Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Afgedankt...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Afgedankt...

    Het voormalige mijnenbestrijdingsvaartuig "Hellevoetsluis" ligt thans in de Dijksgracht te Amsterdam.

    Hellevoetsluis M859 2019-01-26 A'dam _MG_0071.JPG - (©Foto: H@ns)

  • #2
    Via Shipspotting.com hier de passage bij IJmuiden op 23 januari 2019, gesleept door de Gouwe en de Balgzand.

    Met dank aan de heren Marcel & Ruud Coster

    2960178 Marcel en Ruud Coster.jpg

    2960177 Marcel en Ruud Coster.jpg

    2960181.jpg

    Reactie


    • #3
      Via 'onze' Lex en Arie Booy:

      Bron/link: https://www.noordhollandsdagblad.nl/...erdam?p=131312

      Hellevoetsluis voorlopig in Amsterdam

      6190df9c-2310-11e9-a4ef-a79f4e78c643.jpg
      Het schip wordt binnengesleept.

      Arie Booy Vandaag om 16:21

      DEN HELDER

      De jaren geleden uit dienst gestelde mijnenjager Hellevoetsluis heeft voorlopig onderdak gevonden in de haven van het Marine Etablissement Amsterdam.

      Op dit terrein naast het Scheepvaartmuseum op Kattenburg is het Defensity College gevestigd. Werkstudenten volgen hier een deel van hun opleiding De studenten hebben een bijbaan bij Defensie en voeren opdrachten uit die passen bij hun studierichting en interesses. Zij kunnen bijvoorbeeld bijdragen aan het ontwerp van toekomstig materieel, meedenken over een militaire basis op zonne-energie of werken aan innovaties bij de krijgsmacht. De mijnenjager gaat een rol spelen in het opleidingsprogramma.

      Het gebruik van de mijnenjager en de verplaatsing naar Amsterdam zijn gevolgen van de veranderde vooruitzichten voor de krijgsmacht. Nadat de vier van de sterkte afgevoerde jagers lange tijd te koop stonden, is vorig jaar besloten de schepen toch niet te gelde te maken. Ze worden gebruikt voor andere doeleinden. Het Marine Etablissement Amsterdam zou geheel worden afgestoten, maar blijft nu toch deels bij Defensie.

      Reactie


      • #4
        Alle oude mijnenjagers naar Amsterdam






        Een kijkje in het ontwerp van Sea Naval Solutions uit België.

        Arie Booy
        Vandaag om 15:59

        DEN HELDER
        Om meer steigerruimte vrij te maken in de Nieuwe Haven worden alle vier de uit dienst gestelde mijnenjagers naar Amsterdam gevaren.

        Begin deze week meldde de Helderse Courant dat de Hellevoetsluis naar het Marine Etablissement Amsterdam was gebracht. Nu blijkt dat ook de andere drie schepen onderweg zijn. Woordvoerder Stefan de Haan van de marine: ,,Alle vier de mijnenjagers - Middelburg, Hellevoetsluis, Haarlem en Maassluis - verkassen uit Den Helder. In de eerste plaats levert dit extra steigerruimte op.”
        De luitenant ter zee vervolgt: ,,De Hellevoetsluis ligt inderdaad al in Amsterdam bij de marinekazerne. De Maassluis gaat uiterlijk volgende week richting hoofdstad. De Middelburg en de Haarlem liggen nu in Zeebrugge en zullen op een later moment eveneens naar Amsterdam verplaatst worden.”
        De schepenlift in Zeebrugge is de plek waar alle mijnenjagers van de Koninklijke en Belgische marine onderhouden worden. De vier jagers werden vanwege de bezuinigingen in het begin van dit decennium van de sterkte afgevoerd. Sindsdien lagen ze bij de mijnendienst in Den Helder aan de steiger. De schepen zijn jaren in de verkoop geweest, vorig jaar werd besloten ze uit de aanbieding te halen. Maar inmiddels wil Defensie ze toch weer te koop zetten.
        Nieuwe generatie

