Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wat is dit voor uniform?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Wat is dit voor uniform?

Op een Hilversumse Facebook groep kwam ik deze foto tegen. Die zou waarschijnlijk begin jaren '30 genomen zijn door een Hilversumse fotograaf. Onbekend welk uniform we hier zien. Zelf vermoed ik een stuurmansleerling maar het kan natuurlijk ook zomaar wat anders zijn. Wie weet er meer?

Stuurmansleerling.jpg
    "Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
    "Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
    ..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
    https://duurzamehuizenroute.nl/wonin...s-1905-veendam

Dit is idd een stuurmansleerling, echter er zijn / waren ook rederijen waar stuurmansleerlingen wel van een uitmonstering waren voorzien, ook voor WO 2, zoals (later) bij de KJCPL.(Koninklijke Java-China-Paketvaart Lijnen).
    Koninklijke Java-China-Paketvaart Lijnen ontstond in 1947 uit een samenvoeging van de in 1902 opgerichte Java-China-Japan Lijn en de Buitenlijnen van de Koninklijke Paketvaart Maatschappij.

Er zijn twee soorten uniformen: A. het blauwe uniform voor koud klimaat B. het uniform voor de tropen. In de subtropen kan een combinatie van deze twee worden gedragen, zoals blauwe broek met wit (open) hemd met distinctieven. De rangaanduidingen worden op het blauwe uniform op de mouwen en op het witte uniform op donkerblauwe schouderbedekking (epauletten) gedragen. De rangaanduidingen bestaan uit goudgalon van 1 cm breedte, echter de 4e stuurman en de 5e werktuigkundige dragen galons van 5 mm en de leerlingen waren te herkennen aan een uitmonstering van koord, ± 2½ mm.( betreffende de leerlingen bij bovengenoemde rederijen )

Het onklare anker op de revers duidt op een stuurmansleerling, een leerling-werktuigkundige had de (bekende) vertikale toorts met 2 gekruiste pijlen. (later gingen sommige rederijen over op een scheepsschroef op beide revers).

Het petembleem met onklaar anker en lauwerkrans, kan ik niet thuis brengen, dit zegt n.l. iets over de rederij. (Elke rederij had zijn eigen petembleem).
    Het zal daarom een stuurmansleerling zijn, die niet bij 1 van bovengenoemde rederijen in de eerste alinea zijn loopbaan begon.
    Last edited by j.sprong; 19th November 2020, 20:45.
    Vriendelijke groet, Hans.

"Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

Reactie

Je bevestigt mijn vermoedens Hans maar mijn ervaring is dat het petembleem ook iets kan zeggen over de school. Zelf heb ik ooit als leerling SWTK in Amsterdam op school gezeten en droeg de uniform van het internaat aan de Prins Henddrikkade. We hadden een ander petembleem, dat een zeilschip verbeeldde. Heb het helaas even niet bij de hand. Daar zal deze jongeman dus niet op gezeten hebben. Waar dan wel?

Reactie

Het petembleem kan zeker ook iets zeggen over de school Paul, maar ook bij (vroegere) zeevaartscholen kan ik dit petembleem niet terug vinden.
        Overigens denk ik, dat op zeevaartscholen de keurige witte handschoentjes zoals op de foto, niet tot de uitrusting behoorden, in ieder geval niet bij de HZSU, waar ik mijn opleiding heb genoten, maar eerder bij een rederij die zich bezig hield met passagiersvaart, wat in die jaren omvangrijk was.
        En (maar dat is natuurlijk geen "wet van Meden en Perzen") liet men zich over het algemeen voor het eerst portretteren bij de eerste werkgever.

Uiteindelijk, staat alles eigenlijk nog open.

Overigens werd er wel eens gekscherend gesproken over de uitmonstering op de mouwen van de koopvaardij-officier, n.l:

1 streep = kan lezen
        2 streep = kan lezen EN schrijven
        3 streep = kan lezen, schrijven EN rekenen
        4 streep = kent iemand die kan lezen, schrijven en rekenen

Mijn oude pet KNSM periode, nog steeds bewaard, helaas zonder de petveer.

