Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Schepen in het Stortemelk

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

Re: Schepen in het Stortemelk

Vanmiddag rond 14.00 uur tijdens mijn strandwandeling met mijn honden een cadeautje: de Holland!! Altijd weer een feest om dit fraaie schip voorbij te zien komen in het Stortemelk. Gelukkig liep ik net op een stukje strand waar de vaargeul het dichtstbij ligt, maar met mijn eenvoudige IXUSje krijg je dan toch nog steeds niet zulke topfoto's als ik van sommige zeer gewaardeerde bemanningsleden soms zie. Daarom maar wat honden op de voorgrond gezet, heb je toch nog wat extra's om te zien... Ook toppers, net als de HOLLAND!

--
    IMG_8045.JPG

IMG_8048.JPG

IMG_8049.JPG

IMG_8050.JPG

IMG_8051.JPG

IMG_8053.JPG

Reactie

Dat vind ik nou leuk: in november was ik nog getuige van de tewaterlating van het duiksupportschip Noordhoek Pathfinder, en nu zie ik het schip voor mijn huis langs varen in het Stortemelk!!! Ik had de hele ochtend de conversatie met dit schip inzake het proefvaren al kunnen volgen op mijn marifoon, maar wat aardig dat ze ook nog even visueel in beeld kwamen.
      De tewaterlating is te zien op youtibe, altijd weer spectaculair, want het was dwars, in het Winschoterdiep bij de werf "De Hoop" in Foxhol:

Dit is wel een bijzonder schip, ik denk dat Ed hierover veel kan vertellen. Wie weet doet hij het wel.............

IMG_8075.JPG

Noordhoek1.jpg

Reactie

Geachte heer Kruys geen Ed maar Fred is ook goed denk ik?,

Heb wat info van de goed gedocumenteerde Noordhoek-site geplukt.
        Geeft een mooi overzicht van dit schip. In de press release zijn links opgenomen die verwijzen naar nog meer info.
        Bijgevoegde Bestanden

Reactie

Eerder dit jaar schreef ik hier dat het mij opviel dat ik op maandagmorgen nauwelijks nog enige visserman voor mijn slaapkamerraam voorbij zag varen. Wie schetst mijn vreugde toen ik vanmorgen het gordijn openschoof en een enorme file van Urkers over het Stortemelk voorbij zag komen varen. Wel 12 in kiellinie. Heerlijk gezicht. Camera natuurlijk niet bij de hand, vandaar maar wat andere visserijfoto's die niet van vanmirgen zijn, maar ja, men wil nu eenmaal graag plaatjes kijken op DF.

--
          stortemelkvisserij21.jpg

stortemelkvisserij22.jpg

Reactie

Tom,

Het een en ander zal wel te maken hebben gehad met het weer van voor het weekend. Zo lang mogelijk door vissen en dan snel een haven opzoeken voor het overliggen van het weekend.

gr Ed

Reactie

Nou dan ken jij die Urkers niet. Die vissen door, ongeacht het weer, tot vrijdag, lopen dan Harlingen binnen, lossen, en hup in de luxe touringcars naar Urk, maandagochtend 4 uur op, en hup weer naar boord. De reden dat ze nu ineens allemaal tegelijk eruit gingen is visserijtechnisch hoor ik net, er schijnt veel vis te zitten bij de Doggersbank en ze hebben nog wat quota over, net als boer Krelis met zijn melk. Die mag de laatste zes weken van het jaar ook nog even lekker doormelken zonder meteen straf te krijgen.

Reactie

Mijn lunch werd vanmiddag opgevrolijkt door de Holland. In het sombere mistige weer hier op Vlie is het altijd een vreugde wanneer je ineens zo'n prachtig schip boven je kop koffie uit ziet steken. Ik had de kapitein van de sleper al een paar dagen af en toe op de marifoon gehoord, dus ik wist dat de Holland in de buurt was, maar door je raam zichtbaar is toch nog leuker. Excuus voor de vage foto's, maar ja, het mist en het raam is vuil.

--
                Holland211110.jpg

Holland211110b.jpg

Reactie

Veel schade met Hemelvaart

De kustwacht heeft het hemelvaartweekend de handen vol gehad aan mensen die met hun boot in problemen kwamen. De reddingswerkers van de verschillende stations kwamen 91 keer in actie voor bijvoorbeeld vastgelopen boten, vermiste kinderen en surfers en duikers in problemen.

De schipper van een 11 meter lange speedcruiser, onderweg van Terschelling naar Harlingen, meldde telefonisch in de nacht van zaterdag op zondag aan het Kustwachtcentrum dat hij aan de grond was gelopen. Hij was in de buurt van de haven van Harlingen gestrand omdat hij een vuurtoren en een boorplatform kon zien. Hierop werden door de kustwacht om 00.45 uur de reddingboten van Harlingen en West- Terschelling gealarmeerd. Om 00.55 uur verliet de Arie Visser de haven om deel te nemen aan de zoektocht, waaraan naast de KRNM boten van Harlingen en West Terschelling het bergingsvaartuig Hurricane en patrouillevliegtuig Coastguard Zero One deelnamen. Alle geulen en droogtes tussen Terschelling en Vlieland werden systematisch afgezocht, echter zonder resultaat. Inmiddels was het boothuis Harlingen benoemd tot Coördinatiecentrum. De bemanning van het boothuis had telefonisch contact met de schipper van de speedboot.
                  Het was de schipper niet gelukt vuurpijlen af te schieten en door het ontbreken van een marifoon aan boord werd het zoeken er niet eenvoudiger op. Om 02.30 uur slaagde men er in een geografische positie van de speedboot te geven.
                  Tijdens telefonisch contact bleek dat de speedboot een GPS aan boord had.
                  Volgens deze opgave zou de speedboot zich ten noordwesten van Vlieland bevinden. De Coastguard Zero One werd die kant opgestuurd en ook de Arie Visser en de Hurricane verlegden hun koers naar de opgegeven positie. Even later kon het kustwachtvliegtuig bevestigen dat er een scheepje gestrand was op de Vliehors aan de noordzijde van Vlieland.

