Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Containerschip Valdivia. (Kapitein zit te appen met zijn vriendin­čśé)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Containerschip Valdivia. (Kapitein zit te appen met zijn vriendin­čśé)

    Donderdagmiddag maakte het containerschip Valdivia een ongebruikelijke manouevre en leek het er even op, dat het 179 meter lange schip op het strand van Vlissingen zou vastlopen.

    In de krant:
    "Het is gebruikelijk dat dit soort schepen zijn loods afzet op de Steenbank, ter hoogte van Kapelle.
    Het schip was op weg van Antwerpen naar Finland.
    Er zijn twee manieren om vanaf Vlissingen naar de Westbank te varen. Westrond of via het Oostgat en de Sardijngeul. Dit schip heeft gekozen, op basis van de waterstand en de diepgang, om toch nog via het Oostgat te varen. Maar door de volle ebstroom werd het moeilijk en kwam het schip in de Sardijngeul, buiten de boeienlijn, en dus dichter bij het strand terecht.
    Volgens experts moet het schip over de bodem zijn geschaafd." Einde citaat

    Wat ik dan niet begrijp, is dat de loods al van boord is. Steenbank ligt op 12 zeemijlen van Westkapelle.

    Wel of geen loods aan boord. Ik denk van niet. want anders had de loods bij het afstappen gehoord kunnen worden over de oorzaak.
    I

    Misschien dat de heer De Jong zijn licht kan laten schijnen over deze zaak.

    https://www.youtube.com/watch?v=paT1shUhaxc

    Met vriendelijke groet,
    R81 (Dirk)

  • #2
    Mag ik een klein lichtje laten schijnen Dirk

    Volgens het agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust was er een Vlaamse loods aan boord, en het is niet zeker of er een fout is gemaakt. Het moet een indrukwekkende manoeuvre geweest zijn, die fout had kunnen aflopen. De feiten worden nu onderzocht door de Commissie Nautische Veiligheid Scheldemonden en zoals gebruikelijk, zal na een paar dagen, als de schrik is afgenomen, de loods gehoord worden. Doorgaans gebeurt dit niet direct na het voorval.
    Op het filmpje lijkt het alsof de Valdivia kort vastloopt op een zandbank. Als het even heeft vastgezeten, heeft het schip over de grond geschaafd. In dit geval is het aan de kapitein, de reder en de verzekering om te beoordelen of een onderzoek naar eventuele schade nodig is. Het hoeft dan niet aan de ketting. Het is een ander verhaal als een schip een heel getij aan de grond gezeten heeft. Dan moet het eerst gecontroleerd worden of het verder mag varen.
    Afgelopen zomer vond een soortgelijk incident plaats. DeBonny River van de Zwijndrechtse baggeraar Deme, voer toen ook vlakbij en veroorzaakte een twee meter hoge vloedgolf.
    De Valdivia vaart onder Portugese vlag en ik neem aan dat het een Portugese kapitein is.
    Mijn ervaring is dat Portugezen en Spanjolen goede zeelui zijn.
    Een appende kapitein of slapende stuurman (is ook al genoemd) wil er bij mij niet zo in bij een linke situatie als deze, de loods kan dit melden aan de reder, en dat weten de heren op de brug.
    Nederlandse collegaÔÇÖs van de Rijkswaterstaat spreken over een stevige ebstroom.
    Afhankelijk van het schip en de positie van het schip in de vaarweg kunnen de interferentiepieken ( de samen- of tegenwerking van verscheidene golven op dezelfde tijd en plaats ) samenvallen met de haalgolf. Dan wordt de kracht van de haalgolf nog groter. In de Sardijngeul zijn deze effecten extra sterk doordat de geul voor de zeeschepen daar smal en ondiep is.
    De combinatie van het wegtrekkende water gevolgd door een haalgolf is de oorzaak van de overlast op het strand. De haalgolf plant zich namelijk langs het strand voort met de vaarsnelheid van het schip. En dat kan zo snel zijn, dat badgasten er door verrast worden.

    Vriendelijke groet, Hans.

    "Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

    Reactie


    • #3
      waarom niet achteruitgeslagen toen de kust naderde?

      Reactie


      • #4
        joop heus schreef Bekijk Berichten
        waarom niet achteruitgeslagen toen de kust naderde?
        Een schip van deze grootte (Gross Tonnage: 17360, Lengte 179 meter) ligt niet zomaar stil en als je dan al in de vaargeul ligt met heel veel stroming, roep je nog meer problemen op je af.
        Daarbij komt dan ook nog, dat de druk op het roer enige tijd weg is en dan ben je een speelbal van de sterke stroom.
        Dit schip is redelijk modern en zal een verstelbare schroef ( Variable-pitch ) hebben en het kost toch enige tijd om van vooruit naar achteruit te slaan.
        Bij een "omkeerbare motor" kost het nog meer tijd.
        Ik kan mij goed voorstellen, dat in de vaargeul met veel stroming gekozen is om door te gaan (je moet wel) en misschien wel een "tandje er bij" om meer druk op het roer te krijgen om de koers te corrigeren.
        Vriendelijke groet, Hans.

        "Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

        Reactie


        • #5
          Geachte heer Sprong,
          Dank voor uw duidelijke uitleg. Ik zal de Zeeuwse krant / Maritieme nieuwsgaring Zeelandnet, voor wat betreft dit onderwerp goed in de gaten houden. Zeer interessant om te vernemen, wat de Vlaamse loods over dit voorval te vertellen heeft. Met name de keuze van de te volgen route naar de Steenbank.
          Gelukkig is het allemaal goed afgelopen.
          Met vriendelijke groet,
          R81 (Dirk).

          Reactie


          • #6


            route.jpg

            De route van het containerschip Valdivia vastgelegd door AIS Marinetraffic.


            valdivia.jpg

            Foto: Politie Zeeland-West-Brabant

            Vriendelijke groet, Hans.

            "Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

            Reactie


            • #7
              Schepen varen vlak langs de Walcherse kust, vooral bij Vlissingen.
              Is hun route - de vaargeul Oostgat - nog langer verantwoord. Ondanks de discussie over (het gebruik van) het Oostgat is er nog geen onderzoek naar gedaan.
              De mening van kapiteins en loodsen is ook belangrijk: zien zij het nog zitten om met grotere schepen door deze geul te gaan? Er is een andere route naar het noorden, maar die is twee keer zo lang. Feit is dat dit tijd en dus geld kost, en het de natuur veel zwaarder belast.
              De Duitse onderzoeker Alexander Kleber, verbonden aan de Ruhr-Universiteit in Bochum, doet er momenteel onderzoek naar. Onderdeel daarvan is een online enquête die iedereen die wel eens op de Walcherse stranden komt, kan invullen.
              Het complete onderzoek moet in de zomer van 2022 klaar zijn. Kleber verwacht niet dat zijn conclusies tot complete sluiting van het Oostgat zullen leiden. Maar de GNA heeft hem wel verteld dat in de toekomst mogelijk nagedacht zal worden over het afsluiten ervan voor bijvoorbeeld de grootste schepen.

              https://www.pzc.nl/zeeuws-nieuws/sch...voor~ad2fc893/

              Bron: PZC. / zeeuws-nieuws.
              Vriendelijke groet, Hans.

              "Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

              Reactie

              Working...
              X