Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Scheepvaart Regio Amsterdam

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Waarom worden deze masten staande vervoerd?
    Zijn er dan nergens bruggen die gepasseerd moeten worden ?

    Reactie


    • Dag Loek,
      Nee, er zijn geen bruggen die last veroorzaken.
      De masten worden (denk ik) in de Westhaven op pontons geplaatst en daarna gaan de gevaartes via de Oranjesluizen naar de sluis van Lelystad en vandaar verder naar hun bestemming.
      Maar ik vind het toch een raar gezicht; je zou zeggen dat kiepert makkelijk om. De transporten vinden daarom bij weinig wind plaats.

      Reactie


      • Vandaag zag ik op Vesselfinder dat de nieuwe NZK Pont 101 dienst doet bij Velsen, samen met Pont 7.

        De foto van NZK Pont 101 is van gisteren, die van Pont 7 dateert van 24 april 2020.


        Pont 101 2021-10-11 IMG_1818.JPG . Pont 7 2020-04-24 IMG_3912..JPG

        Reactie


        • De "oversteek" van het Noordzeekanaal nabij Buitenhuizen wordt vandaag verzorgd door Pont 8.
          De hier geplaatste foto van de pont is op het IJ genomen op 12 januari van dit jaar.

          Pont 8 2021-01-12 IMG_6195.JPG

          Reactie


          • Dit keer eens geen foto’s van schepen, maar wel van iets dat heel belangrijk voor de scheepvaart (en veel andere zaken) is.

            Van 1672 tot 1703 was één van de Amsterdamse burgemeesters verantwoordelijk voor het water in de Amsterdamse grachten.
            Het was Johannes Hudde (1628-1704), die tevens wetenschapper was. Om het water in Amsterdam te verbeteren, dokterde hij
            in 1683/1684 een systeem uit. De grachten die op het IJ aansloten, werden voorzien van sluizen. Die sluizen werden gesloten,
            zodat de (toen nog stromende) rivier Amstel geleidelijk het waterpeil in de stand verhoogde. Het IJ kende toen nog eb en vloed
            door de verbinding met de Noordzee via de Zuiderzee. Als het water van het IJ eb was, werden de genoemde sluizen geopend,
            waardoor het hoge water van de grachten het IJ instroomde. Was het waterpeil van de grachten en het IJ gelijk, dan gingen de
            sluizen weer dicht. Het getijde op het IJ bepaalde de regelmaat van die handeling. Zo werd het water in de grachten wat verbeterd.
            De toen gebruikte hoogte werd Amsterdams Peil (AP) genoemd. Deze hoogte werd later ook voor andere zaken (o.a. de bouw)
            gebruikt; ook steeds vaker in het buitenland.

            De AP-hoogte werd bij de sluizen door “Hudde-stenen” aangegeven.

            1 Haarlemmerstraat hk Korte Prinsengracht - gevelsteen Huddesteen IMG_4096.JPG

            In 1891 werd het AP genormaliseerd, verbeterd, en werd daarna het Normaal Amsterdams Peil genoemd. Dat merk wordt nu
            vrijwel in de hele wereld gebruikt. Abusievelijk wordt NAP vaak Nieuw Amsterdams Peil genoemd.

            Jarenlang zat in de Dam, tegenover het paleis, een buis, met daarin een koperen merkteken van het NAP. Dat merk bevindt
            zich nu in de Stopera. Van de begane grond kan men een trap af en treft daar die koperen schijf op een zuil aan.

            2 Amstel 1 NAP-merk IMG_0200.JPG

            (Misschien wat simplistisch uitgelegd, maar hopelijk toch interessant).

            Reactie


            • Uit de oude doos:
              Bij toeval zag ik een foto van het pantserdekkorvet “Sumatra” in de Beeldbank van het Stadsarchief van Amsterdam.
              Omdat de datum wordt vermeld kan ik aan de hand van mijn archief vaststellen wat er op de foto te zien is.

              Sumatra 1891-09-21 (Jacob Olie).jpg
              Het schip vertrekt hier op 21 september 1891 van Amsterdam naar Nederlandsch-Indië.
              De maker is de bekende Amsterdamse fotograaf Jacob Olie.

              Reactie


              • Vanmorgen was ik weer eens bezig met mijn treinenfoto’s.
                Daarbij kwam ik er een paar tegen, die in “Scheepvaart Regio Amsterdam” op hun plaats zijn.
                Het gaat om het vrachtschip “Rosanne”, dat enkele malen een (voor mij) interessante vracht vervoert.

                Rosanne 2021-03-30 met treinstellen IMG_6552.JPG30 maart 2021

                Rosanne 2021-04-20 met treinstellen IMG_6797.JPG20 april 2021

                Rosanne 2021-06-28 met treinstellen IMG_7442.JPG28 juni 2021

                Reactie


                • In alle vroegte, bij nacht en ontij, arriveerde de "Queen Elizabth" bij de Passenger Terminal Amsterdam.

