Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Vervanging Alkmaar-klasse

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Risum
    replied
    Als ik de foto's bekijk en wat speel met de belichting en contrast ziet het er naar uit dat er gewoon twee schroeven gebruikt gaan worden in combinatie met een boegschroef. Vrij standaard concept dus. Krijg het idee dat Damen met het eerdere ontwerp heeft laten zien wat er mogelijk is maar dat dit later aangepast is naar een meer traditioneel concept.

    De hybride aandrijving van de Karel Doorman was misschien nieuw voor de marine en ze hebben daar pech gehad maar verder was het geen nieuw concept of zo. Zou mij ook niet verbazen als de MCM hier ook gebruik van gaat maken. De Voith-Schneider is wat dat betreft een wat radicaler idee.

    We gaan het zien. Wanneer wordt er bekend gemaakt wie er gewonnen heeft?

    Leave a comment:


  • Paul Konings
    replied
    Leuk ogend vaartuig, ben benieuwd hoe die Voith's zich zullen gedragen op zee want dat is eigenlijk een relatief nieuw concept. De Voight-Schneider is ontwikkeld om generatoren aan te drijven in waterkrachtcentrales, in Rotterdam waren er sleepboten met deze aandrijving en bleken kwetsbaar te zijn alsook lawaaiïg. Wat ik niet hoop is dat dit concept van voortstuwing dezelfde weg gaat bewandelen als de voortstuwing van de Karel Doorman gedaan heeft (was ook een nieuw concept).

    Wie weet, afwachten is nu de boodschap.

    Groet,
    Paul

    Leave a comment:


  • Risum
    replied
    Op http://nlnavy.damen.com/nl/#mijnenbe...gs--vaartuigen is een nieuwe afbeelding verschenen van het voorstel van Damen. Ziet er een stuk minder stealth uit dan het eerdere concept. Volgens de URL is de afbeelding trouwens al geüpload op: 05-2017

    MCMV_Bi_National_Replacement.jpg

    Naval_ship_fore.jpg

    Naval_ship_aft.jpg

    Leave a comment:


  • Ace
    replied
    DSNS HEEFT TWEE BELANGRIJKE MIJLPALEN BEREIKT

    In de afgelopen weken heeft de Product en Proposal (P&P) afdeling van DSNS goed werk geleverd in de aanloop naar twee belangrijke deadlines. Voor het Roemeense korvetten programma is op 2 oktober de deadline bereikt waarop alle aanbieders hun final proposal in moesten leveren. Op dezelfde dag is in het Nederlands-Belgische MCMV programma, waarin België de leiding heeft, de deadline voor final proposal bereikt. De P&P afdeling heeft zich in de afgelopen periode bewezen en zij heeft sterk teamwork laten zien!

    http://nlnavy.damen.com/nl/dsns-heef...palen-bereikt/

    Leave a comment:


  • Ace
    replied
    Wat meer over het Damen ontwerp is terug te vinden op de Belgische forum, het is wel Franstalig.

    http://www.belgian-navy.be/t7271p450...seurs-de-mines

    Leave a comment:


  • Ace
    replied
    Drie consortia over in strijd om nieuwe mijnenbestrijdingsvaartuigen

    https://marineschepen.nl/nieuws/drie-consortia-over-in-strijd-om-nieuwe-mijnenjagers-011018.html

    Leave a comment:


  • Bubbe
    replied
    Mooi kleurtje, wel een hoop werk om af te plakken.
    Bijgevoegde Bestanden

    Leave a comment:


  • Ace
    replied
    Saab Kockums heeft een nieuwe MCM ontwikkeld.

    MCMV 80
    MISSION FOCUSED AND FLEXIBLE


    The Baltic Sea is filled with thousands of mines, the first ones being laid out during the first Crimean war in the middle of the 1800:s. Ever since, The Royal Swedish Navy has taken on the task of clearing the sea from mines. The experience gained in these operations have been continuously invested in the MCM ships and naval systems from Saab.
    ENSURING CONFIDENCE IN THE MINEFIELD
    Today a wide variety of mine types are deployed in waters all around the world, and many of these are highly advanced. This creates new demands for enhanced Mine Countermeasures (MCM) Systems.

