Mededeling

Collapse
No announcement yet.

verlichting mijnenvegers tijdens het vegen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• verlichting mijnenvegers tijdens het vegen

is er iemand die weet wat voor kleur de lampen hadden op de ra van de mijnenvegers?
    ik bedoel de mijnenvegers voor de ombouw deze hadden 3 lampen op de ra aan sb zowel als aan bb.
    twee bovenop de ra en een onderaan de ra vlak bij de mast.
    volgens mij was het toplicht groen maar zeker weet ik het niet.
    misschien is er iemand die mij kan helpen.
    met vriendelijke groet,
    korporaalmachinist

Is dit wat je bedoelt Korp.

Naaldwijk.jpg

Hier een pdf, met daarin diverse info betreft verlichting van schepen op zee:

http://pzv-zeezeilen.nl/wp-content/u...-2-A4-V2.7.pdf

Bron: ModelbouwForum.nl
    Vriendelijke groet, Hans.

"Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

Reactie

Deze foto heb ik al gekregen maar toch bedankt hoor.
      op de schepen waar ik op gevaren hebt zaten er geen lampen aan de mast.
      alles zat op de ra.
      m.v.g.korporaalmachinist

Reactie

De op #2 getoonde foto is van een mijnenveger van de Dokkum-klasse, ook wel WU genoemd. Op bijgaande foto zie je de mast van een ondiepwatermijnenveger, zonder lampen aan de mast. Daar werd gebruik gemaakt van losse lampen die aan een vlaggenlijn op de voorgeschreven hoogte aan de ra werden opgehangen. Als je vertelt op welke mijnenveger je hebt gevaren kunnen we je wellicht beter van dienst zijn.
        De lampen in de mast/ra waren bedoeld om de overige scheepvaart duidelijk te maken dat er 'geveegd' werd en dat de mijnenveger daardoor slechter manoeuvreerbaar was en slechts op geruime afstand mocht worden gepasseerd.
        Hr.Ms. Bussemaker M869-5.jpg
        groet, Sieger
        Goals in the distance are reached better together

Reactie

verlichting mijnenvegers

hoi Sieger Timmer,
          ik heb gevaren op de Drachten,Gieten,Naarden,Grijpskerk dus de WU 's
          deze hadden dus de lichten op de ra.
          met vriendelijke groet,
          korporaalmachinist

Reactie

korporaalmachinist schreef Bekijk Berichten
            hoi Sieger Timmer,
            deze hadden dus de lichten op de ra.
            met vriendelijke groet,
            korporaalmachinist
            Dan vrees ik dat je het toch zult moeten doen met de bewerkte foto in bijdrage #2, want de Naaldwijk is immers een zusterschip van de door jou genoemde schepen. Op vrijwel alle foto's van WU's is de ra- en mastverlichting identiek.
            groet, Sieger

Reactie

korporaalmachinist schreef Bekijk Berichten
              korporaalmachinist
              Bij velen zal de vraag gerezen zijn, evenals bij mij, wat de WU-klasse is.
              Wikipedia zegt hierover:

Het ontwerp van de Dokkumklasse, die ook wel de WU-klasse wordt genoemd, was gebaseerd op standaard stafeisen opgesteld in West-Europese Unie verband. Door deze stafeisen zijn er in veel landen schepen gebouwd van de WU-klasse, waaronder toenmalig West-Duitsland, Engeland en Frankrijk. Deze schepen vertonen dan ook zeker gelijkenis met de Dokkum- en Wildervankklasse. Ze waren gebouwd als kustmijnenvegers die hoofdzakelijk binnen de territoriale wateren opereerden.

"Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

Reactie

verlichting mijnenveger

sieger timmer schreef Bekijk Berichten
                Dan vrees ik dat je het toch zult moeten doen met de bewerkte foto in bijdrage #2, want de Naaldwijk is immers een zusterschip van de door jou genoemde schepen. Op vrijwel alle foto's van WU's is de ra- en mastverlichting identiek.
                beste Sieger,
                ik heb nu een plaatje van de mast geplaast zo zag de ra er uit toen ik op de mijnenveger voer.
                ik hoop dat ik nu wat duidelijker ben.er waren dus geen lichten aan de mast.
                met vriendelijke groet,
                korporaalmachinist
                Bijgevoegde Bestanden

Reactie

Misschien heb je hier wat aan

BVA staat voor Bepalingen ter Voorkoming van Aanvaringen op zee. (Verdrag inzake de Internationale Bepalingen ter voorkoming van aanvaringen op zee).

Artikel 3.35. Tekens van mijnenopruimingsschepen.

Een schip bezig met mijnenopruimingswerkzaamheden moet, behalve de tekens bedoeld in artikel 3.08, voeren:

a. ’s nachts: drie groene heldere of gewone rondom schijnende lichten, één aan of nabij de top van de mast en één aan elk uiteinde van de ra van deze mast;
                  b. overdag: drie zwarte bollen op dezelfde plaatsen als de lichten ’s nachts.

Naaldwijk.jpg

Dit lijkt mij toch overeen te komen.
                  De rode lichten zal denkelijk te maken hebben met artikel 3.08 (voor andere, eveneens al dan niet moeilijk manoeuvreerbare schepen gelden).

Reactie

Net als bij de WU's zaten bij de Inshores de veeglichten vast in de mast. Ik was OOFF op de Zomer en Lacomblé, en CDT op de Chömpff.

Reactie

Jur de Jong schreef Bekijk Berichten
                      Net als bij de WU's zaten bij de Inshores de veeglichten vast in de mast. Ik was OOFF op de Zomer en Lacomblé, en CDT op de Chömpff.
                      Bijna goed Jur, want achter de vlaggenkast stonden ook nog twee rode lichten die met de seinlijnen aan de ra weren gehesen, zegt de SNRT op de Lacomblé en Bussemaker
                      groet, Sieger

Reactie

verlichting mijnenvegers tijdens vegen

goed dat we deze wetenschap nu hebben maar nu heb ik nog een vraag; mijnenvegers hebben een heel groot tuig uitstaan als ze vegen, als enkel schip of in een groep.ik begrijp dan ze dan zeer beperkt zijn in hun beweging.
                        maar ik heb zelf op de Maassluis gevaren en dat is een mijnenjager. heeft een mijnenjager de zelfde verlichting als een veger op het moment als ze aktief jagen????
                        een veger moet eerst door het mijnengebied en jager jaagt eerst voor zich uit.

Reactie

Het lijkt mij van wel.
                          Gezien artikel 3.35 in bericht 9, de z.g.n. Mijnenopruimingsschepen.
                          Maar ik laat mij graag corrigeren door een kenner op dit terrein.

Reactie

Een mijnenveger voert tijdens het mijnenvegen drie groene lichten naast de gewone vaarlichten.
                            Een mijnenjager voert tijdens het mijnenjagen de lichten rood-wit-rood naast de gewone vaarlichten.
                            Bob R.

Reactie

Working...
                            X