bolette 2021-12-03 IMG_2254.JPG

    Reactie


    • Klein foutje...
      "IJveer 51" heeft slechts zéér kort met de reclame van Patta/Nike gevaren. Waarschijnlijk omdat de reclame Patta/Nike
      nauwelijks te zien was. Wie brengt er nu lichte tekst op een lichte achtergrond aan? De uitdrukking voor duidelijkheid is
      immers "zwart op wit". Het veer vaart nu met de naam Patta en die laat aan duidelijkheid niets te wensen over. Wat zal
      die grap hebben gekost?
      Hier foto's van "IJveer 51" van 21 november (1) en 3 december (2). Maar nu is de reclame "wit op zwart".

      IJveer 51 2021-11-21 mr IMG_2217.JPG IJveer 51 2021-12-03 mr F4 IMG_2255 reclame Patta.JPG

      Reactie


      • Op 'n druilerige en koude morgen in IJmuiden kwamen de volgende schepen voorbij;

        De Bolette van Fred Olsen is vandaag het eerste Cruiseschip dat de passage maakte via de nieuwe "Zeesluis IJmuiden" naar Amsterdam, de MSC Magnifica is aan de Volendammerkade in IJmuiden aanwezig.

        Reactie


        • Vandaag heb ik de "RWS 21" betrapt.
          Maar goed ook, want mijn laatste foto van dit schip dateerde van 2018...

          RWS 21 2021-12-06 IMG_2258.JPG

          Reactie


          • Vandaag eindelijk weer eens goed weer voor het maken van foto's.
            Hier de "Smaragd" van Somers, die mijn kant opkomt.
            Op de achtergrond is nog de "Mercuur" zichtbaar, bij de Oranjewerf in dok.

            Smaragd 2021-12-07 IMG_2263.JPG
            Bijgevoegde Bestanden

            Reactie


            • De "Hebo-Lift 7" gesleept door de "Catharina 11", ook van Hebo.

              Hebo-Lift 7 2021-12-09 + Catharina 11 IMG_2271.JPG

              Reactie


              • Op het IJ valt nauwelijks nog iets interessants te zien.
                Alleen vandaag tufte "IJveer 54" voorbij met een nieuwe reclame-uiting.
                Op 14 november zag ik nog reclame van H&M erop, vandaag van de KPN.

                IJveer 54 2021-12-10 zr F4 IMG_2278 reclame KPN.JPG

                Reactie


                • In #5110 staan de "Hebo-Lift 7" en de "Catharina 11".
                  In dit bericht nogmaals, maar nu aan het werk.

                  Hebo-Lift 7 2021-12-11 + Catharina 11 IMG_2280.JPG

                  Reactie


                  • Even wat nostalgische geschiedenis over Amsterdam. Over iets bij het Centraal Station.
                    Daar werd in 1919 het cargadoorskantoor van Koppe gebouwd. In Amsterdamse stijl,
                    maar met Scandinavische en koloniale invloeden. Het werd met een moeilijke naam het
                    Minangkabause huisje ‘gedoopt’.
                    Toen het houten huisje in 1960 werd betrokken door rederij NACO, kwam de simpele naam
                    NACO-huisje in zwang. Voor veel mensen die met de pont mee moesten, was het bij regen-
                    en sneeuwbuien een gewilde schuilplaats. Ook veel mensen zullen vanaf schepen het
                    gebouwtje hebben zien staan. Het had een sterke band met de scheepvaart in Mokum.
                    Helaas heeft het na de NACO-tijd lang leeg gestaan.
                    In 2001 werd het een rijksmonument en in 2004 werd het verwijderd in verband met de bouw
                    van de Noord-Zuidlijn. Wel werd voorgenomen het huisje weer bij het Centraal Station terug
                    te plaatsen. Al die tijd (17 jaar) heeft het in Zaandam de nieuwe bestemming afgewacht.
                    En vandaag plaatste de “Hebo-Lift 7” het gebouwtje even ten oosten van het Centraal Station aan
                    de De Ruijterkade. Oude tijden herleven…

                    Een paar beelden van de plaatsing.