    With Saab, a long-time supplier to the Royal Swedish Navy, we will empower our offer with decades of experience in designing and building world-class Mine Countermeasure Vessels (MCMVs), and the toolbox needed to clear your waters and ensure mission success. You will get access to competence gained from for example:

    Design and production of full composite ships with low signatures that are shockproof, like the MCMV 47 of the Swedish Landsort and Koster class, as well as the Singaporean Bedok class. All well-proven, around the world

    The combination of world-class competence in stealth, multi-role capabilities and composite like the Visby class corvettes
    Hybrid construction (steel/composite), with the superstructure and hull built in different materials, like the Singapore Navy’s Littoral Mission vessels

    This, together with a good track-record of a well-integrated toolbox, such as unmanned vehicles, makes us a reliable partner, ensuring you confidence in your Mine Warfare challenges.


    MCMV 80

    The evolutionary design approach from Saab has now paved way for the next step forward, the MCMV 80 – the next-generation MCMV, flexible in operation and adaptable in configuration. Developed to meet today’s and tomorrow’s challenges in any type of deployment or operations.




    FEATURES

    MISSION FOCUSED AND FLEXIBLE

    Multi-role
    The MCMV80 can be tailored to a wide range of different missions. Containerized mission modules allow you to conduct operations both in the minefield and outside. With a helicopter flight deck and a UAV hangar you add logistic and reconnaissance operation capabilities. Two stern ramps and a launching crane enables the launch of ASUV, ASV, ROV and Rib's or interceptors. Together, it makes the MCMV 80 the perfect platform for a wide range of manned and unmanned operations.

    Smart and flexible
    Based on Saab’s modular design philosophy, the MCMV80 are prepared to adapt to new demands as the mine warfare challenge evolve. Obsolete systems which become expensive to maintain, or does not meet new requirements, can be replaced with up-to-date systems. This, in combination with the intelligent use of our composite technology in either hull or superstructure, or both, will significantly decrease the life-cycle cost.

    The arrangement of the MCMV is focusing on supporting lean operations. For example, the operator room and the bridge are integrated in one 'superbridge' to facilitate communication and enhance situational awareness operator, the navigation and optionally the flotilla command.

    The MCMV80 is a new design following Saab's evolutionary design approach, meaning that innovative ideas are introduced step by step, together with proven designs. This enables Saab to provide completely new solutions with low technical risk, without having to include obsolete technology or ideas.

    Survivability
    The MCMV80 can be delivered with different levels of signature management. From lower MCM signatures and less stringent requirements up to the highest shockproof requirements and stealth capabilities.
    TRUE COMPETENCE OF SIGNATURES AND SYSTEM-OF-SYSTEMS INTEGRATION

    Apart from advanced multi-role vessels, Saab also delivers state-of-the-art Combat Management Systems and equipment to activate, detect and neutralize mines. With knowledge of each individual product, we can assist you in selecting and integrating all components. And due to the Saab modular approach you are not even limited to Saab's portfolio of products, while you can still benefit of Saab's know-how about system-of-systems integration.

    KEY DATA
    MAIN SPECIFICATIONS (APPR.)
    Length 80 m

    Displacement 1250 Tons
    Spee d15 knots
    Crew 40-60
    Hull Structure
    Composite or high tensile steel Hull Superstructure
    CFRP Operational Features
    360° Integrated bridge –”Superbridge”
    Flight deck and hangar for UAV or small helicopter
    Hangar for AUV & ROV
    2 x stern ramps for up to 11 m RIB/USV
    2 containerized mission modules

    ADDING SUB-SYSTEMS

    The increased use of unmanned vehicles, the rise of anti-submarine warfare and more rigorous mission needs have led to increased demands for the addition of sub-systems to MCMVs.
    Remotely Operated Vehicles (ROV) are now being used as a tethered Propelled Variable Depth Sonar (PVDS) to run ahead of the MCMV, complementing the hull-mounted sonar on board. Autonomous, non-tethered vehicles, such as SAROV, will soon become part of the MCMV.
    Both the MCMV 47 Koster class and MCMV 52 enhanced Koster class can be used in conjunction with ROV systems to help prepare naval crews for any situation.

