Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Scheepvaart Regio Amsterdam

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Scheepvaart Regio Amsterdam

    Het is net of de "Jantine" een lading sneeuw vervoert...

    "Jantine"
    ENI-nummer: 23.13072
    Voorheen: Mutatie, Mededinger
    Tonnage: 1100
    Afmetingen: 72,80 x 8,20 x 2,66 meter
    Bouwwerf: Lambrechtse te Boom (België)
    Bouwjaar: 1962
    --
    Jantine IMG_1199.JPG
    "Jantine" op het IJ 2009-12-21 (©Foto: HvK)

    Reactie


    • #17
      Re: Scheepvaart Regio Amsterdam

      Een foto van de "Veerhaven VII - Walrus".
      ENI-nummer 02319631
      De duwboot is 40,00 meter lang, 15,00 meter breed met een diepgang van 2,75 meter
      Voortstuwing: 3 x 1800 pk
      Bouwjaar 1990, gebouwd door Werf Biesbosch te Dordrecht.
      De eigenaar is Thyssen Krupp Veerhaven BV.
      --
      Veerhaven VII IMG_1200.JPG
      "Veerhaven VII - Walrus" op het IJ 2009-12-22 (©Foto: HvK)

      Reactie


      • #18
        Re: Scheepvaart Regio Amsterdam

        Deze foto van de "Saga Rose" is al op 7 december 2008 gemaakt.
        Zij is onderdeel van een serie, waarmee in december 2008 een topic over het schip werd gemaakt,
        en werd niet op "Schepen op het IJ te Amsterdam" geplaatst.
        Ik plaats het plaatje nu alsnog in dit nieuwe topic.
        --
        Saga Rose IMG_0703.JPG
        "Saga Rose" op het IJ, 2008-12-07 (©Foto: HvK)

        Reactie


        • #19
          Re: Scheepvaart Regio Amsterdam

          In de Zoutkeetsgracht te Amsterdam is dit fraaie schip te bewonderen: de "Nymphaea".


          --
          Nymphaea - Zoutkeetsgracht.jpg
          "Nymphaea" te Amsterdam 2005-12-01 (©Foto: HvK)

          Reactie


          • #20
            Re: Scheepvaart Regio Amsterdam

            "H@ns" wrote: In de Zoutkeetsgracht te Amsterdam is dit fraaie schip te bewonderen: de "Nymphaea".
            De salonbakdekkruiser Nymphaea werd in 1917 gebouwd op de werf Conrad te Haarlem , naar een ontwerp van H.W. de Voogt, in opdracht van A.J.M. Goudriaan (1871-1945), mede-oprichter van de Rotterdamse rederij Van Nievelt & Goudriaan (NIGOCO).
            Lengte: 30 m , breedte: 5 m , tonnage: ± 70, diepgang: 1.40 m . Oorspronkelijk uitgerust met twee 6-cylinder Standard benzinemotoren van elk 100 pk, tegenwoordig twee Daf-575 turbo dieselmotoren, elk 138 pk.

            nymphaea02.jpg
            Nymphaea na afbouw in het Spaarne, 1917

            Tot aan de Tweede Wereldoorlog diende de Nymphaea als privéjacht voor Albert Goudriaan en zijn gezin. Het schip maakte vanuit zijn vaste ligplaats, de Veerhaven te Rotterdam, vele weekend- en vakantiereizen naar ondermeer Zeeland (Veere), de Waddeneilanden en de Oostzee. Van deze reizen hield Albert Goudriaan in diverse, gelukkig bewaard gebleven logboeken, nauwkeurig een verslag bij. Tot de opvarenden behoorden, naast zijn gezin (vrouw, zoon en dochter) en eventuele gasten, ook de vijfkoppige bemanning (kapitein, bootsman, kok en matrozen). Inrichting: salon, eigenaarshut, machinekamer (die zich ook nu nog in het midden van het schip bevindt), kombuis, en een aantal gasten- en personeelsverblijven. Het schip was van vele gemakken voorzien, zoals een ligbad, koud en warm stromend water, een open haard en zelfs een wijnopslagruimte.

            nymphaea01.jpg
            Voor de Scheveningse Pier, 1924

            Ook voor meer officiële gelegenheden werd de Nymphaea regelmatig ingezet. Zo komt op 1 april 1922 koningin-moeder Emma aan boord voor een vaartocht van Vlaardingen naar Den Briel, ter gelegenheid van de viering van 350 jaar inname van Den Briel door de geuzen. Het is waarschijnlijk aan deze gebeurtenis te danken dat de Nymphaea wel eens (maar ten onrechte) wordt aangeduid als 'het jacht van koningin Emma'.

