Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Scheepvaart Regio Amsterdam

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Toen ik onlangs op Vesselfinder controleerde of de "Mercuur" naar de Oranjewerf ging,
    zag ik op mijn scherm ook een marineschip "Van Bochove" vlak bij de werf.
    Vreemd, want dat torpedowerkschip "Van Bochove" werd al eind 1986 afgevoerd en in
    bruikleen gegeven aan zeeverkenners.
    Hoe zit dat? Weet iemand daar iets van?

Reactie

• H@ns schreef Bekijk Berichten
      Toen ik onlangs op Vesselfinder controleerde of de "Mercuur" naar de Oranjewerf ging,
      zag ik op mijn scherm ook een marineschip "Van Bochove" vlak bij de werf.
      Vreemd, want dat torpedowerkschip "Van Bochove" werd al eind 1986 afgevoerd en in
      bruikleen gegeven aan zeeverkenners.
      Hoe zit dat? Weet iemand daar iets van?
      Ik wist er niets van H@ns, maar googelen leverde het volgende op.

De Hr.Ms. Van Bochove (A923) was een torpedo-inschietvaartuig van de Koninklijke Marine. Het schip is vernoemd naar Pieter Dirk van Bochove, hoofd inschietbedrijf der Koninklijke Marine, die voor de haven van Den Helder (Nieuwediep), in de uitoefening van zijn functie, in 1959 verongelukte.
      Als werkschip was het voorzien van torpedobuizen voor het lanceren van te beproeven
      torpedo’s en kon Mk 8 en Mk 20 torpedo’s vuren. Latere aanpassingen maakten dat ook Mk 37 mod2 torpedo’s gevuurd konden worden. Een van de torpedobuizen komt oorspronkelijk van de Hr.Ms. O 21 en de andere is een ex-prototype van de Dolfijn & Potvisklasse.
      Nadat het schip eind 1986 uit dienst werd gesteld wegens een defecte hoofdmotor werd het door toedoen van toenmalig schipper en oprichter van de
      waterscoutinggroep Suanablake in Korendijk, Rob Pentland, als wachtschip in gebruik genomen. Het schip wordt door de jeugdleden, als zeeverkenners, de wildevaart en de stam, gebruikt voor het houden van opkomsten en kampen.

14 mei 2014 werd het schip door commandeur H.R. Lodder formeel overgedragen aan de Stichting Scouting Korendijk.

Een Stam is bij
      Scouting een groep (speltak/tak) van leden boven de 17 à 18 jaar.

Bron: Wikipedia.

Dit schip vaart heel Nederland door met jongens en meisjes en heeft regelmatig ook onderhoud nodig aan het onderwaterschip.

Vriendelijke groet, Hans.

"Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

Reactie

• Hallo Hans,
        Mijn verwarring kwam door het feit, dat Vesselfinder het schip als oorlogsschip omschreef.
        Het torpedowerkschip "Van Bochove" (A923) kende ik wel, maar gezien de de afvoer in
        1986 kon ik geen verband leggen met die huidige aanduiding op Vesselfinder. Foutje dus.

Reactie

• Hr.Ms. Van Bochove (A923), "toen en nu".

"Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

Reactie

• Vanmiddag kwam de "Rainbow Warrior" weer eens voorbij mijn 'uitkijkpost'.
            Altijd mooi om te zien...

Rainbow Warrior 2021-11-23 IMG_2225.JPG

Reactie

• Hallo Hans,
              Je foto's in #5089 kan ik niet zien.
              Maar ik heb intussen foto's op internet gevonden als torpedowerkschip en als boot van de zeeverkenners.
              Met groet - Hans

Reactie

• Ik kan ze ook niet zien Hans.
                SINE PROTECTIONE NULLA SECURITAS

Wapenspreuk van Hr.Ms. patrouilleschip Hefring

Reactie

• Da's vreemd, bij mij wel.

Ik probeer het nog een keer.
                  Als het niets wordt, of andere reden, mag een moderator het van mij deleten.

Hr.Ms. Van Bochove (A923), "toen en nu".

toen.jpg

nu.jpg

Reactie

• Nu krijg je een tien met een griffel, Hans

Reactie

• Ook van mij. Ik zie ze nu.

Reactie

• Dit is vandaag al de derde keer, dat ik zo'n transport voorbij zie komen.
                        De "Demi-K" heeft de leiding.

Demi-K 2021-11-25 IMG_2226.JPG

Reactie

• Ze zijn opgehaald in de Kooyhaven bij Den Helder en ze gaan naar Nijmegen. Ze hebben daar anderhalf jaar staan wachten. De fabriek had ze daar even gestald.

Reactie

• Clipboard01.jpg
                            Wat zien ik; al 298.000 keer?

Reactie

• Tja H@ns, ik moest heel ff nadenken en toen viel het kwartje.
                              Overigens ook 5.097 antwoorden in deze draad, al met al is "Scheepvaart Regio Amsterdam" een belangrijker pijler in/op dit forum.

Ben blij dat je weer terug bent.

blij.jpg

Reactie

• De "Demi K" is de voormalige "Sund".

Het is een z.g.n. "Stan Tug" van de Damen Shipyards Group.
                                Damen Shipyards Group is een
                                Nederlands scheepsbouwconcern met meer dan dertig werkmaatschappijen in binnen- en buitenland en hoofdkantoor in Gorinchem. Het bedrijf kenmerkt zich door vergaande standaardisatie en modulaire bouw. Kleinere schepen als sleepboten, werkschepen en patrouillevaartuigen worden 'op voorraad' gebouwd. Het concern levert zeer diverse schepen van allerlei omvang.
                                Damen bouwt veel verschillende schepen zoals
                                coasters, veerboten, sleepboten, patrouillevaartuigen en crewtenders voor zowel de civiele als de militaire markt. Sleepboten en werkschepen werden van oudsher gestandaardiseerd en ondergebracht in klassen met namen als Stan Tug, Pushy Cat, Mini Cat, Multi Cat, Stan Tender en Shoalbuster. De afkorting 'Cat' daarin verwijst naar het motorenmerk Caterpillar, waarmee men al vroeg samenwerkte. Damen bouwt circa 40% van alle kleine sleepboten ter wereld.

Op 6 april 2012 werd de 'Sund' geleverd aan Möbius Bau GmbH in Duitsland. Deze Stan 1606 Tug opereerde in en vanuit de haven van Stalsund.

stan_tug_1606_sund.jpg

In 2020 werd Damen gevraagd om te assisteren bij de aan- en verkoop van de Damen Stan Tug 1606 "Sund".
                                Deze in 2012 gebouwde sleepboot is uitgerust met twee Caterpillar C18-motoren van in totaal 1200 pk en ongeveer 16,6 ton trekkracht.
                                Damen assisteerde door het schip in te ruilen tegen een nieuw gebouwde Damen Stan Launch 1305, waarna de "Sund" werd doorverkocht aan de nieuwe Nederlandse eigenaar Rodie Watertransport die het schip, de "Demi-K" genaamd, inzet voor diverse klussen rond de Nederlandse en Duitse kusten en rivieren.

Demi K.jpg

Reactie

Working...
                                X