    DOUBLE EAGLE MKII/MKIII



    The Double Eagle MKII or the slightly bigger MKIII are the first choice for many navies when it comes to MCM. It is a ROV system with a robust design, and its short turnaround time ensures it is highly cost-effective.
    Its modular approach provides flexibility in MCM operations, and the autonomous vehicle is designed to detect, identify and neutralise modern sea mines. The operator can utilise the Double Eagle MKII/MKIII for both mine detection in its PVDS function and for mine disposal.


    SAM III




    The SAM III system is a unique, unmanned minesweeping drone for the disposal of modern sophisticated influence mines. It is an exceptionally effective supplement to mine hunting and mechanical minesweeping when combined with the function of the MCMVs.
    The autonomous catamaran is fully equipped with systems for sweeping, navigation and remote control, all of which are driven by the vehicle’s own power supply. The small remote control unit can be placed anywhere on board any ship, ashore, in a van or in a container as well as constitute an integral on board part of the MCMV.

    http://saab.com/naval/Submarines-and...-ships/mcmv80/

    Leave a comment:


  • Parera
    replied
    Damen heeft vandaag een 3 tal concept images vrijgegeven op een speciale website met daarop de concepten van M-fregat vervangers, Alkmaar klasse vervangers en de Walrus klasse vervangers. Ik zal in de juiste afbeelding plaatsen in het juiste topic.

    Het Concept Alkmaar klasse vervanger door Damen;

    MCMV_concept_2017_50%.png

    Helaas door het beperkte uploaden op het forum de afbeelding 50% verkleint.


    Ook hier komt de mirador Electro-optical sensor weer terug, een opvallende toevoeging is het waarschijnlijk 57 mm kanon op de boeg. Een groot vliegdek zonder hangaar, waarschijnlijk wel een UAV hangaar en wat lijkt onder deks een onbemand vaartuig.

    Net als bij de onderzeeboot is er weinig te zeggen over afmetingen , dit kan vergeleken worden met de container op dek hier naar zal ik kijken.

    Leave a comment:


  • Ace
    replied
    Nu de disscusie toch over een MCM moederschip gaat , haal ik een oude bekende tevoorschijn.

    BMT Venator minor warship concept. De BMT Venator is, is een Hydrograaf, Mijnenjager en Opv in een, men heeft zelfs aan Sams gedacht dus een slim concept.


    BMT's single role, re-configurable minor warship concept.

    Minor warships are a category of naval vessel covering a range of roles, including mine counter measures, off-shore patrol and survey. These vessels may be deployed in a war role, within threat environments, but are usually small and of a specialised nature.

    So far, these roles have been achieved through the design of individual classes of vessel with little commonality. The emergence of new technologies, specifically the use of off-board, unmanned systems decreases the need for a highly specialised platform and offers the potential of a single, re-configurable platform.

    We have created a framework concept design, BMT Venator®, that helps us explore how such a warship may satisfy a range of different roles more efficiently and cost-effectively.

    We started our exploration by developing the Venator single role platform concept to be re-configurable, from time to time, to perform a range of missions, including:

    Mine Counter Measures (MCM);
    Maritime Security;
    Hydrographic and Environmental Assessment; and
    Patrol.


    We applied our BMT InSpira® process for rapid, multi-disciplinary R&D to study the key design drivers for this type of vessel.


    Venator offers:

    An affordable solution to a complex capability requirement;
    A flexible and adaptable desgn, maximising mission availability; and
    Increased operational flexibility through its global deployability.

    http://www.bmtdesigntechnology.com.a...minor-warship/

    http://www.bmtdsl.co.uk/media/609794...-RINAJun13.pdf

    http://www.mbda-systems.com/maritime...ty/sea-ceptor/



    Leave a comment:


  • Parera
    replied
    Interessante staf eis van de belgen die commando functie als vervanging van de Godetia.