                  Queen Elizabeth 2021-10-15 IMG_1888.JPG Queen Elizabeth 2021-10-15 IMG_1889.JPG

                  Mijn laatste foto's van het schip dateerden uit 2017, dus een paar nieuwe plaatjes waren welkom.

                  Reactie


                  • Op Vesselfinder zag vanmorgen ik een groep oorlogsschepen van de NATO binnenkomen.
                    Helaas komen de schepen niet langs mijn woning, maar meren in de Coenhaven.

                    Met enig gepuzzel kom ik tot de volgende vaartuigen:

                    Elbe, A511 – Duitsland
                    Homburg, M1069 – Duitsland
                    Olav Tryggvaso, P380 – Noorwegen
                    Primula, M924 – België
                    Vlaardingen, M863 – Nederland

                    Misschien is “draadhouder Fred” nog vroeg voor foto’s uit bed gekomen.

                    Reactie


                    • In 2013 maakte ik nog een foto van Pont 20 van het GVB.
                      Thans trof ik die pont aan, bij de MS Van Riemsdijkkade in Amsterdam-Noord.
                      Het is allang geen pont meer, maar - zo te zien - een gebruikshal of zo iets

                      Gemeentepont 20 2013-04-30 IMG_6957.JPG2013-04-30

                      Gemeentepont 20 2021-10-15 IMG_1890.JPG2021-10-15

                      Reactie


                      • Al lange tijd maak ik foto's van schepen met de naam Eiltank (en een nummer).
                        Die schepen zal ik nooit allemaal voor de lens krijgen, want ik heb al nummer "230" gezien.
                        Vandaag kwam "Eiltank 44" voorbij. Opvallend dat het nummer op de boeg ontbreekt.

                        1 Eiltank 44 2021-10-16 IMG_1921.JPG

                        Misschien niet interessant voor velen, voor wie ik een aantrekkelijkere foto plaats:

                        2 Eiltank 44 2021-10-16 IMG_1920.JPG

                        Reactie


                        • Om 19:00 uur vertrok de "Queen Elizabeth" uit Amsterdam.
                          Helaas wat laat voor een goede belichting van de foto's, maar ik ben wel tevreden over het resultaat.

                          Queen Elizabeth 2021-10-16 vertrek IMG_1922.JPG Queen Elizabeth 2021-10-16 vertrek IMG_1926.JPG

                          Reactie


                          • Loek Goor schreef Bekijk Berichten
                            Waarom worden deze masten staande vervoerd?
                            Hallo Loek en H@ns.

                            Vaak wordt er gekozen om de masten vertikaal te vervoeren naar een lokatie op zee.
                            Dit, omdat de elektronika voor masten die naar zee gaan vaak al in de mast is gemonteerd, en omdat het plaatsen en heffen van de ponton in vertikale toestand op zee grote voordelen biedt.
                            Vriendelijke groet, Hans.

                            "Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

                            Reactie


                            • Hallo Hans,
                              Dat de elektronica de reden is, neem ik graag aan.
                              Maar de zee speelt in dit geval geen rol, want de molens gaan van Amsterdam via Lelystad verder het land in.
                              Ik heb die route tot Lelystad een keer op "Vesselfinder" gevolgd.
                              De uiteindelijke plaats is mij onbekend.

                              windmolen 2015-12-09 IMG_0783.JPG

                              Reactie


                              • 17 oktober 2021
                                Vandaag arriveerde de “Rotterdam” van de HAL in de hoofdstad.

                                Na de binnenkomst op 25 foto’s te hebben vastgelegd, kan ik uiteraard wel “iets” tonen.
                                De “Rotterdam”:

                                Rotterdam 2021-10-17 IMG_1931.JPG Rotterdam 2021-10-17 IMG_1934.JPG
                                Rotterdam 2021-10-17 IMG_1935 + Castor.JPG Rotterdam 2021-10-17 IMG_1939 reddingboot 12 te water.JPG
                                Rotterdam 2021-10-17 IMG_1941.JPG Rotterdam 2021-10-17 IMG_1954.JPG

                                Op foto’s is te zien dat één van de reddingsboten van de “Rotterdam” overboord wordt gezet.
                                Later vaart die over het IJ – reddingboot 12:

                                Boot 12 van Rotterdam 2021-10-17 IMG_1946.JPG Boot 12 van Rotterdam 2021-10-17 IMG_1948.JPG

                                Buiten de “Castor” van de Havendienst (foto 3) waren ook twee vaartuigen van de Koperen Ploeg aanwezig:
                                de KP 10 en KP 19:

                                KP 19 2021-10-17 IMG_1950.JPGimage_99163.jpg

                                Reactie

                                Working...
                                X