Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Scheepvaart Regio Amsterdam

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • DEEL 2 : Nog wat achterstalligwerk van 28 oktober , moest me eerst wijden aan het afscheid van de Fokker 70 bij KLM City Hopper.

    RUNAWAY BAY - 1992 - IMO 9019640 Reefer - IMG_6367 (2).jpg (©Foto : Fred te Linde)

    RUNAWAY BAY - 1992 - IMO 9019640 Reefer


    SPAUWER - 2014 - IMO 9668570 Trailing Suction Hopper Dredger - IMG_6406 (3).jpg (©Foto : Fred te Linde)

    SPAUWER - 2014 - IMO 9668570 Trailing Suction Hopper Dredger - IMG_6406 (5).jpg (©Foto : Fred te Linde)

    SPAUWER - 2014 - IMO 9668570 Trailing Suction Hopper Dredger

    SVITZER SVEZIA - 1988 - IMO 8521141 tug - IMG_6383 (1).jpg (©Foto : Fred te Linde)

    SVITZER SVEZIA - 1988 - IMO 8521141 tug - IMG_6383 (3).jpg (©Foto : Fred te Linde)

    SVITZER SVEZIA - 1988 - IMO 8521141 tug

    TELSTAR - 2016 - IMO 9796066 tug - IMG_6379 (2).jpg (©Foto : Fred te Linde)

    TELSTAR - 2016 - IMO 9796066 tug - IMG_6379 (5).jpg (©Foto : Fred te Linde)

    TELSTAR - 2016 - IMO 9796066 tug

    Reactie


    • Datum: 2017-11-12
      Locatie: het IJ

      Jammer van het sombere weer, als de "Island Empress" binnen mijn schootsveld komt. Maar er valt toch wel wat te zien.

      Island Empress IMG_7030.JPG - (©Foto: HvK)

      Reactie


      • Datum: 2017-11-15
        Locatie: het IJ

        Vandaag kwam er weer een kraan voorbij...

        Hebo Lift 7 IMG_7038.JPG

        Hebo Lift 7 IMG_7037.JPG - (©Foto's: HvK)

        Reactie


        • Datum: 2017-11-29
          Locatie: het IJ

          Al 20 jaar heb ik van die ouwe knar niets in mijn schoen gehad;
          zal dit jaar ook wel niet gebeuren...

          PA 3 Triton 2017-11-29 IMG_7076.JPG - (©Foto: HvK)

          Reactie


          • Slepers Noordzeekanaal

            Het valt mij op dat veel van de modern vormgegeven slepers op het Noordzeekanaal vaak achteruit varen. De ouder vormgegeven slepers zie ik dat nooit doen. Is hier een reden voor, vaart achteruit soms " beter" ?

            Reactie


            • japio schreef Bekijk Berichten
              Het valt mij op dat veel van de modern vormgegeven slepers op het Noordzeekanaal vaak achteruit varen. De ouder vormgegeven slepers zie ik dat nooit doen. Is hier een reden voor, vaart achteruit soms " beter" ?
              Door de schaalvergroting in de koopvaardij zijn de vereisten voor de trekkracht en manoeuvreerbaarheid van de havenslepers aanzienlijk opgeschroefd. Was een vermogen van 600 pk in de zestiger jaren voldoende, in de jaren negentig was zo'n 2.500 pk nog net toereikend. Op het ogenblijk varen er slepers in de Europoort met een motorvermogen van ruim 7.200 pk. Dat betekent een trekkracht van rond de 100 ton, een kracht een zeesleper waardig. Men spreekt dan nu ook niet meer in termen van haven- of kustsleepboten, maar over terminal- of escortslepers.
              Niet alleen het motorvermogen en daarmee de trekkracht van de havenslepers werd veel groter, ook de romp van de slepers werd anders. Was het model uit de 60- en 70-er jaren relatief slank ten opzichte van de breedte (3,5/4 op 1), tegenwoordig ligt de verhouding lengte/breedte rond de 2,5 op 1. Dit is omdat het grote vermogen van de huidige slepers een stabielere basis nodig heeft om veilig te kunnen manoeuvreren.