    Hopelijk laat de politiek niet lang op zich wachten en word er z.s.m. een A-brief opgemaakt.

    Leave a comment:


  • Ace
    replied
    Mijnen vernietigen op afstand

    De nieuwe mijnenbestrijdingsvaartuigen voor onze eigen Nederlandse en ook de Belgische marine zullen mijnenvelden niet meer zelf invaren. Naar het voorbeeld van drones in de luchtmacht zullen vijandige mijnen in de toekomst alleen nog met op flinke afstand bestuurde onderwatervaartuigen (ROV’s) worden opgespoord en vernietigd.
    De Koninklijke Marine hoopt het eerste schip van het nieuwe type mijnenbestrijdingsvaartuig tussen 2025 en 2027 in gebruik te kunnen nemen. Daarvoor moet de nieuwbouw tussen 2022 en 2024 beginnen. Het nieuwe vaartuig zal een soort moederschip voor een of meerdere ROV’s worden naar het voorbeeld van installatieschepen zoals die ook in de offshore industrie worden gebruikt.

    Voordelen

    Het grote voordeel van deze nieuwe vorm van mijnenbestrijding is dat bemanningen niet meer in gevaar worden gebracht doordat ze een mijnenveld in moeten varen. Ook hoeven er zoals nu soms nog wel het geval is, geen duikers meer het water in om explosieven te deponeren bij in de bodem vastzittende mijnen. Bovendien kunnen de nieuwe schepen aanzienlijk goedkoper worden uitgevoerd omdat er bij de bouw geen speciale antimagnetische materialen meer hoeven te worden toegepast. De huidige bij de Nederlandse en Belgische marine in gebruik zijnde mijnenjagers hebben een romp van glasvezel en polyester en zijn, gezien hun beperkte afmetingen, niet optimaal zeewaardig. De ontwikkeling van een nieuw en groter, stalen schip dat beter oceaanwaardig is, biedt bovendien de mogelijkheid om deze schepen ook voor andere taken (patrouilles, oceanografie en/of kustwachttaken) dan alleen mijnenbestrijding te kunnen inzetten.

    De voorkeur voor de bouw van mijnenbestrijdingsvaartuigen die buiten het mijnenveld blijven, de zogeheten stand-off methode, wordt bevestigd in Belgische marinekringen. Daarmee kiezen de Belgen en Nederlanders voor een andere strategie dan bijvoorbeeld de Duitsers die opnieuw de voorkeur geven aan de bouw van nieuwe mijnenjagers die wel de mijnenvelden in kunnen.

    De strategische keuze voor het stand-off concept is vooralsnog een voorlopige. De voorkeur voor dit concept wordt ook bevestigd in Nederlandse marinekringen maar zo lang er geen volledige overeenstemming tussen de Nederlandse en Belgische overheid is, blijft het een voorlopige keuze. “We zijn in een nog onduidelijke periode. De afstemming tussen Nederland en België is nog niet volledig”, is alles wat de voor de vervanging van de mijnenjagers verantwoordelijke Belgische kapitein ter zee en ingenieur Y. Dupont erover kwijt wil.

    Voortouw

    Afstemming tussen beide landen is wel zeer belangrijk. Niet alleen om schepen goedkoper in serie te kunnen bouwen maar ook voor de verdere samenwerking tussen de Nederlandse en Belgische defensie. Besloten is dat onze zuiderburen het voortouw nemen in het traject voor de vervanging van de mijnenjagers. Dit is afgesproken in het kader van de in 2007 met de overdracht van twee M-fregatten aan de Belgen opgezette intensieve samenwerking tussen beide marines. De Nederlanders hebben al hun handen vol aan de vervanging van de onderzeeërs en, samen met de Belgen, de M-fregatten.

