Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Jan Carel VAN PAPPELENDAM

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Folkert schreef Bekijk Berichten
    Re: Jan Carel VAN PAPPELENDAM

    Yes sire .

    Commander (Engineering) J. C. van Pappelendam, who as a Lieutenant Commander of the Dutch Submarine Service .


    Two Dutch Naval Officers J. J. Wichers en J.C. van Pappelendam .

    The Dutch officers had been working on a device that they had named the snuiver (lit: "sniffer")at 1935. The Dutch navy had been experimenting as early as 1938 with a simple pipe system on the submarines O-19 and O-20 that enabled them to travel at periscope depth operating on its diesels with almost unlimited underwater range while charging the propulsion batteries.
    De "O19" en "O20" waren gebouwd als onderzeeboot-mijnenlegger en deze waren wat groter dan de volgende, verder identieke, serie "O21" t/m "O27". De "O19" en "O20" kwamen in de loop van 1939 in dienst en waren als eerste moderne, operationele boten voorzien van een snuiverinstallatie, die haar ontwerp hoofdzakelijk te danken had aan de onderzeeboottaktiek, zoals de KM die in de Oost voor ogen had.
    Er waren echter nog wel wat tekortkomingen, nl. de niet ontlaste topklep op de luchtinlaatmast, die bij enige onderdruk in de boot vast op z'n zitting werd gezogen, waardoor het snuiverbedrijf gestopt en weer opnieuw gestart moest worden, echter nadat door drukvereffening de topklep (een bal) weer was los gekomen. Het andere mankement, was dat het inwendige bootvolume niet als buffer werd gebruikt, zodat het bovengenoemde probleem met de topklep zich steeds weer voordeed.
    Het was in die tweede helft van de dertiger jaren een innovatieve ontwikkeling van de hoogste orde en dat er nog enkele kinderziekten aan kleefden doet daar niets aan af. Het idee kwam van de toenmalige
    Ltz1 J.J. Wichers
    , maar als degene die het systeem in werkelijkheid gerealiseerd heeft moet de Officier MSD der Eerste klasse J.C. van Pappelendam (later Schout-bij-nacht) genoemd worden, een zeer kundig technicus en één van de beste technische officieren in die tijd.

    Bronnen uit de familie Van Pappelendam beweren dat Wichers het idee in de tijd van de Tweede Wereldoorlog heeft gestolen en wat kleine dingetjes heeft veranderd aan het ontwerp. Van Pappelendam kon hier niks tegen doen, want hij zat destijds in een krijgsgevangenenkamp. Er is over dit conflict een rechtszaak geweest. De rechter gaf Van Pappelendam gelijk. Maar toch wordt het idee aan Wichers én Van Pappelendam toegeschreven.

    Deze boten behoorden tot de beste en de modernste van de wereld en aangenomen wordt dat deze serie kon wedijveren met de toenmalige Amerikaanse "Fleettype" onderzeeboten.
    Vriendelijke groet, Hans.

    "Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

    Reactie

    Working...
    X