Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Schepen op het IJ te Amsterdam

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Schepen op het IJ te Amsterdam

    Een kleintje onder de cruiseschepen: de "Seabourn Pride".
    Hier in de (zeer) vroege ochtenduren van 20 september 2008.

    Over het schip vond ik de volgende data bij Wikipedia:
    Name: MS Seabourn Pride
    Owner: Carnival Corporation & plc

    Operator:Seabourn Cruise Line
    Port of Registry: Nassau, Bahamas

    Builder: Schichau-Seebeckwerft

    General characteristics
    Tonnage: 9,961 gross tons
    Length: 135 m (404 ft)
    Beam: 19.6 m (63 ft)
    Draft: 5.2 m (16.5 ft)
    Installed power: 7280 kW
    Speed: 19.2 knots
    16 knots (service)
    Capacity: 208 passengers
    Crew: 164
    --
    IMG_0393.JPG

    Reactie


    • Re: Schepen op het IJ te Amsterdam

      Weer een "raadplaatje" in Schepen op het IJ. Wat wordt hier gesleept?
      In februari-mist, 's morgens om 08.37 uur. Dus moeilijk te zien welke sleepboot
      zich aan deze klus heeft gewaagd. Ik meen iets te lezen: "Johannes 3", maar
      als sleepbootkenners het zeker weten, lees ik dat graag.
      Dus twee vragen bij één plaatje: wat is dat voor een "ding" en welke sleepboot
      trekt er aan?
      --
      IJ allerlei.jpg

      Reactie


      • Re: Schepen op het IJ te Amsterdam

        Ik meldde al, dat nabij de IJhaven de sleepbootactiviteiten zijn afgenomen.
        Voor mooie plaatjes moet ik iets in de tijd terug: 5 mei 2005.
        De "Friesland" en de "Brabant" gebroederlijk naast elkaar.
        Hoewel: sommigen zullen volhouden, dat het gezusterijk moet zijn...
        --
        Friesland en Brabant 005.jpg

        Friesland en Brabant 007.jpg

        Reactie


        • Re: Schepen op het IJ te Amsterdam

          Hierbij de "Zeeland", met hetzelfde kruis, d.d. 24 augustus 2006.
          Met groet - Hans
          --
          Zeeland 007.jpg

          Reactie


          • Re: Schepen op het IJ te Amsterdam

            Betreft hier de provincie slepers van Wijsmuller

            m.slb. Zeeland - nr. 35
            bouwjaar : 1982
            gebouwd bij : TILLE SCHEEPSBOUW BV te Kootstertille
            bouwnummer : 228
            machine-vermogen : 2x 1200 rpk, Z-peller
            machine-installatie : 2x 2tact enkelw. 8cil. BOLNES dieselmotoren
            snelheid : 12 knopen
            trekkracht : 32 ton
            bruto register ton : 236 ton
            lengte over alles : 28,81 m
            lengte tussen loodlijnen : 27,01 m
            breedte : 9,33 m
            holte : 4,68 m
            diepgang : 3,75 m
            roepletters : P I W Q
            bijzonderheden :
            Tijdens de bouw van de sleper verwierf BV Bureau Wijsmuller een contract bij de toen in aanbouw zijnde Oosterschelde-werken waarbij de sleepboot ingezet zou kunnen worden.
            De op stapel staande sleepboot werd hiervoor alsnog voorzien van een hekrol en een hydraulische kraan.
            Na oplevering kwam de sleepboot als ZEELAND in dienst voor de aannemerscombinatie DOS-Bouw en werd de zij ondergebracht bij Wijsmuller BV.
            In 1983 werd de sleepboot voorzien van een nieuwe sterkere sleepwinch, welk noodzakelijk bleek voor de werkzaamheden op de Oosterschelde vanwege de sterke stroming.
            De trekkracht werd hierdoor opgevoerd naar 50 ton.
            Na beëindiging van het contract in 1985, keerde de sleepboot terug naar IJmuiden alwaar zij ingebracht werd bij Goedkoop Havensleepdiensten BV.
            Vervolgens werd de sleepboot ZEELAND tien jaar later, in 1995 ingebracht bij de divisie Wijsmuller Fleet Services BV.
            Juli 1999 werd de naam Goedkoop Havensleepdiensten BV veranderd in Wijsmuller Amsterdam Havensleepdiensten BV.
            De naam Goedkoop die op de verschansingen was aangebracht werd overgeschilderd met de naam Wijsmuller.

