Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wat is dit voor uniform?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Harlingen had volgens een overleden verzamelaar een zogenaamde 'standaard' ankerknoop. Van alle variaties in de 'standaard' ankerknopen is het een uitermate weinig gebruikt ontwerp. Het ankertouw op die knoop loopt niet zoals op het petembleem.

    Hier is een artikel uit de Harlinger courant met een aantal foto's. Je kunt er op klikken en dan door weer te klikken kun je inzoomen. Wat er op het petembleem staat is me niet duidelijk.
    https://www.harlingercourant.nl/harl...lingen-is-rond
    Last edited by kleinspul; 1st December 2020, 13:49. Reden: link toegevoegd

    Reactie


    • #17
      Het Fortje schreef Bekijk Berichten

      De bekende uitvoering van Kaatje, de Kweekschool voor de zeevaart in Amsterdam.
      In de tuin van de Enkhuizer Zeevaartschool ligt een uniek schip dat gebruikt wordt voor opleidingsdoeleinden, zoals het omgaan met zeilvoering op een dwarsgetuigd zeilschip of voor oefeningen op het gebied van brandbestrijding.
      De Kaatje (eigenlijk Kaatje III) is gebouwd in 1935 en heeft een boeiende en lange geschiedenis achter zich die teruggaat tot 1785. Het heeft lange tijd verscholen gelegen op de binnenplaats van de beroemde Kweekschool voor de Zeevaart aan de Prins Hendrikkade in Amsterdam, waar het generaties stuurlieden in opleiding in haar want zag klimmen.
      Een grote verbouwing van de Kweekschool zou tevens het einde van de op dat moment al ten dele onttakelde en verrotte scheepje betekenen.
      Dankzij veel mensen die zich betrokken voelden bij het zeevaartonderwijs is het gelukt om Kaatje niet alleen te redden, maar haar ook naar Enkhuizen te transporteren.
      ​Zonder de hulp van die redders, beschermers en vrienden van Kaatje was dat nooit gelukt.
      Kaatje stond tot 27 april 2001 op de binnenplaats van de Kweekschool voor de Zeevaart in Amsterdam. Zij is het laatste schoolschipmodel op ware grootte in Europa en daardoor volstrekt uniek.
      Vroeger hadden alle belangrijke zeevaartscholen in Europa voor de praktijklessen een scheepsmodel schaal 1:2 of 1:3 op het droge. In 1785 werd bij de opening van de school in Amsterdam Kaatje I gebouwd. Haar tuigage werd hergebruikt bij de bouw van de nieuwe romp voor Kaatje II in 1831 en wederom bij Kaatje III en is daarmee ook de oudste tuigage.

      In 1978 is de Stichting Enkhuizer Zeevaartschool opgericht met als doel onderwijs te bieden aan mensen die werkzaam zijn in de zeilende beroepsvaart.
      De leeftijden van de leerlingen variëren tussen de 18 en 68 jaar, met een gemiddelde van 30-35 jaar. Lessen worden van half oktober tot eind maart op vrijdagen en/of zaterdagen gegeven.
      De opleidingen worden gevolgd door zowel mannen en vrouwen uit de beroepszeilvaart , de pleziervaart en ook vanuit de marine en de reguliere handelsvaart.
      Met de komst van de stoomschepen en betrouwbare motoren verloor de commerciële zeilvaart in snel tempo haar bestaansrecht. Klippers, schoeners, barken, tjalken, schokkers, skûtsjes en andere grote of kleine zeilvrachters verdwenen van de rivieren en de zeeën. Daarmee verdween ook de zeilopleiding en kennis over het zeilen met grote schepen.
      De ommekeer kwam in de zestiger jaren van deze eeuw. Een jonge generatie begon de nog resterende rottende en roestende schepen te restaureren en weer in de vaart te brengen. De kosten hiervan werden betaald door het varen met belangstellenden.
      Langzamerhand is dit overgegaan in een volwaardige bedrijfstak met goed opgeleide mensen.
      ​Inmiddels varen er weer zo’n 450 traditionele schepen rond in Noord-West Europa. Ook op de wereldzeeën en in grotere zeehavens zijn de tallships weer in kleine getale te vinden. Al deze schepen en ook hun bemanningen moeten tegenwoordig aan steeds strengere eisen voldoen.

      kaatje.jpg

      "Kaatje" op haar huidige locatie.

      Bron: Enkhuizer Zeevaartschool.





      Vriendelijke groet, Hans.

      "Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

      Reactie

      Working...
      X