Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Opleidingsschip Jan Backx

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Opleidingsschip Jan Backx

hoi heren(dames)
    ik kreeg het volgende bericht via via van een vrouw die familie had op een opleidingsschip gelegen in de parkhaven te rotterdam medio 1950 , nu was zij op zoek naar de naam van het schip.
    volgens haar gegevens was het de heer Toon Scheuler die daar het gezag had in die tijd.
    is er iemand die hier gegevens van kan vinden, de naam van het schip op de eerste plaats.
    bvd groeten fred
    vir-niks-ni-bang-ni-boot

Re: naam gezocht

Staat hier reeds op het Forum als topic de Nederlander

tevens als de Bosman

Reactie

Tegenwoordig wordt dit schip door vrijwilligers in de originele staat gebracht.

Groetjes Waldo

Reactie

hoi
        bedankt namens de vrouw in questie voor de verwijzigingen en tips,
        groeten fred
        vir-niks-ni-bang-ni-boot

Reactie

Volgens mij lag de "Nederlander" in de Coolhaven.
          Het gaat hier denkelijk om de Jan Backx, die samen
          met de Seven Seas aan de parkhaven afgemeerd lag.
          (zie foto)

Groetjes en fijne zondag

Willem
          --
          jan backx.jpg
          Groetjes uit Zeeland,

Willem Cool

Reactie

Ik denk dat willem gelijk heeft.

De "Nederlander" heeft in de Coolhaven gelegen.
            De "Jan Backx" lag samen met de "Seven Seas" in de parkhaven.

stoker

Reactie

Op de foto worden inderdaad de Jan Backx en de Seven seas getoond. Doch in de jaren 50 lagen ze er nog niet. Ze zijn pas in ongeveer 1965 daar gekomen. De Jan Backx was het opleidingschip van de Haven-vakschool. De Seven Seas was logementschip, ik weet alleen niet meer waarvoor en van wie.
              Groet. Trpdmkr. Fried
              Den Vaderland getrouwe.

Reactie

Willem

weet je zeker dat de Nederlander niet eerst in de Parkhaven heeft gelegen en pas naar de Coolhaven is gegaan i.v.m. de komst van de Jan Backx en de Seven Seas?
                Groet en ook een fijne Zondag.
                Trpdmkr. Fried.
                Den Vaderland getrouwe.

Reactie

Ik vond een stukje over Medische Faculteits Vereniging Rotterdam en de Seven seas op Wikipedia.

Ik citeer:

Huisvesting.
                  De pas opgerichte medische faculteit in 1967 bestond toen nog uit een noodgebouw aan de Wijtemaweg en een collegezaal bij het Dijkzigt ziekenhuis. Voor de studenten werd er woonruimte gevonden in een boot de "Seven Seas" afgemeerd aan de Parkhaven. In 1966 werd begonnen met de bouw van de huidige behuizing van de faculteit, Hoboken. Enz. enz. enz.

groeten, stoker

Reactie

naam gezocht

Ik vond nog een stukje over "de Nederlander".

Zie: http://odnlesboot.hyves.nl/blog/1088158 ... rdam/k9WO/

Ik citeer:
                    Woensdag 29 juni 2005, omstreeks 13.30 uur. Na bijna vijftig jaar op drie plekken in Rotterdam te hebben gelegen, verlaat de Nederlander eind deze maand de Maasstad. Definitief. Het voormalig stoomschip wordt gerestaureerd en weer onder stoom gebracht om - net als vroeger - te worden ingezet op de bootdienst Medemblik- Enkhuizen. Ook de oude naam wordt in ere hersteld: de C.Bosman. De Nederlander ligt sinds de jaren tachtig in de Coolhaven, vlakbij historisch Delfshaven, waarbij het dienst doet als opleidingsschip van het Scheepvaart en Transport College.De Lokalen op het schip heeft het college niet meer nodig aangezien het nieuwe schooljaar wordt begonnen in een gloednieuw pand in het Lloydkwartier. Reden om de Nederlander voor het symolische bedrag van 1 euro over te dragen aan de Stichting tot Behoud van het Stoomschip C.Bosman. De stichting laat het schip droogzetten en in oude staat herstellen. Het oude interieur zal helemaal worden terggebracht, inclusief de gevangenis die ooit aan boord was. Een flinke klus die zo'n vier jaar in beslag zal nemen. De Nederlander werd in 1915 gebouwd onder naam de C.Bosman, eigenaar van de Hollandsche IJzeren Stoomboot Maatschappij in Enkhuizen. Het 67 meter lange stoompassagiersschip werd gerekend tot de fraaiste schepen van de Nederlandse binnenwateren. Het bood plek aan 1800 passagiers, een enorm aantal in die tijd. Jarenlang floreerde de C.Bosman als veerdienst tussen Enkhuizen in Noord Holland en Stavoren in Friesland, vanwaar de passagiers verder reisden per stoomtram. Door de aanleg van de Afsluitdijk kon de veerdienst de concurrentie met de auto uiteindelijk niet winnen. In 1956 werd de C.Bosman gekocht door de Vereniging Opleidingsschip voor de Handelsvaart, dat later opging in het Scheepvaart en Transport College. De stoommachines en ketels werden verwijderd, het schip werd herdoopt in Nederlander en ingericht als matrozenopleidingsschip. Een permanente ligplaats werd gevonden aan de Maaskade op het Noordereiland. In 1967 moest het schip daar echter weg en werd verplaatst naar het Haringvliet, recht tegenover het Havenziekenhuis. Ook die plek bleek tijdelijk. In 1981 verkaste de Nederlander naar de Coolhaven. Maar ook daar zal het vertrouwde witte schip nu uit beeld verdwijnen.