            Reactie


            • Re: Schepen op het IJ te Amsterdam

              Hallo Folkert,
              Dank voor de uitgebreide info. Maar de vraag van Christian blijft daarmee
              nog onbeantwoord: wat is dat voor een zwart kruis?
              Ik heb nog drie foto's opgespoord.
              Een foto van de "Svitser Marken", met het kruis (29-04-2005), en twee foto's van
              de "Svitser Muiden", één met het kruis (16 mei 2005) en één met een afbeelding
              van een schroef (1 juni 2007). Dus dat kruis is tussen de genoemde data veranderd
              in een schroef.
              --
              Svitzer Marken 04.jpg

              Svitzer Muiden 05.jpg

              Svitzer Muiden 101_0520.JPG

              Reactie


              • Re: Schepen op het IJ te Amsterdam

                "H@ns" wrote: Hallo Fred,
                Dan is alles duidelijk.
                Toen ik in een flat op het IJplein ging wonen, voer ik dagelijks vanaf het IJplein naar de De Ruijterkade nabij de Brandweerkazerne. Die pont voer daarvóór vanaf de Adelaarsweg, maar met de bouw van het IJplein-complex werd die fuik verlegd naar het begin van de Meeuwenlaan (nu Pontplein geheten). Later werd de fuik bij de Brandweerkazerne opgeheven en verplaatst naar het Centraal Station (dit voor niet-ingewijden).
                Op het IJplein woonde ik op de plaats waar vroeger Ducro & Braun stond, vlakbij Hollandia-Kattenburg. Nu woon ik in de laagbouw ten oosten van het IJplein, helemaal aan het water.
                Op de tweede pontfoto kan je ook zien, dat er op het gele bord "NDSM-werf" staat. Juist om verwarring te voorkomen, meldde ik daarom naar welke veerdienst het IJveer onderweg was. Deze pont vaart op het moment van de opname vóór mijn woning, dus niet voor het IJplein.
                Met noordelijke groet - Hans
                De pont voer al sinds de IJtunnel werd aangelegd niet meer vanaf de Adelaarsweg...want daar was geen weg (meer)...het laatste stukje Adelaarsweg loopt dood en alleen met de fiets kun je dan nog verder...het zij naar de pont, hetzij rechtsaf naar de Willemssluizen..om evt door te kunnen steken naar het Tolhuis

                De situatie zoals die er nu is, is er dus al zeker vanaf 1969....dus voor de sloop van het Hollandia gebouw en ver voor de bouw van het Ijplein.....die deels gebouwd is bovenop de plaatsen waar vroeger de insteekhavens van de ADM waren, vandaar de verzakkingsproblemen die er al snel in de hoogbouw ontstonden...deels stonden zij op de oude reeds ingeklonken grond van de vast wal van de ADM...deels dus op de dichtgestorte insteekhavens die nog moesten inklinken..

                Overigens misschien een leuk detail, ten tijde van de bouw van de Ijtunnel en met name de aanleg van het park lands de genoemde Adelaarsweg, werd er een wrak van een neergestort vliegtuig uit de tweede wereldoorlog geborgen..dat park was deels gesloopt voor de bouw van de tunnel.

                Op de door jou geplaatste foto zie je dan ook een van de ventilatie gebouwen boven de toegang tot het Oosterdok..

                Grappig trouwens om dit soort zaken over Oud Noord weer eens in de herinnering terug te halen...ik zal eens kijken of ik nog wat oud fotospul kan vinden, er zijn namelijk nog ergens foto's in de familie van die omgeving...en ook van de Sixhaven waar toedndertijd de oude Byms Texelstroom lag van de zeeverkenners

                Reactie


                • Re: Schepen op het IJ te Amsterdam

                  Weer eens een zeiler: de "Stedemaeght" uit Kampen.
                  Ex-Pol IV, ex-Pool, ex-Galeon, ex-Viska, ex-Cito, ex-A. Fabricius, ex-Findt, ex-Alf.
                  Registratienummer: 22.06581
                  In 1910 gebouwd bij v.d.Veer/Nylands Kampen/Oslo.
                  Afmetingen: 42,15 x 7,00 x 2,80 m.
                  Capaciteit: 148 passagiers
                  Voortstuwing: 1 x 294 kW 400 pk Fredenkshavn
                  Datum: 20 september 2008 Amsterdam.

