Wie langs het IJ loopt, en argeloos naar de ponten kijkt, zal het verschil in model niet opvallen.
Maar het nieuwe "IJveer 60" wijkt af van de oudere veren (die onderling ook weer minimaal afwijken).
Ik heb in mijn collectie even gezocht naar vrijwel identieke foto's van "IJveer 55" en "IJveer 60". Zoek de verschillen.
Wie langs het IJ loopt, en argeloos naar de ponten kijkt, zal het verschil in model niet opvallen.
Maar het nieuwe "IJveer 60" wijkt af van de oudere veren (die onderling ook weer minimaal afwijken).
Ik heb in mijn collectie even gezocht naar vrijwel identieke foto's van "IJveer 55" en "IJveer 60". Zoek de verschillen.
De wethouder heeft naar je geluisterd alle Cruiseschepen uit de binnenstad, het moet maar Cruiseport IJmuiden worden is lekker dichtbij
Hadden we de nieuwe sluis ook wel weg kunnen laten
Alsof het elders aanmeren van de cruiseschepen dan zo veel beter is. Je verplaatst het probleem van vervuiling door de schepen naar elders en het vervoeren van de passagiers van een andere aanlegplaats naar Amsterdam v.v. met bussen levert ook een enorme extra luchtvervuiling op. Lang leve de schijnoplossingen.
groet, Sieger Goals in the distance are reached better together
Helaas heren...
De maatregelen van de gemeente hebben niets te maken met het milieu. Men vindt het te druk worden in de binnenstad. Bijvoorbeeld, dat rijen bussen de passagiers bij een cruiseschip oppikken om hen vervolgens een "stukkie verder" bij de Wallen of elders in de binnenstad te dumpen. En omdat bewoners van de binnenstad nu massaal protesteren tegen de toeristen-tsunami, komen er plannen dáár iets aan te doen. Zoals Sieger al terecht opmerkt, zullen die plannen het milieu zéker niet ten goede komen.
Echt ook weer een voorbeeld van "de kop in het zand steken", van de gemeente Amsterdam.
Natuurlijk, de schepen stoten op "grote hoogte" () en warm hun uitlaatgassen uit, maar dan koelen ze ook onmiddellijk af, (zomer en winter) en zullen neerslaan op onze omgeving.
En dan verspreid / verdund door de wind (Het Parool), alsof we HET dan kwijt zijn, niet dus....... lekker in het milieu.
De Passenger Terminal in Amsterdam is pas in 2000 in gebruik genomen, maar over milieunormen is toen niet echt nagedacht. De cruiseschepen die er aanmeren moeten continu hun eigen dieselmotoren laten draaien om het schip van elektriciteit te voorzien, waardoor de toch al vervuilde lucht in Amsterdam nog veel viezer wordt.
Op haar eigen website schrijft de Gemeente Amsterdam dat het een schone lucht wil. "Te veel luchtverontreiniging heeft impact op de kwaliteit van leven en kan schadelijk zijn voor de gezondheid." Goed punt. Ondertussen is de gemeente via het havenbedrijf wel aandeelhouder van de Passenger Terminal, die ieder jaar ongeveer 130 cruiseschepen verwelkomt in de stad.
688 vrachtwagens.
In Londen speelt al jaren een discussie over de cruiseschepen. De Engelsen pakten de rekenmachien er vast bij om uit te zoeken wat zo'n schip allemaal uitstoot. Conclusie? De schepen die er aanmeren gebruiken ongeveer 700 liter diesel per uur om het schip van elektriciteit te voorzien.
Omdat er nauwelijks regulatie bestaat op het vlak van uitstoot van cruiseschepen, stoten ze veel schadelijke stoffen uit: het equivalent van 688 zware vrachtwagens met draaiende motor. Bij grotere schepen komt dat zelfs neer op 2000 vrachtwagens. Het gaat dan niet alleen om de uitstoot van CO2, maar ook om stoffen als zwavel en stikstof.
En waarom de schepen niet gewoon op walstroom aangesloten worden, vraagt u zich af? Een woordvoerder van de Port of Amsterdam legt het uit: "de kabels die we hebben kunnen die capaciteit niet aan".
De belangen zijn groot, dat snappen wij ook wel. De bijna 300.000 toeristen die jaarlijks per cruiseschip naar de stad komen geven een hoop geld uit. Als een cruiseschip Amsterdam aandoet, levert dat een omzet van 350.000 euro op. Dat bedrag verdubbelt als het schip Amsterdam als begin- of eindstation heeft. Op jaarbasis komt die omzet neer op ongeveer 90 miljoen euro en levert het 1100 banen op.
Best lucratief dus, voor de gemeente Amsterdam. Maar is het belangrijker dan de goede luchtkwaliteit? Als je bedenkt dat de gemeente toch al regelmatig miljoenen naar de verkeerde rekening overboekt, hebben ze die cruiseschepen niet echt nodig.
Bron: ALLES WAT TELT VAN 9 TOT 5
Vriendelijke groet, Hans.
"Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).
Ik keer maar terug naar de èchte scheepvaart.
Op de boeg van bijgaand vaartuig meende ik in zilveren letters "Liberté" te zien staan.
Op de foto valt dat niet vast te stellen. Vesselfinder bracht geen uitkomst. Het enige dat ik kan zien is, dat het vaartuig maar 50 km mag...
Hmm, heb eens goed gekeken en meen "Libelle" te lezen. Misschien kan je daar wel wat mee vinden?
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten] https://duurzamehuizenroute.nl/locat...g-1905-veendam
Hmm, heb eens goed gekeken en meen "Libelle" te lezen. Misschien kan je daar wel wat mee vinden?
Hallo Paul,
Onder "Libelle"kan ik helemaal niets vinden.
Onder "Liberté" kwam eerder wèl wat tevoorschijn: ENI: 02203195
MMSI: 244890795
Call sign: PC7446
Afmetingen: 25 x 5 meter
Maar doordat ik geen afbeelding bij die info zie, weet ik niet zeker of dat het schip van mijn foto is...
Reactie