Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Schepen op het IJ te Amsterdam

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Schepen op het IJ te Amsterdam

Wat zou het toch leuk zijn om een vaste rubriek over de schepen op het IJ te hebben. Is er niet iemand die vanaf zijn balkon of zo, iedere dag leuke foto's kan maken om ons een beetje bezig te houden?
    Het is zo maar een ideetje van mij hoor, niets bijzonders verder, maar het leek me zo geinig.

Schepen op het IJ te Amsterdam

Op 11 augustus 2008 was het even dringen op het IJ. Bij de PTA lag al een cruiseschip: de "Costa Atlantica". Toen de "Azamara Journey" kwam, ging de "Regatta" weg. Binnen een straal van een paar honderd meter waren 3 cruiseschepen aanwezig...
    Met groet - Hans
    --
    IMG_0041.JPG

Reactie

Re: Drukte op het IJ te Amsterdam

Soms moet de Havendienst van Amsterdam "nee" verkopen bij aanvragen van bezoeken van cruiseschepen aan Amsterdam. Er wordt al geopperd het aantal aanlegplaatsen voor cruiseschepen te vergroten. De vorige foto gaf al iets weer van de drukte op het IJ, de huidige foto laat zien, hoe men moet passen en meten om drie cruiseschepen een plaatsje aan de kade te geven. Achtereenvolgens kwamen binnen: de "Costa Marina", de "Royal Princess" en de "Albatros".
      Met groet - Hans
      --
      IMG_0105.JPG

Reactie

Hans, wat is dat toch geweldig dat jij vanuit je slaapkamerraam dit allemaal voor ons vastlegt! Wat moet dat een genot zijn om zo te wonen dat je dat allemaal zo perfect kan volgen.
        Ik wilde dat iemand op dit moment ook eens even op de kade in Den Helder met een camera ging rondlopen om ons te laten zien wat voor drukte daar heerst met het binnenlopen van de tallships!!!!!

Reactie

Hoi Tom,
          Mag het ook vanaf mijn dakterras en vanuit de huiskamer zijn...?
          Ja, 't is hier een gezegende plaats voor een schepenliefhebber. Voel me nèt een "havenmeester".
          En... wat dacht je van Sail, dan zit ik hier op de eretribine!
          Met groet - Hans

Reactie

Maar als ik alle drie de schepen in één beeld wil fotograferen, moet ik toch naar buiten, om vèrder af te gaan staan!

--
            Clipboard01.jpg

Reactie

Na het vertrek van de "Costa Marina" en de "Royal Princess" vertrekt hier ook de "Albatros" en is de kade weer leeg.

--
              IMG_0114.JPG

Reactie

's Nachts is het passeren van een cruiseschip ook een mooi gezicht.
                Hier de "Costa Atlantica". Het schip voer op 19 augustus 2008 om 22.30 voorbij.
                Met groet - Hans
                --
                IMG_0048.JPG

Reactie

Re: Schepen op het IJ te Amsterdam

Door de nieuwe titel van de draad is hier nu plaats voor alle schepen, die op het IJ in Amsterdam waren. In de loop van de tijd zal ik hier foto's van heden en verleden plaatsen.
                  Te beginnen met de "Arklow Ruler" op 24 april 2006.
                  Het schip was splinternieuw; het werd gebouwd bij Barkmeijer Stroobos BV.
                  Met groet - Hans
                  --
                  Arklow Ruler 2006-04-24.jpg

Reactie

De "Barend Biesheuvel" van de Kustwacht passeerde op 9 juni 2006 de PTA te Amsterdam.

--
                    Barend Biesheuvel 2006-06-09 (a).jpg

Reactie

Dit keer een sleepboot: de "Svitzer Muiden". De sleper assisteerde op 1 juni 2007 bij het vertrek van het Nederlandse fregat "Van Amstel" uit Amsterdam.

--
                      Svitzer Muiden 101_0520.JPG

Van Amstel F831 2007-06-01 101_0527.JPG

Reactie

Het moet goed toeven zijn op het IJ. Zelfs de bilge boot "Arjan" uit Den Helder zoekt het Amsterdamse water op!

--
                        Arjan.jpg

Reactie

Op 22 mei 2007: een vreemde eend in de Amsterdamse bijt, de ex-Rijkspont 5. Krijgen de GVB-veren concurrentie? Nee: de volgende dag blijkt de pont te zijn afgemeerd "achter" het Centraal Station, om tijdelijk dienst te gaan doen als fietsenstalling.

In deze tekst stond abusievelijk ex-Rijkspont 7. Dat nummer is gewijzigd in 5.
                          --
                          Rijkspont 5 101_0383.JPG

Rijkspont 5 101_0394.JPG

Reactie

Het in formatie varen wordt nog steeds beoefend op het IJ. Deelnemende eenheden: Zwaan, Zwaan, Zwaan, Zwaan, Zwaan en Zwaan (van links naar rechts).
                            Met groet - Hans
                            --
                            2006-08-10 Zwanen.jpg

Reactie

Voorheen heetten de boten van de havendienst gewoon Havendienst met een nummer. Daar kan je vandaag de dag niet meer mee thuiskomen. De boten heten nu dan ook PA (van Port of Amsterdam).
                              In een topic over schepen in de haven van Amsterdam mogen deze boten niet ontbreken. Hierbij de PA 3.
                              --
                              Havendienst PA 3 002.jpg

Reactie

Working...
                              X