              De sleepboot Smit Cheetah in dok. De sleper werd gebouwd door Damen Shipyards te Haiphong (Vietnam). De breedte van dit type sleepboot is in verhouding met vroegere ontwerpen veel omvangrijker.

              Smit_Cheetah1.jpg

              Duidelijk is te zien dat de romp breder en rechter is dan het ontwerp van de sleepboten van de 80-er jaren. Dit verklaart ook waarom de weerstand bij het vrij varen groter is dan van de oudere ontwerpen.
              Ook de manier van werken is sterk veranderd. Werd er vroeger altijd vanaf het achterdek gesleept, tegenwoordig zit er op het voordek een minstens even sterke lier, waardoor het manoeuvreren gemakkelijker gaat en men meer overzicht houdt en directer kan reageren. Ook wordt het af te meren zeeschip tegenwoordig met de neus of achterkant van de sleper tegen de kade gedrukt, om zo het vastmaken aan de wal te vergemakkelijken.
              Door de grote wendbaarheid van de slepers is het manoeuvreren ook een stuk vergemakkelijkt. De slepers kunnen nu om hun as draaien. Dit komt voornamelijk door de aandrijving van het schip. Had men vroeger slechts 1 schroef, tegenwoordig zijn er vele aandrijfmogelijkheden.

              Al met al kun je zeggen, dat het tegenwoordig niet (zoveel meer) uitmaakt of je vooruit- danwel achteruit vaart.
              Meestal zie je dit fenomeen ("het achteruit varen") als de kapitein van de sleper zo min mogelijk wil manoeuvreren tussen 2 sleep-klussen.

              Foto: marine traffic.
              Vriendelijke groet, Hans.

              "Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

              Reactie


              • Datum: 2017-12-02
                Locatie: het IJ

                Vandaag weer een vos aan mijn fotocollectie toegevoegd.
                De "Vos Sweet" passeert mijn uitkijkpost.

                Vos Sweet 20171202 IMG_7078.JPG - (©Foto: HvK)

                Reactie


                • Datum: 2017-12-05
                  Locatie: het IJ/Noordwal

                  Hoe komt die sint eigenlijk aan al die schepen? Hij komt steeds met een ander schip voorbij (zie: #4294).

                  IJveer 35 2017-12-05 IMG_7082.JPG - (©Foro: HvK)

                  Reactie


                  • Druk,druk,druk.
                    SINE PROTECTIONE NULLA SECURITAS

                    Wapenspreuk van Hr.Ms. patrouilleschip Hefring

                    Reactie


                    • j.sprong schreef Bekijk Berichten
                      Door de schaalvergroting in de koopvaardij zijn de vereisten voor de trekkracht en manoeuvreerbaarheid van de havenslepers aanzienlijk opgeschroefd. Was een vermogen van 600 pk in de zestiger jaren voldoende, in de jaren negentig was zo'n 2.500 pk nog net toereikend. Op het ogenblijk varen er slepers in de Europoort met een motorvermogen van ruim 7.200 pk. Dat betekent een trekkracht van rond de 100 ton, een kracht een zeesleper waardig. Men spreekt dan nu ook niet meer in termen van haven- of kustsleepboten, maar over terminal- of escortslepers.
                      Niet alleen het motorvermogen en daarmee de trekkracht van de havenslepers werd veel groter, ook de romp van de slepers werd anders. Was het model uit de 60- en 70-er jaren relatief slank ten opzichte van de breedte (3,5/4 op 1), tegenwoordig ligt de verhouding lengte/breedte rond de 2,5 op 1. Dit is omdat het grote vermogen van de huidige slepers een stabielere basis nodig heeft om veilig te kunnen manoeuvreren.

                      De sleepboot Smit Cheetah in dok. De sleper werd gebouwd door Damen Shipyards te Haiphong (Vietnam). De breedte van dit type sleepboot is in verhouding met vroegere ontwerpen veel omvangrijker.

