Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Fijenoord-M.A.N.-diesels

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

nog meer MANs

De machinekamer van de K18 met twee W-F-M.A.N. diesels (uit Klaar voor onderwater!):

--
    mandieselk18.jpg

Reactie

Re: dank

[quote]"Joop" wrote:
      nuyt schreef
      een echte WF-MAN machine!
      Daarom is men op Pielstick over gegaan omdat het een echte MAN machine was dag en nacht sleutelen aan die krengen en je kon overal zo makelijk bij
      Maar het enige wat we er aan over gehouden hebben behalve kapote handen is dit

Man fanaten kijk hier.
      http://www.dutchfleet.net/viewtopic.php?t=1146

1973 carter explosie Hr.Ms.Potvis had het gezicht verbrand
      Dutch Submarine Hr.Ms.Potvis from the Royal Netherlands Navy 1965-1992
      (3-cylinder hull class)
      http://www.hrmspotvis.nl
      There are more airplanes at the bottom of the ocean than there are submarines in the sky;

Reactie

Hier staat ergens ook een foto in van twee MAN diesels op de werf
        Wie kan hem scannen ??

Zag toevallig vandaag in het maritiem museumwinkel
        Tevens een grote collectie boeken te koop maar dan ik had gedacht ook tweede hands (lekker duur)
        waaronder de reis
        --
        1.jpg

Reactie

Met alle respect voor de MAN diesels, maar door Bezemer worden met name de Sulzers (liefkozend alpenjagers genoemd) omschreven als uitermate bedrijfszeker. Zoals ik het me herinner had de Schelde in die tijd een licentie voor de bouw van Sulzers, hier zijn ook verschillende grote koopvaardijschepen mee gebouwd, en was er behalve de MAN ook nog de door P.Smit in licentie gebouwde Burmeister en Wain in gebruik.
          Overigens hebben zowel Sulzer als B&W (Deens) oude papieren voor de dieslemotoren, als ik me goed herinner heeft Rudolf Diesel zelf enige tijd voor allebeei de fabrikanten gewerkt.

Reactie

boissevain schreef Bekijk Berichten
            Overigens hebben zowel Sulzer als B&W (Deens) oude papieren voor de dieslemotoren, als ik me goed herinner heeft Rudolf Diesel zelf enige tijd voor allebeei de fabrikanten gewerkt.
            Rudolf Diesel was een bekende werknemer van Sulzer
            In 1890 begon B&W met de bouw van motoren, in 1898 verkreeg men van Rudolf Diesel de exclusieve rechten voor de bouw van dieselmotoren in Denemarken.
            In 1913 overleed Rudolf Diesel.
            De directeur van de Machinenfabrik Augsburg-Nürnberg, zijn geldschieter (later de truckfabrikant MAN), zette de ontwikkeling van de motor voort.

De uitvinding bleek een commercieel succes en legde Diesel dan ook geen windeieren. Door slechte investeringen, technische problemen en proceskosten om zijn patent te kunnen behouden, zag hij zijn verdiende miljoenen later echter in korte tijd verdampen. De financiële malaise vormde mogelijk een aanleiding voor zijn dood. Rudolf Diesel overleed in 1913, nadat hij aan boord van het stoomschip ‘Dresden’ plotseling spoorloos was verdwenen. Zijn levenloze lichaam werd niet veel later in het water aangetroffen. Nabestaanden gingen uit van zelfmoord, maar bewijs hiervoor is nooit geleverd.

Vriendelijke groet, Hans.

"Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

Reactie

Working...
            X