Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Petembleem gouvernements marine

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Petembleem gouvernements marine

    Hoi Zeelui,

    Ik tracht nu al rijden er achter te komen welke nu het petembleem van de voormalige Gouvernemets marine is! Is dit nu een anker met een kroon, of een sierletter W met een kroon in lauwerkrans. Wie o Wie weet het?

    Mvg

    Fred

  • #2
    pet embleem

    het embleem van de GM is als volgt samengestel: een goude borduursel, bestaand uit een gekroonde W omgeven door eikenloof. (Besluit GG dd. 8 januari 1880) Het embleem is veeol ouder. Gekroonde W betekend dat de drager behoord tot het Europese Bestuur. het embleem is ontstaan in de regeringsperiode van Koning Willem I


    --
    embleem_gm.jpg
    In time of War, but not before,
    God and the Sailor we adore ashore.
    Buth when War is over and Peace remitted,
    God is forgotten and the Sailor quited.

    Reactie


    • #3
      Petembleem Nederlandsche Stoomvaardiens.jpg

      Petembleem Officier machinist Marine stoomvaartdienst

      Reactie


      • #4
        Even een kleine opmerking. De functie van officier machinist bestond als zodanig niet. Er was maar een die deze functie voor de oorlog bekleedde, ene Boerke. In 1948 werd het korps marine stoomvaart dienst het korps technische dienst. Zij behielden dezelfde distinctieven als de marine stoomvaart dienst.

        Reactie


        • #5
          Petembleem.

          Deze draad gaat over: "Petembleem gouvernements marine".

          Misschien is de foto van het petembleem (bericht # 3) van een Officier Marine Stoomvaartdienst (Kon.Marine), of van een Officier Machinist in de periode daarvoor.
          In 1923 werden de Off. Machinist, Off. Marine Stoomvaartdienst.

          Bij deze: http://www.dutchfleet.nl/showthread....en-(1825-1949)
          Vriendelijke groet, Hans.

          "Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

          Reactie


          • #6
            Zomaar wat krantenartikelen die niet in overeenstemming zijn met het voorgaande

            ddd_010133842_mpeg21_p004_image.jpg

            Nieuws van de dag Nederlands Indië 08-04-1904

            ddd_011122685_mpeg21_p003_image.jpg

            Soerabaijas Handelsblad


            ddd_010862978_mpeg21_p002_image (1).jpg

            Reactie


            • #7
              echie schreef Bekijk Berichten
              [CENTER]Zomaar wat krantenartikelen die niet in overeenstemming zijn met het voorgaande

              Nieuws van de dag Nederlands Indië 08-04-1904
              Echie, in die periode was de "opzet" van MK-personeel totaal anders dan in latere jaren.

              Rond 1904: Adsp. mach / Adjunct mach / machinist / Hoofd mach. / Officier machinist 2e-1e klas.
              Rond 1917: Adsp. mach / Off. machinist 3e, 2e, 1e klas. (enz).
              Rond 1923: Adelborst v/d M.S.D / Officier v/d M.S.D der 3e-2e-1e klasse (enz).
              Vriendelijke groet, Hans.

              "Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

              Reactie


              • #8
                Hans ; zou het verschil kunnen zitten in de Koninklijke Marine en de Gouvernements Marine ?
                De advertenties dragen toch wel een officieel karakter.

                Hier nog wat advertenties door de jaren heen.


                Het Nieuws van de dag voor Nederlands Indië 07-04-1937

                Hartelijke Groeten Echie

                Reactie


                • #9
                  Nog wat aardige plaatjes.

                  Reactie


                  • #10
                    .Even uit mijn hoofd: De marine stoom vaart dienst werd echt wel in 1948 Korps technische dienst. Niet eerder niet later. Het korps machinisten (monteurs) was een heel ander verhaal. Dat was een op zichtzelf staand korps die los stond van de Marine stoomvaartdienst. En dat korps kende maar een officier en dat was de eerder genoemde Boerke. Hij droeg dan ook niet het korpsembleem van de MSD maar dat van de latere techneuten. De gekruiste bliksemschichten.

                    Reactie


                    • #11
                      Dr.Ebb schreef Bekijk Berichten
                      Even een kleine opmerking. De functie van officier machinist bestond als zodanig niet. Er was maar een die deze functie voor de oorlog bekleedde, ene Boerke. In 1948 werd het korps marine stoomvaart dienst het korps technische dienst. Zij behielden dezelfde distinctieven als de marine stoomvaart dienst.
                      Maar even zo omdat ik mijn eigen bericht niet kan verwijderen. De officieren machinist zijn de officieren van de tot 1948 bestaand korps Marine stoomvaart dienst. De monteurs waren alle schepelingen monteur met aan het roer de latere officier monteur Boerke.

