Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Gouvernements Marine (GM)

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Gouvernements Marine (GM)

Het is jammer dat er geen website bestaat van de Gouvernements Marine (GM), anders had ik
    bijgaande foto's daar wel kunnen aanbieden. In "foto van de week: #62" kwam de GM al ter
    sprake, zodat ik hier de gelegenheid aangrijp om mijn kleine verzameling plaatjes van de GM
    in een aparte draad te plaatsen.

De bronnen van deze plaatjes zijn heel divers (tijdschriften, private collectie) en ik weet
    ook niet altijd zeker of de naamgeving wel correct is. Verder bezit ik jammer genoeg ook
    geen verdere informatie over deze schepen. Er bestaan hierover een stel goede boeken, maar
    in de Centrale Bibliotheek van Rotterdam zijn die voortdurend uitgeleend. Wie dus hierover meer
    weet te vertellen, wil ik bij deze uitnodigen dat hierbij te doen...
    --
    GM HrMs Java.jpg

GM HrMs Makassar.jpg

GM HrMs Siboga.jpg

GM HrMs Soembawa.jpg

GM HrMs Van Doorn1.jpg

GM HrMs Van Doorn2.jpg

GM HrMs Van Gogh.jpg

GM Onbekend.jpg

GM ss Arend.jpg

GM ss Fomalhaut in baai van Amboina.jpg

GM ss Fomalhaut.jpg

GM ss Pionier op de Van Gelderrivier.jpg

GM ss Valk.jpg

GM ss Zwaluw tijdens Lorentz Expeditie.jpg
    groet, Rob

Gouvernements Marine

Rob,

Altijd leuk, plaatjes uit het oude Indië. Mijn bijdrage bij je verzoek om wat toevoegingen, foto voor foto voor het gemak.

Java Dit is vermoedelijk een opname uit 1905, want daarvoor had zij nog haar oude zeiltuigage, pas in 1906 naar
    de GM. Is hier dus Hr.Ms. Voor alle duidelijkheid, pas in 1939 zijn de schepen van de GM "gemilitariseerd", en kregen zij
    het voorvoegsel Hr.Ms., daarvoor was het altijd ss of ms ervoor, zonder verdere poespas.

Makasser (niet Makassar), is nooit in dienst bij de GM geweest. Is gebouwd voor de Nederlandse Marine als "Suriname",
    later naar de Indische Militaire Marine als "Macasser", omgedoopt tot "Makasser". Heeft dienst gedaan als opnemingsvaartuig.

Siboga, ook altijd Hr.Ms. geweest. , na 1910 indienst als mijnenlegger.

Sumbawa, naar de voormast te oordelen nog als Hr.Ms., later bij de GM als opnemingsvaartuig in dienst gesteld.

Van Doorn, tot 1929 Hr.Ms., daarna overgedragen aan de GM en heeft daar dienst gedaan als opnemingsvaartuig.
    Eerste foto Hr.Ms., tweede foto opnemingsvaartuig bij de GM.

Van Gogh, nooit bij de GM in dienst geweest, altijd opnemingsvaartuig bij de Kon. Marine.

Arend, 2e schip met die naam bij de GM, in dienst 1929. Eerste reis als Hr.Ms. naar de West, later naar Indië bij de GM.
    Foto genomen in de Baai van Ambon.

Formalhaut. De eerste foto toont het schip na de verlenging van de schoorsteen, de tweede foto dateert van daarvoor!

Pionier. GM. Politie & communicatievaartuig Opname NNG, sept. 1909.

Valk, GM indienst 1903, later verbrand, ik dacht bij Ambon.

Zwaluw, GM in dienst 1882, opiumjager

Onbekend. Dit is de Glatik, in 1895 in dienst bij de GM.

Zo, dit was het voorlopig. Ben benieuwd naar meer commentaar.

Groeten,
    Rob B

Reactie

Arend en de Valk

Dit zijn de gevens van de Arend en de Valk

”Arend"
      Werd evenals het zusterschip ”Valk" in 1929 te Rotterdam gebouwd voor de opiumdienst in Indië.
      De voornaamste afmetingen waren:
      Lengte tussen de loodlijnen 70 meter
      Breedte 9 meter
      Holte in de zij tot hoofddek 4,75 meter
      Diepgang 2,81 meter
      Waterverplaatsing in tonnen 1011
      Machinevermogen in I.P.K. 8350
      Proeftochtvaart 18 mijl
      Deze dubbelschroefstoomschepen konden 240 ton stookolie meenemen.
      Bij een dienstvaart van ongeveer 11 mijl per uur was het brandstofgebruik ongeveer 10 ton per etmaal (Actieradius ongeveer 6000 mijl). ”Arend" en ”Valk" waren uitgerust met een Oertzroer.

