Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Gouvernementsstoomschip 'Sirius'

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Gouvernementsstoomschip 'Sirius'

    Een artikel uit het HET SCHIP het '14-daagsch' Tijdschrift voor Scheepsbouw en Scheepvaart
    Het 5e jaargang nummer 6 datum 23 maart 1923
    Toen 'kleine' werven nog bouwden voor de overheid

    Cees
    --
    HetSchip230323.67.jpg

    HetSchip230323.68.jpg

    HetSchip230323.69.jpg

  • #2
    Re: Gouvernementsstoomschip 'Sirius'

    Cees, geweldig interessant deze "inside look" van oude, en vaak vergeten schepen. Zoveel anders dan dat nu schepen gebouwd worden. Heb je ook nummers die aandacht besteden aan passagiersschepen ?

    mvrgr Hans.

    Reactie


    • #3
      Re: Gouvernementsstoomschip 'Sirius'

      Beste Hans

      Het blad gaat hoofdzakelijk over niet
      marineschepen en zeker ook passagiersschepen
      ik weet alleen niet of er veel interesse voor is
      maar dan zou ik in 1919 kunnen beginnen als
      ode aan de scheepsbouw in de periode tussen
      de 2 wereldoorlogen (interbellum)

      Cees

      Reactie


      • #4
        Re: Gouvernementsstoomschip 'Sirius'

        Gouvernementsschepen van het type Sirius

        De Eerste Wereldoorlog had geleid tot een explosieve ontwikkeling van de techniek. Schepen van het type Aldebaran, zoals de Bellatrix, de Canopus en de Deneb, waren producten van de beproefde vooroorlogse opvatting. De naoorlogse tijd stelde echter hogere eisen, waardoor de uitvoering van de schepen moderner werd. De nieuwe zusterschepen Sirius en Wega waren dan ook wat groter van tonnage en afmetingen en waren uitgerust met een radiostation, een koelinrichting voor vers vlees en groenten en een moderne elektrische installatie.

        Technische gegevens

        Bouwwerf: IJselwerf te Gorinchem, 1922
        Grootste lengte: 55,64 meter
        Grootste breedte: 9,54 meter
        Diepgang: 3,3 meter
        Waterverplaatsing: 1.018 ton
        Machine-installatie: 1 x triple expansie stoommachine
        Machinevermogen: 916 pk
        Maximale snelheid: 12 knopen
        Bemanning: 54 koppen
        Bewapening: 1 x 7,5cm kanon

        Hr. Ms. Sirius

        De Sirius werd op 1 april 1923 in dienst gesteld van de Gouvernements Marine en gestationeerd in Tandjong Priok. In de jaren `30 werd de Sirius stationschip te Makassar. Vanaf de militarisering in 1939 werd Hr. Ms. Sirius, onder commando van gezaghebber C. Hokke, vervangen door Hr. Ms. Gemma. Daarna werd de Sirius toegevoegd aan Hr. Ms. Bellatrix ten behoeve van de bewaking van Straat Soenda. De twee schepen patrouilleerden bij toerbeurt en lagen daarom de helft van de tijd in Tandjong Priok. Op 26 februari 1940 kreeg Hr. Ms. Sirius de beschikking over een 7,7mm mitrailleur tegen luchtdoelen. Op 19 februari 1942 werd de Bewakingsdienst West-Java in het leven geroepen en de Sirius ging hier deel van uitmaken. Op 28 februari lag Hr. Ms. Sirius, samen met Hr. Ms. Reiger in de Bantam-baai waar de schepen vier maal bestookt werden door Japanse bommenwerpers. Door een near miss werd de Sirius aan bakboord getroffen door een groot aantal bomscherven. In het begin van de avond werd de Sirius onder stoom gebracht en gezaghebber Hokke maakte aanstalten om de haven van Tandjong Priok binnen te varen toen de schepen in een zoeklicht gevangen werden en met kanonvuur bestookt werden. Omdat zijn schip bovendien omgeven werd door lichtkogels, die door vliegtuigen afgeworpen werden, besloot Hokke de Sirius aan de grond te zetten en de buitenboord kleppen te openen. De bemanning kon wadend door de modder de Java-wal bereiken en kon ontsnappen naar Batavia, waar zij de volgende dag aankwamen.

