Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Koopvaardij der koninklijke marine?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Koopvaardij der koninklijke marine?

Ik vroeg mij weer eens wat af

De Koninklijke marine kent een eigen Koopvaardij embleem namelijk een margrietje in een ruitvorm en later nog twee gekruiste kanonnen met een margrietje tevens een petembllem met 2 lauwertakken en een margrietje. Nu heb ik altijd gedacht dat de koopvaardij een zuiver civiele aangelegenheid was. Ik ben daar blijkens fout mee. Maar dan vraag ik mij toch af hoe ik de Koninklijke marine welke toch een zuiver militaire aangelegenheid is moet zien in verband met de door de KM gebezigde koopvaardij?

Koopvaardij kanonnier

Hallo Fred,

Dat waren zeevarende die een kanonniers opleiding hebben gehad.

Theo.

Reactie

Hallo theo.

Dat verklaard het een beetje. maar waren er dan na 2 W.O nog kanonnen aan boord van Koopvaardij schepen?
      De emblemen waar ik over spreek zijn zo 1960 ingevoerd en ongeveer tot 1980 gedragen. je ziet ik ben er nog niet helemaal uit. Komt bij dat volgens mij het embleem met e ruit niet zo veel met een kannonier te maken heeft.

Reactie

Koopvardij kanonnier.

Hallo Fred,

Toen ik in 1959 op Hollandse Rading in dienst kwam, waren ze daar ook in opleiding.
        Verder weet ik er niets van.

Gr. Theo.

Reactie

Bedankt in ieder geval. We wachten maar even af of ieman nog nadere info heeft

Reactie

"fasint" wrote: De emblemen waar ik over spreek zijn zo 1960 ingevoerd en ongeveer tot 1980 gedragen. je ziet ik ben er nog niet helemaal uit.
            In ieder geval werden er op Fort Erfprins in de zestiger jaren nog les gegeven aan koopvaardij-kanonniers. Deze vielen uiteraard geheel uit de toon op het strenge Fort Erfprins. Het was voor hun een weekje uit en een beetje knallen. En wie deed hun wat, ze waren toch 'burgers'.

In de mid jaren zeventig heb ik op Huisduinen de opslagkisten moeten kanabaliseren omdat de koopvaardij niet meer geacht werd een kanon aan boord te krijgen, onderhouden of te repareren. (één van de drie, ik weet het niet.)
            Nooit in die kisten kunnen ontdekken voor welke schepen en/of geschut het bestemd was. Allemaal top-gereedschap wat helemaal geconserveerd was met een dikke laag wax. (t/m het kleinste schroevendraaiertje)

Alles ging regelrecht de schroothoop op van de Domeinen. Toendertijd ook op Huisduinen.

Reactie

het is zo dar de koopvaartdij niet echt een onderdeel of tak van de marine was
              het geen wat ik er van weet is dat alle koopvaardijschepen wel werden getracht hun vaderland te beschermen en daarom kregen ze een kanon of ander geschut aan boord maar dit werd echter niet gebruikt voor tactische of maritieme doeleinden

Reactie

dacjt ik ook, maar waarom worden deze emblemen dan wel op een Marine uniform gedragen en dat tot ver in de jaren zeventig?

Reactie

Ooit heeft iemand mij verteld dat de SS Rotterdam uitgerust was met luchtafweergeschut. Dit zou in noodgeval gemonteerd kunnen worden, maar was steeds aanwezig aan boord.

Klopt dit?

Mvg,
                  Frederic
                  Mvg,
                  Frederic Logghe
                  Webmaster MaritimeDigital Archive

Reactie

"Frederic" wrote: Dit zou in noodgeval gemonteerd kunnen worden, maar was steeds aanwezig aan boord.
                    Er waren vele schepen die op de plaats die was aangewezen om een kanon/zware mitrailleur te plaatsen verstevigd waren met bv. een zwaardere dekplaat die goed verankerd was ed.
                    Het geschut kwam pas aan boord in tijden van ernstige spanning (mobilisatie?). Ik heb nog nooit gehoord dat het geschut reeds aan boord was.

Reactie

Als bijlage maar eventjes de bedoelde emblemen.

--
                      IMG_2156m.jpg

Reactie

als het goed is heeft dit niet veel met de koopvaardij te maken omdat de koopvaardij eigenlijk appart stond tegen over de marine maar daaren tegen had de koopvaardij wel emblemen die op die van de marine leken of ermee in verband stonden

Reactie

Ik heb wel op de Rotterdam gevaren, en ook op verschillende Van Ommeren schepen. Die dek verstijving was inderdaad aanwezig op de bak en by de otterdam ook op het achterschip. Het bestond voornamelijk uit een rozet plaat verzwaring, dubbele stringers en voeten voor extra stutten.

Ik heb ooit gehoord dat de overheid subsidie gaf tijdens de bouw, en dat dit dan een tegenprestatie zou zijn.

Het pet embleem op de foto is het algemene koopvaardij officiers embleem. Dit heeft niets met de marine te maken. Diverse reders hadden geen huisuniformen, dus werden deze petemblemen gebruikt.

De mouwemblemen konden door zowel koopvaardij als marine mensen gedragen worden. Ieder jaar moesten een aantal koopvaardij mensen toch de dienst in. De opleiding koopvaardij kannonier en koopvaardij konstabel maakten deel uit van die opleiding. Ik heb slechts eenmaal een gepenioneerd bootsman van de HAL met zo'n embleem gezien.

Reactie

"peter" wrote: als het goed is heeft dit niet veel met de koopvaardij te maken omdat de koopvaardij eigenlijk appart stond tegen over de marine maar daaren tegen had de koopvaardij wel emblemen die op die van de marine leken of ermee in verband stonden
                            ja en daar zit hem dus precies mijn probleem. Deze emblemen vind je tot de jaren 80 terug in de marine voorschriften en zijn dus Emblemen van de KM die in het ruitje brevetten en DVO"s thuishoren. Ze worden omschreven als zijn de koopvaardij en koopvaardij kannonier

Reactie

heb laatst foto's gezien en die waren van pet emblemen van de koopvaardij nu blijkt dat de emblemen voor de rest het zelfde waren als bij de marine allen dat er vaak nog een rederijsymbool in het embleem verwerkt was of ergens anders in het uniform was opgenomen

Reactie

Working...
                              X