Ruud de Ridder.

Reactie

Arend

Van de Arend heb ik een plaatje van de voorkant, zal dit het onbekende schip zijn ?

Ruud de Ridder
        --
        Arend.jpg

Reactie

Glatik

Ruud,

Zoals ik al in mijn eerste mail schreef, het onbekende schip is het
          ss. Glatik, een zusterschip van de Flamingo, Pelikaan, Raaf, Zeeduif
          en Zwaan.
          Deze schepen zijn in de jaren 1889 - 1895 in Nederland gebouwd bij
          de werfen Fijenoord en De Schelde (Raaf). Lengte was 47,10 m., alleen
          de Glatik was met 46,95 m. een fractie korter. De waterverplaatsing was
          420 ton. De bewapening bestond uit 2 kanons van 5 cm.
          De Fazant, Kwartel en Reiger worden wel zusterschepen genoemd, maar die waren kleiner, evenals de Merel, die echter weer wat groter was.

Een aardige bijkomstigheid op wat foto's is de uitstulping buitenboord,
          te zien bij de Van Doorn (eerste foto), Formalhaut (2e foto), Valk en de
          Glatik. Dit is het toilet voor de inladse bemanningsleden!

Groeten,

Rob B

Reactie

Gouvernements Marine

Hierbij een website, waar je mogelijk nog iets mee kunt.

http://www.warships.web4u.cz/

Kies de Engelse taal. Daarna wordt een aantal landen getoond.
            Klik op de Nederlandse vlag en kijk maar eens bij de Patrol Ships.

Veel plezier.

Groetjes,
            Chabee

Reactie

Gouvernements Marine

Geweldig bedankt voor jullie reacties mensen. Zo zie je maar weer hoe waardevol zo'n Forum als het onze kan zijn. De een heeft dit, de ander dat...zo helpen we elkaar steeds een stapje verder.

Vandaag kreeg ik "via via" nog twee plaatjes van schepen der Gouvernements Marine, die ik samen met enkele eigen scans hierbij plaats....
              --
              GM Embleem.jpg

GM Uitreiking Mobilisatie Oorlogskruizen.jpg

GM ss Edi.jpg

GM ss Havik.jpg
              groet, Rob

Reactie

menteng pulo voor hen die vielen

--
                Menteng Pulo.jpg

Reactie

Gouvernements Marine

Hierbij nog een plaatje dat ik kreeg toegestuurd. Om iedereen de bijdrage van Folkert over
                  het ereveld Menteng Pulo te laten begrijpen, zie de volgende link:

http://www.ogs.nl/reroute.asp?query=htt ... ject_ID=98

Hier kun je enkele Acrobat Reader-bestanden ("P-D-F-bestanden") ophalen, die een goede
                  beschrijving geven.
                  --
                  GM ss Deneb.jpg
                  groet, Rob

Reactie

Arend - Glatik

Rob ik had je bericht met toevoegingen niet goed gelezen, sorry.
                    Voor op de bak van de Arend en de Glatik staat een rechthoekig kastje, weet jij waar dat voor diende?

Ruud de Ridder.

Reactie

Bedankt Rob
                      Inderdaad velen zijn geneuveld.
                      Van de 58 vaartuigen zijn er 54 verloren gegaan.
                      Voor hen is er op het ereveld Menteng Pulo dit gedenkmonument opgericht.
                      Voor een reactie op de bovenstaande foto van de GM ss Deneb
                      de volgende link
                      Hierin de oorlogshandelingen van dit schip door Chris Mark

http://www.veteranen-online.nl/wom/deneb.htm

Mooie foto,s

Het embleem toevoeging

Hoofdofficieren van de Gouvernements Marine
                      een gekroonde W...Ingevoerd bij Gouvernements besluit van 7 Januari 1880. En gedragen tot 1928.
                      Toen zijn ze overgegaan op de normale marine pet.
                      Na de gebruikelijke afdraagperiode.
                      Ook heeft de GM nooit geen steken gehad maat petten gekleed tenue, met biezen in de wapenkleur en een rechtstreeks geborduurde W met aan de beide zijden een bies van Goudgalon.