                    2021-12-13 Ruijterkade De, NACO-huisje IMG_2284.JPG 2021-12-13 Ruijterkade De, NACO-huisje IMG_2285.JPG

                    2021-12-13 Ruijterkade De, NACO-huisje IMG_2287.JPG 2021-12-13 Ruijterkade De, NACO-huisje IMG_2290.JPG

                    2021-12-13 Ruijterkade De, NACO-huisje IMG_2292.JPG 2021-12-13 Ruijterkade De, NACO-huisje IMG_2294.JPG

                    Herkent iemand het nog?

                    Reactie


                    • het laatste restant van de NACO vloot zijnde de Bep Glasius op de veerdienst Enkhuizen Stavoren (tegenwoordig rederij V&O )vaart nog steeds met ondergetekende als uw schipper
                      kapitein harry geurkink (voorm kwartiermeester)mps bep glasius

                      Reactie


                      • H@ns schreef Bekijk Berichten
                        Even wat nostalgische geschiedenis over Amsterdam. Over iets bij het Centraal Station.

                        Ook veel mensen zullen vanaf schepen het
                        gebouwtje hebben zien staan. Het had een sterke band met de scheepvaart in Mokum.
                        Helaas heeft het na de NACO-tijd lang leeg gestaan.

                        Herkent iemand het nog?
                        Ja zeker Hans.
                        In mijn KNSM periode, varend op de toen bekende "us" en "es" schepen ( bijvoorbeeld Neptunus en Archimedes) vertrokken wij regelmatig vanaf de Surinamekade en Levantkade, op weg naar de Caraïben, de Ned. Antillen, Suriname, Midden- en Zuid Amerika en weer terug
                        Bij ieder uitreis en thuisreis kwamen de KNSM-ers er dus langs.
                        KNSM had ook in Rotterdam aan de
                        Prinses Beatrixhaven
                        eigen faciliteiten.
                        3 maanden, "uit en thuis".

                        Last edited by j.sprong; 13th December 2021, 19:28. Reden: taalfout Archimedes.
                        Vriendelijke groet, Hans.

                        "Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

                        Reactie


                        • Duidelijk zijn de palen te zien, waarop het huisje rust. Soms stond daar materiaal
                          tussen opgeslagen, waardoor je ook nog lekker uit de wind kon staan.
                          Dat is wat ik me uit de jaren '50 nog goed kan herinneren...

                          Reactie


                          • Vandaag kwam wéér een Hebo-Lift voor een klus bij het NACO-huisje.
                            "Hebo-Lift 9" hangt een brugdeel voor fietsers en voethangers op z'n plaats.

                            Hebo-Lift 9 2021-12-14 IMG_2304a-7737.JPG

                            Reactie


                            • H@ns schreef Bekijk Berichten
                              Vandaag kwam wéér een Hebo-Lift voor een klus bij het NACO-huisje.
                              "Hebo-Lift 9" hangt een brugdeel voor fietsers en voethangers op z'n plaats.

                              Hebo-Lift 9 2021-12-14 IMG_2304a-7737.JPG
                              De 'boot' (?) geheel rechts komt ook steeds beter in beeld....

                              Reactie


                              • H@ns schreef Bekijk Berichten
                                Herkent iemand het nog?
                                Jazeker! In de jaren '60 woonden wij in Hilversum maar opa en oma in de Pelikaanstraat in Noord. We bezochten ze af en toe en reisden dan doorgaans per trein, pont en benenwagen. Later gingen we ook nog wel eens op de fiets maar ook dan was de pont een noodzakelijke schakel in de reis. De eerste keer die ik me kan herinneren was overigens flink traumatisch. Op de pont kregen we een boterham. Een forse meeuw vond dat hij er meer recht op had en griste de lekkernij uit mijn kleuterknuistje, een flinke schram achterlatend...
                                hiaar.jpg
                                Last edited by Paul Joosten; 16th December 2021, 08:50.
                                "Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
                                "Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
                                ..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
                                https://duurzamehuizenroute.nl/locat...g-1905-veendam

                                Reactie

                                Working...
                                X