Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Scheepvaart Regio Amsterdam

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Slepers Noordzeekanaal

    Het valt mij op dat veel van de modern vormgegeven slepers op het Noordzeekanaal vaak achteruit varen. De ouder vormgegeven slepers zie ik dat nooit doen. Is hier een reden voor, vaart achteruit soms " beter" ?

    Reactie


    • japio schreef Bekijk Berichten
      Het valt mij op dat veel van de modern vormgegeven slepers op het Noordzeekanaal vaak achteruit varen. De ouder vormgegeven slepers zie ik dat nooit doen. Is hier een reden voor, vaart achteruit soms " beter" ?
      Door de schaalvergroting in de koopvaardij zijn de vereisten voor de trekkracht en manoeuvreerbaarheid van de havenslepers aanzienlijk opgeschroefd. Was een vermogen van 600 pk in de zestiger jaren voldoende, in de jaren negentig was zo'n 2.500 pk nog net toereikend. Op het ogenblijk varen er slepers in de Europoort met een motorvermogen van ruim 7.200 pk. Dat betekent een trekkracht van rond de 100 ton, een kracht een zeesleper waardig. Men spreekt dan nu ook niet meer in termen van haven- of kustsleepboten, maar over terminal- of escortslepers.
      Niet alleen het motorvermogen en daarmee de trekkracht van de havenslepers werd veel groter, ook de romp van de slepers werd anders. Was het model uit de 60- en 70-er jaren relatief slank ten opzichte van de breedte (3,5/4 op 1), tegenwoordig ligt de verhouding lengte/breedte rond de 2,5 op 1. Dit is omdat het grote vermogen van de huidige slepers een stabielere basis nodig heeft om veilig te kunnen manoeuvreren.

      De sleepboot Smit Cheetah in dok. De sleper werd gebouwd door Damen Shipyards te Haiphong (Vietnam). De breedte van dit type sleepboot is in verhouding met vroegere ontwerpen veel omvangrijker.

      Smit_Cheetah1.jpg

      Duidelijk is te zien dat de romp breder en rechter is dan het ontwerp van de sleepboten van de 80-er jaren. Dit verklaart ook waarom de weerstand bij het vrij varen groter is dan van de oudere ontwerpen.
      Ook de manier van werken is sterk veranderd. Werd er vroeger altijd vanaf het achterdek gesleept, tegenwoordig zit er op het voordek een minstens even sterke lier, waardoor het manoeuvreren gemakkelijker gaat en men meer overzicht houdt en directer kan reageren. Ook wordt het af te meren zeeschip tegenwoordig met de neus of achterkant van de sleper tegen de kade gedrukt, om zo het vastmaken aan de wal te vergemakkelijken.
      Door de grote wendbaarheid van de slepers is het manoeuvreren ook een stuk vergemakkelijkt. De slepers kunnen nu om hun as draaien. Dit komt voornamelijk door de aandrijving van het schip. Had men vroeger slechts 1 schroef, tegenwoordig zijn er vele aandrijfmogelijkheden.

      Al met al kun je zeggen, dat het tegenwoordig niet (zoveel meer) uitmaakt of je vooruit- danwel achteruit vaart.
      Meestal zie je dit fenomeen ("het achteruit varen") als de kapitein van de sleper zo min mogelijk wil manoeuvreren tussen 2 sleep-klussen.

      Foto: marine traffic.
      Vriendelijke groet, Hans.

      "Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

      Reactie


      • Datum: 2017-12-02
        Locatie: het IJ

        Vandaag weer een vos aan mijn fotocollectie toegevoegd.
        De "Vos Sweet" passeert mijn uitkijkpost.

        Vos Sweet 20171202 IMG_7078.JPG - (©Foto: HvK)

        Reactie


        • Datum: 2017-12-05
          Locatie: het IJ/Noordwal

          Hoe komt die sint eigenlijk aan al die schepen? Hij komt steeds met een ander schip voorbij (zie: #4294).

          IJveer 35 2017-12-05 IMG_7082.JPG - (©Foro: HvK)

          Reactie


          • Druk,druk,druk.
            SINE PROTECTIONE NULLA SECURITAS

            Wapenspreuk van Hr.Ms. patrouilleschip Hefring

            Reactie


            • j.sprong schreef Bekijk Berichten
              Door de schaalvergroting in de koopvaardij zijn de vereisten voor de trekkracht en manoeuvreerbaarheid van de havenslepers aanzienlijk opgeschroefd. Was een vermogen van 600 pk in de zestiger jaren voldoende, in de jaren negentig was zo'n 2.500 pk nog net toereikend. Op het ogenblijk varen er slepers in de Europoort met een motorvermogen van ruim 7.200 pk. Dat betekent een trekkracht van rond de 100 ton, een kracht een zeesleper waardig. Men spreekt dan nu ook niet meer in termen van haven- of kustsleepboten, maar over terminal- of escortslepers.
              Niet alleen het motorvermogen en daarmee de trekkracht van de havenslepers werd veel groter, ook de romp van de slepers werd anders. Was het model uit de 60- en 70-er jaren relatief slank ten opzichte van de breedte (3,5/4 op 1), tegenwoordig ligt de verhouding lengte/breedte rond de 2,5 op 1. Dit is omdat het grote vermogen van de huidige slepers een stabielere basis nodig heeft om veilig te kunnen manoeuvreren.

              De sleepboot Smit Cheetah in dok. De sleper werd gebouwd door Damen Shipyards te Haiphong (Vietnam). De breedte van dit type sleepboot is in verhouding met vroegere ontwerpen veel omvangrijker.