    Ondertussen is de samenwerking tussen beide marines almaar groter geworden. De Belgische fregatten worden gemanaged en onderhouden in Den Helder terwijl de Nederlandse mijnenjagers worden beheerd en onderhouden in de Belgische marinebasis in Zeebrugge. De opleiding en training van scheepsbemanningen voor de mijnenbestrijding vindt plaats bij Eguermin in Oostende, de Belgisch-Nederlandse school voor mijnenbestrijding op zee. Ook mijnenbestrijders van andere NAVO-landen volgen hier hun opleidingen.

    Door alle bezuinigingen van zowel de Nederlandse als Belgische regering op hun defensie is de vervanging van de verouderende marineschepen echter een uiterst moeizaam traject geworden. Vooral aan Nederlandse kant bij de Defensie Materieel Organisatie (DMO) hebben alle bezuinigingen er diep in gehakt. Zo diep dat alle trajecten vele jaren vertraging oplopen en er aan alle kanten geld tekort is om de benodigde ontwikkeling goed te kunnen doorzetten. DMO moet extra engineers van buiten aantrekken om al het benodigde voorbereidende werk voor de vervangingsprojecten te kunnen uitvoeren.

    Nieuw elan

    Ook de Belgen hebben hun financiële problemen maar na alle onzekerheid lijkt daar nu een nieuw elan te zijn ontstaan na de recente vaststelling door de regering (eind 2015, herbevestigd in juni 2016) van een nieuw Strategisch Plan voor Defensie 2020/2030. In dat strategisch plan geeft de Belgische regering aan 2 miljard euro te willen uittrekken voor de aanschaf van twee nieuwe fregatten met nieuwe gevechtshelikopters, zes nieuwe mijnenbestrijdingsvaartuigen, upgrade patrouillevaartuigen en zelfs de opzet van een compagnie Belgische mariniers (140 man) die mee kan doen met het binnenkort in een nieuw te bouwen kazerne in het naburige Vlissingen te vestigen bataljon van het Nederlandse Korps Mariniers.

    Overigens hebben de Belgische fregatten ‘BNS Leopold I’ en ‘BNS Louise Marie’ net in Nederland een flinke upgrade gekregen. Verder heeft de Belgische Marinecomponent, zoals de marine in België officieel heet, recentelijk (2014/15) nog twee kustpatrouillevaartuigen in gebruik kunnen nemen, de ‘BNS Castor’ en ‘BNS Pollux’. De Belgische Marinecomponent omvat verder zes mijnenjagers, een logistiek steun- en commandoschip, de stokoude, uit 1967 daterende ‘Godetia’, een ook al oud onderzoekschip, de ‘Belgica’ (1984) en de nodige hulpvaartuigen van sleepboten en dergelijke.

    In een recent interview met het blad Naval Forces heeft de Belgische viceadmiraal (schout-bij-nacht) Georges Heeren aangegeven dat zijn voorkeur wat betreft de fregatten uitgaat naar opnieuw een middelgroot type fregat dat zowel goed is in onderzeebootbestrijding als het opbrengen en enteren van vijandelijke vaartuigen, iets wat de huidige fregatten van de Nederlandse en Belgische marine de afgelopen jaren geregeld hebben moeten doen bij de piraterijbestrijding in de Golf van Aden.

    Meer taken

    Over de aanschaf van de nieuwe mijnenbestrijdingsvaartuigen zegt de Belgische viceadmiraal dat er van zowel Belgische als Nederlandse kant een voorkeur bestaat voor het stand-off concept. Tegelijkertijd zouden de nieuwe schepen wel dermate beveiligd moeten zijn tegen mijnen dat de bemanning nog wel heelhuids thuis kan komen, mochten ze per ongeluk toch in een mijnenveld terecht zijn gekomen. Hij heeft het daarbij expliciet over een type moederschip met aan boord verschillende systemen voor opsporing en vernietiging van uiteenlopende soorten mijnen, de MCM Toolbox genoemd, waarbij MCM staat voor Mine Counter Measures.

