Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Scheepvaart Regio Amsterdam

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Er zijn gelukkig schepen, die tonen dat er wèl rekening kan worden gehouden met de natuur en gezondheid van mensen.
    Hier liggen de "Seabourn Ovation" en de "Seven Seas Navigator" (vandaag) aan de kade, zonder troep uit te stoten.

Seabourn Ovation _MG_1297.JPG

Seven Seas Navigator _MG_1298.JPG - (©Foto's: H@ns)

Een dróómbeeld...

Reactie

• H@ns schreef Bekijk Berichten
      Er zijn gelukkig schepen, die tonen dat er wèl rekening kan worden gehouden met de natuur en gezondheid van mensen.
      Hier liggen de "Seabourn Ovation" en de "Seven Seas Navigator" (vandaag) aan de kade, zonder troep uit te stoten.
      Deze nieuwe schepen zijn geschikt om, ook aan de kade, de motoren op gas te laten draaien. (z.g.n. LNG in port).
      Vloeibaar aardgas (Liquefied Natural Gas - LNG).
      Aardgas dat wordt omgezet tot vloeibaar aardgas.
      Vriendelijke groet, Hans.

"Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

Reactie

• Oeps... bijna mis

De "Svitzer Typhoon" assisteert de "Columbus" bij diens turn around.
        Meestal blijft de 'kont' van een cruiseschip schip meerdere tientallen meters van de wal verwijderd.
        Vandaag dus niet; het schip kwam veel te dicht bij de kade. Er was enige paniek merkbaar. Pas op
        het laatste moment kreeg men het schip onder controle werd de afstand niet kleiner...

Svitzer Typhoon 2019-05-30 _MG_1314.JPG - (©Foto: H@ns)

Reactie

• Oeps!!!!
          SINE PROTECTIONE NULLA SECURITAS

Wapenspreuk van Hr.Ms. patrouilleschip Hefring

Reactie

• j.sprong schreef Bekijk Berichten
            Deze nieuwe schepen zijn geschikt om, ook aan de kade, de motoren op gas te laten draaien. (z.g.n. LNG in port).
            Vloeibaar aardgas (Liquefied Natural Gas - LNG). Aardgas dat wordt omgezet tot vloeibaar aardgas.
            De firma Somtrans heeft daar kennelijk een speciale tanker voor in dienst genomen, de "Somtrans LNG".

Somtrans LNG 2019-05-30 _MG_1319.JPG - (©Foto: H@ns)

(Amsterdam, 2019-05-30)

Reactie

• Datum: 2019-06-01

Vandaag kwam een "ouwe getrouwe" voor mijn lens: de sleepboot "Holland".
              Aanvankelijk van rederij Doeksen, maar thans behorend tot de Stichting Zeesleepboot Holland.

Holland 2019-06-01 _MG_1353.JPG - (©Foto: H@ns)

Holland 2019-06-01 _MG_1356.JPG - (©Foto: H@ns)

Reactie

• ach zolang er nog een eitje tussen past .

Reactie

• De Holland heeft in haar loopbaan als bergingsjager tussen 1951 en 1975 bij Rederij Doeksen 173 bergingen (of waar ze aan meegewerkt heeft) verricht.

"Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

Reactie

• kajoe schreef Bekijk Berichten
                    ach zolang er nog een eitje tussen past .
                    O, dit snap ik even niet ?

Reactie

• Loek Goor schreef Bekijk Berichten
                      O, dit snap ik even niet ?
                      Ik moest ook ff denken Loek, en....opeens viel bij mij het kwartje.

Het is een reactie op # 4717 (geplaatst door H@ns), t.w :

Meestal blijft de 'kont' van een cruiseschip meerdere tientallen meters van de wal verwijderd.
                      Vandaag dus niet; het schip kwam veel te dicht bij de kade. Er was enige paniek merkbaar. Pas op
                      het laatste moment kreeg men het schip onder controle werd de afstand niet kleiner...

P.S: Het is daarom des te meer "handig" om gebruik te maken van een (desnoods verkort) "Antwoord met Citaat".

Geeft mij alsnog de gelegenheid te reageren, dat de kade dan niet geraakt / beschadigd is, dankzij het eitje , maar dat de scheepsschroeven, mogelijkerwijs de kade kunnen beschadigen met hun schroefwater, een punt van aandacht op de brug, om geen vol vermogen te geven op zo'n cruciaal moment.