              [ATTACH=CONFIG]97678[/ATTACH]

              Duidelijk is te zien dat de romp breder en rechter is dan het ontwerp van de sleepboten van de 80-er jaren. Dit verklaart ook waarom de weerstand bij het vrij varen groter is dan van de oudere ontwerpen.
              Ook de manier van werken is sterk veranderd. Werd er vroeger altijd vanaf het achterdek gesleept, tegenwoordig zit er op het voordek een minstens even sterke lier, waardoor het manoeuvreren gemakkelijker gaat en men meer overzicht houdt en directer kan reageren. Ook wordt het af te meren zeeschip tegenwoordig met de neus of achterkant van de sleper tegen de kade gedrukt, om zo het vastmaken aan de wal te vergemakkelijken.
              Door de grote wendbaarheid van de slepers is het manoeuvreren ook een stuk vergemakkelijkt. De slepers kunnen nu om hun as draaien. Dit komt voornamelijk door de aandrijving van het schip. Had men vroeger slechts 1 schroef, tegenwoordig zijn er vele aandrijfmogelijkheden.

              Al met al kun je zeggen, dat het tegenwoordig niet (zoveel meer) uitmaakt of je vooruit- danwel achteruit vaart.
              Meestal zie je dit fenomeen ("het achteruit varen") als de kapitein van de sleper zo min mogelijk wil manoeuvreren tussen 2 sleep-klussen.

              Foto: marine traffic.
              Dank u wel, weer wat geleerd!👍👍👍

              Reactie


              • In het topic "schepen in de Annabaai" stel ik een min of meer zelfde vraag. Hieronder de vraag en de antwoorden.

                Zittend langs de Annabaai, zie je regelmatig dat bij het slepen van schepen de sleepboten achteruitvaren.
                Dit gebeurt bij het naar binnen slepen, maar ook bij het naar buiten slepen.

                Weet iemand daar de reden van?

                Loek


                Antwoord van Roel Uckerman

                Wat een reden zou kunnen zijn is, dat je beter zicht op de sleep hebt.
                Het vaarwater in de Annabaai is erg nauw


                Antwoord van Zkd spr Ed

                Loek&Roel,

                Het heeft een deel te maken met het zicht,(niet zo zeer dat men niets ziet naar voren) maar men heeft ook het zicht over de sleep,sleepdraad en de mensen die evt aan dek aan het werk zijn. Ook is het zo dat er sleepboten zijn die beter manoeuvreren als ze achteruit varen. Het water wordt dan beter aangezogen door de schroef(en). Tenminste dat is wat ik heb gehoord toen ik dezelfde vraag vroeg aan een van die sleepboot piloten van Iskes die in IJmuiden varen.

                gr Ed

                Reactie


                • https://www.dutchfleet.nl/showthread...n-en-nu/page14 Bericht # 210.
                  Vriendelijke groet, Hans.

                  "Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

                  Reactie


                  • Datum: 2017-12-11
                    Locatie: eh, eh...

                    De kenners onder u zien onmiddellijk welk schip hier voorbij vaart: de "Vos Shine".

                    Vos Shine 2017-12-11 IMG_7088.JPG - (©Foto: HvK)

                    Reactie


                    • Het shined inderdaad.
                      SINE PROTECTIONE NULLA SECURITAS

                      Wapenspreuk van Hr.Ms. patrouilleschip Hefring

                      Reactie


                      • Wel verwarrend hoor, als IJveer 50 steeds weer een ander uiterlijk heeft...
                        In drie maanden:

                        IJveer 50 2017-09-07 IMG_6633.JPG

                        IJveer 50 2017-10-14 IMG_6941.JPG

                        IJveer 50 2017-12-12 IMG_7091.JPG - (©Foto's: HvK)

                        Reactie


                        • H@ns schreef Bekijk Berichten
                          Wel verwarrend hoor, als IJveer 50 steeds weer een ander uiterlijk heeft...
                          Bedrijven kunnen voor een periode van acht weken het uiterlijk van een pont bepalen. De stickers kosten 12.000 euro, de zogenaamde mediakosten die JCDecaux rekent zijn 50.000 euro per acht weken. Er zullen nooit meer dan twee reclameponten varen. "Meer dan dat moeten we niet willen, dan wordt het veel te bont."
                          Het gaat om een tijdelijke pilot, die loopt tot april 2018. Het GVB voert de proef uit om te kijken of de reclame-inkomsten iets kunnen doen aan de krappe begroting van het vervoersbedrijf. "Onze subsidie is teruggelopen, dus we moesten op zoek naar andere manieren om geld te generen," vertelt een GVB-woordvoerder.

                          Bron: Het Parool.
                          Vriendelijke groet, Hans.

                          "Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

                          Reactie


                          • Inderdaad. De IJveren 50 en 51 varen nu met reclame.
                            Dat vind ik wel jammer, want juist de eenheid van al die blauwwitte vaartuigen vond ik heel fraai.
                            Maar ja, ook bij het GVB draait het nu om geld. Ook de trams en bussen verliezen hun vertrouwelijke outfit.

                            Reactie


                            • ach ik vind het wel mooi .
                              anders altijd die saaie dingen en ze vallen voor de overige vaart goed op .
                              het is net zoiets als de reclames aan de onderkant van de wegdeksels van de bruggen .
                              maar goed de veren kosten ook een hoop geld en zo word er nog wat terugverdiend worden ,tot de nieuwe brug daar komt ,helaas .

                              Reactie


                              • Het zal wel geld opbrengen. Sponsoring.
                                SINE PROTECTIONE NULLA SECURITAS

                                Wapenspreuk van Hr.Ms. patrouilleschip Hefring

                                Reactie

                                Working...
                                X