Mededeling

Collapse
No announcement yet.

is dit de oudste uniformknoop van de Koninklijke Marine?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• is dit de oudste uniformknoop van de Koninklijke Marine?

Deze niet geidentificeerde knoop is Nederlands. Er zijn twee mogelijkheden: vroeg Koninkrijk der Nederlanden of Koninkrijk Holland. Voor de eerste optie spreekt dat de grote Franse verzamelaars hem niet kennen èn dat er Nederlandse knopen bekend zijn met deze constructie. Heel misschien is dit wel de allereerste knoop van de Koninklijke Marine.

Er wordt wel geadverteerd met knopen als 'het meest verwaarloosde onderdeel van een uniform', maar dat is niet juist. Het meest verwaarloosde onderdeel is het uniform zelf. Het zijn dappere mensen die een collectie durven aan te leggen, te bewaren en motvrij te houden.
    Er zijn ongelooflijk veel verzamelaars van marineknopen. Doordat marines veel officieren hadden - met allemaal een particulier aangeschafte uitrusting - komen verzamelaars vrij onopvallend aan hun knopen. Met een beperkt budget en goed zoeken kun je standaard officiers knopen uit de eerste helft van de 19e eeuw aanschaffen.

Nog oudere knopen zijn een heel ander verhaal. Een gewone onklaar ankerknoop uit de 18e eeuw, vergelijkbaar met de knoop die HetFortje heeft getoond op dit forum, ging rond 2000 op e-bay voor 800 dollar weg naar een Amerikaan. Niet zolang geleden gingen er in twee aparte veilingen een grote klaar-ankerknoop met kleine kroon naar Spanje of Portugal voor 600 euro per stuk.
    De meest actieve bieders op uitzonderlijke Napoleontische marineknopen wonen aan de Côte d'Azur. Eén van hen heeft met hulp van de anderen een boek uitgegeven. Ze bieden niet tegen elkaar en de eerste vinder moet zien dat hij de spullen thuis krijgt. Jaren geleden heb ik een ander uit die groep overboden. Iets mislopen door een verkeerde inschatting was zeker niet de bedoeling kreeg ik te horen. Geld zat daar.
    Ik had de biedingen op de eerdere ankerknopen gevolgd en ik wist wat er ging komen. Ik wilde deze Nederlandse knoop terug naar Nederland halen. Het is me gelukt.

De verkoper heeft overigens nog een kleintje en ik heb een optie. Mijn oorlogskas is leeg en ik heb moeite met die optie. Neem ik hem niet, dan gaat hij naar Frankrijk. Die Franse groep zal echt de pest in hebben.
    Als er een geinteresseerde Nederlandse verzamelaar is, wil die zich dan melden?
    Hij moet wel wat meer willen bieden dan maritime knopenverzamelaar HetFortje, want die bood een fractie van de kosten van de grote knoop, (530 euro, met thuiskrijgen 630 euro)

Last edited by kleinspul; 17th September 2020, 15:11. Reden: zin nu wel goed aangepast

De achterkant

Reactie

Reactie

kleinspul schreef Bekijk Berichten
        Deze niet geidentificeerde knoop is Nederlands. Er zijn twee mogelijkheden: vroeg Koninkrijk der Nederlanden of Koninkrijk Holland. Voor de eerste optie spreekt dat de grote Franse verzamelaars hem niet kennen èn dat er Nederlandse knopen bekend zijn met deze constructie. Heel misschien is dit wel de allereerste knoop van de Koninklijke Marine
        Op de getoonde knoop staat "Marine" en wordt verondersteld dat dit misschien wel de allereerste knoop van de Koninklijke Marine is.
        "Marine" is het zeewezen in het algemeen en algemene benaming voor oorlogs- en koopvaardijvloten, ofschoon men gewoonlijk van oorlogs- en handelsmarine spreekt.
        Het zou zomaar een knoop kunnen zijn van een koopvaardij-uniform, en zelfs niet Nederlands.

Vriendelijke groet, Hans.

"Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

Reactie

Het respect dat een man in uniform kreeg was voor andere partijen een reden om ook een uniform te gaan gebruiken. Engelse koopvaardijkapiteins maten zich een uniform aan dat alleen op details verschilde van Engelse marine uniformen en ze zetten er de ankerknopen van de Royal Navy op. Dat knoopontwerp was te algemeen om dit gebruik te kunnen verbieden. De Royal Navy wijzigde in 1812 haar knoopontwerp in één met een gekroond onklaar anker.

Rederijen voerden later in de 19e eeuw eigen knoopontwerpen in. Het begon bij de passagiersvaart en had een representatieve reden. Nadat de Royal Navy in 1841 aparte knopen voor de machinisten invoerde gingen de rederijen dat ook doen.

