Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Een raadplaat waarvan ik het antwoord niet weet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Een raadplaat waarvan ik het antwoord niet weet

    Op een Russische site een foto gezien van een voor mij onbekend schip, het lijkt Nederlands, veel mensen aan boord, ook in tropentenue.

    Welk schip is dit ?

    73c948967001.jpg

    Alles zo'n beetje doorgespit van de Bathurst class tot . . .

    met vriendelijke groet
    Johan Koerts

  • #2
    Doet mij sterk denken aan de "Arend" van de Nederlandse Gouvernementsmarine.
    Ik zal er in de volgende week even verder naar zoeken.
    Met groet - H@ns

    Reactie


    • #3
      Opiumjager Arend

      Bedankt H@ns,

      Het lijkt erop dat je gelijk hebt, nog even gegoogled en ziedaar :

      Arend.jpg

      De Arend lijkt kleiner als ik had gedacht op de eerste foto.


      met vriendelijke groet
      Johan Koerts

      Reactie


      • #4
        Nou, dat scheelt me volgende week toch weer wat zoekwerk!
        Ik was nog niet 100% zeker, en mijn geheugen is ook niet meer wat het geweest is.
        Met groet - H@ns

        Reactie


        • #5
          Vond een paar mooie plaatjes en wat info, die ik jullie niet wil onthouden.
          Het moeilijke werk was reeds gedaan door H@ns,

          Hr. Ms. Arend (Bron: Go2War2).

          Op 8 juni 1929 overviel de Venezolaanse rebel Rafael Simon Urbina het Waterfort in Willemstad, Curaçao. Hij maakte samen met zijn handlangers 200 geweren, 4 mitrailleurs en de gouvernementskas buit. Het optreden van Urbina opende in Nederland de ogen voor het feit dat hier een deel van het koloniale gebied onbeschermd lag. De Nederlandse regering stuurde snel een marineschip in de vorm van de torpedobootjager Hr. Ms. Kortenaer met een detachement mariniers. De Kortenaer kon echter niet permanent gestationeerd worden in Willemstad en in afwachting van het nieuwe, vaste stationschip Hr. Ms. Johan Maurits van Nassau, werd de nieuwe opiumjager Arend als flottielje vaartuig in dienst gesteld bij de Koninklijke Marine. Van 16 januari 1930 tot 4 augustus 1931 fungeerde Hr. Ms. Arend als stationschip in de West. Pas op 10 april 1935 vertrok de opiumjager naar Nederlands Oost-Indië en kwam het schip onder de vlag van de Gouvernements Marine.

          Samen met de kanonneerboot Hr. Ms. Soemba werd de Arend vanaf 1936 vaak ingezet als bewakings- en patrouillevaartuig in het oostelijke deel van de Indonesische archipel. Vanaf 1 september 1939 werden de zusterschepen Hr. Ms. Arend en Hr. Ms. Valk belast met de bewakingsdienst Grote Oost. Er werd geopereerd vanuit Ambon in samenwerking met de Marine Luchtvaart Dienst (MLD). Een dag na de Japanse aanval op Pearl Harbor, die op 7 december 1941 plaatsvond, verklaarde Nederland de oorlog aan Japan. Vanaf dat moment werd de Arend, met gezaghebber F.J. Somers, ontlast van de bewakingstaken en belast met het escorteren van koopvaardijschepen vanuit Tandjong Priok. Om te voorkomen dat het schip in Japanse handen viel werd het op 1 maart 1942 in Tandjong Priok tot zinken gebracht door de eigen bemanning. In april 1943 werd het wrak van de Arend op last van de Japanners gelicht en naar Soerabaja gesleept. Daar werd het vaartuig gerepareerd en werden de ketels vervangen door twee Japanse Kampon RO oliegestookte ketels. Op 31 juli 1944 werd de Arend in Japanse dienst gesteld als patrouilleboot PB-108 en ingezet als konvooibegeleider en bewakingsvaartuig. Op 28 maart 1945 werd het schip voor de kust van Zuid-Celebes aangevallen door zeven Amerikaanse B-24 Liberator bommenwerpers en met vijf treffers tot zinken gebracht. Hierbij kwamen 69 Japanse en Indonesische bemanningsleden om het leven.

          Hr. Ms. Arend keert terug uit de West. / Hr. Ms. Arend in 1930.

          2102120127192258g.jpg 3413120127191910g.jpg

          De snelle stoomschepen Arend en Valk werden in 1929 gebouwd in Rotterdam. De schepen waren bestemd om onder de vlag van de Gouvernements Marine ingezet te worden ter bestrijding van de opiumhandel in Nederlands Oost-Indië. De nieuwe schepen moesten de oude opiumjagers Argus en Cycloop uit 1893 vervangen.
          Vriendelijke groet, Hans.

          "Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

          Reactie

          Working...
          X