Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Looking for information on the Aux minelayer Soemenep

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

Jan,

Is het wel zeker dat de Soemenep in Japanse dienst is geweest met Japanse naam of nummer.
    In tegenstelling tot overige bronnen reeds de revue gepasseerd, wordt bij uboat.net alleen maar gesproken over berging door Japanners.

Originally tug of "Zoutregie", converted at Naval Yard in Soerabaja to minelayer in early 1940. Most important action is laying minefield off Balikpapan in early 1942. Scuttled on March 2 1942 in Soerabaja. Salvaged by Japanese, found in Batavia and commissioned as the tug "RS-101", later as "A-871". Transferred to the Indonesian Navy in August 1950. Fate unknown.

P.S. Ik kan mij voorstellen, dat de Soemenep als wrak in de weg lag, en daarom werd geborgen.
    Vriendelijke groet, Hans.

"Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

Reactie

Hallo Hans,

Dat is natuurlijk ook een mogelijkheid, maar omdat ze na de oorlog weer meteen in dienst is genomen als RS-101, lijkt me dit niet aannemelijk en zal ze dus door de Japanners wel opgeknapt zijn geworden en gebruikt, waarschijnlijk komen we er wel nooit achter, of er moet iemand nog leven die na de oorlog het schip als eerste heeft waargenomen voordat het RS-101 werd !! Misschien is er iets bekend bij het Marine Museum in Den Helder !!

Reactie

Hoi Jan,

Het laat mij ook niet meer los
        En in dienst is genomen als RS-101 zal ook niet "zomaar" gegaan zijn.
        Misschien dat Jan van den Bogert Tpmkr , Medewerker Publiek en Presentatie + Museumdocent Marinemuseum Den Helder iets voor je kan betekenen

"Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

Reactie

Er bestaat een lijst "De materieelverliezen der Koninklijke Marine in de Tweede Wereldoorlog 1939-1945".
          In deze lijst worden de Japanse namen en registratienummers genoemd van door Japan buitgemaakte Nederlandse marineschepen, die in Japanse dienst hebben gevaren.
          De "Soemenep" wordt in deze lijst ook genoemd (blz. 20), maar een Japanse naam en een Japans registratienummer worden daar niet vermeld.
          Het lijkt mij niet aannemelijk dat die er zijn geweest, want uit niets blijkt, dat het schip actief in Japanse dienst is geweest.
          Last edited by H@ns; 25th January 2016, 15:04.

Reactie

Thanks H@ns.

Beste Jan Dohmen,

Er zijn 2 versie's betreffende de Soemenep, en beiden nog wel bij "Onze Vloot".

In: " Onze Vloot Hr Ms Soemenep" lees ik: " De Japanse bezetter heeft het schip gelicht, gerepareerd en gebruikt als sleepboot. Na de oorlog werd de sleepboot teruggevonden in Tandjong Priok en na herstelling in dienst gesteld als sleepboot onder naamsein RS 101 en later onder naamsein A 871.

In: "Onze Vloot A 871 Soemenep" lees ik: " Op last van de Japanners gelicht.
            In 1945 te Tandjok Priok teruggevonden, hersteld en in dienst van de D.V.S. als sleepboot.
            Later overgenomen door de KM
            Naamsein : A 871 ex-RS 101 ex- Soemenep
            Hier is het schip in 1945 teruggevonden, (toen pas) hersteld en in dienst van de D.V.S. (als RS 101 ).

D.V.S. zou hier kunnen betekenen: Dienst Verkeer en Scheepvaart.

Reactie

Beide Hansen, misschien moet je hiervoor onze conservator hebben. Leon Homburg, ook een lid van dit forum. Hij weet een heleboel.
              SINE PROTECTIONE NULLA SECURITAS

Wapenspreuk van Hr.Ms. patrouilleschip Hefring

Reactie

Dank je wel Jan, ik denk dat we er uit zijn, (n.l: 2e uitleg Onze Vloot bericht #20): In 1945 te Tandjok Priok teruggevonden, hersteld en in dienst van de D.V.S. als sleepboot), maar als Jan Dohmen absolute zekerheid wil hebben is dit nog een zeer betrouwbare bron.

Reactie

D.V.S. zou hier kunnen betekenen: Dienst Verkeer en Scheepvaart.

Betekende eenvoudig "Dienst van Scheepvaart".