groeten, stoker

Reactie

Ook ik kom niet verder dan Noordereiland, Haringvliet en Coolhaven als ligplaats van
                      "De Nederlander", ik kan echt nergens iets vinden over het feit dat hij aan de Parkhaven
                      gelegen zou hebben.

Zelfs navraag bij mij bekende Rotterdammers van respectabele leeftijd (die zouden het echt
                      moeten weten) leverde niets op.

Vervolg? Wie weet meer ????
                      Groetjes uit Zeeland,

Willem Cool

Reactie

Ik heb zelf op "De Nederlander" gezeten van 67 tot 68 en die lag toen pas net achter het Havenziekenhuis in het Haringvliet. Het jaar daarvoor lag ze inderdaad aan het Noordereiland (Maaskade) en veel later is ze verhuisd naar de Coolhaven. Vanuit het IJsselmeer (veerboot) is ze naar de Maaskade gebracht. De motor was er toen al uit en de ruimte was omgebouwd tot waszaal en slaapzalen.
                        De "Jan Backx" en de "Seven Seas" lagen in mijn Nederlander tijd al aan de Parkkade. De "Jan Backx" was ook een opleidingsschip (haven-vakschool) en de studenten van de Erasmus Unversiteit woonden a/b van de "Seven Seas".

In de periode 1950 heeft er bij mijn weten geen opleidingsschip in de Parkhaven gelegen. We ligt mij bij dat er een opleidingsgebouw in de buurt van de parkkade stond, maar ik weet niet meer of dat de zeevaartschool was voor de komst van het opleidingsschip "De Nederlander".

De leiding bij de Nederlander was vanaf het begin in handen van Commandeur Kalkman. Die is op het Noordereiland, Haringvliet en Coolhaven de commandant op het opleidingsschip geweest.

Reactie

Volgens mij heeft er in de Parkkade geen opleidingsschip gelegen, uitgezondert de Jan Backx (Havenvakschool) De Seven Seas was een studentenschip. In de Coolhaven die na de parksluizen komt lag een drijvend schippers internaat. En verop richting de Schie aan de Aelbrechtskade beter gezegd aan de overzijde van die kade (ik weet niet hoe die kade heet). Vlak bij een brug aldaar hebben twee opleidingsschepen gelegen, ik meen voor de binnenvaart. Volgens mijn herinnering was er een met de naam Prinses Juliana.
                          Op de site Rotterdam http://www.terpstra-koos.nl/index.html kom ik wel een foto tegen van een opleidings vaartuig in de Parkhaven. De kaart stamt ver voor mijn tijd 1902.
                          Als je de link aanklikt en vervolgens het blokje verder aanklikken. Dan links boven op Rotterdam, dan kom je op het item Rotterdam in oude ansightkaarten. Links onder komt er dan een blokje met allemaal letters. Op de P klikken en ver volgens op Parkhaven
                          succes

gr arij
                          Na jaren vrijwilliger geweest te zijn op Lichtschip no 12 Noord Hinder, ben ik nu vrijwilliger en gids op Fort Buitensluis in Numansdorp.

Reactie

De Nederlander heeft voor ik meen 1968 op het Nooder Eiland ( ± tegen over de Leuvehaven) gelegen en is toen naar het Haringvliet gegaan direct achter het havenziekenhuis een paar jaar daarna heb ik het nog eens zien liggen in Delfshaven wat er toen mee is gebeurd weet ik niet, maar later kwam zij door de fameuze verbouwing en zinken weer in het nieuws.

Groetjes van een ex leerling van opleidings schip deNederlander.
                            Met vriendelijke groeten / Bon vent à tous / Best Regards / Tanti Saluti / Mit freundlichen Grüßen / Saludos / Saudações / Hopi kumindamentu / Med vänlig hälsning / Ystävällisin terveisin / Beste Wense / Me Xairetismous / Vennlig hilsen / Sve Naj Bolje / Dea bhùioch / ?? ???? ??????? / Bestu kveðjur / Tan Bun / ??????? ??? ??????? / ?? ????? / Hamba Kahle / Toate cele bune / Z najlepszymi pozdrowieniami / ?"? ?? (dash cham) / Saygilarimizla /

SailorBart

Reactie

volgens mij was jan backx het opleidings/logement schip voor en van de rotterdamse haven bedrijven. ik weet dit met enige zekerheid daar mijn broer op dit "schip" gewerkt /logement had gedurende zijn opleiding. daarnaast liep hij ook stage bij diverse bedrijven elders in het havengebied zoals pakhoed

Reactie

Working...
                              X