Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Hotelschip Soerabaja

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Hotelschip Soerabaja

    De volgende foto vermeld aan de achterzijde de volgende informatie.
    m.s."Sophie" na het van stapelloopen 23-1-1937 Hoofdkantoor van scheepvaart order no. N148.
    Het m.s. Sophia is mij onbekend, maar het vaartuig op de achtergrond (zie deelvergroting 2e afbeelding) lijkt mij een schip van de Gouvernements marine
    Op de romp is de tekst "Hotelschip Soerabaja" te lezen.
    Wie kan mij meer vertellen over deze beide vaartuigen
    Dirk

    Hotelschip-Soerabaja_a.jpg

    Hotelschip-Soerabaja_aa.jpg

  • #2
    Re: Hotelschip Soerabaja

    De Zeven provincien is na de muiterij naar Soerabaja gebracht en heeft daar de naam Soerabaja gekregen omdat het schip "de oorspronkelijke naam niet meer waardig was." Het is bij de Japanse aanval in 1942 roemloos aan zijn eind gekomen.
    De vorm van het hotelschip Soerabaja kan ik echter niet in overeenstemming brengen met de oude Zeven.
    Bob R.

    Reactie


    • #3
      Re: Hotelschip Soerabaja

      Hallo de ouwe Zeven provincieen lag toch in de jaren eind 1940 begin 1950 in gezonken toestand in het Ooster of Wester vaarwater Bij Soerabaya .je zag alleen nog wat bovenbouw Gr .Ben

      Reactie


      • #4
        Re: Hotelschip Soerabaja

        Dit is duidelijk een schip dat tot de Gouvernementsmarine behoorde.

        Mataram of Serdang???

        Reactie


        • #5
          Re: Hotelschip Soerabaja

          waar is eigelijk mijn verhaal gebleven betreffende dit schip ? nou ja zoek het weer weer eens op mischien staat het nog ergens

          Reactie


          • #6
            Re: Hotelschip Soerabaja

            Verhaal????

            vertel, vertel, ... ik wil het weten!

            Reactie


            • #7
              Re: Hotelschip Soerabaja

              Even uit mijn hoofd//

              De Hr.Ms. Mataram was een instructie /hotelschip voor de inlandse schepelingen en tot 1927 in dienst geweest

              de Hr.Ms.Serdang was verbouwd in 1921 tot mijnenlegger / torpedowerkschip en heeft volgens mij altijd een donkere kleur gehad en kon het schip watervliegtuigen meenemen ,tevens had de Serdang windkapjes over de patrijspoorten. dit schip heeft dienst gedaan tot aan 1942

              voor verdere gegevens zou ik even moeten zoeken. maar denk dat de foto van na 1927 -1942

              Dacht de marinewerf te herkennen aan de oedjong

              Hotelschip-Soerabaja.jpg

              Reactie


              • #8
                Hotelschip Soerabaja

                Goeie middag Ik zat al mijn oude berichten nog eens te lezen tot ik ook hier bij de Soerabaja kwam.Het gaat over de Zeven Provincieen.Toen ik in 1950/1951 in Indie was moesten we vanuit Soerabaja altijd door het Ooster of Westervaarwater naar de Java zee als ik het goed heb.Nu lag daar een wrak waarvan een gedeelte van de brug en schoorsteen boven water uitkwam.Er werd mij toen verteld dat dat het wrak van de Zeven was.Ik heb in deze topic eigenlijk nooit een antwoord hierover gehad.Nu bij het herlezen kwam de vraag weer boven water.Is hier en antwoord op?
                Groetjes .Ben

                Reactie


                • #9
                  Soerabaja..... Hotelschip?

                  Hotelschip: Lijkt op Hoofdinspecteur Zeeman. 5.3.42 verloren te Tjiatjap. Zwart vaartuig op voorgrond mogelijk hulk lichtschip? Opleidingschip Soerabaja (soms Soerabaia) gelijk met onderzeeboot K VII verloren in marinebasin te Soerabaja 18.2.42. Ben benieuwd naar verdere reacties.

                  Reactie


                  • #10
                    hr.ms. Soerabaja

                    Op 18-02-1942 gezonken voor de haven ingang te Soerabaja na een Japanse luchtaanval,later door de Japanners gelicht in 1944 en als batterijschip gebruikt ,1945 door de Japanners laten afzinken in het westervaarwater .
                    Het schip ligt er nog steeds op 5 mijl van het djarnocangrif,laatste rustplaats van de oude Zeven Provinciƫn .

                    Reactie

                    Working...
                    X