Tien minuten later waren de Hurricane en Arie Visser ter plaatse. Snel was duidelijk dat de speedboot hoog en droog zat en dat de beide hulpverleningsvaartuigen niets konden uitrichten. Inmiddels was het kusthulpverleningsvoertuig van Vlieland gealarmeerd en deze bekommerde zich over de tweekoppige bemanning van de speedboot. De Arie Visser keerde terug naar station en meerde om 03.30 uur weer af.
                  De politie van Vlieland heeft ’s nachts de 42-jarige schipper uit Leeuwarden aangehouden en voor nader onderzoek ingesloten op het bureau. Bij een blaastest blies hij 570 ug/l. Omdat de schipper niet wilde dat ondertussen zijn schip werd geborgen, hij dacht het zelf met hoogwater wel weer van het strand af te kunnen varen, bleef het twee tijen voor anker op het strand liggen. Het twee maal stotend in de branding liggen met opkomend water waren niet zonder gevolgen.
                  Hierbij ontstond veel schade, waarbij de beide zware Z-drive gedeelten van de motoren afbraken en vermoedelijke schade aan de motorfundatie. Of de schipper hierna nog blij was met de gekozen naam van het schip: “So What”, is niet bekend. Loonbedrijf Eric de Boer heeft het schip later vanaf de Vliehors gehaald en gestald in zijn loods.

bronnen: KNRM/Politie / foto's: Dirk Bruin
                  --
                  Stortemelk 1.jpg

Stortemelk 2.jpg

Reactie

Wat een zeldzame sukkel. Enig gevoel voor humor heeft hij wel gezien de scheepsnaam.
                    "Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
                    "Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
                    ..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
                    https://duurzamehuizenroute.nl/wonin...s-1905-veendam

Reactie

Wat mij nu toch weer is overkomen daarstraks! Heeft de hofmeester net gemeld dat de lunch klaar staat op het terras, schuiven mijn vrouw en ik dus aan en hebben net een slok koele Chardonnay genomen, het eerste stukje kreeft voorzien van de zelfgemaakte mayonaise, zie ik ineens zo'n douaneschip recht voor mijn huis liggen op nog geen 100 meter van het strand. Het schip ligt gestopt, niet voor anker en ligt duidelijk ergens op te wachten. Dus ik denk: dat moet mijn vriend Ed zijn, collega-moderator. Dus ik geef de kwartiermeester order om onmiddellijk de sloep klaar te maken, ik schiet snel mijn uniform aan voor een inspectie aan boord bij Ed en kijk nog even of mijn sabel gepoetst is.
                      Wil ik net in de sloep gaan, 5 minuten later, wat denk je: geeft Ed ineens vol gas en stuift met 35 mijl per uur in oostelijke richting weg. De zwemmers en surfers in een breed wit zog achterlatend, zij zijn even verbijsterd als ik. Waarschijnlijk durfde men het toch op het laatste moment niet aan toen ze mijn sabel zagen schitteren in de felle zon. Jammer, kans gemist.

Reactie

Mooi verhaal

Groeten,

Jan
                        SINE PROTECTIONE NULLA SECURITAS

Wapenspreuk van Hr.Ms. patrouilleschip Hefring

Reactie

"Jan van den Bogert Tpmkr" wrote: Mooi verhaal

Groeten,

Jan
                          Jawel, een mooi verhaal, maar niets dan de waarheid!

Reactie

sorry Tom,

Maar jouw inspectie zouden we niet ongeschonden door gekomen zijn, ongeschoren, korte broeken en geen koffie aan boord. Dus snel uit de voeten maken voordat je ons gezien had. Helaas niet gelukt en nu op parade

volgende keer beter

gr Ed

Reactie

Wat was je aan het doen daar dan Ed? Beetje zwemmen, of even leuk badgastjes kijken??

Reactie

Vanmiddag even lekker via het Stortemelk de Noordzee opgevaren a/b de driemastschoener "Eos". Zo'n beetje het grootste zeiljacht dat er rondvaart op deze aardkloot. 92,23 meter lang. Momenteel door Huisman in Harlingen in onderhoud en vervanging van de masten. Die mastjes zijn ook zo'n dikke 60 meter hoog. Als je bovenin zit en het schip schommelt lichtjes, zwaai je zo maar 8 meter heen en weer. Doodeng, maar toch leuk. Het schip is 6 jaar oud en gebouwd bij Lürssen in Duitsland.

Voor de liefhebber:

IMG_2881.JPG

O, en het is ook wel aardig om HIER nog even te kijken voor een aardig beeld van dit 100.000.000,= pond kostende schip.

Img_2880a.jpg

Hier het schip gezien vanuit mijn huis hedenmiddag, foto's gemaakt door mijn echtgenote.

Reactie

Working...
                                X