            In 1941 wordt het schip gevorderd door de Duitse Kriegsmarine. In 1945 keert het in Nederland terug om verkocht te worden aan het loodswezen van Den Helder. Daar doet het onder de naam 'Onrust' tot 1950 dienst als inspectie- en hulpvaartuig betonning. Over de periode 1950-1960 weten we alleen via geruchten: het schip zou dienst hebben gedaan als home voor een groep Zeeverkenners, het zou zijn ingericht als hoerenkast, het zou een drijvende winkel in antiek zijn geweest. Begin jaren zestig duikt het op in Amsterdam onder de naam 'Lord Onrust'. De daaropvolgende decennia doen uiteenlopende eigenaren (een handelaar in kachels, een bouwkundige, een makelaar, een lerares) vergeefse pogingen om het steeds sterker verwaarloosde schip weer op te knappen.

            In 1979 ontdekt Dick Pels, de huidige eigenaar, het schip in de Houthavens van Amsterdam. Na aankoop geeft hij het zijn oude naam terug, en begint met hulp van vrienden en deskundige liefhebbers het project van de restauratie. Momenteel is het buitenaanzicht zoveel mogelijk hersteld naar de oorspronkelijke toestand, zij het dat delen van de oorspronkelijk mahoniehouten opbouw nu in staal zijn uitgevoerd. Binnen zijn de salon (betimmerd met Cubaans mahonie) en de eigenaarshut (inclusief hemelbed) nog redelijk in de oude staat bewaard gebleven. De Nymphaea ligt sinds de jaren tachtig als woonschip in de Zoutkeetsgracht (Westelijke Eilanden) te Amsterdam, en vaart van tijd tot tijd uit voor een dagtochtje of een langere vakantiereis in Nederland.

            http://www.dickpels.nl/nymphaea.php
            Groetjes uit Zeeland,

            Willem Cool

            Reactie


            • #21
              Re: Scheepvaart Regio Amsterdam

              De motortanker "Vlieland".
              voorheen: Shell 4
              ENI-nummer 23.17390
              afmetingen: 100,16 x 11,35 x 3,30 meter
              tonnage: 2936
              vaart voor: VT Minerals bv
              bouwjaar: 1985
              bouwwerf: De Biesbosch - Dordrecht
              bouwnummer: 786
              voortstuwing: 1 Stork 1653 pk 1215 kW
              --
              Vlieland IMG_1201.JPG
              "Vlieland" op het IJ, 2009-12-26 (©Foto: HvK)

              Reactie


              • #22
                Re: Scheepvaart Regio Amsterdam

                Hallo Hans Leuk die foto van de Volharding 15 Het is een van de schepen waar ik in de 70er jaren op gevaren heb Toen Koole hem kocht stond er nog een Lister Blackstone in,ook ongeveer 400 pk Na ongeveer een jaar, bij manouvreren in de haven van Harderwijk begaf de oude Lister Blackstone het . Schip werd terug gesleept naar Zaandam alwaar de machienekamer volledig vernieuwd werd , er is toen een Scania Vabis ingekomen met een warmte wisselaar die door uitlaatgassen verwarmd werd voor het warm houden van de lading. Dat er inmiddels een Cat in staat wist ik nog niet in ieder geval leuk om nog een foto te zien bedankt hiervoor Gr. Wytze

                Reactie


                • #23
                  Re: Scheepvaart Regio Amsterdam

                  mts vlieland samen met mts veghel een van de laatste enkelwandige tankers van de VT we kunnen er dus rustig vanuit gaan dat hun dagen geteld zijn en net als hun voorgangers de steven richting west afrika gewend zal worden (de laatste was mts vilvoorde)
                  kapitein harry geurkink (voorm kwartiermeester)mps bep glasius

                  Reactie


                  • #24
                    Re: Scheepvaart Regio Amsterdam

                    Ik zie hier nog iemand van vroeger Ex kap van de Bep Glasius een oude boot van rederij Koppe Toen ik nog op de mulo zat werkte ik tijdens de zomervakanties bij Red. Koppe toen nog achter het Centraal station gevestigd Ik heb nog op de spoorponten gevaren en ook op de Fair Lady ,JHD Koppe vaart nog steeds , Ied Glasius ,DR FQ Den Hollander, Konningin Emma en de Eiland Marken en de Blue Lady van af het Noordhollands koffiehuis binnendoor naar Monnikkendam en Marken Maar dat was van 1965 tot en met 1968 daarna ben ik bij de marine tercht gekomen Mooie schepen zeker voor die tijd. IK hoop nog eens wat van je te horen Gr. Wytze

