Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mijnenjagers naar Leeuwarden

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Mijnenjagers naar Leeuwarden

Mijnenjagers naar Leeuwarden.
    LEEUWARDEN - De Explosieven Opruimingsdienst (EOD) van Defensie en politie zijn zondag aan het einde van de ochtend uitgerukt naar het centrum van Leeuwarden.
    Dat gebeurde nadat de politie de melding kreeg dat er mogelijk een bom zou liggen in het water van de Westersingel, een breed water in het centrum.
    In het water werd een drijvend object aangetroffen dat veel weg heeft van een zeemijn. Op advies van bomverkenners van de politie werd besloten de directe omgeving af te zetten. In een straal van 100 meter moesten mensen daarom hun huis verlaten.

Door de bezuinigingen van de afgelopen tijd is er pas aan het eind van de week een schip beschikbaar..
    Dus zullen de bewoners enige dagen niet in hun huis kunnen.
    Bron Nu.nl
    Bob R.
    --
    mijn in leeuwarden.jpg

Re: Mijnenjagers naar leeuwarden

De mijn blijkt nep te zijn, gevuld met piepschuim. Dat heeft een duikploeg van de Marine vastgesteld.
    Men is lokaal niet geamuseerd.
    Bob R.
    --
    zeemijn leeuwarden 2.jpg

Reactie

"Bob R." wrote: De mijn blijkt nep te zijn, gevuld met piepschuim. Dat heeft een duikploeg van de Marine vastgesteld.
      Men is lokaal niet geamuseerd.
      Dat kan ik mij voorstellen. Ben benieuwd of de bouwers gevonden gaan worden en zo ja, waartoe zij misschien veroordeeld gaan worden.

Reactie

de politie had ook ff na kunnen denken..hoe komt een zeemijn 20 KM door kanalen en sluizen zonde opgemerkt te worden in een gracht in leeuwarden terecht?

Reactie

In een TV nieuwsuitzending zondagavond werd gemeld dat men wel degelijk direct aan een (misplaatste) 1-aprilgrap heeft gedacht. Nadat er beeldmateriaal naar de EOD was verstuurd werd er echter op aanraden van de EOD rekening mee gehouden dat het toch wat anders zou kunnen zijn, safety first. De (gepeperde) rekening voor de hele operatie wordt aan de daders gepresenteerd wanneer die gevonden worden. De opsporing krijgt hoge prioriteit.
          "Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
          "Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
          ..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
          https://duurzamehuizenroute.nl/wonin...s-1905-veendam

Reactie

En dan zal het een misplaatste 1 aprilgrap zijn; niemand is daadwerkelijk in gevaar geweest. En met een van de posters hierboven ben ik het ook eens : vanaf zee via sluizen en bruggen langs vaarroutes en dan pas op 1 april opgemerkt worden; hoe realistisch is dit scenario?

Ik geef toe dat grappen met minder impact leuker overkomen, maar om nu te gaan roepen dat opsporing de hoogste prioriteit geniet; dan lust ik er ook nog wel eentje ( Want tante Alie kan tegenwoordig pas twee dorpen verder van 13.30 tot 13.35 aangifte doen van haar gestolen tasje; en deze aangifte ( juist ja) verdwijnt onder in de la want géén prioriteit)

Reactie

Even goed lezen Japio, niet de hoogSTE prio. Een scenario waarbij kwaadwillenden ter plekke een zeemijn te water laten is tegenwoordig misschien niet zo ondenkbaar als het via sluizen binnendrijven.
              "Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
              "Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
              ..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
              https://duurzamehuizenroute.nl/wonin...s-1905-veendam

Reactie

Door de bezuinigingen van de afgelopen tijd is er pas aan het eind van de week een schip beschikbaar..
                Dus zullen de bewoners enige dagen niet in hun huis kunnen.
                Wat wilden ze sturen dan, een jager?

Een scenario waarbij kwaadwillenden ter plekke een zeemijn te water laten is tegenwoordig misschien niet zo ondenkbaar als het via sluizen binnendrijven.
                Ach, je ziet ze gelukkig goed drijven. Zelf een bom met wat chemicaliën in elkaar brouwen is veel minder omslachtig, en veel effectiever dan zo'n ding in een willekeurig vaartje dumpen. Zo'n ding valt vast op als je die het land in wil smokkelen. Moet je eens proberen een zeehaven binnen te varen met zoiets aan dek

Ik vond het in ieder geval best grappig. Ook dat de marine een schip moest sturen welke pas later in de week beschikbaar was. Misschien hadden ze de Sittard beter even kunnen huren, kan binnendoor zo richting Leeuwarden

Reactie

"Paul Joosten" wrote: Even goed lezen Japio, niet de hoogSTE prio. Een scenario waarbij kwaadwillenden ter plekke een zeemijn te water laten is tegenwoordig misschien niet zo ondenkbaar als het via sluizen binnendrijven.
                  ter plaatse een zeemijn te water laten? dan moet je hem daar eerst al krijgen en dan heb je nog een hijskraan nodig om hem in het water te krijgen. en dan is een zeemijn ook niet echt nuttig om te plaatsen, kun je beter met een veel kleinere springlading een brug ofzo opblazen, stuk effectiever en makkelijker uitvoerbaar.

Reactie

had daarvoor niet de mijnen uitrukwagen van de md-kaz naar Leeuwarden kunnen gaan, stukje goedkoper.

Reactie

Working...
                    X