        Reactie


        • #5
          Re: Gouvernementsstoomschip 'Sirius'

          Beste Cees,

          Je hebt er in ieder geval al 1 fan voor, maar ik denk dat velen het best wel interessant "leesvoer" zullen vinden. Scheepsbouw technisch zijn er in die jaren belangrijke ontwikkelingen geweest. Zoals putih al zegt, van de naoorlogse (WWI) moderniseringen, tot ontwikkeling in 1939 van s'werelds snelste motorschepen en bekendste designs van bijvoorbeeld "Oranje" en "Nieuw Amsterdam". Ik kijk er al naar uit !!

          Beste Putih,

          Je gebruikt voor het gouvernementsschip Sirius de prefix HrMs, maar ik vraag mij af of deze schepen dit wel hadden. Naar wat ik begrepen heb is dit voorvoegsel enkel bedoeld voor de schepen van s'lands zeemacht. De schepen waren bemand door burgers en niet of nauwelijks bewapend.

          Hans

          Reactie


          • #6
            Het voorvoegsel Hr.Ms. mochten de schepen voeren nadat ze waren gemilitariseerd (1942?)
            Aanvankelijk was men daar nogal trots op, maar toen de oorlogsdreiging toenam en de bemanning zich realiseerde dat men nu ook onder militaire tucht stond daalde het enthousiasme...

            Reactie


            • #7
              Bij het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog in Europa, op 1 september 1939, werd de Gouvernements Marine gemilitariseerd. Officieel kwam de gehele Dienst van Scheepvaart onder bevel van de Commandant Zeemacht (CZM) te staan. De witte schepen waren vanaf dat moment Harer Majesteitsschepen en werden in marinegrijs overgeschilderd. De rangen van de officieren werden gelijkgesteld met die van de marine waardoor een gezaghebber van de Gouvernements Marine gelijk gesteld werd met een luitenant-ter-zee der eerste klasse van de Koninklijke Marine. Een eerste officier en een hoofdwerktuigkundige werden gelijk gesteld met de rang van luitenant-ter-zee der tweede klasse en een 2e en 3e officier en een 2e en 3e werktuigkundige met een luitenant-ter-zee der derde klasse. De inheemse schepelingen behielden hun civiele rangen en taken. Ook behielden alle leden van de gemilitariseerde Gouvernements Marine hun eigen civiele ambtskostuum, maar ze droegen vanaf 1 september 1939 het militarisatie kenteken in de vorm van een oranje katoenen band om de linkerbovenarm. De Gouvernements Marine betekende voor de Koninklijke Marine een enorme directe aanwinst, niet vanwege de militaire capaciteiten, maar om de plaatselijke nautische kennis en ervaring.


              Er is veel minder bekend over de rol die de schepen van de gemilitariseerde Gouvernements Marine hebben gespeeld tijdens de Tweede Wereldoorlog dan over de rol die de schepen van de Koninklijke Marine hebben gespeeld. Net als de Koninklijke Marine beschikte de Gouvernements Marine over veel te weinig schepen die eveneens vaak oud waren en nauwelijks over luchtafweer beschikten. Toch gingen de gemilitariseerde schepen van de Gouvernements Marine, net als die van de Koninklijke Marine, de ongelijke strijd aan met een oppermachtige vijand en hun ondergang tegemoet. De van oorsprong civiele bemanningsleden waren net zo trouw aan Koningin en Vaderland als de militairen van de marine. Niet alleen de Hollandse officieren, maar zeer zeker ook de gemilitariseerde inheemse schepelingen hadden zich uitstekend geweerd tot het bevel van de Commandant Zeemacht bekend werd: “ontkomen naar Australië of Ceylon of de schepen vernietigen zodat zij niet in handen van de vijand kunnen vallen”.

              Bron: Go2War2.
              Vriendelijke groet, Hans.

              "Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

              Reactie

              Working...
              X