                  Vanwege de moeilijke lichtinval is de eerste foto in zwart-wit gehouden.
                  --
                  IMG_0398.JPG

                  IMG_0399.JPG

                  Reactie


                  • Re: Schepen op het IJ te Amsterdam

                    Uw razende reporter heeft zijn fiets gepakt en is naar de IJhaven gefietst. Doel: verslag te doen van een heuse zeilwedstrijd ter plekke. Zo ben ik nou ook wel weer! Het met veel bombarie aangekondigde "spektakel" bleek niet meer dan een flauwe gebeurtenis te zijn. Het 'enthousiaste' commentaar van iemand die een microfoon misbruikte ten spijt. Nou ja, ieder zijn smaak...
                    Over het maken van de drie foto's heb ik geloof ik een paar minuten gedaan. Daarna hield ik het maar voor gezien. Ik hoop dat de plaatjes wel leuk zijn.
                    --
                    IJhaven IMG_0410.JPG

                    IJhaven IMG_0411.JPG

                    IJhaven IMG_0412.JPG

                    Reactie


                    • Re: Schepen op het IJ te Amsterdam

                      Deze keer plaats ik een foto die ik niét zelf heb gemaakt. Zó oud ben ik niet, want de kaart draagt namelijk het poststempel 23 maart 1934.
                      De foto geeft een beeld van de drukte in de haven en biedt zicht op de ADM-werf in Amsterdam-Noord. Het model pont, zoals in het midden in beeld, heb ik niet gekend.
                      Voor meer info over deze foto houd ik mij aanbevolen.
                      Deze foto past naadloos in deze topic.
                      --
                      IJ - ADM-werf in Noord.jpg

                      Reactie


                      • Re: Schepen op het IJ te Amsterdam

                        Op de foto is volgens mij he gebouw van Hollandia zichtbaar (achter het schip rechts van de pontfuik) en een deel van de gebouwen die gesneuveld zijn voor de aanleg van de IJtunnel......tevens zijn de insteekhavens van de ADM goed zichtbaar

                        Deze foto is gemaakt vanaf de Oostelijke handelskade, waar nu de PTA is

                        Reactie


                        • Re: Schepen op het IJ te Amsterdam

                          Van 1934 weer naar het heden. Wat komt daar uit de ochtendmist op mij af? Bij de eerste foto is het nog niet te zien, bij de tweede is het zeker: de Thetis.


                          --
                          Thetis 2008-09-21 IMG_0418.JPG

                          Thetis 2008-09-21 IMG_0421.JPG

                          Reactie


                          • Re: Schepen op het IJ te Amsterdam

                            Nog een oudje, ook niet van eigen hand: een foto van het IJ met daarop veel schepen en het (inmiddels gesloopte) gebouw van het KNMI aan de Oostelijke Handelskade (rechts). Ik zou wel willen weten welke schepen (de witte) er op deze afbeelding staan. Iemand een idee...?
                            @Fred: Ja, ik ben een vast bezoeker van de Beeldbank.
                            --
                            IJ - KNMI-gebouw Handelskade.jpg

                            Reactie


                            • Re: Schepen op het IJ te Amsterdam

                              Op deze opname van 31 augustus 2008 staat de "Rosanna" van Connexxion. De "Rosanna" onderhoudt
                              de veerdienst op Velsen, samen met de "Karla" en de "Catharina-Amalia". Later meer over deze dienst
                              en zijn schepen.
                              --
                              Rosanna IMG_0264.JPG

                              Reactie


                              • Re: Schepen op het IJ te Amsterdam

                                Het bijgaande schip bevindt zich niet op het IJ, maar op een "secreetzegel" van Amsterdam van ± 1403-1485.
                                Ik vermoed, dat het om een kogge gaat, het type schip dat later op veel zegels en in veel wapens van de stad
                                voorkwam.
                                --
                                Zegel Amsterdam.jpg

                                Reactie

                                Working...
                                X