Reactie

• Ze is inmiddels weer terug in IJmuiden, spotters uit Rotterdam melden dat ze daarna zou uitwijken.
                        Kennelijk heeft ze toch schade opgelopen. Meer weet in nu ook niet.

Reactie

• Columbus keert toch terug naar Nederland na technisch probleem.

Rederij Cruise & Maritime Voyages heeft besloten om de Columbus terug te halen naar Nederland. Nadat het schip donderdag op weg ging van Amsterdam naar IJmuiden raakte het schip iets onbekends. Bij een tussenstop in IJmuiden hebben duikers en inspecteurs het schip nagekeken en kon het cruiseschip met 1323 passagiers en 616 bemanningsleden daarna toch nog door naar Noorwegen.

Helaas bleek het probleem zich te verergeren en vanwege dit technisch probleem keert het schip nu terug naar Nederland, waarschijnlijk naar IJmuiden. De rederij benadrukt dat de veiligheid van passagiers en bemanningsleden niet in het geding is. Het probleem zorgt er voor dat de huidige Majestic Fjordland cruise wordt afgebroken.

Update 2 juni: De Columbus is zondagmorgen vroeg gearriveerd in IJmuiden.

Bron: cruisereiziger.nl ( 1 juni 2019 ).

"het probleem bleek zich te verergeren" misschien toch een beschadiging aan een schroef / roer
                          De kade niet geraakt, maar mogelijkerwijs toch met een schroef een obstakel liggende op de bodem vlak onder de kademuur

De " Maritime Bulletin" heeft nog wat meer info:

The ship was inspected by Port Authorities, and understood, cleared to resume voyage. At night May 31, however, the ship, being well up north in North sea, reported rudder/steering problems, believed to be the result of hitting unknown object. COLUMBUS turned back and sailed back to Ijmuiden Netherlands. She was met at sea, and assisted, by two tugs.
                          Last edited by j.sprong; 2nd June 2019, 22:40.

Reactie

• Ik stond 30 mei met mijn camera eigenlijk te wachten, tot de "Columbus" tegen de kade zou botsen.
                            Het leek met een sisser af te lopen, maar kennelijk is er toch iets misgegaan.

Columbus 2019-05-30 _MG_1310.JPG - (©Foto: H@ns)

Columbus 2019-05-30 _MG_1311.JPG - (©Foto: H@ns)

Columbus 2019-05-30 _MG_1312.JPG - (©Foto: H@ns)

Columbus 2019-05-30 _MG_1313.JPG - (©Foto: H@ns)

Een foto met de kont van de "Columbus" tégen de kade zou wel heel bijzonder zijn geweest...

Reactie

• Men wist er dus kennelijk al van:

Bij vertrek uit Amsterdam had het schip iets in het water geraakt. Het Havenbedrijf Amsterdam en de Inspectie Leefomgeving en Transport zijn toen aan boord geweest voor overleg en het uitwisselen van gegevens.

Bron: NH-dagblad.

In # 4726 " raakte het schip iets onbekends", dat kan van alles zijn, nu wordt vermeld dat "iets in het water werd geraakt", in combinatie met "stuurproblemen" zal het wel dokken worden in Amsterdam.

Reactie

• Bij mijn geplaatste foto's valt één ding wel op. Daarom verwachtte ik een aanvaring met de kade.
                                Bij zo'n turn around vaart een cruiseschip aanvankelijk op eigen kracht zachtjes achteruit.
                                Als het midden van het IJ is bereikt, wordt de aandrijving in ‘vooruit’ gezet om de vaart uit het
                                schip te halen. Daarna kan het schip, met of zonder sleepboothulp, zijn draai voltooien.
                                Maar er was in de laatste fase geen enkele voorwaartse schroefactiviteit waar te nemen, waardoor
                                het schip steeds dichter bij de kade kwam. Toen rinkelde bij mij een alarmbelletje.
                                Het verhaal, dat het schip iets onder water heeft geraakt, trek ik – als leek – in twijfel. Dan zou er
                                nú al een batterij aan werkschepen op de plaats des onheils hebben gelegen om te zien wat er onder
                                water ligt. Maar er is niets van zulke activiteiten te zien.
                                Mijn indruk is, dat er met de motoren van de “Columbus” iets niet in orde was.
                                Misschien lees ik daar later wat meer over. Maar ik heb in ieder geval enkele interessante foto's.

Reactie

Working...
                                X