        Ondertussen wordt achter de schermen noest doorgewerkt aan de selectie van een nieuwe generatie mijnenjagers. België is leidend in dit dossier. Naast Damen zijn twee Frans-Belgische consortia geïnteresseerd in de order. Aangezien er in de toekomst op een andere manier op mijnen gejaagd gaat worden dan vandaag de dag, zien de ontwerpen van de nieuwe jagers er anders uit dan we gewend zijn.
        De schepen worden een stuk groter dan de huidige Alkmaar-klasse. Het moederschip blijft buiten de gevarenzone blijft terwijl vooral onbemande systemen het werk gaan doen. Ook op het gebied van de accommodatie aan boord zijn veranderingen op til. Er is meer aandacht voor comfort van de bemanning.




        Bron: https://www.noordhollandsdagblad.nl/...medium=twitter

        Reactie


        • #5
          In hoeverre zijn deze schepen dan nog te bezoeken?
          Een collega van mij heeft begin jaren 90 op de Middelburg gezeten als machinist of zo iets dergelijks.
          Hij is nog steeds vol van die boot, getuige zijn screensaver en bureaublad op zijn werk PC en zijn Zippo met afbeelding die die als een tijger verdedigd. Het lijkt mij leuk om hem te kunnen vertellen dat zijn oude boot weer te zien en te voelen is.
          Mss is er iemand die hem kent, zijn naam is Richard Griffioen

          Reactie


          • #6
            Gezien de dixies(chemische toiletten) op het achterdek, lijkt mij het openstellen voor publiek voorlopig niet aan de orde !

            Reactie


            • #7
              Begin deze week meldde de Helderse Courant dat de Hellevoetsluis naar het Marine Etablissement Amsterdam was gebracht. Nu blijkt dat ook de andere drie schepen onderweg zijn. Woordvoerder Stefan de Haan van de marine: ,,Alle vier de mijnenjagers - Middelburg, Hellevoetsluis, Haarlem en Maassluis - verkassen uit Den Helder. In de eerste plaats levert dit extra steigerruimte op.”


              Meer steigerruimte ?
              Nu ben ik al decennia uit dienst en in die jaren was een gedeelte van de haven compleet grijs gekleurd door alle schepen die in de mottenballen lagen. Wat is er dan sindsdien verandert dat nu 2 schepen al in de weg liggen?
              Waarom krijgen deze (op zich prima schepen) niet zo’n mottenballen behandeling ?

              Reactie


              • #8
                Mottenballen zijn alleen het overwegen waard wanneer je denkt dat de schepen ooit nog dienst gaan doen. Gezien de leeftijd en de nieuwbouwplannen vermoed ik dat ze hooguit nog als bron voor reservedelen voor de nog actieve zusterschepen zullen dienen. Kennelijk krijgen ze in Amsterdam (ook) nog een educatieve bestemming?
                "Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
                "Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
                ..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
                https://duurzamehuizenroute.nl/wonin...s-1905-veendam

                Reactie


                • #9
                  Paul je hebt natuurlijk gelijk, maar aan de andere kant zou je toch denken dat als je ze wilt verkopen je ze in goede conditie wilt aanbieden. Tenslotte liggen ze al enkele jaren stil.

                  Reactie


                  • #10
                    Op dit terrein naast het Scheepvaartmuseum op Kattenburg is het Defensity College gevestigd. Werkstudenten volgen hier een deel van hun opleiding. De studenten hebben een bijbaan bij Defensie en voeren opdrachten uit die passen bij hun studierichting en interesses. Zij kunnen bijvoorbeeld bijdragen aan het ontwerp van toekomstig materieel, meedenken over een militaire basis op zonne-energie of werken aan innovaties bij de krijgsmacht. De mijnenjager gaat een rol spelen in het opleidingsprogramma.
                    Het gebruik van de mijnenjager en de verplaatsing naar Amsterdam zijn gevolgen van de veranderde vooruitzichten voor de krijgsmacht. Nadat de vier van de sterkte afgevoerde jagers lange tijd te koop stonden, is vorig jaar besloten de schepen toch niet te gelde te maken. Ze worden gebruikt voor andere doeleinden. Het Marine Etablissement Amsterdam zou geheel worden afgestoten, maar blijft nu toch deels bij Defensie.