    Daarnaast geeft viceadmiraal Heeren aan dat het wel schepen moeten zijn die inderdaad meer taken moeten aankunnen dan de huidige mijnenjagers. Omdat België het inmiddels vijftig jaar oude commando- en ondersteuningsvaartuig Godetia niet zal vervangen, moeten de nieuwe mijnenbestrijdingsvaartuigen ruimte hebben voor het aan boord nemen van extra stafpersoneel voor het kunnen uitvoeren van logistieke taken. Daarvoor moet er ook ruimte zijn voor extra commando-, controle- en communicatieapparatuur.

    Anders dan de Duitsers kijkt volgens Heeren ook de Franse marine naar mijnenbestrijdingsvaartuigen op basis van het stand-off principe. Een nieuw gemeenschappelijk project zoals destijds voor de huidige Alkmaar-klasse in het kader van het zogeheten Tripartite-project ligt niet direct voor de hand. Vanuit het Nederlandse parlement wordt wel steeds sterk aangedrongen op het zoeken naar samenwerking met meerdere landen voor de ontwikkeling van nieuwe marineschepen. De landen met een eigen marine-industrie van enig formaat zoals Frankrijk, Groot-Brittannië, Duitsland, Spanje en Italië blijven echter om allerlei redenen, niet in de laatste plaats uit concurrentieoverwegingen, het liefst zoveel mogelijk alles zelf doen. Ook de Nederlandse (Damen) en Franse marinebouwers (DCNS) zijn tegenwoordig elkaars grootste concurrenten op de wereldmarkt.

    Unicum

    Wat dat betreft lijkt het Tripartite-project een unicum te blijven. In het kader van dat project is in de jaren zeventig een klasse van mijnenjagers ontwikkeld voor zowel de Belgische, Franse als Nederlandse marine. In 1974 werd een samenwerkingsovereenkomst ondertekend waarbij 35 schepen werden besteld, tien voor de Fransen, tien voor de Belgen en vijftien voor de Koninklijke Marine. In de loop der jaren zijn een aantal van die mijnenjagers doorverkocht. Nederland verkocht schepen aan Letland en Indonesië, België aan Frankrijk en Bulgarije en Frankrijk aan Pakistan.

    De Tripartite-mijnenjagers zijn 51,6 meter lang, 9 meter breed en hebben een diepgang van 3,5 meter. Ze meten 560 ton waterverplaatsing, halen 15 knopen en kunnen 45 bemanningsleden aan boord hebben. De tien schepen voor België zijn in de jaren tachtig gebouwd door het Belgische consortium Polyship. De Belgische mijnenjagers kregen namen van een bloem, de klasse wordt in België dan ook wel flower class genoemd of Aster-klasse. In Nederland werd gekozen voor plaatsnamen en heet het, naar het eerste schip, de Alkmaar-klasse. Ondertussen hebben zowel de Belgische als Nederlandse marine nog elk zes mijnenjagers over.

    De Tripartite-mijnenjagers zijn multifunctioneel inzetbaar, dus zowel vlak onder de kust als verder op zee. Ontworpen voor vooral de bestrijding van allerlei soorten mijnen op de Noordzee en het vrijhouden van de toegang tot de Nederlandse en Belgische zeehavens zijn ze echter ook elders in de wereld inzetbaar. Zo zijn Belgische en Franse mijnenjagers ook ingezet om de Perzische Golf weer mijnenvrij te maken na de oorlogen tussen Irak en Iran en de beide invallen van de Amerikanen en Britten in Irak. De huidige mijnenjagers zijn niet echt geschikt om lange oceaanreizen mee te maken.