KNSM pet.jpg

"Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

Reactie

Misschien kan Dhr. Cees Schuller alias "Het Fortje" uitkomst bieden.
          Een (voormalig) oud radio officier der koopvaardij, kwam in de regel te varen op schepen van diverse rederijen, omdat alle Nederlandse marconisten in dienst waren van Radio Holland. (met eigen petembleem).
          Ondergerekende heeft slechts 2 petten gedragen, t.w. KNSM en Smit Int.
          Hopelijk is afgebeeld petembleem waar het om gaat in post # 1, ook in latere decennia nog gangbaar geweest.
          Een "sparks" kwam met diverse rederijen en dus petten in aanraking.

Reactie

Het petembleem van een ongekroond onklaar anker is een algemeen embleem en niet van een bepaalde maatschappij. Vermoedelijk van de betreffende school zelf aangezien in de jaren dertig de meeste maatschappijen een eigen herkenbaar embleem hadden. Aangezien het een leerling is ontbreken op het uniform ook een dun streepje van vierde stuurman.

Reactie

Is er ergens een overzicht van de petemblemen van de verschillende zeevaartscholen?

Reactie

Ben ik ook al naar op zoek geweest Paul, zowel van zeevaartscholen als rederijen.

In mijn draad "Zeevaartscholen" kom ik in # 12 een advertentie tegen uit het Algemeen Handelsblad, 28-05-1969 met de volgende zeevaartscholen waar een stuurmans-opleiding gevolgd kon worden, namelijk:

Amsterdam, Delfzijl, Groningen, Den Helder, Rotterdam, Scheveningen, Terschelling en Vlissingen.
                Gaan we de draad nog eens door, komen ook de zeevaartscholen in Apeldoorn, Texel, Leiden en Harlingen voorbij.
                Mogelijk dat in de 30-er jaren nog een paar meer zeevaartscholen waren, zowel "middelbaar als hoger".

Ik heb mijn school-petembleem niet meer, maar weet nog wel dat het petembleem en de knopen overeenstemming hadden zoals hier geplaatst. (school voor scheepswerktuigkundigen Utrecht)

Als we nu de knoop bekijken uit # 14 zeevaartschool Harlingen (onder), zien we overeenkomst met de pet, het onklare anker.
                Het zou kunnen dat....... echter ik ben er nog niet helemaal uit, daar op de schepen ook leerlingen deel uitmaakten van de bemanning om hun vaartijd te behalen, zonder enige ROT's. (en dan die witte handschoenen).

knoop Harlingen.jpg

De draad:

https://www.dutchfleet.nl/forum/mari...eevaartscholen

Reactie

Petembleem en knopen horen inderdaad wel vaker bij elkaar, Voor zover ik mij kan herinneren (maar ik ben me zeer bewust van de beperkingen van mijn geheugen) was dat ook het geval in Amsterdam waar ik in schooljaar 1974-1975 een mislukte poging deed om SWTK te worden (Zes weken na het begin was ik nog de enige met HAVO in een klas met allemaal VWO-bollebozen). In het bijbehorende internaat aan de Prins Hendrikkade was het dragen van de uniform nog verplicht, overige leerlingen liepen inmiddels in burger op school. Knopen en pet hadden het embleem met het zeilschip. Een paar jaar later lukte het een jongere broer wel in Utrecht maar daar droeg hij geen uniform meer. Of hij dat bij de Nedlloyd nog wel gedragen heeft is mij niet bekend, hij voer zijn stagejaar op de Nedlloyd Fresco tussen Japan en West-Afrika, maar besloot na het halen van zijn diploma door te gaan leren (IT) op de TH Twente en heeft nooit meer gevaren. Zoals bekend ben ik enkele maanden na mijn Amsterdamse avontuur als WEMNT1 bij de KM aangenomen, mocht in 1981 naar de HTS in Den Haag en werd in 1984 alsnog officier.

We hebben dus een lijstje met zeevaartscholen. Nu nog een overzicht van de uniformen (althans knopen en petemblemen) die daar gedragen werden. Cees?

Reactie

Mooi verhaal Paul, bijzonder hoe het in het leven kan lopen.