                      [ATTACH=CONFIG]97678[/ATTACH]

                      Duidelijk is te zien dat de romp breder en rechter is dan het ontwerp van de sleepboten van de 80-er jaren. Dit verklaart ook waarom de weerstand bij het vrij varen groter is dan van de oudere ontwerpen.
                      Ook de manier van werken is sterk veranderd. Werd er vroeger altijd vanaf het achterdek gesleept, tegenwoordig zit er op het voordek een minstens even sterke lier, waardoor het manoeuvreren gemakkelijker gaat en men meer overzicht houdt en directer kan reageren. Ook wordt het af te meren zeeschip tegenwoordig met de neus of achterkant van de sleper tegen de kade gedrukt, om zo het vastmaken aan de wal te vergemakkelijken.
                      Door de grote wendbaarheid van de slepers is het manoeuvreren ook een stuk vergemakkelijkt. De slepers kunnen nu om hun as draaien. Dit komt voornamelijk door de aandrijving van het schip. Had men vroeger slechts 1 schroef, tegenwoordig zijn er vele aandrijfmogelijkheden.

                      Al met al kun je zeggen, dat het tegenwoordig niet (zoveel meer) uitmaakt of je vooruit- danwel achteruit vaart.
                      Meestal zie je dit fenomeen ("het achteruit varen") als de kapitein van de sleper zo min mogelijk wil manoeuvreren tussen 2 sleep-klussen.

                      Foto: marine traffic.
                      Dank u wel, weer wat geleerd!👍👍👍

                      Reactie


                      • In het topic "schepen in de Annabaai" stel ik een min of meer zelfde vraag. Hieronder de vraag en de antwoorden.

                        Zittend langs de Annabaai, zie je regelmatig dat bij het slepen van schepen de sleepboten achteruitvaren.
                        Dit gebeurt bij het naar binnen slepen, maar ook bij het naar buiten slepen.

                        Weet iemand daar de reden van?

                        Loek


                        Antwoord van Roel Uckerman

                        Wat een reden zou kunnen zijn is, dat je beter zicht op de sleep hebt.
                        Het vaarwater in de Annabaai is erg nauw


                        Antwoord van Zkd spr Ed

                        Loek&Roel,

                        Het heeft een deel te maken met het zicht,(niet zo zeer dat men niets ziet naar voren) maar men heeft ook het zicht over de sleep,sleepdraad en de mensen die evt aan dek aan het werk zijn. Ook is het zo dat er sleepboten zijn die beter manoeuvreren als ze achteruit varen. Het water wordt dan beter aangezogen door de schroef(en). Tenminste dat is wat ik heb gehoord toen ik dezelfde vraag vroeg aan een van die sleepboot piloten van Iskes die in IJmuiden varen.

                        gr Ed

                        Reactie


                        • https://www.dutchfleet.nl/showthread...n-en-nu/page14 Bericht # 210.
                          Vriendelijke groet, Hans.

                          "Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

                          Reactie


                          • Datum: 2017-12-11
                            Locatie: eh, eh...

                            De kenners onder u zien onmiddellijk welk schip hier voorbij vaart: de "Vos Shine".

                            Vos Shine 2017-12-11 IMG_7088.JPG - (©Foto: HvK)

                            Reactie


                            • Het shined inderdaad.
                              SINE PROTECTIONE NULLA SECURITAS

                              Wapenspreuk van Hr.Ms. patrouilleschip Hefring

                              Reactie


                              • Wel verwarrend hoor, als IJveer 50 steeds weer een ander uiterlijk heeft...
                                In drie maanden:

                                IJveer 50 2017-09-07 IMG_6633.JPG

                                IJveer 50 2017-10-14 IMG_6941.JPG

                                IJveer 50 2017-12-12 IMG_7091.JPG - (©Foto's: HvK)

                                Reactie

                                Working...
                                X