In de periode waarin ik deze knoop plaats zien we alleen strak opgezette maritieme organisaties met een fors aantal schepen een eigen knoopontwerp gebruiken. Dat zijn de grote oorlogsmarines, de East India Company en de Vereenigde Oostindische Compagnie.

De marine knoop is een enkele keer in Nederland met een metaaldetector gevonden. Uit het buitenland is hij niet bekend.

Door de koninklijke kroon op de knoop af te beelden heeft de ontwerper het gebruik door de koopvaardij geblokkeerd. Met de tekst "Marine" brak hij met alle voorgaande tradities. Niet zo veel later werd toch het bekende model ingevoerd. Kennelijk wilde men het anker terug op de knoop. Ook dat ontwerp zit slim in elkaar, want het is een combinatie van wat op dat moment modern was en een oudere marinetraditie.

Ik hoop dat ik uw twijfel weg heb kunnen nemen.

Reactie

kleinspul schreef Bekijk Berichten

Door de koninklijke kroon op de knoop af te beelden heeft de ontwerper het gebruik door de koopvaardij geblokkeerd. Met de tekst "Marine" brak hij met alle voorgaande tradities. Niet zo veel later werd toch het bekende model ingevoerd. Kennelijk wilde men het anker terug op de knoop. Ook dat ontwerp zit slim in elkaar, want het is een combinatie van wat op dat moment modern was en een oudere marinetraditie.

Ik hoop dat ik uw twijfel weg heb kunnen nemen.
            Een zeer interessant onderwerp, edoch heeft u mijn twijfel niet weg kunnen nemen.

Bij deze 2 (reserve) - knopen en epaulet van mijn nu nog in bezit zijnde uniformen, van 2 verschillende rederijen, met knopen in 2 uitvoeringen, t.w. van de KHL. en KNSM.
            De linker is van de Koninklijke Hollandsche Lloyd (KHL -1899 tot 1981) de rechter van de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij (KNSM - 1856 tot 1981).
            Beide rederijen met het predicaat "Koninklijk", echter alleen de KNSM met toch die kroon.
            De KNSM heeft voor ca. 1900 uniformknopen met een randschrift en kroon gehad, later werden het knopen met alleen de kroon.

KHL -KNSM.jpg

En de epaulet van het (tropen)-uniform als Hoofdwerktuigkundige, met het kroontje.

epaulet.jpg
            Last edited by j.sprong; 20th September 2020, 12:35. Reden: toevoeging.
            Vriendelijke groet, Hans.

"Om de kracht van het anker te voelen moet men de storm trotseren". (Pas als je iets ernstig meemaakt, weet je op wie je kan vertrouwen).

Reactie

Ik begrijp uw standpunt en ik ga proberen om iets van al die subtiele zaken rond uniformknopen uit te leggen.
              Als een bedrijf of organisatie het predikaat Koninklijk krijgt, dan is het gebruikelijk om een kroon op de knoop te plaatsen. Er zijn heel veel voorbeelden, ook van organisaties met knopen voor en na.
              Wat we in al die voorbeelden zien is een kroon (met eventueel een anker), maar altijd ook andere attributen. Die 'gereserveerde' combinatie van alleen kroon boven anker wordt niet gebruikt.

Hier geldt eigenlijk dezelfde regel als bij vroege rederijvlaggen. Als zo'n vlag ook maar een beetje op een Royal Navy vlag leek dan kreeg je ongemak met het eerste Engelse oorlogsschip dat je tegenkwam. Die vlag gaat naar beneden en de rederij krijgt een vermelding in het dagrapport.

U kunt nu natuurlijk voorbeelden uit de grote serie 'tinback knopen' opsommen die erg lijken op, en soms zelfs van oude marinematrijzen zijn geslagen, maar dat zijn modeknopen uit de late 19e en de eerste helft van de 20e eeuw. Niemand had er bezwaar tegen dat een kind in een marinepakje rondliep. De beter gesitueerde Engelse kindjes hadden zelfs kwaliteitsknopen die subtiel op één punt van de echte verschilden. Datzelfde gold voor mannen die de "white feather brigade" wilden ontlopen en een jekker met die knopen droegen.

Een Engels legerkorps dat niet zo lang geleden een modeversie van hun knoop tegenkwam heeft een dreigbrief naar de fabrikant gestuurd. Die beloofde de productie te staken, maar er zijn nog vele tientallen fabrieken die datzelfde ontwerp leveren. Het was tot voor kort niet gebruikelijk om ontwerpen te patenteren, dus dergelijk gedreig heeft geen juridische basis.

Reactie

Nu bevestigd door een archief onderzoeker: Marine, Koninkrijk der Nederlanden, minstens 1e kwart 19e eeuw.

Reactie

Working...
                X