Eindelijk eens wat anders op de Veemkade, bij de PTA.
Protesterende overheidsdiensten met veel lawaai en een blauwe "lichtshow".
Maar het blijkt "KinderBeestFeest" te zijn, aangeboden aan zieke kinderen.
Vanmorgen in Amsterdam gespot: de "Mercuur".
De “MERCUUR” werd in 1955/56 als “Frans Naerebout” gebouwd bij E.J. Smit & Zn. te Westerbroek.
Het was een zeegaand betonningsvaartuig (A 812).
Bij de indienststelling op 1 september 1956 waren de gegevens: 40,50 m lang, 7,96 m breed, 2,75 m diepgang,
432 ton waterverplaatsing. Voortstuwing: Bolnes, vermogen 400 pk, snelheid 11,2 knopen.
Op 25 mei 1987 werd het schip afgevoerd en voor ƒ 160.000 via Domeinen verkocht.
Wanneer de naam “Frans Naerebout” door een particulier in “Mercuur“ werd veranderd, is mij niet bekend.
De NZK Pont 103 van het GVB in Amsterdam heeft het Green Award Platinum-label, bovenop het Green Award Gold-niveau gehaald. Het is het negende schip met een platinum label, dat wordt uitgegeven aan schepen die langer dan drie uur emissieloos kunnen varen.
Vriendelijke groet, Hans.
"Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).
Vanmorgen vertrok het duikvaartuig "Nautilus" (A853) uit Amsterdam en ging via het Amsterdam-Rijnkanaal zuidwaarts.
Ik had helaas geen camera bij de hand.
Woensdagavond (22-6-2022) kwam ik toevallig tijdens het fotograferen van het cruiseschip de INSIGNIA de Franse Mijnenjager M650 SAGITTAIRE (1996) bij het schutten in IJmuiden.
Ze vertrekt zondag 26 juni om 10:00 uur weer vanaf de Pier Azië naar zee.
Korte film van de Middensluis passage van de M650;
Reactie