Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Vervanging onderzeeboten Walrusklasse

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Het is slechts een uitspraak, "Wie zijn geschiedenis niet kent, is gedoemd ze te herhalen".
    Kennis uit het verleden, oei verkeerde insteek.

    Hoe bouw je op een moderne wijze een onderzeeër? Eerst een complete drukhuid en daarna alles inbouwen? Technisch wellicht een mogelijkheid maar hoe staat het met de kosten?

    Als je in ogenschouw neemt hoe tijdens de Tweede Wereldoorlog bij onze oosterburen de (toendertijd) modernste boten (Type 21) werden gebouwd, en onze huidige boten bij de RDM,
    shoot, schiet ik weer in mijn voet, geschiedenis en herhalen enzovoort..

    Paul Konings,
    Senior Forensic Planner

    Reactie


    • De afgelopen periode is meer informatie verzameld, waardoor het project in een nieuwe fase komt. Van der Maat heeft nu 3 besluiten genomen voor een van de meest complexe verwervingsprojecten voor Defensie. De eerste actie is het direct opstellen van de offerteaanvraag. Daarnaast blijft de huidige Walrusklasse langer in de vaart, maar met minder boten. Ook wordt de aansturing van het project verbeterd.
      Er wordt een scheiding aangebracht tussen de aanschaf van de onderzeeboten en het onderhoud. Dat gebeurt op basis van de uitkomsten van de dialoogronde. De resterende dialoogfase wordt geschrapt. Defensie wil de offerteaanvraag voor het eind van het jaar naar de werven versturen. Daarmee is sneller duidelijk welke van de 3 kandidaat-werven de onderzeeboten gaat bouwen. Pas daarna komen afspraken over het onderhoud tijdens de levensduur aan bod. Daarbij heeft Directie Materiele Instandhouding (DMI) in Den Helder een belangrijke regierol.
      Bij het eisenpakket wil Nederland specifieke eisen aan het ontwerp stellen om binnen NAVO-verband haar onderscheidende capaciteit te blijven leveren. Volgens Van der Maat moeten de nieuwe onderzeeboten ook geschikt zijn om langeafstandsraketten te lanceren. Plannen voor mogelijke versterking van de maritieme slagkracht worden opgenomen in de Defensienota.
      Met langer doorvaren is de veiligheid van het onderzeedienstpersoneel niet in het geding, benadrukt Van der Maat. De Militaire Zeewaardigheidsautoriteit houdt dit scherp in de gaten.
      In de aansturing van het project bleken na onderzoeken verschillende verbeteringen nodig. Daarom komen er maatregelen om de aansturing anders te organiseren en de communicatie binnen het project te verbeteren. Verder is het zaak het projectteam te versterken en de planning en het risicomanagement te professionaliseren.
      Defensie stapt in deze fase over naar een mijlpalenplanning, die bij het bereiken van elke nieuwe mijlpaal wordt bijgesteld. De eerste mijlpaal waar nu naartoe wordt gewerkt is het gunningsmodel na de zomer, waarna de offerteaanvraag eind 2022 volgt. Indicatief is nu aan te geven dat de eerste 2 nieuwe onderzeeboten inzetbaar zijn in de verwachte periode 2034 - 2037. Dat is mogelijk sneller dan wanneer wordt vastgehouden aan het huidige proces (2035 – 2038 ), maar veel later dan de planning waaraan vorig jaar nog werd gedacht (uiterlijk eind 2031).

      Bron: Ministerie van Defensie.

      Vriendelijke groet, Hans.

      "Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

      Reactie

      Working...
      X