Een boek wat meer gegevens zou kunnen verschaffen is

Opkomst en ondergang van onze gouvernementsmarine
                      C. Hokke: 1950 Leiden, gebonden 168 blz., met foto's en bijlagen
                      Met register van scheepsnamen en technische bijzonderheden. Ranglijst van Gezaghebbers, Officieren en Werktuigkundigen begin 1942
                      --
                      boek gouvernementsmarine.jpg

gouvern_marine.jpg

Reactie

Gouvernement Marine

Ruud, Folkert,

Ruud, ik heb geen idee wat de kasten op het voordek voorstellen. Mijn
                        beste gok is een fouragekist, maar sta open voor andere mogelijkheden.

Folkert, het boek van Hokke geeft een beknopt overzicht van de GM.
                        Later, in 1969, heeft hij nog samen met De Rooij een boek gepubliceerd
                        over de GM ("Mannen van de Witte Vloot" dacht ik).
                        De laatste publicaties zijn van F.C. Backer Dirks, oud gezaghebber bij de
                        GM. Hij publiceerde "Schetsen van de Gouvernementsmarine" als deel 12
                        in de serie "Bijdrage tot de geschiedenis van het Zeewezen" uitgegeven
                        door Maritieme Historie in 1980.
                        Het standaardwerk over de GM is zijn 3-delig werk:
                        De Gouvernements Marine in het voormalig Nederlands-Indië in haar
                        verschillende tijdsperioden geschets, 1861 - 1949.
                        Uitgegeven bij De Boer Maritiem (Unieboek) in 1985-86.
                        ISBN's I 90.228.1882.9, II 90.228.1883.7, III 90.228.1884.5, de 3 delen
                        samen hadden de code 90.228.1885.3.
                        Vooral de beschrijving van de periode 1940-1949 is bijzonder interessant.

Rob B

Reactie

Re: Gouvernements Marine (GM)

Persoonlijk heb ik toentertijd nooit begrepen wat de Gouvernementsmarine nu precies deed. Ik kan de Pelikaan, het zusterschip van de Woendi.Daar schip was nog in de vaart, na de overdracht op 27 december 1949. Ik weet ook niet of hij toen overgegaan is naar de ALRI
                          Lindt

Reactie

Heb de "Foto van week" inmiddels gevonden!!!!

JMG Dohmen

"Rob" wrote: Het is jammer dat er geen website bestaat van de Gouvernements Marine (GM), anders had ik
                            bijgaande foto's daar wel kunnen aanbieden. In "foto van de week: #62" kwam de GM al ter
                            sprake, zodat ik hier de gelegenheid aangrijp om mijn kleine verzameling plaatjes van de GM
                            in een aparte draad te plaatsen.

Reactie

Jan , Ik heb hem voor je ...veel plezier .. http://www.dutchfleet.nl/showthread....in'-in-NNG

"Lindt" wrote: Persoonlijk heb ik toentertijd nooit begrepen wat de Gouvernementsmarine nu precies deed.Uit Wikipedia:
                              De Gouvernementsmarine (GM; 1861-1949) vloeide voort uit de Koloniale Marine in het voormalig Nederlands-Indië. Zij bestond naast de Koninklijke Marine en had civiel-bestuurlijke taken. Wat op land de ambtenaren van het binnenlands bestuur veelal waren, waren de mannen van de Gouvernementsmarine op zee: hoofdopzieners en uitvoerders van openbare werken.

Tot het takenpakket van de Gouvernementsmarine behoorde onder meer: het uitzoeken van plaatsen waar vuurtorens, bakens en lichten in de archipel moesten komen; de zeekartering; het aangeven van de meest geschikte zeevaartroutes (dat gold later in het bijzonder ook voor tankers met grote diepgang); de bevoorrading van mensen die op eenzame posten de lichten brandende moesten houden en hun periodieke aflossing; het overzee vervoeren van ambtenaren van het binnenlands bestuur en geneeskundig personeel op werkbezoek aan verre en ontoegankelijke gebieden; de verzorging van dienstreizen van de gouverneur-generaal en diens gevolg; de dienstverlening bij nationale en internationale expedities, zeevaartkundige, maar bijvoorbeeld ook metereologische.
                              Verder de controle op de visgronden en het tegengaan van sluikhandel en spionageactiviteiten. Een bijzonder aspect was de bijdrage aan de infrastructuur van de kolonie - een eilandenrijk met een enorm wateroppervlak - door het leggen van telegraafkabels. De gezaghebbers en officieren van de Gouvernementsmarine, gesteund door de inlandse bemanningen, waren van alle civiele markten thuis.

Reactie

Working...
                              X