Mededeling

Collapse
No announcement yet.

The ORP Orzel (I) Her Service Career

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: The ORP Orzel (I) Her Service Career

    "Paul Konings" wrote: Eergisteren, zondag 27 juli 2008 is in Polen de expeditie gestart die tot doel heeft om de gezonken ORP Orzel te lokaliseren.
    Voor diegenen die interesse hebben, de url: http://www.orzel.balex.eu/

    Het bedrijf Balex is de sponsor van deze expeditie.

    groet,

    Paul
    Mijn Pools is niet meer wat het geweest is... Zijn ze nu naar hetzelfde wrak aan het kijken dat ooit als de O 22 is geĆÆdentificeerd?
    Daily flogging will continue until the crew's morale improves...!

    Reactie


    • #17
      Re: The ORP Orzel (I) Her Service Career

      Daar is inderdaad onduidelijkheid over op een Pools forum werd ook al de suggestie gewekt dat de gevonden onderzeeer de Orp Orzel zou zijn en dit blijft men hardnekkig volhouden .
      Is het bekend welke lokatie men nu weer aan het zoeken is GPS gegevens ??

      Reactie


      • #18
        Re: The ORP Orzel (I) Her Service Career

        Heb het nog even nagezocht. De O 22 is gezonken relatief dicht onder de Noorse kust ten zuid-westen van Lindesness. Het lijkt me dat ze nu toch op een andere plaats zoeken. Is de nog altijd niet gevonden O 13 ook niet in deze contreien vergaan?
        Daily flogging will continue until the crew's morale improves...!

        Reactie


        • #19
          Re: The ORP Orzel (I) Her Service Career

          Klopt

          O13 zou in een naast liggend mijnenveld zijn vergaan er waren twee mijnenvelden een Duits en een Engels welk net gelegd was maar waarvan men alle schepen nog niet op de hoogte heeft kunnen stellen .

          Even zoeken ....


          The Admiralty stated in 1962 that Orzel had been lost in a British minefield at 57'00N/03'40E on 25 May. That minefield had only recently been laid there, and it was admitted that it had not been possible to inform all of the allied ships, including Orzel, about the existence of that new minefield. (Presumably it was not possible to inform ships which were already at sea when the minefield was laid). That Admiralty statement is held in the Public Record Office under Class Mark ADM 199/1925. It is also worth mentioning that British acoustic stations heard a loud noise that day, which was assumed to have probably been something hitting a mine.

          The date of loss might have been 8 June. When Orzel was returning to Rosyth she might have hit a mine in a new German minefield, 16B, which was located near the British minefield. The Allies were unaware of the existence of minefield 16B at that time, and it was considered very likely that the Dutch Submarine O-13 was lost in that minefield five days later. The location of this and some other German minefields were not known until German charts were captured with Enigma material during the raid to the Lofotens and Maaloy in capture a German weather reporting trawler known to be north-east of Iceland carried out on 7 May 1941.

          Reactie


          • #20
            Re: The ORP Orzel (I) Her Service Career

            De expeditie voor het vinden van het wrak van ORP Orzel is inmiddels afgelopen. Er is in twee gebieden uitgebreid gezocht maar geen wrak van een onderzeeboot gevonden.

            Beide zoekgebieden: mijnenvelden 16a en 16b, zie kaartje. Nu nog mijnenvelden A1 en A3.
            --
            20.jpg

            Reactie


            • #21
              Samenwerking met de Denen.

              In het voorjaar van 2018 gingen leden van een expeditie naar Denemarken.
              Ze ontmoetten er lokale vissers en werkten samen met het museum in Thyborn.
              Deze organisatie is ontstaan op initiatief van iemand, die al vele jaren een bedrijf leidde dat zich bezighield met het leggen van kabels op de zeebodem. Deze persoon had elf onderzoeksschepen en kende de Noordzee als geen ander.
              De onderzoeken werden uitgevoerd in de Deense wateren. De expeditie bereikte de plaats waar ORP Orzel door een Brits vliegtuig kan zijn gebombardeerd. "Volgens mij is het nog steeds de meest waarschijnlijke hypothese voor de ondergang van de Orzel" verklaart een historicus die zich bezighoudt met het onderzoek naar de verdwijning van het beroemde schip.
              De tragische vergissing zou hebben plaatsgevonden op 3 juni 1940. Dit wordt aangegeven door het rapport van de piloot, dat meldde dat hij ongeveer 120 mijl uit de Schotse kust drie bommen op een U-boot liet vallen die over het oppervlak gleed. Het schip werd geraakt en verdween vervolgens onder water. Een uit de vrije hand getrokken tekening was bij het rapport gevoegd. Opvallend is dat deze tekening niet lijkt op een Kriegsmarine-schip, maar nog het meest wegheeft van de Orzel. Het feit dat hij op dat moment in dit deel van de Noordzee had kunnen zijn, wordt bevestigd door een bericht dat tot op de dag van vandaag bewaard is gebleven en dat werd opgevangen door de Duitse contraspionage. Een mogelijk probleem is dat de ORP Orzel na een aanval nog een tijdje onder water kan hebben gevaren.
              Tijdens de expeditie van vorig jaar ontdekte men per ongeluk een andere onderzeer uit de Tweede Wereldoorlog, de Britse HMS Narwal. Het was zes mijl van de positie die de Luftwaffe-piloot had gegeven. Men kent gevallen van onderzeeboten die erin geslaagd zijn om nog eens twaalf mijl te varen. Het is ook mogelijk dat de vliegenier die de 'Adelaar' bombardeerde een fout maakte in de positiebepaling.
              Tot op de dag van vandaag is nog steeds niet bekend wat er precies met de boot is gebeurd. Naast de hypothese van het zinken door een Brits vliegtuig, praten historici ook over een mogelijke ondergang door een drijvende mijn. Uit de logboeken van schepen en onderzeeboten die in dat gebied opereerden, bleek tijdens de patrouilles dat er meerdere of zelfs enkele tientallen van dergelijke drijvende mijnen waren.
              Vriendelijke groet, Hans.

              "Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

              Reactie


              • #22
                In een boek uit 2015, geschreven door Lawrence Paterson, komt een fragment voor waarin de Duitse Schnellboot S13 op 26 mei wegens schade aan roer en aandrijfas terugvaart van IJmuiden naar Den Helder.
                Onderweg zou plotseling een onderzeeboot in zicht zijn gekomen. De S13 zou de boot met dieptebommen hebben bestookt en een oliespoor en drijvend materiaal hebben waargenomen. (positie: 52.54North- 04.05East).
                Vanwege dit materiaal dacht Babbel, de commandant van de S13, dat de gezonken onderzeeboot de O21 was, wat echter niet kan omdat deze toen nog in Engeland afgebouwd werd en pas begin juni operationeel werd.
                Omdat er volgens de commandant materiaal van de O21 zou zijn aangetroffen denken het Nederlandse en het Poolse projectteam beide dat de getroffen boot wel eens de Orzel geweest zou kunnen zijn.
                Deze zou dat materiaal dan in Engeland van de O21 hebben geleend of gekregen.

                Bron: "Schnellboote en onderzeeƫrs".

                De Orzel-klasse vertoonde veel overeenkomsten met de O19 - / O21 - klasse van de Kon. Marine.
                De Orzel verliet 23 mei de haven van Rosyth voor zijn laatste patrouille en daarna is er niets meer van haar vernomen.
                In Rosyth ligt een belangrijke marinewerf en tijdens WO2 een belangrijke basis voor de Britse marine.
                Vriendelijke groet, Hans.

                "Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

                Reactie

                Working...
                X