                    Reactie


                    • #25
                      Re: Scheepvaart Regio Amsterdam

                      Twee afbeeldingen van de "Jege III".
                      Het scheepje vervoert een lange stalen buis over het IJ.
                      ENI-nummer: 2312572
                      Thuishaven: Haarlem
                      Tonnage: 4
                      --
                      Jege III IMG_1217.JPG
                      "Jege III" op het IJ, 2009-12-30 (©Foto: HvK)

                      Jege III IMG_1218.JPG
                      "Jege III" op het IJ, 2009-12-30 (©Foto: HvK)

                      Reactie


                      • #26
                        Re: Scheepvaart Regio Amsterdam

                        mps Bep Glasius veerboot op de dienst Enkhuizen Stavoren : onze Beppie vaart van half april tot half oktober op deze route en dat sinds 1966! ze heeft sindsdien vele bazen gediend om te beginnen is ze gebouwd in 1965 voor rederij Koppe bij scheepswerf Peters in Dedemsvaart tezamen met 6 zusterschepen waarvan er twee bij rederij Koppe terecht kwamen (Bep Glasuis en F Q den Hollander)in 1972 zijn de schepen terecht gekomen bij de Naco een busbedrijf uit Noord Holland (werd later NZH en weer later Conexxion)echter de Conexxion directie heeft in 2001 besloten om om alle vaartuigen welke voor het toerisme actief waren te verkopen zodoende kwam de F Q den Hollander in Maassluis terecht onder de naam Amulet en de Bep Glasius bij de huidige eigenaar en mijn werkgever (voor zes maanden per jaar)nl de rederij Veenma en van Oostende oftewel V&O ik hoop dat je hier wat aan heb Wytze anders kun je altijd nog terecht op onze website WWW. Veerboot.info en er is ooit een boek verschenen over de veerdienst nl een eeuw spoorwegveerdienst van WJJ Boot
                        kapitein harry geurkink (voorm kwartiermeester)mps bep glasius

                        Reactie


                        • #27
                          Re: Scheepvaart Regio Amsterdam

                          Op de valreep van 2009 nog een zeilpassagierschip: de "Luctor et Emergo" uit Amsterdam.
                          ENI-nummer: 3220106
                          Afmetingen: 24,80 x 5,60 x 1,00 meter
                          Capaciteit: 8 passagiers
                          Gebouwd in: 1902
                          Bouwwerf: Croles te IJlst
                          Voortstuwing: 1 Kromhout
                          --
                          Luctor et Emergo IMG_1226.JPG
                          "Luctor et Emergo" op het IJ, 2009-12-30 (©Foto: HvK)

                          Reactie


                          • #28
                            Re: Scheepvaart Regio Amsterdam

                            Dank je wel Harry voor de aanvullende info voor de schepen van Red. Koppe , als ik weer thuis ben zal ik eens door de archieven gaan eens kijken wat voor fotos ik nog heb in ieder geval bedankt Gr. Wytze

                            Reactie


                            • #29
                              Re: Scheepvaart Regio Amsterdam

                              Ter afsluiting van 2009 een oudje: de "Henriëtte".
                              ENI-nummer: 31.70016
                              type: motorvaartuig
                              afmetingen: 33,40 x 5,56 x 2,10 meter
                              tonnage: 226
                              eigenaaar: J. Hoek, Amsterdam
                              bouwjaar: 1901
                              bouwwerf: Van de Adel te Papendrecht
                              voortstuwing: 1 Scania 224 pk
                              --
                              Henriëtte IMG_1228.JPG
                              "Henriëtte" op het IJ, 2009-12-31 (©Foto: HvK)

                              Reactie


                              • #30
                                Re: Scheepvaart Regio Amsterdam

                                Nou, dan ècht op de grens van 2009 en 2010: de "King of Scandinavia" maakt een oud-nieuwjaarstochtje
                                door de haven van Amsterdam.

                                --
                                King of Scandinavia IMG_1234.JPG
                                "King of Scandinavia" op het IJ, 2009-12-31, 23:55 (©Foto: HvK)

                                Reactie

                                Working...
                                X