Reactie

Jan van den Bogert Tpmkr schreef Bekijk Berichten
                    Beide Hansen, misschien moet je hiervoor onze conservator hebben. Leon Homburg, ook een lid van dit forum. Hij weet een heleboel.
                    Klopt , maar ik ben nog geen Japanse naam van de Soemenep tegen gekomen.
                    Daily flogging will continue until the crew's morale improves...!

Reactie

Hans Sprong geeft twee lezingen weer van wat er in de oorlog met de “Soemenep” is gebeurd.
                      In beide bronnen wordt gesproken van de Japanse bezetter en de Japanners. Hieruit kan echter niet worden opgemaakt, dat het schip bij de Japanse marine in gebruik is geweest. Misschien is dat ook niet het geval geweest, omdat het schip was opgeblazen. Het werd gelicht en geborgen met de bedoeling als sleepboot te worden gebruikt, maar of dat laatste daadwerkelijk is gebeurd is nergens te achterhalen. De “Soemenep” kan ook wel als sleepboot in gebruik zijn geweest, zónder dat het schip bij de Japanse marine was ingelijfd. Beide mogelijkheden kunnen dan de reden zijn, dat er geen Japanse naam en marine-registratienummer bekend zijn.
                      Mvg - H@ns

Reactie

Hallo heren,

Hartelijke dank voor al jullie inbreng, we moeten er dus van uitgaan dat er nooit een Japanese naam of nummer geweest is, waarschijnlijk was deze oorlogsbuit ook niet belangrijk genoeg om er veel aandacht aan te besteden. Ik zal deze discussie op het andere Forum doorgeven. Mocht er echter toch nog iets uitkomen, hoor ik dat natuurlijk graag !

MvG

Jan Dohmen.

Reactie

Met interesse de conversatie over de Soemenep gevolgd. Ben al even de (marine) geschiedenis van mijn grootvader aan het onderzoeken. Hij heeft als Korporaal Machinist vanaf prille begin tot zinken op de Soemenep gevaren, overgeplaatst van de Java. helaas kan ik mij van zijn verhalen alleen het doorvaren van het eigen gelegde mijnenveld in Balikpapan nog wat herinneren. Heb krantenknipsel bijgevoegd waar hij de ligplaats had genoteerd. Van het schip heb ik verder alleen in dagelijkse logs uit archief NIMH enige bewegingsinfo kunnen verkrijgen. Aantal malen tussen Soerabaja en Balikpapan heen en weer gegaan. Het is twijfelachtig of bemanning of vernielploeg het schip hebben laten zinken daar het gros van het KM personeel eerder op transport ging naar Tjilatjap. Hij is daarna op de SS Tjiseroea opgebracht door de jap en via Makassar naar Nagasaki vervoerd. Heeft in Fukuoka 2 gezeten. Bevrijding via Okinawa en Manilla en door naar Perth, met de Hr Ms van Heemskerck, Sydney en Melbourne Australië alwaar hij zijn vrouw en mijn moeder weer trof. Zij hadden in kampen in NI gezeten. Heb nog verslag en bemanninglijst tijdens reis naar tjilatjap maar de resolutie krijg ik niet in juiste volgorde en dus niet ge-upload.
                          Bijgevoegde Bestanden

Reactie

De bron NIMH-Beeldbank plaatst bij onderstaande foto de volgende tekst:

Vernieling 3000 tons dok. Met Banckert in zinkende toestand. rechts gezonken Soemenep. (1942-03-03 Soerabaja, Java, Nederlands-Indië).

584a67e609172ec7dfbf718f2c539ecc791ae1b1f095ebff26897429eee3cf32.jpg

Reactie

Zeer interessante topic. Alleen al de naam van de sleepboot. Ongelooflijk wat een documentatie al tevoorschijn is gekomen.
                              Als ik er niet uitkom, verleg ik mijn zoektocht naar het land van herkomst. In dit geval naar het land van de Rijzende Zon.
                              De Japanse keizerlijke Marine was, wat betreft het bijhouden van boekwerken en data gelijkwaardig aan de Duitse Kriegsmarine.
                              Een goed contact naar de Historische Afdeling van de hedendaagse Japanse Marine zou misschien toch nog een oplossing kunnen brengen.
                              Een eerste stap zou de marine attaché van de JSMDF in Den Haag kunnen zijn, als opstapje naar de burelen in Tokyo.
                              Hou ons aub op de hoogte van de vorderingen met betrekking tot de bouw en de bijbehorende administratie.
                              Met vriendelijke groet,
                              R81 (Dirk)

Reactie

Working...
                              X