In mijn jonge jaren (pubertijd) wist ik nog niet wat ik wilde worden.
                    Zeg maar "ik had er toen nog niet zo'n zin in".
                    Zat in Loosdrecht op de padvinderij, Albert Schweitzer groep, waar ik het later nog tot Vaandrig schopte en als verkenner liever hutten bouwde op de Loosdrechtse hei, in de buurt van het voormalige Marine Opleidingskamp en Vliegveld(je) Hilversum.
                    HBS zat er niet in (te speels) dan dus naar de ULO.
                    Dat ging het ook niet worden, dus naar de LTS, kwam wel direct in de 2e klas.
                    Na het 3e jaar werd aangeraden om of electrotechniek of fijnmetaal te gaan doen het 4e leerjaar. ( Er zat bij Hanssepans toch wel wat in )
                    Inmiddels werd ik "gepakt" door de techniek, gestimuleerd door mijn gepensioneerde vader, voormalig machinist bij de Kon. Marine, en besloot met mijn toch wel goede resultaten van de LTS-electro, naar de Hogere Zeevaartschool (SWTK) in Utrecht te gaan.
                    Deze school bood de gelegenheid om dmv een schakelklas van 1 jaar, waar de leerlingen (in burger ) in diverse vakken werden bijgespijkerd, toelatings-examen konden doen voor de AM-opleiding die 2 jaar of BM-opleiding die 3 jaar duurde, in uniform.
                    Dat was aanpoten kan ik je melden, voor zover ik mij kan herinneren, begonnen we met 24 leerlingen en gingen 10 leelingen door na de AM- of BM opleiding.
                    Het bleef trouwens hard werken, om het einddiploma te halen en week-ends "doorhalen" met studeren.
                    Uiteindelijk hebben we met 6 man de eindstreep gehaald, van de groep die begon in de schakelklas.
                    In tegenstelling tot nu, werden vaartijd behalen en terug komen in de schoolbanken voor een hoger diploma / rang ( in burger ) met elkaar afgewisseld.
                    Uiteindelijk mijn volledig B-diploma behaald benodigd om als HWTK te mogen varen op vrachtschepen / tankers en in mijn geval de zeesleepvaart (Smit-Int.), met onbeperkt vermogen.
                    Na 14 jaar van het varen overgestapt naar de offshore, als OIM, waar opleiding en ervaring goed van pas kwamen.

Ik wil maar zeggen: Als het in je zit en de wil is er, kan het allemaal toch nog goed komen

Reactie

USvS Scheepswerktuigkundigen 001.jpg

De knoop van de Utrechtse School voor Scheepswerktuigkundigen, geen embleem van bekend.

In de loop der tijd heb ik van de meeste Nederlandse rederijen en zeevaartscholen een afbeelding in m´n bestanden staan, er is geen naslagwerk van.
                      Vijf jaar geleden heb ik met een bevriende petemblemen verzamelaar afbeeldingen gemaakt van zijn petemblemen en mijn knopen.

Reactie

De Ruyterschool, Vlissingen.jpg

Een van de fraaiste knopen is van de Ruyterschool in Vlissingen, incl. embleem.

Reactie

School voor SWTK's, Utrecht (2).jpg

Even gezocht en gevonden, de knopen nu met embleem ) copyright Cees Schuller

Reactie

j.sprong schreef Bekijk Berichten

Ik heb mijn school-petembleem niet meer, maar weet nog wel dat het petembleem en de knopen overeenstemming hadden zoals hier geplaatst. (school voor scheepswerktuigkundigen Utrecht)

Inmiddels mis ik de door mij geplaatste foto in bericht # 8 en zie daar nu een leeg veld.

tecnisch computer failure (moderatoren )

Reactie

Kaatje De Heus kweekschool zeevaart 001.jpg

De bekende uitvoering van Kaatje, de Kweekschool voor de zeevaart in Amsterdam. De rechter knoop is een zeer oude uitvoering van de oudste zeevaartschool van Nederland.
                              Zo zijn er van meer zeevaartscholen knopen bekend.

Reactie

Working...
                              X