Kleine noot: het is geen "Zr.Ms." want de sleepboten (en de Van Kinsbergen en de duikvaartuigen) voldoen niet aan de voorwaarde: "een militair als commandant hebben en een militaire bemanning" (bron: Marineschepen.nl)
Ja, Kees, ik had al zo mijn twijfels toen ik Zr.Ms. schreef. Maar beter teveel dan te weinig, dacht ik
Het lijkt mij in ieder geval een boot uit de serie Sea Axe Design - Damen Shipyards.
Een nieuw schip uit deze serie in # 4552 van-of naar Damen Shiprepair, gezien de 2 slepertjes voor en achter
Vandaag gespot op mijn rit naar het Marinemuseum Den Helder, bij "Jacht- en Scheepsbetimmering De Flux". (naast Damen Shipyards Den Helder).
Vriendelijke groet, Hans.
"Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).
Ik fotografeer steeds foto's van schepen van de Cement Tankvaart Mij.
Op deze foto varen de "Spiegelgracht" en de "Leidsegracht" gebroederlijk (néé, niet gezústerlijk) naast elkaar.
Ik fotografeer steeds foto's van schepen van de Cement Tankvaart Mij.
Op deze foto varen de "Spiegelgracht" en de "Leidsegracht" gebroederlijk (néé, niet gezústerlijk) naast elkaar.
Het Zwitserse rivierpassagiersschip “Vista Explorer” heeft vanmiddag op het IJ bijna een aanvaring
veroorzaakt met het binnenvaartschip “Pro Contra”.
Het gebeurde aan de noordzijde van het IJ. Schipper Van der Velde van de “Pro Contra” voer achter de
“Vista Explorer”, toen dit schip plotseling sterk over bakboord draaide, waardoor Van der Velde vol in de
ankers moest. Hij slaagde er met veel moeite in een aanvaring te voorkomen.
Later heeft hij een klacht over de actie van de “Vista Explorer” ingediend bij de havendienst.
Bij de monding van het Amsterdam-Rijnkanaal met het IJ zijn in de nacht van vrijdag op zaterdag
een speedboot en een binnenvaarttanker op elkaar gebotst. Zeven mensen zijn gewond geraakt,
van wie twee ernstig.
De gewonde opvarenden zaten allen op de speedboot, die met hoge snelheid zou hebben gevaren.
Bij de schipper van de speedboot is een alcoholtest gedaan, omdat de politie vermoedde dat hij alcohol
had genuttigd. Tegen hem is een proces-verbaal opgemaakt.
Het ongeluk gebeurde rond 00.45 uur. De speedboot is ernstig beschadigd, de schade aan de tanker
zou meevallen.
Gelukkig was net mijn beste objectief weer terug van een onderhoudsbeurt, want er kwam weer eens een
'marinebootje' voorbij. Het was het duikvaartuig "Nautilus".
Het is al ongeveer vier jaar geleden, dat ik een foto plaatste van de "Artania".
Vandaag kiekte ik het schip weer, tijdens zijn draai voor mijn 'controlepost'.
Het Zwitserse rivierpassagiersschip “Vista Explorer” heeft vanmiddag op het IJ bijna een aanvaring
veroorzaakt met het binnenvaartschip “Pro Contra”.
Het gebeurde aan de noordzijde van het IJ. Schipper Van der Velde van de “Pro Contra” voer achter de
“Vista Explorer”, toen dit schip plotseling sterk over bakboord draaide, waardoor Van der Velde vol in de
ankers moest. Hij slaagde er met veel moeite in een aanvaring te voorkomen.
Later heeft hij een klacht over de actie van de “Vista Explorer” ingediend bij de havendienst.
Reactie