    Gouden kans

    De bouw van nieuwe marineschepen is natuurlijk elke keer weer een gouden kans voor de eigen defensie-industrie. Hoewel klein heeft België toch ook nog een behoorlijke militaire industrie met bekende namen als die van wapenfabrikant FN Herstel en de Belgische vestiging van Thales. En anders dan Nederland heeft België nog een eigen scheepsmotorenfabrikant ABC (Anglo Belgian Corporation) Marine Engines in Gent. Multi Engineering is een belangrijk ingenieursbureau dat tot nog toe al veel projecten voor de Belgische marine heeft gedaan. Agoria, de Belgische belangenorganisatie van de technologische industrie in België heeft vorig jaar al een eerste informatievergadering belegd voor bedrijven die geïnteresseerd zijn in deelname aan ontwikkelingsprogramma’s van de Belgische marine. Het enige wat de Belgen niet hebben is een echte marinewerf. Maar de werf Damen Schelde Naval Shipbuilding in Vlissingen is wel dichtbij en er werken ook Belgen.

    http://www.maritiemnederland.com/ach...stand/item2038

    Leave a comment:


  • Parera
    replied
    De Belgische marine organiseert ''Technology and Industry Days'' op 15 & 16 Juni. Hierbij zullen een 10 tal bedrijven hun producten presenteren en demonstreren t.b.v. het project vervanging mijnenjagers.

    Daarbij plaatste de Belgische marine ook onderstaande afbeelding, dat geeft weer een klein stukje inzicht in de wensen van de marines. Waar de afbeelding precies vandaan komt is mij onbekend, mogelijk getekend voor de marines of door een bedrijf als promotie van hun product.
    Concept-MCM.jpg



    Net als vorig jaar organiseert de Algemene Directie Material Resources voor de Belgische kust testen met onbemande mijnenbestrijdingssystemen. Dit kadert in de vervanging van de mijnenbestrijdingscapaciteit van de Belgische Marinecomponent en de Koninklijke Nederlandse Marine. Met het oog op toekomstige technologieën, willen beide marines hun mijnenbestrijdingscapaciteit vervangen door autonome systemen, om de operationele prestaties en de veiligheid van het personeel te verbeteren.

    Gedurende twee weken zullen er eerst testen plaatsvinden met verschillende soorten onbemande onderwater- en oppervlaktedrones van bedrijven uit diverse continenten. Op 15 en 16 juni volgen op de marinebasis in Zeebrugge dan de Technology and Industry Days: een tweedaagse presentatie en demonstratie van die systemen.

    De Technology and Industry Days zijn bestemd voor gespecialiseerde industriëlen en specialisten in mijnenbestrijding bij NAVO- en EU-marines of aanverwante organisaties. Gedurende die twee dagen zullen de bedrijven hun systemen voorstellen met een briefing en een statische en dynamische tentoonstelling.

    Admiraal Willy Herteleer, gewezen stafchef van de Belgische Defensie, specialist in mijnenbestrijding en voorzitter van EURODEFENCE Belgium, zal als gastspreker de Technology Days inleiden.
    [Bron: mil.be]

    Leave a comment:


  • mpc007
    replied
    Gelukkig is inmiddels bekend dat het project tegelijk met de FSC (future surface combatant, vervanger m-fregatten) opgepakt wordt. Intentieverklaring is ondertekend. Onder leiding van de Belgen. Ben benieuwd waar ze mee aan komen zetten, en wanneer we er weer meer van gaan horen.

    Leave a comment:


  • Parera
    replied
    mpc007 schreef Bekijk Berichten
    Ik denk dat de vorm van de boeg wel redelijk overeen gaat komen met het toekomstige NLse ontwerp. Ik kan me herinneren dat daar zelfs al eens een computerimpressie van gemaakt is, waarbij het scheepje naast het JSS en een OPV vaart. Of ik heb het mis, en het waren JSS, OPV en LCF.. :/
    Dat is inderdaad een OPV en LCF met tussenin het JSS.


    De huidige Alkmaars staan op de vervang planning ''het midden van de jaren 20'' +/- 2025 volgens het ministerie. Het beste zou zijn om ze begin jaren 20 te vervangen omdat de huidige systemen dan niet meer (betaalbaar) te onderhouden en ze niet geschikt zijn voor de modernste onbemande systemen. Hopelijk dat een nieuw kabinet de portemonnee mag trekken tijdens de 4 jaar.

    Leave a comment:

Working...
X