                    Defensity College: Geen bier tappen of pizza’s bakken, maar bijbeunen op niveau bij Defensie.
                    Defensity College, zo heet het studentenbijbaanproject met een chique naam. Het programma is vorig jaar opgericht door medewerkers van Defensie om de binding met de maatschappij te herstellen. ‘Defensie is het draagvlak in de samenleving kwijtgeraakt’, vertelt een programmamanager bij Defensity College. ‘Sinds het opschorten van de dienstplicht weet niemand meer wat we doen. Dat is wel apart als je een organisatie bent die zich dagelijks inzet voor vrede en veiligheid.’
                    Defensity College is ook een manier om jongeren te werven. Vanwege bezuinigingen bestaat hier een enorm gat tussen de leeftijdscategorieën 30 en 50.’

                    Bron: de Volkskrant.


                    Het faciliteren van deze opleiding op het terrein gaat in tegen eerdere afspraken en komt ook niet voor in de recente argumenten van Defensie waarom het noodzakelijk zou zijn om op dit stukje Amsterdam een marinekazerne aan te houden. Het wordt steeds duidelijker dat de bangmakerij met terrorismedreigingen en dergelijke wel eens een smoesje zou kunnen zijn om niet te hoeven vertrekken.
                    Waar wethouder Kock eerder ontkende dat de vernieuwing van de cateringfaciliteiten in het evenementengebouw een vorm van het slaan van piketpalen was ("het gaat slechts om een nieuwe vaatwasser"), kan hij dit statement van de krijgsmacht toch niet wegwuiven. Een actie als deze zal de lopende onderhandelingen tussen de gemeente en het rijk waarschijnlijk weinig goed doen...

                    Bron: Een onafhankelijk blog van een Kattenburger over de herontwikkeling van het Marineterrein Amsterdam. Van een gesloten enclave naar een plek voor iedereen.
                    Vriendelijke groet, Hans.

                    "Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

                    Reactie


                    • #11
                      Loek het is ook eerder zo gegaan met de mijnenvegers. Daarvan hebben er ettelijke jarenlang als reservedelenbron gediend waarna ze alsnog zijn overgedragen aan een van de plaatselijke korpsen Zeekadetten, bijvoorbeeld de ex-Hr. Ms. Roermond die naar het korps in Lemmer is gegaan en daarvoor de Naarden en de Sittard die resp. naar Delfzijl en naar Harlingen zijn gegaan. In Lemmer hebben de zeekadetten er jaren aan gewerkt om alles weer aan de praat te krijgen maar vorig jaar kregen ze de kroon op hun werk en nu kan het schip weer geheel zelfstandig varen. Misschien krijgen een of meerdere mijnenjagers t.z.t. wel eenzelfde bestemming?

                      Hans ik heb nooit begrepen waarom Defensie ooit het onzalige plan heeft goedgekeurd om het laatste stukje beschikbare terrein in Amsterdam af te stoten. Het was pure armoede en nu daar een eind aan is gekomen wordt terecht het argument van beveiliging weer voorgaats gehaald. Er gebeuren zeer regelmatig voor terroristen aantrekkelijke plechtigheden in de hoofdstad, daar wil je nou eenmaal snel beschikbare escalatiedominantie hebben. Mooi dat het toch weer lijkt te gaan blijven. Laat onverlet de wensen vanuit de burgerij om ook wat te mogen doen op deze toplocatie. Het huidige plan lijkt me hierbij een voor iedereen acceptabel compromis.
                      "Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
                      "Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
                      ..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
                      https://duurzamehuizenroute.nl/wonin...s-1905-veendam