                      Reactie


                      • #12
                        Koninklijke Marine en Gouvernements Marine.

                        Ik denk dat er 2 dingen hierboven betreffende MK personeel door elkaar lopen, t.w. officieren machinekamer bij de Koninklijke Marine en Gouvernements Marine.

                        Bij de Kon. Marine is denk ik dit: http://www.dutchfleet.nl/showthread....en-(1825-1949) "luid en duidelijk". : (scrollen naar bericht # acht).

                        P.S. Onze berichten # 11 en # 12 hebben elkaar gekruist Dr. Ebb (Sorry)

                        In bericht # 4 van Dr Ebb, lees ik : De functie van officier machinist bestond als zodanig niet. Er was maar een die deze functie voor de oorlog bekleedde, ene Boerke.
                        Dan heeft Dr Ebb het (denkelijk) over de Gouvernements Marine.

                        Bij (onze) Koninklijke Marine, waren er wel (veel) meer officieren machinist, vogens "De Ingenieur" van mei 1918 en "Marineblad" uit 1916. (dit is slechts een kleine greep).

                        Kon Besluit.png

                        Even scrollen, daar wordt KJ Metz genoemd.

                        Off. machinist.png
                        Last edited by j.sprong; 9th March 2016, 13:24.
                        Vriendelijke groet, Hans.

                        "Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

                        Reactie


                        • #13
                          Dr.Ebb schreef Bekijk Berichten
                          De monteurs waren alle schepelingen monteur met aan het roer de latere officier monteur Boerke.
                          Dr Ebb, bedoel je met de monteur(s) de (latere) electro-monteurs
                          Want de onder-officieren in de machinekamer, werden machine-drijver 1e en 2e klas en later, vanaf 1924 ook machinist genoemd,

                          Dit, omdat als we het over monteurs hebben, electro-monteurs bedoelen, wat toch weer een ander dienstvak is dan machinist.
                          Vriendelijke groet, Hans.

                          "Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

                          Reactie


                          • #14
                            Rijks Stoomvaartdienst, Marine Stoomvaartdienst, Machinisten, Technische Dienst, zijn de achtereenvolgende benamingen voor en vergelijkbaar met WTK ter koopvaardij. Zij zijn vooral belast met de zorg voor platform en voortstuwing.
                            Monteur, Elektromonteur, Elektrotechnische Dienst zijn van de energie (elektoverij). Pas in de jaren '60 op officiersniveau samengevoegd onder de TD. Ook na 1978 blijft het onderscheid voor manschappen en onderofficiersniveau: resp. TDW en TDE. Officieren van Elektrotechnische dienst behielden hun korpsnaam maar waren belast met de Wapentechnische Dienst. In 2013 zijn de officierskorpsen T en E gefuseerd tot TD.

                            Gouvernementsmarine is een aparte organisatie, los van de KM, in onze voormalige Oost. Deze civiele instantie was belast met het vervoer in de eilandenrijke Gordel van Smaragd. Hier droegen alle officieren het petembleem met de gekrulde W. Voor zover ik weet hadden machinisten daar geen eigen embleem.
                            "Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
                            "Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
                            ..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
                            https://duurzamehuizenroute.nl/wonin...s-1905-veendam

                            Reactie


                            • #15
                              Paul,

                              Klopt. Er was een dienstvak machinisten maar dat waren uiteraard schepelingen. Je had ook nog een brevet machinist/ machine drijver. een complexe en verwarrende materie. Een ding weet ik welzeker en dat is dat de MSD in 1948 Korps technische dienst werd. (K.B van 1 oktober 1948 no 76) Gevolgd in 1950 door een geheel nieuw korps namelijk dat van de Electro technische dienst.(K.B. van 10 juni 1950 no 26) Omdat dit een korps betreft konden hierin uiteraard alleen maar officieren worden geplaatst. Curieus is wel dat de Tandartsen en Apothekers niet geplaatst werden bij het korps officieren van gezondheid maar in eerste instantie bij het korps speciale diensten. Het heeft in de jaren vijftig tot een hoop verwarring en wijziging op wijziging geleid.

                              Reactie

                              Working...
                              X