De pont van Noord naar het Centraal Station is vanmiddag met hoge snelheid tegen
de kade opgevaren. Er zijn dertien mensen gewond geraakt.
Het ongeluk gebeurde rond 15:45 uur. De pont kwam vanuit de Buiksloterweg.
Mogelijk door een technisch defect heeft de pont niet kunnen afremmen.
'We hebben nu het idee dat de linker schroef kapot is, maar dat moeten we goed onderzoeken',
zegt een woordvoerster van het GVB.
Elf gewonden konden ter plaatse worden behandeld. Twee opvarenden zijn naar het ziekenhuis
vervoerd. Het gaat om iemand met een gebroken pols en een zwangere vrouw.
Vanwege het ongeval kwamen meerdere ambulances ter plaatse.
Het GVB zegt het verschrikkelijk te vinden dat het ongeluk is gebeurd. Samen met de politie wordt
onderzoek gedaan naar de oorzaak.
De schipper heeft moeten blazen en bleek geen alcohol te hebben gedronken.
Vandaag arriveren drie cruiseschepen in Amsterdam.
De "Costa Magica" en de "Columbus" meren aan de Veemkade bij de PTA.
De "Mein Schiff 1" blijft in de Westhaven, totdat er ruimte aan de Veemkade is, door vertrek
van de andere twee schepen.
Ook de "Columbus" is gearriveerd.
De tweede foto roept wel een vraag op: B&W van Amsterdam weert vervuilende auto's,
scooters en bromfietsen uit de binnenstad. Overal staat aangegeven welk voertuig wel of niet
in de binnenstad mag.
Wanneer gaan B&W eindelijk eens borden plaatsen, waarop is te zien welk schip wel of niet in de
binnenstad mag komen?
De pont van Noord naar het Centraal Station is vanmiddag met hoge snelheid tegen
de kade opgevaren. Er zijn dertien mensen gewond geraakt.
Het GVB zegt het verschrikkelijk te vinden dat het ongeluk is gebeurd. Samen met de politie wordt
onderzoek gedaan naar de oorzaak.
De schipper heeft moeten blazen en bleek geen alcohol te hebben gedronken.
Dat was niet voor het eerst. In mei vorig jaar raakten twee mensen gewond toen een pont hard tegen de kant klapte. Afgelopen oktober was het raak bij het Stenen Hoofd, maar toen raakte niemand gewond.
Volgens woordvoerder Stephanie van Oostrum van het GVB wordt de stijging in het aantal harde botsingen met de kant veroorzaakt door een technisch mankement en gebrek aan ervaring met het besturen van de grotere pont bij de schippers.
De afmeerplek is inmiddels vergroot en de schippers zijn op cursus gestuurd om het besturen van de IJveer 60, zoals de nieuwe pont heet, beter onder de knie te krijgen.
Volgens officiële cijfers van het GVB zijn er sinds 2016 in totaal zes incidenten geweest. Het gaat dan om alle mogelijke incidenten, zoals aanvaringen met andere schepen en botsingen met de kant.
Mogelijk ligt het aantal botsingen met de kant hoger. Naar aanleiding van het incident van afgelopen weekend hebben zich meerdere mensen bij Het Parool gemeld die naar eigen zeggen recent een botsing mee hebben gemaakt.
"Wij registreren het alleen als mensen echt gewond zijn geraakt," zegt Van Oostrum. "Soms vaart een pont hard tegen de kant, maar meldt zich niemand bij ons die gewond is geraakt. Dan wordt het niet genoteerd."
De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) gaat naar aanleiding van het incident afgelopen weekend onderzoek doen naar de veiligheid van de IJ-veren. Het GVB liet eerder al weten dat ook de leverancier van de pont en de leverancier van de techniek kijken naar de vraag hoe de aanvaring kon gebeuren.
Bron: Het Parool ( 7 mei 2018 ).
Vriendelijke groet, Hans.
"Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).
Reactie