Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Hr.Ms.Tydeman in Nederlandsch Nieuw Guinea

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Hr.Ms.Tydeman in Nederlandsch Nieuw Guinea

    In een fotoalbum vond ik deze twee foto's. De opnemer Hr.Ms.Tydeman eind twintiger, begin dertiger jaren ter kuste van Nieuw Guinea en de officieren in groot tenue (pfff en dat in die hitte...) Vermoedelijk ter gelegenheid van de verjaardag van de vorstin.

    Afgezien van mijn vader die helemaal links staat kan ik helaas niemand identificeren.
    --
    Save0020.JPG

    Save0022.JPG

  • #2
    Re: Hr.Ms.Tydeman in Nederlandsch Nieuw Guinea

    Hallo David,

    Als ik me niet vergist was dit schip toch van de Gouvernements Marine, of zie ik dat verkeerd.

    Grt, Theo.

    Reactie


    • #3
      Re: Hr.Ms.Tydeman in Nederlandsch Nieuw Guinea

      Aanvankelijk was de opnemer "Tydeman" van de Koninklijke Marine. 'Ergens' tussen 1934 en 1940 werd het vaartuig overgedragen aan de Gouvernementsmarine. Ik kan (nog) niet achterhalen, wanneer dat precies is gebeurd.
      In het Jaarboek van de Koninklijke Marine 1966, pagina 205, wordt over het schip geschreven, dat het in 1940 tot het materieel van de Gouvernementsmarine behoorde.
      Mvg - H@ns

      Reactie


      • #4
        Re: Hr.Ms.Tydeman in Nederlandsch Nieuw Guinea

        @ Theo,
        Ik heb even verder gezocht naar de "Tydeman".
        Het schip heeft (als schip van de Koninklijke Marine) van januari tot oktober 1934 te Tandjong Priok onderhoud ondergaan. Daarna is het schip in conservatie genomen, wat te lezen valt in de jaarboeken van de marine na 1934.
        Het Jaarboek van de Koninklijke Marine 1937-38 meldt dan op pagina 159, dat de "Tydeman" op 21 juni 1938 als Gouvernementsopnemingsvaartuig weer in dienst is gesteld.
        Mvg - H@ns

        Reactie


        • #5
          Re: Hr.Ms.Tydeman in Nederlandsch Nieuw Guinea

          "David Daane Bolier" wrote: In een fotoalbum vond ik deze twee foto's. De opnemer Hr.Ms.Tydeman eind twintiger, begin dertiger jaren ter kuste van Nieuw Guinea en de officieren in groot tenue (pfff en dat in die hitte...) Vermoedelijk ter gelegenheid van de verjaardag van de vorstin.

          Afgezien van mijn vader die helemaal links staat kan ik helaas niemand identificeren.
          Als de foto inderdaad gedateerd kan worden 'eind twintiger', 'begin dertiger' jaren dan heb ik als
          commandanten voor die periode staan K. van Aller (vanaf 1.6.1927; eind onbekend) en H.T. Hoffmann (1930 -16.3.1932).
          De man in het midden zou dus één van de twee kunnen zijn.

          Met vr.gr.
          Rob H.

          Reactie


          • #6
            Nog een oud plaatje uit m'n opa's plakboek voor de liefhebber : tydeman (Large).jpg

            Reactie


            • #7
              gebouwd Marine Etablissement, als ik me het god herinner, zelfde kont als Fomalhaut

              Reactie


              • #8
                Hr. Ms. Tydeman

                Bouwwerf: Marine Etablissement te Soerabaja, 1916
                Grootste lengte: 69 meter
                Grootste breedte: 10 meter
                Diepgang: 3,6 meter
                Waterverplaatsing: 1.160 ton
                Machine-installatie: 2 x Werkspoor dieselmotor
                Machinevermogen: 700 pk
                Maximale snelheid: 10 knopen
                Bemanning: 104 koppen
                Bewapening: 2 x 3,7cm kanonnen

                De Tydeman was een motorschip met 2 schroeven, dat speciaal gebouwd werd als opnemingsvaartuig. Opnemingsvaartuigen stonden in dienst van de hydrografie: het onderzoek van zeeën, rivieren, en meren en de grensvlakken daarvan zoals de zeebodem, de kust en het wateroppervlak. Ook hielden opnemingsvaartuigen zich bezig met het onderzoek van stromingen en zeekartering. Hoewel de tewaterlating al op 24 juli 1916 plaatsvond, kwam de Tydeman pas eind 1918, direct na de Eerste Wereldoorlog in de vaart. Na de indienststelling bij de Koninklijke Marine, in 1939, werden er in de Verenigde Staten twee nieuwe Enterprise dieselmotoren besteld ter vervanging van de slecht functionerende Werkspoor dieselmotoren. De motoren werden in 1942 afgeleverd in Nederlands Oost-Indië, maar konden door de oorlogsomstandigheden niet meer ingebouwd worden. Hr. Ms. Tydeman werd op 4 maart 1942 in Tjilatjap tijdens Japanse bombardementen door een near miss (indirecte bomtreffer) tot zinken gebracht. Op 25 maart 1944 werd het wrak op last van de Japanse bezetter gelicht, omgedoopt in Choijo en naar Tandjong Priok gesleept. Hier werd begonnen met de reparatie en verbouwing. Het midscheepse bovendek werd verwijderd en achter de brug werd een driepootmast geplaatst. Verder kwamen de Japanners niet en na de Tweede Wereldoorlog werd het schip dan ook onafgebouwd teruggevonden. Het vaartuig verkeerde echter in een dermate slechte staat dat herstel niet lonend werd geacht. Op 24 april 1946 werd het wrak tijdens schietoefeningen in Straat Soenda door de Nederlandse lichte kruiser Hr. Ms. Jacob van Heemskerck tot zinken gebracht.

                Bron: Go2War2.
                Vriendelijke groet, Hans.

                "Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

                Reactie

                Working...
                X