                      Reactie


                      • #12
                        De Roermond is door zkklemmer van een particulier gekocht, niet van de marine gekregen. Vorig jaar zijn er wel een aantal WM-4 schouwen nog aan 2 korpsen geschonken, en een naar de scouting. De huidige mijnenjagers zijn een stukje groter, en veel gecompliceerder, en vanwege nieuwe regels mogen objecten met grote financiële waarde niet zomaar geschonken worden. Er zullen dus weinig korpsen zijn waarvoor zo'n schip een goede vervanger van het huidige zou zijn. Aan de andere kant, het laten slopen van een polyester object kost altijd geld. Alle andere (waardevolle) materialen moeten eerst gedemonteerd worden(wat ook duur is) en daarna zal het in stukken geslepen moeten worden, door een grote vermaler, om vervolgens door een afvalverwerker nog fijner vermaald te worden om afgestort te worden. Tegen de tijd dat de marine de schepen uiteindelijk wil afstoten kan de waarde wel eens nihil/ negatief zijn. (Wat een schenking mogelijk maakt). Of ze uiteindelijk een tweede leven gaan krijgen zoals de dokkumklasse hangt dus van veel zaken binnen de marine en de plaatselijke korpsen af. Niet waarschijnlijk (voor nu) maar wellicht ook niet onmogelijk.

                        Reactie


                        • #13
                          afgedankt

                          het gerucht gaat (voornamelijk via facebook) dat de Maassluis de zelfde kant op gaat.
                          volgens sommigen zou de steiger in de Berghaven afgekeurd zijn en derhalve niet meer veilig om daar schepen aan af te meren.
                          de Haarlem heeft eerder in de Helderse courant gestaan als dat ze zou worden gestript en is daarvoor verhaalt, waar naar toe is mij onbekend.
                          van de vier opgelegde schepen zou er dan nog een over zijn. welke???
                          de schepen zijn niet meer van de KM en er mogen dan ook geen onderdelen meer vanaf worden gehaald om de operationele eenheden te bevoorraden.

                          Reactie


                          • #14
                            P.R. van Winsen schreef Bekijk Berichten
                            van de vier opgelegde schepen zou er dan nog een over zijn. welke???
                            Middelburg

                            Reactie


                            • #15
                              afgedankt

                              Uit de lokale omgeving heb ik het volgende begrepen.
                              In verband met strengere veiligheidseisen mogen er geen twee marineschepen met munitie aan boord langszij elkaar afgemeerd liggen.
                              Daardoor is er dus behoefte aan veel (meer ?) kade ruimte. Zeker als je kijkt dat de drie troepentransportschepen elk al een steiger in beslag nemen.

                              De vier mijnenjagers die in 2011 uit de vaart zijn genomen zijn eerst opgelegd bij het Mijnendienst Complex en op een gegeven ogenblik verhaald naar de Berghaven.

                              Marine Voorlichting stelt nu dat de marine meer behoefte heeft aan kadelengte en dat daarom de mijnenjagers opgelegd worden te Amsterdam.

                              In 2011 zouden de schepen in de verkoop gaan, maar dat is niet gelukt.
                              In 2014 besluit de minister dat de schepen uit de verkoop gehaald worden en bestemd zijn voor de reserve.
                              In 2016 stelt de minister dat de schepen uit de reserve gehaald worden en bestemd zijn voor de logistieke reserve (lees leverancier reservedelen voor de nog varende schepen van de klasse)
                              In juni 2018 stelt de staatssecretaris nog dat de schepen zullen worden gebruikt voor herverdeling.
                              Inmiddels liggen twee mijnenjagers - de Haarlem en de Middelburg- te Zeebrugge voor de ontmanteling van bruikbare reservedelen.

                              Op 23 januari is de Hellevoetsluis verhaald naar de Dijksgracht in Amsterdam en deze week volgt de Maassluis.
                              Het vrijmaken van de kade in de Berghaven is maar een kleine toename de beschikbare kadelengte.

                              De volgende onvermijdelijk stap zal het afstoten van de vier schepen zijn. Verkoop zal onmogelijk zijn. De sloop van polyesterschepen zal waarschijnlijk een negatief saldo opleveren.
                              Bob R.

                              Reactie

                              Working...
                              X